Angående Reaktor 1000

#1 - 10 maj 2005 12:52
Helo!, har nu kopplat in min reaktor 1000!. Och har därefter fått lite problem... som med allt annat.-

1. Mitt ytterfilter verkar inte hinna med upplösningen då reaktor fylls upp till halvvägs med gas!! Använder nu min eheim 2224 då jag även har ett uv-filter inkopplat mellan filret o reaktorn.
Så min första fråga är: Hur funkar restventilen?, jag har inte lyckats att få klämm på den, går ju inte snurra på ( gillar inte barnsäkra saker=)).

Andra frågan är om jag istället borde koppla in mitt större filter som ja inköpte till mitt 500L som aldrig blev uppkopplat. En Am-Top 3338 eller om D vore för kraftigt? 1200L/T e kanska lite väl upptill det vanliga juwel innefiltret i mitt 240L?
Funderar i så fall på att ta ut D vanliga innefiltret.

Tacksam för förslag på lite hjälp o lösningar.

/ Thomas
#2 - 10 maj 2005 13:11
Jag hade samma problem i början och kopplade reaktorn till ett filter med mycket kraftigare. Då fungerar det utmärkt. Har 1050 l/h i 310 liters kar och det fungerar fint.

Effekten beror ju på att filtret inte klarar att lösa upp koldioxiden. Alternativet är att minska mängden koldioxid. Och det ansåg inte jag vara en alternativ lösning.
#3 - 10 maj 2005 13:15
[QUOTE=Thomaslj]1. Mitt ytterfilter verkar inte hinna med upplösningen då reaktor fylls upp till halvvägs med gas!! Använder nu min eheim 2224 då jag även har ett uv-filter inkopplat mellan filret o reaktorn.
Så min första fråga är: Hur funkar restventilen?, jag har inte lyckats att få klämm på den, går ju inte snurra på ( gillar inte barnsäkra saker=)).
[/QUOTE]
Så länge den bara fylls till hälften av gas är det nog egentligen ingen fara. (Utom kanske om du har den till en pH-kontroller).

restventilen skall nog bara vridas 90 grader, om jag minns rätt... (pillar sällan på min)
#4 - 10 maj 2005 13:18
[QUOTE=petnym]
restventilen skall nog bara vridas 90 grader, om jag minns rätt... (pillar sällan på min)[/QUOTE]

Jag tror att det är så den fungerar.
#5 - 10 maj 2005 13:20
[QUOTE=petnym] Så länge den bara fylls till hälften av gas är det nog egentligen ingen fara. (Utom kanske om du har den till en pH-kontroller).
[/QUOTE]

Så länge mängden är konstant och inte fortsätter att öka. (vilken den gjorde i min innan jag bytte filter) Går självklart att reglera genom att minska utströmningen av CO2
#6 - 10 maj 2005 15:40
[QUOTE=petnym]
Så länge den bara fylls till hälften av gas är det nog egentligen ingen fara. (Utom kanske om du har den till en pH-kontroller).

restventilen skall nog bara vridas 90 grader, om jag minns rätt... (pillar sällan på min)[/QUOTE]

Problemet är att den är halvfull när ljuset släcks.. har har lösts upp lagom till det tänds.. dvs att det blir co2 tillförsel dygnet runt. Men det är ändå inte det store problemet. Utan att jag har karet i sovrummet.. blir som att sova med kökskranen öppen 3 meter från sängen...

När det gäller restventilen så har jag försökt o försökt.. men lyckas inte vrida på den.. den sitter stenhårt. Är ni säkra på att det inte finns någon spärr lr liknande som ja missat?. ( har slängt bruksanvisningarna)..

[quote= pepito]Effekten beror ju på att filtret inte klarar att lösa upp koldioxiden. Alternativet är att minska mängden koldioxid. Och det ansåg inte jag vara en alternativ lösning.[/quote]

Nah, vill inte göra några kompromisser. Ser nog ut som att ja får koppla in D stora filtret istället. Kanske försöka få loss innefiltret.
Någon av er som har erfarenhet av att ta bort juwel filter?, bara till att dra loss antar ja?

Tacksam för alla svar!
/ Thomas
#7 - 10 maj 2005 16:21
tänk på att gasen löses mycket lättare om reaktorn sitter på trycksidan och inte på sugsidan av pumpen/filtret.

Har själv haft problem med det.
#8 - 10 maj 2005 18:22
Thomaslj:

Restventilen är tokseg och man vrider den 90 grader motsols för att "lufta".

Du har ett oläst PM åxå som det vore bra om du läste :)
#9 - 21 juli 2005 17:24
[QUOTE=Thomaslj] om jag istället borde koppla in mitt större filter som ja inköpte till mitt 500L som aldrig blev uppkopplat. En Am-Top 3338 eller om D vore för kraftigt?
[/QUOTE]

Undrar om någon har någon lösning på hur man kopplar stora filter till reaktor 1000. Slangen som är på detta filtret är för stor för reaktorn. Finns det någon slags adaptor eller liknande? nått man kan sätta mellan?

förslag?

/ Thomas
#10 - 21 juli 2005 17:43
jag har en 1000 reaktor på en amtop 3338

jag har kapat av en bit av en mindre slang och sedan trätt på dom slangarna som kom med 3338-an ovanpå.. sedan kan man ha en slangklämma på det, men det har inte jag orkat klämma dit, funkar bra ändå...
#11 - 21 juli 2005 21:05
Även jag har en AM 1000 på ett 3338, det enda jag gjorde va att dra ett par
varv med gängtejp på reaktorn sen på med slangen och sen en slangklämma
för säkerhets skull (då jag har allt utanför akvariet)

Och luftventilen är SEG.

Annons