Angående ljudnivån på ett ytterfilter (Fluval 304)

#1 - 6 augusti 2008 18:01
Hej!

Jag är nyfiken hur ni Fluvalägare uppfattar ljudnivån jämfört med andra filter. Köpte själv ett begagnat Fluval 304 för ett par månader sedan som jag kickade igång idag. Den tidigare ägaren påpekade att han hade bytt impellern då den tydligen lät en del innan. Den nuvarande impellern har böjda vingar.

Nu till saken. Jag tycker inte alls att ljudnivån är acceptabel på något vis. Pumphuset avger ett kontinuerligt knackande ljud när flödesventilen (i AquaStopen "tm") är öppen till max. När jag stänger flödesventilen till hälften så försvinner detta oljud.

Vad kan detta vara? Dela gärna med er av era erfarenheter kring detta.

// M
#2 - 6 augusti 2008 18:17
Oki, det verkar som om impellern är av första generationen. Hmmm, När jag tittar närmare på plastbrickan som sitter mellan impelleraxeln och impellern så ser undersidan rätt ojämn ut. Jag undrar om det kan vara orsaken till oljudet.

Bild på impeller samt impelleraxel med plastbricka.
http://i295.photobucket.com/albums/mm144/adokimos/IMG_1221.jpg

// M
#3 - 6 augusti 2008 18:38
tveksam om man ska köra ditt filter med den gamla modellen av impeller... Min erfarenhet av fluval är att de har en ganska hög ljudnivå men håller ett bra flöde under lång tid och är driftsäkra! genom att sätta i och dra ur kontakten upprepade ggr så brukar man hitta ett läge där filtret går tystare, sen blir de tystare efter några dagar när all luft försvunnit ur filtret! knackandet är att impellern far upp och ner på axeln och slår i botten men brukar gå att unvika genom det jag sa om kontakten! jag kör också med tetratec och aquael och dessa är mycket tystare och om jag summerar allt så är tetratec min favorit;)
#4 - 6 augusti 2008 18:41
Hade ett Fluval 304 som dog efter en vecka,vet inte hur gamalt det var men det förde ett jävla liv.
Köpte ett AM-TOP 3338 när Fluvalen dog,det är mycket tystare men inte så tyst att jag skulle vilja ha akvariet med filter i sovrummet...
#5 - 6 augusti 2008 18:48
tatretecen skulle jag kunna ha som huvudkudde...:D
#6 - 6 augusti 2008 18:59
Rofl...
#7 - 6 augusti 2008 20:28
Man tackar för era reflektioner ;)

åheim skrev:
tveksam om man ska köra ditt filter med den gamla modellen av impeller...

Om man tittar på reservdelslistan (art.nr. 20151) på guldfisken.se så ska denna typ av impeller vara lämpad för 304.

En annan sak som kanske är av intresse är att filtret inte börjar pumpa vatten direkt när jag stoppar i kontakten (detta är efter jag har pumpat igång ett flöde med den manuella startpumpen). För att kicka igång filtret får jag istället fylla filterbehållaren med startpumpen och suga samt blåsa in vatten i pumphuset vilket i sin tur gör att filtret vaknar till liv. Detta är synnerligen skumt ;)

Tycker för övrigt att det inte är vidare bra tryck i 304:an.

// M
#8 - 6 augusti 2008 20:47
hmm...om trycket är lite dåligt så tror jag det beror på att du kör med den gamla impeller maud ellen:p de är like kniviga att fylla upp med vatten så man får stanna pumpen igen och pumpa kraftigt med spaken så fylls sista biten med vatten ;)
#9 - 6 augusti 2008 22:40
åheim skrev:
hmm...om trycket är lite dåligt så tror jag det beror på att du kör med den gamla impeller maud ellen:p de är like kniviga att fylla upp med vatten så man får stanna pumpen igen och pumpa kraftigt med spaken så fylls sista biten med vatten ;)

Frågan är om man ska bege sig till närmsta zooaffär och köpa reservdelar eller om man ska börja leta efter begagnade tetratecfilter [:o]

// M
#10 - 7 augusti 2008 00:22
adokimos skrev:
Frågan är om man ska bege sig till närmsta zooaffär och köpa reservdelar eller om man ska börja leta efter begagnade tetratecfilter [:o]

// M
tror det är svårt att hitta beg eftersom folk inte vill göra sig av med dem;)
#11 - 7 augusti 2008 20:31
åheim skrev:
tror det är svårt att hitta beg eftersom folk inte vill göra sig av med dem;)

Ohh denna hets :D Har gått i köptankar idag och det lutar åt ett tetratec ;)
Köper jag modellen större (Tetratec EX 1200) så kan jag dessutom kasta ut det gamla innerfiltret.

// M
#12 - 7 augusti 2008 20:59
Behåll det gamla innerfiltret som back-up, dels tills du fått en etablerad bakteriekultur i det nya ytterfiltret men även efteråt som komplement, se till att dom går på olika säkringsgrupper bara.
#13 - 7 augusti 2008 21:21
behåll innerfiltret ett tag som gaffel säger men jag jag vet inte hur stort kar du har och ifall du behöver den sen! kom ihåg att ytterfilter ger bara runt hälften i cirkulation av vad de uppger eftersom de mäter pumpkapaciteten (vissa uppger det verkliga filterflödet) utan lyfthöjd, slangar och filtermaterial så jag tror 1200.an hamnar på ca. 700L/tim!
#14 - 7 augusti 2008 21:22
Gaffel skrev:
se till att dom går på olika säkringsgrupper bara.
hur fixar man det, alla uttag i rummet går ju på samma säkring?
#15 - 7 augusti 2008 21:46
Gaffel skrev:
Behåll det gamla innerfiltret som back-up, dels tills du fått en etablerad bakteriekultur i det nya ytterfiltret men även efteråt som komplement

Jo, det är givet ;) "Kasta ut" i det här fallet var mer av symbolisk mening. My fault.

// M
#16 - 7 augusti 2008 21:52
Gaffel skrev:
se till att dom går på olika säkringsgrupper bara.

Det är lungt. Jag har en dieselgenerator i klädkammaren ;)

// M
#17 - 7 augusti 2008 23:38
Tja, det är tex förbjudet att dammsuga i ett ojordat rum med dammsugaren kopplad till urtaget i ex köket, om du ska dra en förlängningssladd mellan olika rum så ska du ex inte koppla en ojordad apparat i ett jordat uttag eftersom du då kan vara den som agerar jord vid kontakt med ett element eller annat. problem är till för att lösas..

Likadant med att borra i väggar för att få en kortare väg för kabeln, inte så vanligt med förlängningssladdar som med nätverkskablar men likväl kan man förstöra både brandceller och fuktskydd samt skapa stomljud som ger grannen raptus.
#18 - 8 augusti 2008 00:24
Gaffel skrev:
Tja, det är tex förbjudet att dammsuga i ett ojordat rum med dammsugaren kopplad till urtaget i ex köket
Den va bra Ha ha ha ha...
#19 - 8 augusti 2008 01:58
Tror du att jag skojar eller?

Katastrofen torde vara att ha en gammal armatur uppe på ett alukar inkopplad till säg köket med en förlängningssladd, skavd kabel som jordar genom armatur och aluminiumram som du nuddar med säg din vänstra underarm när du lyfter på täckglaset för att mata fiskarna, stående barfota på parketten krampar ditt hjärta till av elektriciteten som rusar genom ditt bröst, dör du inte av hjärtstilleståndet så dör du när du faller ihop över akvariet och din hals träffar frontglasets ovansida..
#20 - 8 augusti 2008 02:10
Oj vad morbid tråden blev helt plötsligt ;)
#21 - 8 augusti 2008 13:13
Gaffel skrev:
Tror du att jag skojar eller?

Katastrofen torde vara att ha en gammal armatur uppe på ett alukar inkopplad till säg köket med en förlängningssladd, skavd kabel som jordar genom armatur och aluminiumram som du nuddar med säg din vänstra underarm när du lyfter på täckglaset för att mata fiskarna, stående barfota på parketten krampar ditt hjärta till av elektriciteten som rusar genom ditt bröst, dör du inte av hjärtstilleståndet så dör du när du faller ihop över akvariet och din hals träffar frontglasets ovansida..
Men du skrev att man inte får dammsuga i ett ojordat rum med kontakten i ett jordat uttag i ett annat rum... om man har kontakten i jordat så har det ingen betydelse i vilket rum dammsugaren befinner sig eller hur;)
#22 - 8 augusti 2008 17:29
I lägenheter byggda innan -94 finns inget krav på jordade kontaktdon och armatur i alla rum, däremot hittar man i dessa äldre lägenheter nästan alltid skyddsjord i kök och badrum.

Resultatet vid överslag eller skada med en ojordad kabel kopplad i jordat uttag blir att strömmen söker sig den kortaste vägen eller den väg med minstmotstånd till jord, idag är ex alla dammsugare mer eller mindre helt i plast men när regeln kring dammsugning kom inträffade faktiskt olyckor där folk kopplat in en trasig dammsugares jordade hane i kökets jordade uttag och fick ett överslag när dom kom åt ett vattenburet element i ett annat rum.
#23 - 8 augusti 2008 17:31
I lägenheter byggda innan -94 finns inget krav på jordade kontaktdon och armatur i alla rum, däremot hittar man i dessa äldre lägenheter nästan alltid skyddsjord i kök och badrum.

Resultatet vid överslag eller skada med en ojordad kabel kopplad i jordat uttag blir att strömmen söker sig den kortaste vägen eller den väg med minst motstånd till jord, idag är ex alla dammsugare mer eller mindre helt i plast men när regeln kring dammsugning kom inträffade faktiskt olyckor där folk kopplat in en trasig dammsugares nerfilade eller utbytta "runda" hane i kökets jordade uttag och fick ett överslag när dom kom åt ett vattenburet element i ett annat rum.
#24 - 22 augusti 2008 08:16
Hej igen!

Jag kan meddela mina herrar att det blev ett Tetratec EX 1200. Kopplade precis in allt igår men jag vet inte riktigt om jag är nöjd än. Den gör sitt jobb cirkulationsmässigt men det finns ett störande inslag i ljudnivån. Det är så att den ger ifrån ett lågfrekvent brummande oljud som jag inte alls gillar ;) Luften ska vara ute ur systemet men jag ger den några dagar till för för att saker och ting ska stabilisera sig <tm>.

// M
#25 - 22 augusti 2008 11:01
Ställ filtret på en bit tjock matta eller filt,tar inte bort ljudet helt men det lindrar en del.
#26 - 22 augusti 2008 12:24
Alltså - om man har ett ytterfilter som låter kan man ju isolera skåpet det står i (om man nu har ställt det i ett skåp till att börja med).

Har själv precis dragit igång ett Fluval FX5 som än så länge låter lite för mycket men jag räknar med att det skall ge sig när det har startat om några gånger (det stänger ju av sig själv var 24:e timme under 2 minuter). När all luft är ute lär man endast höra motorns svaga brummande.

Blir det allt för besvärande kommer jag att sätta en frigolitskiva i skåpsöppningen baktill (som är helt öppen nu) och sedan motorrumsisolering till båtar på väggarna och dörren inuti skåpet.

Motorrumsisolering finns i 20 och 30 mm tjocklek och borde effektivt reducera eventuellt ljud till en viskning. Nu ligger det helt sonika en pläd över filtret och det funkar bra som en "quick fix".
#27 - 22 augusti 2008 12:25
Ställ filtret på en bit tjock matta eller filt,tar inte bort ljudet helt men det lindrar en del.

Tack för rådet, men jag har redan testat detta :( Du har rätt dock, en viss del oljud som fortplantar sig i filterbehållaren försvinner helt klart genom att lägga något tjockt under filtret. Frågan är bara hur man får bukt på detta brummande lågfrekventa ljud som kommer från pumphuset. Går i tankarna att bygga en tätat behållare av något slag och isolera med vulk/asfaltstejp eller något i den stilen. Men det får bli en senare fråga ;)

// M
#28 - 22 augusti 2008 12:30
Hogan1 skrev:
Alltså - om man har ett ytterfilter som låter kan man ju isolera skåpet det står i (om man nu har ställt det i ett skåp till att börja med).

Instämmer, om man bara hade haft ett skåp.

Hogan1 skrev:

Nu ligger det helt sonika en pläd över filtret och det funkar bra som en "quick fix".

Snyggt ;)

// M
#29 - 22 augusti 2008 12:41
adokimos skrev:
Instämmer, om man bara hade haft ett skåp.

Snyggt ;)

// M

Jaja, har du inget skåp faller naturligtvis mitt förslag. Pläden är faktiskt ganska snygg - men jag ser den inte i skåpet tyvärr.:)
#30 - 22 augusti 2008 13:32
Det är bara att välja, ett par peltorkåpor eller reklamera filtret och köpa ett 2028 istället..
#31 - 22 augusti 2008 13:41
Det är bara att välja, ett par peltorkåpor eller reklamera filtret och köpa ett 2028 istället..
#32 - 22 augusti 2008 21:12
adokimos skrev:
Hej igen!

Jag kan meddela mina herrar att det blev ett Tetratec EX 1200. Kopplade precis in allt igår men jag vet inte riktigt om jag är nöjd än. Den gör sitt jobb cirkulationsmässigt men det finns ett störande inslag i ljudnivån. Det är så att den ger ifrån ett lågfrekvent brummande oljud som jag inte alls gillar ;) Luften ska vara ute ur systemet men jag ger den några dagar till för för att saker och ting ska stabilisera sig <tm>.

// M

Jag köpte mitt EX1200 23 maj, efter inkoppling samma kväll och 15 min gång så lät detta filter endast som fläkten på en PC ungefär absolut ej störande i mitt tycke
// Mella
#33 - 22 augusti 2008 21:28
Har provat lite,tog en gammal vin/vattendunk i plast och skar av toppen på den.
Lade en bit filtematta 10ppi som jag hade över i botten på dunken,placerade filtret på filtermattan med utrymme runtom filtret.
Stoppade i väggisolering runtom filtret tills dunken var fylld till toppen av filterhuvudet.
Lade en mjuk tjock bit filt över filterhuvudet som extra isolering för ljud,det blev nästan helt tyst.
Plus om filtret läcker lite så fångar dunken upp vattnet du slipper en sjö i rummet...
Anyway det blev tystare än tidigare och då är jag nöjd...
#34 - 22 augusti 2008 21:43

Lade en bit filtematta 10ppi som jag hade över i botten på dunken,placerade filtret på filtermattan med utrymme runtom filtret.

Stoppade i väggisolering runtom filtret tills dunken var fylld till toppen av filterhuvudet.

Lade en mjuk tjock bit filt över filterhuvudet som extra isolering för ljud,det blev nästan helt tyst.

Plus om filtret läcker lite så fångar dunken upp vattnet du slipper en sjö i rummet...

Denna pump väser ju bara lite vart har du den? som det skall vara så tyst??
#35 - 22 augusti 2008 21:48
Mella skrev:
Denna pump väser ju bara lite vart har du den? som det skall vara så tyst??

????????
#36 - 22 augusti 2008 21:55
????????

Ja, hur mycket lät den innan, du va ju ej nöjd med ljudet,det kanske är så att just din låter lite för mycket (i reklamations synpunkt)

// Mella
#37 - 25 augusti 2008 09:40

Bra jobbat ;) Jag är verkligen sugen på att göra något liknande. Har kikat runt lite i diverse byggvaruhus (Bauhaus, Hornbach, Jula, Biltema) men de verkar inte ha några behållare i lämpliga dimensioner.

// M
#38 - 25 augusti 2008 09:48
Mella skrev:
Jag köpte mitt EX1200 23 maj, efter inkoppling samma kväll och 15 min gång så lät detta filter endast som fläkten på en PC ungefär absolut ej störande i mitt tycke

// Mella

En PC? ;) Antalet, typen och storleken på respektive fläkt i ett system gör att ljudnivån varierar rätt mycket från system till system. Vad är det vi jämför med?

// M
#39 - 26 augusti 2008 08:00
adokimos skrev:
Bra jobbat ;) Jag är verkligen sugen på att göra något liknande. Har kikat runt lite i diverse byggvaruhus (Bauhaus, Hornbach, Jula, Biltema) men de verkar inte ha några behållare i lämpliga dimensioner.

// M

Om du har något läsk/öl bryggeri i närheten så kan du köpa plastdunkar som dom haft läskessenser i.
Eller prova hos någon välsorterad färgaffär dom säljer vinsatser och alla tillbehör till det,även 25-30 liters vindunkar...
#40 - 26 augusti 2008 08:51
adokimos skrev:
En PC? ;) Antalet, typen och storleken på respektive fläkt i ett system gör att ljudnivån varierar rätt mycket från system till system. Vad är det vi jämför med?

// M

Tja, en vanlig stationär arbets Pc, alltså ingen värsting.
Mitt filter susar så fint, står utanför akvarie möbeln definitivt inget störande.:)

Kan tilläggas att detta filter står på ett sittunderlägg annars tror jag att en del ljud hade fortplantat sig i parkettgolvet.
#41 - 26 augusti 2008 09:06
Om du har något läsk/öl bryggeri i närheten så kan du köpa plastdunkar som dom haft läskessenser i.

Eller prova hos någon välsorterad färgaffär dom säljer vinsatser och alla tillbehör till det,även 25-30 liters vindunkar...

Ahhh, då kanske det blir ett spontanbesök hos Pripps ;)

// M
#42 - 26 augusti 2008 16:43
Har en Fluval 305 och det ända som hörs från den är plasket från utblåset i akvariet.
#43 - 26 augusti 2008 18:25
PeterO skrev:
Har en Fluval 305 och det ända som hörs från den är plasket från utblåset i akvariet.

Mjo, vet inte hur relevant det är dock då konstruktionen på 304 och 305 skiljer sig. Sedan att ditt filter onekligen fungerar ypperligt är en helt annan fråga ;)

// M
#44 - 26 augusti 2008 18:34
Jag kan tillägga att jag att mejlade AkvarieSHOP i helgen angående detta lilla dilemma (ljudnivån på Tetratec:en alltså) och tydligen så har ytterliggare en person stött på detta fenomen. Dom skickar i alla fall en ny drivmagnet då detta skulle råda bot på oljudet. En eloge till AkvarieSHOP:s kundservice för deras professionalism.

// M
#45 - 21 november 2008 22:00
adokimos skrev:
Oki, det verkar som om impellern är av första generationen. Hmmm, När jag tittar närmare på plastbrickan som sitter mellan impelleraxeln och impellern så ser undersidan rätt ojämn ut. Jag undrar om det kan vara orsaken till oljudet.

Bild på impeller samt impelleraxel med plastbricka.

http://i295.photobucket.com/albums/mm144/adokimos/IMG_1221.jpg

// M

Jag har modellen 404 och har den raka impellern... ser på bilden att de bladen är böjda, vad spelar det för roll i pumpförmåga?

Har med detta knackande... mycket störande faktiskt.

Finns det kvar grejer att få till 404 nu... har ju 3 års garanti på den och det är ju ett år kvar av den.

MVH Holymaco

Annons