Angående gratulationer på födelsedagar

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 28 juli 2008 10:18
Om man vill gratta någon som fyller år så se till att gratta alla som fyller år den dagen och detta av 2 orsaker
1/ Det oförskämt att bara välja ut vissa av dagens födelsebarn och helt strunta i övriga.
2/ Det räcker med en daglig grattistråd - fullkomligt onödigt med en för varje person.
#2 - 28 juli 2008 13:02
Om man vill gratta någon som fyller år så se till att gratta alla som fyller år den dagen och detta av 2 orsaker

1/ Det oförskämt att bara välja ut vissa av dagens födelsebarn och helt strunta i övriga.

2/ Det räcker med en daglig grattistråd - fullkomligt onödigt med en för varje person.
Tycker att det bästa man kan göra är att skicka PM till dem man vill gratta.
#3 - 28 juli 2008 14:36

så om någon valt att gratta en person ska ingen övrig skapa en till grattistråd den dagen för att om möjligt gratta den andra "vännen"
som fyllt år samma dag?

Jo jag förstår att detta fall inte uppkommer ifall man följer "regel 1" men om någon råkar missta sig eller bli medlem om 6 månader och inte ha sett just denna tråd du skapat nu idag....(eller du ska klistra den??)

/ NNN
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 28 juli 2008 14:43
så om någon valt att gratta en person ska ingen övrig skapa en till grattistråd den dagen för att om möjligt gratta den andra "vännen"

som fyllt år samma dag?

Jo jag förstår att detta fall inte uppkommer ifall man följer "regel 1" men om någon råkar missta sig eller bli medlem om 6 månader och inte ha sett just denna tråd du skapat nu idag....(eller du ska klistra den??)

/ NNN

Om någon struntat i regel 1 så skriv en ny grattistråd där alla födelsedagsbarn är med så skicka en anmälan till mig om den första tråden (där inte alla är med) så deletar jag den.
#5 - 28 juli 2008 14:47
Då överlåter jag till dig att deleta och skapa efter eget tycke och smak....

;);)

Mvh NNN
#6 - 29 juli 2008 08:04
Jag håller föstås med om att det är oförskämt att bara välja ut vissa, men hur gör jag för att få reda på alla födelsedagsbarn en viss dag?
#7 - 29 juli 2008 08:06
Längst ned i forumindexet så står det "Vad händer idag?", där finns de som fyller år, och är goldmedlemmar. Om det var det du menar :)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 29 juli 2008 08:19
Johanski skrev:
Längst ned i forumindexet så står det "Vad händer idag?", där finns de som fyller år, och är goldmedlemmar. Om det var det du menar :)

Eller så kollar man i kalendern i menyn ovan
#9 - 29 juli 2008 08:35
Tackar så mycket, man tror att man har kollat överallt......
Guest
#10 - 29 juli 2008 12:30

Håller inte med...
Att man ger någon man både känner och som kanske står en nära en egen grattis-tråd, finner inte jag oförskämt. Eller är det tvång på att gratta någon man inte känner? (kan ju med vara någon man inte vill gratta av personliga anledningar)
(Om det är antalet trådar om grattis du vill ha bort så går det ju enkelt att reducera genom att inte ha info om dagens födelsedagar på startsidan.)

Då kan jag tycka att det faktiskt ÄR oförskämt att sen behöva lägga en postning i en "dubbelnamnstråd" och bara gratulera en.
Kommer du radera dom postningarna då?
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 29 juli 2008 12:42
Anettejt skrev:
Håller inte med...

Att man ger någon man både känner och som kanske står en nära en egen grattis-tråd, finner inte jag oförskämt. Eller är det tvång på att gratta någon man inte känner? (kan ju med vara någon man inte vill gratta av personliga anledningar)

(Om det är antalet trådar om grattis du vill ha bort så går det ju enkelt att reducera genom att inte ha info om dagens födelsedagar på startsidan.)

Då kan jag tycka att det faktiskt ÄR oförskämt att sen behöva lägga en postning i en "dubbelnamnstråd" och bara gratulera en.

Är det någon man känner personligen eller står en nära på annat sätt och därför verkligen vill gratta lite extra så gör man det genom att ringa, skicka ett brev/vykort eller åtminstone skicka ett personligt pm.

Man kan ju också göra en liten extra kommentar i sitt inlägg i tråden som.
Grattis till de bägge födelsedagsbarnen XXXX och YYYYY och ett extra grattis till XXXX som hjälpt mig extra mycket här på forumet.
#12 - 29 juli 2008 14:00
Anettejt skrev:
Håller inte med...

Skitlöjligt, på ren svenska!!
Det tillhör allmänt hyfs och vett att inte förbise någon.
Kan man absolut inte förmå sig att gratulera någon som råkar fylla år samtidigt som någon man vill gratulera, så får man väl avstå från båda gratulationerna.

Hur skulle du göra på din arbetsplats?
Ett forum är ju faktiskt inte en privat angelägenhet utan öppet för alla. Även de som andra inte personligen gillar.
Ditt resonemang verkar mer ligga på samma nivå som tjafsande skolungar.
#13 - 29 juli 2008 14:22
Håller med Anettejt lite faktist, varför gratta någon om inte känner till/vet vem det är? Ska väl räcka att gratta den man känner.
Guest
#14 - 29 juli 2008 15:23
Mumin skrev:
Skitlöjligt, på ren svenska!!

Det tillhör allmänt hyfs och vett att inte förbise någon.

Kan man absolut inte förmå sig att gratulera någon som råkar fylla år samtidigt som någon man vill gratulera, så får man väl avstå från båda gratulationerna.

Hur skulle du göra på din arbetsplats?

Ett forum är ju faktiskt inte en privat angelägenhet utan öppet för alla. Även de som andra inte personligen gillar.

Ditt resonemang verkar mer ligga på samma nivå som tjafsande skolungar.

Själv kan jag tycka att det är skitlöjligt och tillhöra allmänt hyfs o vett att respektera att alla inte har samma åsikt.
Samt kopplingen forum-IRL begriper jag inte heller..Framförallt som du själv påpekar att forum inte är en privat angelägenhet.

Och om du hade känt mig hade du fattat att mina postningar inte ligger bland kategorin "tjafsande skolungar".
Men personangrepp är ju ganska vanligt här och väldigt moget! ;)

Att diktatera vad en annan människa skall göra är en kränkning mot den egentänkande individen.
Man måste inte tycka likadant, man måste acceptera att man är individer som helt enkelt tycker olika.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 29 juli 2008 15:30
Anettejt skrev:
Att diktatera vad en annan människa skall göra är en kränkning mot den egentänkande individen.

Man måste inte tycka likadant, man måste acceptera att man är individer som helt enkelt tycker olika.

I så fall är ju hela rättsamhället en kränkning mot den egentänkande individen eftersom vi inte tillåts att göra vad man vill.

I detta fall så handlar det helt enkelt om att visa hyfs mot de som deltar på Zoopet.
Jag kan visserligen förstå att vissa har ett horn i sidan gentemot någon här på forumet och därför inte kan tänka sig att gratta denne, men då är det ju som sagt bara att avstå från grattning överhuvudtaget i forumet och istället skicka ett pm till den man bara vill gratta - krångligare än så är det inte.

Annons