Angående vattenbyte hos vanliga "svenssons"

#1 - 15 februari 2008 16:03
Hej!

Tänkte ställa våran fråga här hos er som jag och min kompis har diskuterat hela dagen.. Hur ofta BÖR man byta vatten i ett akvarie?? Vet att det beror på hur många fiskar och storlek på akvariet man har.. men låt säga några exempel där antalet fiskar är ok med antalet liter!

Ett på ca:

20 liter - vattenbyten?
280 liter - vattenbyten?
720 liter - vattenbyten?

Så vi får slut på våran evighetsdiskussion.

Mvh/Hanna
#2 - 15 februari 2008 16:18
1 gång/vecka
#3 - 15 februari 2008 16:19
10-20% i alla kar en gång per vecka.
Men jag tror inte den diskussionen dör ut för det:p!
#4 - 15 februari 2008 16:19
I 20 liters karet skulle jag inte ha fisk i och i dom andra så gäller vilken fisk går i karen vissa är känsligare än andra.Vilken typ av rening? Hur mycket och vilken mat?
I vårat 260 l kar byter jag 1/3 varje vecka
I vårat 400 l kar var tredje vecka men nu går det diskus där så det blir oftare.

Thomas
#5 - 16 februari 2008 12:58
Hmm .. man tackar för de svar som inkommit. :) Nee, ansjo.. diskussionen kommer säkerligen inte dö ut. ;) Jag står också fast vid 1 gång/vecka för ett "vanligt" (54 liter och uppåt) Medans min kompis inte ger sig på frågan då hon anser endast 1 gång / månad räcker.. *suck* Kunde det inte finnas någon lag att följa.. hehe :p

Mvh/Hanna
#6 - 16 februari 2008 14:11
Det beror på flera saker olika saker.

Flera växter renar vattnet mer än få växter. I ett lowtech/walstad byter man ju vattnet ett par ggr per år bara.

Ett bra filtersystem gör att vattenkvalitén blir bättre och inte kräver lika frekventa vattenbyten.
#7 - 16 februari 2008 14:47
Dock vill jag hävda att high-tech = 30% delvattenbyte på klockslaget varje vecka, oavsett hur bra och stor filtermassa/cirkulering.
#8 - 17 februari 2008 10:56
I mitt hightec körde jag 50% vb var tredje månad, det funkade kanon.
MVH
Magnus
#9 - 17 februari 2008 11:18
Jag kör 50 % VB i alla kar 1 g/vecka
#10 - 17 februari 2008 13:12
Till ett svensonkar med fisksoppa och halvglada växter skulle jag byta 30% varje vecka.
#11 - 17 februari 2008 15:15
Det viktigaste av allt är iallafall att man aldrig ska byta allt vatten på en gång!
Jag har märkt att många nybörjade tror det, när de skaffar det första akvariet...

Själv tycker jag 20-50% en gång i veckan är lagom, allt beroende på hur mycket man göder växterna, vilka fiskar man har, osv. Jag byter 30% en gång i veckan i mina.
#12 - 17 februari 2008 16:21
Avhandlingsdags igen :)

För att göra det enkelt kan man ju brassa på och byta x % i veckan om man vill. För små vattenbyten kan ge problem och för stora vattenbyten kan ge problem.

Vad är det egentligen ett vattenbyte gör är väl den viktiga frågan. Ett vattenbyte flyttar koncentrationen av olika ämnen i akvariet mot den koncentration som finns i bytesvattnet. Bytet minskar på de ämnen som det finns mer av och ökar på de ämnen det finns mindre av.

Andra sätt att minska på saker är att binda det i växtmassa och ta bort det, gasövergågn till luft(O2 och CO2) eller genom kemisk fällning. Suga slam/tvätta filter räknas oxå hit.

Andra sätt att öka på saker är genom att hälla det man vill ha i karet och genom gasövergång från luft. Växtnäring och fiskmat, som bryts ner och blir näring, är exempel på "hälla i"

Low-tech akvarier visar klart att accumulation av sådan som inte binds i växer, inklusive bryts ner och sen binds, fälls ut eller går över till gasform är negligerbara. Low-tech kar kan gå i år med bara fiskmat in och växtdelar ut. Vattenbytet vid 6månader är nog mer av en korrigering än ett egentligt vattenbyte.

High/midtech kar kan oxå gå länge utan vattenbyten. Återigen handlar det om hur mycket man binder i växter, både av fiskskit/rester och doserade kemikalier.

I växtkar som körs enligt EI byter man 50% i veckan. Ett sådant kar får dock antas har en mycket stor aktivitet på växter, dvs de binder väldigt mycket näring och alger konkurreras ut av bra till perfekta förhållanden för växter pga den näring man fyller på.

Kom även ihåg att många alger triggas av för låga näringshalter, både på macro och micronäring. Cyano triggas exempelvis av för låga kväve(nitrat) halter. En del av ammoniumsvängningar, för lite biologisk filtrering, och några av "speciella" näringsförhållanden, typ tidigare nämnda BBAs relation till CO2.

Så för att göra det enkelt, det finns inte en exakt vattenbytes regim som gäller. Listan över de "bra" saker som man vill ska finnas i akvariet är:
1/ Inga snabba svängningar
2/ Inte för mycket av sånt som blir giftigt, Nitrit, Fosfat och diverse metaller.
3/ Inte för lite av näringsämnen som när de blir för låga triggar alger.

Överslagsmässigt så finns det ingen anledning att byta mer än 25% i veckan på ett "vanligt" akvarium med firrar och växter. Helt enkelt för att det inte finns tid för ämnen att accumuleras. Man behöver bara byta mer om man häller i en massa saker. Det är inte bara så att ju mer fisk man har desto mer vatten behöver man byta utan även så att ju mer fisk man har desto mer vatten "kan" man byta. "Kan":et kommer ifrån faktumet att mer fisk bygger upp större näringssamlingar i vattnet och minskar risken för att något näringsämne ska gå för lågt och trigga alger.

En undre gräns för vattenbyten är svårare iom att den beror mer på hur stor last det är i akvariet än vad den övre gränsen gör.

Hur ofta man byter vatten spelar oxå roll, 3%/dag är bättre än 28%/veckan, av stabilitetsskäl. Utryckt i näringshalter är stabilitet att näringsämnen håller sig inom det intervall som är bra för fiskar och växter. Ett stort vattenbyte löper större risk att trigga alger än flera små.
mvh Mattias
#13 - 17 februari 2008 17:29
Jag byter 20% två gånger i mina akvarium
#14 - 17 februari 2008 17:32
No.1 Morphriz..
#15 - 17 februari 2008 18:22
Seriöst inlägg av Morphriz!!!

Men jag kör ett Malawi akvarim utan växter... innebär det att man bör byta mindre vatten än ifall jag hade växter då?

Nu i början har jag bytt 10% varje vecka för att låta filtret komma igång.
#16 - 17 februari 2008 19:15
I ett akvarie utan växter konsumeras väldigt lite av innehållet i vattnet. I princip bara spårämnen och karbonater för tillväxt och metabolism hos filterbakterierna. Om inte algerna trivs då förståss, då äts det lite av det mesta. Utan växter är det väsentliga i vattenbytet att ta bort nitrat et.al. och att tillföra karbonater.

Genrellet sett ska du byta mer vatten utan växter än med. Har man växter har dessa krav på sin miljö och då bör man göda dem lite så de inte svälter. Finns det näringämnen i bytes vattnet kan de klara sig på detta fast oftast inte.

Det glöms ofta bort i vattenbytes sammanhang att man tillsätter saker till akvariet. Jag själv hade en massa brister på mina växter första gången jag körde med CO2 och växterna verkade må bättre dagarna efter jag bytt vatten. Vilket fick sin förklaring några år senare :)
#17 - 17 februari 2008 19:16
hej jag har Discusar och jag bytter 30% 3 gånger i veckan funkar utmärkt
#18 - 17 februari 2008 20:33
morphriz skrev:
Avhandlingsdags igen :)

....

1/ Inga snabba svängningar

2/ Inte för mycket av sånt som blir giftigt, Nitrit, Fosfat och diverse metaller.

3/ Inte för lite av näringsämnen som när de blir för låga triggar alger.

...

mvh Mattias

Bra inlägg !

1.
Unvika snabba/stora svängningar är min grundregel. Därför gör jag relativt små vattenbyten, ca 20 - 25 %.
Jag läste om en discus entusiast som bytte 50% varannan dag. Naturligsvis så funkar det också. Om man byter så ofta och så mycket så kommer man ju alltid att ha näst intill rent kranvatten i karet. Och då blir det ju inte så stora svängningar.

2.
Inte för mycket giftigt. Sådant kan man mäta. Främst nitrit.
Jag byter "bara" var 14:e dag i mina normalbefolkade sällskapsakvarier och jag får inget utslag på nitrittesten.

3.
Inte för lite näringsämnen. Dvs fiskbajs och extra växtnäring. Enklare att hitta balansen med täta och regelbundna vattenbyten.

4.
Och så min egen, kanske den viktigaste punkten. Det är inte bara i karet det ska vara balans. Det ska vara balans i akvaristen också. Lagom mycket jobb med karet. Annars så riskerar man att tappa orken, börja slarva och till slut tappa intresset.

Mina grundkunskaper kommer från de Tetra-broschyrer som brukar följa med akvariepaketen. Om vattenbyten säger Tetra:
1975 (min första broschyr)
1/3 var 3:e vecka
1995
60 liters kar eller mindre; 1/3 var 14:e dag
större kar; 1/3 var 3-4:e vecka
2006
20-30% ca var 14:e dag
eller tillsätt Tetras EasyBalance och byt vatten var 6:e månad ungefär.

Utvecklingen enligt Tetra har gått (lite) åt hållet mindre och oftare.
#19 - 17 februari 2008 20:39
Jag byter bara vatten en gång på 6 månader (högst) i mitt lowtech. Allt mår jättebra där.
#20 - 17 februari 2008 21:19
kom och tänka på vad man skulle behöva för att inte behöva byta vatten mer en en gång om året, nån som vet?
#21 - 17 februari 2008 21:34
Balansen i karet styr hur mycket jag byter.

När mina växter frodas och karet håller på att växa igen så byter jag inte mer än 10-20% per vecka.
Jag gillar inte heller stora vattenbyten, hellre ofta och mindre..
Har jag dålig balans som t ex vid medicinering byter jag oftare, inte så mycket mera per gång - men upp till 30% om fisken är hängig..

Som sagt, man ser på karet, växter och invånare om man byter tillräckligt och har en bra symbios.. [:-174]tycker jag...
#22 - 19 februari 2008 18:04
Så länge man inte har 10 superpumpar och västa highteck prylarna så tycker jag att det säkraste kortet är att byta mellan 20-30% i veckan, Detta är säkrast och det tror jag de flesta håller med om. Därefter så kan man ju tex om man har 2st Fluval fx5 i ett 600Liters kar med tex 4-5fiskar göra vattenbyte 1 gång på 3 veckor kanske eller mer.

Finns riktigt många faktorer som spelar in

hur mycket fisk
hur många växter
hur ofta du matar
hur bra pumpar
hur bra filtervolym
etc etc

Men standart hos de flesta jag känner är iallafall 30% i veckan
#23 - 19 februari 2008 22:34
Mängden filter påverkar inte vattenbytesmängden. Filter tillsätter eller tar inte bort något ur akvariet. Det de gör är "konverterar" ämnen i akvariet till andra ämnen. Närmare bestämt den kända nitrifikationen, ammonium via nitrit till nitrat, och fiskbajs plus matrester till mindre energirika föreningar med slutprodukten oorganiska joner och koldioxid.

Ju större överkapacitet på filter du har ju längre kan du vänta med att göra ren dem. Allt du stoppar i ditt akvarium stannar där tills du tar bort det om det inte har en gasfas som kol, koldioxid, och i liten mån kväve, ammonium. Stora skitiga filter kan även bli en så stor syresänka att det påverkar ditt akvarium.

Säkraste kortet utifrån mitt resonemang i den här tråden skulle jag säga är att byta 1-4% om dagen. Det motsvarar 7-28% i veckan och 30-120% i månaden. Då lägger jag in betydelsen "minst riskabelt" i "säkraste kortet" inte nödvändigtvis "bästa resultat".
mvh Mattias

edit: För er som inte tror på att vattenbyten motsvarar varandra på detta sätt har Randy Holmes-Farley skrivit en bra artikel på engelska som visar detta på ett enkelt sätt.
http://www.reefkeeping.com/issues/2005-10/rhf/index.php

edit2: skrev fel på en siffra :)
#24 - 20 februari 2008 21:26
Den totala volymen bytt vatten har förståss det förhållandet du beskriver. Men 4% vb dagligen kommer inte att sänka vattnets inehåll av oorganiska kväve och fosforföreningar. Detta helt enkelt för att man byter en del av vattnet igen och igen. Ett enligt mig bättre sätt att beskriva vad småbyten motsvarar över en längre tid är genom en talserie som tar hänsyn till vatten som byts direkt igen, dvs enbart ta hänsyn till spädningen eftersom det är exakt det man vill uppnå med sina vattenbyten. I såna fall motsvarar 4% dagligen 18% i veckan.

MEN, vi snackar vattenbyten i "svensson" akvarium. Inte ens jag som brinner för akvaristik orkar med sådan babycare. När jag jobbade som akvarieförsäljare så var den stående rekomendationen att inte byta de första tre månaderna för att sedan byta var fjortonde dag, mängden man byter beror på växt och fisklast. I de flesta fallen så räcker det med en försiktig sugning av synligt skit för att sedan ersätta de utsugna vattnet, dvs 10-33% beroende på hur skitigt det är.

Själv så föredrar jag 50% var tredje månad i hightecväxtburkar, 50% en gång i månaden i fiskkar och 50% var 5e månad i lowtec. Men det är väl för att jag inte är svensson.
MVH
Magnus
#25 - 21 februari 2008 06:42
Håller med Grodan p.g.a utspädningen.

Byter man 10% i taget för att hålla ackumulerande ämne ner så blir följden att man behöver byta ca 400% vatten innan allt det gamla vattnet är utbytt. Vilket i sin tur betyder att man belastar karets invånare onödigt hårt.

En mycket bättre metod är att helt enkelt mäta sig till när det är dax att byta vatten.
När Nitrathalten är högre än 50-100 så byt 50-70% vatten, håll akvariet släckt ett par dar eftervatten bytet så att inte algerna "hinner före" att acklimatisera sig.

Stoppar man sen i lite växter o pysslar om dom det minsta lilla så kommer ni att märka (genom Nitratmätning) att ni inte behöver låta era husdjur simma i kloramin, o därigenom få mera utfärgad, leksugen, större yngelkullar och matglad fisk.
#26 - 21 februari 2008 17:18
Nu är det ju koncentrationer av ämnen som är relevant, inte mängd bytt vatten. :)

Men som sagt det är svenssonakvarium vi pratar om. Det är ju väldigt svårt att säga vad som är bra, vad som är dåligt och vad som "duger". Jag har flera erfarenheter i linje med Topfrog, i en del akvarium kan man byta väldigt lite vatten. Vanligen beroende på export av accumulerande ämnen på andra sätt typ växter.

I små akvarium där volymen av ett 1-4% om dagen blir mindre än 1.5L eller så, läs mindre än en vanlig tillbringare, tycker jag det är en bra metod. Dedikera en tillringare till vattenbyte, häll ut 1.5L när du matar och häll i nytt. Definitivt enklare än att släpa fram hink och slang en eller flera ggr i veckan.

Mäta tycker jag inte är en bra metod främst beroende på att tester är ökänt opålitliga.

Som jag sa i tidigare inlägg glömmer ju folk bort att de tillsätter saker i sina akvarium när de byter vatten. Klor och kloramin är ju exempel på detta. Om man har dylika saker i kranen är det ju bara bättre att byta mindre vatten, som leder till lägre topphalter än vad stora gör.
mvh Mattias
#27 - 22 februari 2008 07:47
Precis det är det ja menar.
Mäter man koncentrationen så behöver man inte chansa utan man vet när det är dax.
Därmed behöver man inte utsätta fisken för stress i omödan.

Sen har kloramin en lurig förmåga o det är att graden av avdödande effekt är inte linjär.
Det är skälet till att man använder det i vårt kranvatten. man behöver bara tillsätta en ytterst liten mängd för att uppnå en "bra-stor" effekt.

Det betyder i sin tur att fisken blir lika utsatt vid ett 25% igt vattenbyte som vid ett 50%igt. Men man dubblar den effekte av skälet till att man byter vatten. Att just hålla nere nivåerna av oönskade saker i vattnet.

O precis som du Mattias är inne på så glömmer man bort att kranvatten har väldigt lite gemensamt med akvarievatten.
#28 - 22 februari 2008 07:58
Ja tror att vattenbytande intervall beror på en hopablandning av helt olika saker.

1. Akvarieaffärerna säljer så dåliga innerfilter(små filtermattor som snabbt sätter igen) att man därigenom måste byta vatten p.g.a det.

2. Växtakvaristerna använder 50% iga veckovattenbyte för att hålla tillsatta ämne på en stabil nivå, och det beteendet kopierar man fast man inte tillsätter kemisk växtnärning.

3. Odlare av fisk byter enorma mängder med vatten p.g.a. att man tillsätter enorma mängder med mat för att fisken ska få en snabb tillväxt. Det beteendet kopieras oxå, man kan framför allt se det på Discus hållning.

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=53949
Här är bilder på tre av mina kar, o i de två nedersta byter ja numera vatten inte oftare än var tredje månad. O i discuskaret 60% var 14:e dag. Har ständig lek i karen och fullt utfärgade fiskar, utan att i princip göra nånting förutom att mäta lite då o då.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 22 februari 2008 08:39
Precis det är det ja menar.

Mäter man koncentrationen så behöver man inte chansa utan man vet när det är dax.

Därmed behöver man inte utsätta fisken för stress i omödan.

Ju oftare man byter vatten, ju mindre stressande är det. Fiskarna vänjer sig helt enkelt vid det som inträffar ofta och blir mindre stressade.
Därför är t.ex. håvning i affär mindre stressande än i hemmaakvariet.
#30 - 22 februari 2008 10:34
Jo det är korrekt, man vänjer fiskarna vid sämre miljö. O de mindre tåliga dör snabbt bort ur gruppen, man kanske om man kisar se någon slags utveckligslogik i det.

Men varför ska man inte göra miljön så optimal som möjligt för våra fiskar.

Visst vi kan diskutrera vad som är bäst för fisken. Dålig miljö = fisken leker mindre, då blir det mindre utfärgning o mindre revirstrider = fisken lever troligen längre.

Så visst kan man grunna en eller två på vad som är "bäst" för fisken bra eller dåligt vatten.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 22 februari 2008 11:04
Jo det är korrekt, man vänjer fiskarna vid sämre miljö. O de mindre tåliga dör snabbt bort ur gruppen, man kanske om man kisar se någon slags utveckligslogik i det.

Men varför ska man inte göra miljön så optimal som möjligt för våra fiskar.

Visst vi kan diskutrera vad som är bäst för fisken. Dålig miljö = fisken leker mindre, då blir det mindre utfärgning o mindre revirstrider = fisken lever troligen längre.

Så visst kan man grunna en eller två på vad som är "bäst" för fisken bra eller dåligt vatten.

Var det mitt inlägg du svarade på? Lite märkligt svar i så fall.
Täta men små vattenbyten är det optimala om man vill att fiskarna skall stressas så lite som möjligt. Har svårt ihop att det är dålig miljö för fiskarna att de utsätts för så lite stress som möjligt.
#32 - 22 februari 2008 12:49
Jo det var ditt inlägg ja svarade på:)

Vad är det som skulle vara bra med att låta fisken ständigt simma i kloramin o andra små otrevligeheter som finns i mitt kranvatten?

Jämfört med att istället byta när det behövs?
#33 - 22 februari 2008 18:41
Att notera, kloramin går att ta bort.. :)
#34 - 22 februari 2008 19:12
Javisst helt rätt morphriz, helt klart:):)
Vattenberedningsmedel funkar alldeles kanon. Likaså ett Aktivt kolfilter.
Har även hört att endel använt askorbinsyra med lyckat resultat.
Själv använder ja Reverse osmosfilter när Växjövattnet är för uselt.
Här i denna stan så måste man använda något som oxiderar kloraminet annars dassar fisken o har man riktig otur så får man massdöd även vid ett litet vattenbyte.
#35 - 22 februari 2008 19:18
Vi har ett vattenverk från 50 talet som helt enkelt inte klarar att rena drickvattnet från helgasjön. Det gör att man kompenserar så gott man kan. Personalen är mycket trevlig och hjälpsamma o ställer gärna upp med vattentester. Men för akvariebruk är det kört tyvärr. Hoppet ligger till att vi ska få igång en helt ny vattenförsörjning redan under 2008, yipieeee:):).
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 22 februari 2008 20:34
Jo det var ditt inlägg ja svarade på:)

Vad är det som skulle vara bra med att låta fisken ständigt simma i kloramin o andra små otrevligeheter som finns i mitt kranvatten?

Jämfört med att istället byta när det behövs?

Okej, vi pratade bredvid varandra. Jag menade enbart att täta små vattenbyten i sig är på alla sätt är mindre stressande än stora vattenbyten som sker sällan
#37 - 22 februari 2008 23:41
Jo det gjorde vi:)

Ja måste försöka tagga ner och mera försöka låta mindre besservisser:)
O ja vet oxå att det finns få om någon med mera erfarenhet än du Kjell, därför är det ännu mera kul att munhuggas lite. No hard feelings:)
morphriz funkar som den bästa av medlare:)
#38 - 23 februari 2008 19:42
Har jag medlat? Det missade jag :)

Jag tycker iaf att det är kul att rådande teorier, läs de jag för tillfället tror beskriver verkligheten bäst, om näring, växter, alger, fiskar och andra akvarie innevånare verkar stämma rätt bra överens med akvaristisk erfarenhet. Tom Barr, när vi nu ändå är inne på besserwissrar :), och den grundforskning han bedrivit om akvariekemi har gjort väldigt mycket för förståelsen om hur våra kar faktist fungerar.
mvh Mattias
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 23 februari 2008 21:08
Jo det gjorde vi:)

Ja måste försöka tagga ner och mera försöka låta mindre besservisser:)

O ja vet oxå att det finns få om någon med mera erfarenhet än du Kjell, därför är det ännu mera kul att munhuggas lite. No hard feelings:)

morphriz funkar som den bästa av medlare:)

Om två har samma åsikt blir ju den ene överflödig;) - jag har heller absolut inget emot att diskutera olika ideer:D

Annons