Jag hoppas ni har överseende med kanske lite dumma frågor, men utan frågor lär man sig inte och jag vill gärna lära mig.
Angående nitrit. Har jag fattat det rätt om det är så att man behöver lite nitrit, men absolut inte alltför mycket då kan fiskarna dö av nitritförgiftning? Eller är det nolltolerans? (Ska köpa så jag kan göra tester imorgon)
Det här med att den svarta sanden är giftig. Vad ledsen jag blir. Känner mig så lurad att jag nu köpt svart sand, ägnat många timmar åt att nogrannt skölja den, sedan fyllt hela akvariumet med både sand, vatten, växter och all inredning. Förutom allt jobb det inneburit (som iofs även varit ett roligt jobb), pengar som sanden kostat (visserligen bara 300kr, vilket är en mkt <aliten del av hela akvariekostnaden, men ändå pengar på något jag kanske inte ens kan använda) ,så har jag haft så höga förväntningar. Och trots att jag är en vuxen människa så känner jag mig som ett litet barn som väntar på julklapparna på julafton när jag väntar på att allt ska komma igång i akvariet. Exakt hur giftig är den, och ni rekommenderar alltså att jag ska ta bort den?
Speciellt giftig för malar? Det jag hade tänkt mig i akvariet är ancistrusar, som jag fullkomligt älskar för deras utseende och personlighet.
Vore hemskt glad om jag kunde få klarhet i det här med svarta sanden. Tack igen för alla svar!!
EDIT: Flisby diabas 2-5 m.m. dekorsand är det enda som står på påsen till mitt svarta akvariegrus. Står inget om det är metall eller silikat i. Är det ngn som har koll på just det gruset?
Angående nitrit så bör man alltid ha 0. Har man nitrit i akvariet så har man gjort något fel.
Vissa arter är väldigt nitritkänsliga och dör direkt om man har det minsta lilla nitrit i akvariet, medan andra tål nästan hur mycket som helst. Oftast tål dock fiskarna lite nitrit, men naturligtvis bör man sträva efter att ha 0 i nitrit, eftersom det alltid är negativt för alla arter (även om kanske inte alla dör).
Var gäller svart grus så har många varnat för det här på forumet och jag skulle inte använda någon sort så här håller jag helt med endymion.
Jag har tidigare testat Aquatic Natures svarta grus och just det verkar i alla fall inte ställa till med problem för de arter jag hade i just dessa akvarier (levandefödare och räkor). Så vissa sorter är tydligen OK och andra inte.
Men rent allmännt:
Köp inte in svart sand till ditt akvarium.
Om du redan har svart sand och det inte är några problem i akvariet så funkar det ju (i alla fall med de arter du har) men blir det problem i ett sådant akvarie så byt för säkerhets skull ut sanden