Avhandlingsdags igen :)
....
1/ Inga snabba svängningar
2/ Inte för mycket av sånt som blir giftigt, Nitrit, Fosfat och diverse metaller.
3/ Inte för lite av näringsämnen som när de blir för låga triggar alger.
...
mvh Mattias
Bra inlägg !
1.
Unvika snabba/stora svängningar är min grundregel. Därför gör jag relativt små vattenbyten, ca 20 - 25 %.
Jag läste om en discus entusiast som bytte 50% varannan dag. Naturligsvis så funkar det också. Om man byter så ofta och så mycket så kommer man ju alltid att ha näst intill rent kranvatten i karet. Och då blir det ju inte så stora svängningar.
2.
Inte för mycket giftigt. Sådant kan man mäta. Främst nitrit.
Jag byter "bara" var 14:e dag i mina normalbefolkade sällskapsakvarier och jag får inget utslag på nitrittesten.
3.
Inte för lite näringsämnen. Dvs fiskbajs och extra växtnäring. Enklare att hitta balansen med täta och regelbundna vattenbyten.
4.
Och så min egen, kanske den viktigaste punkten. Det är inte bara i karet det ska vara balans. Det ska vara balans i akvaristen också. Lagom mycket jobb med karet. Annars så riskerar man att tappa orken, börja slarva och till slut tappa intresset.
Mina grundkunskaper kommer från de Tetra-broschyrer som brukar följa med akvariepaketen. Om vattenbyten säger Tetra:
1975 (min första broschyr)
1/3 var 3:e vecka
1995
60 liters kar eller mindre; 1/3 var 14:e dag
större kar; 1/3 var 3-4:e vecka
2006
20-30% ca var 14:e dag
eller tillsätt Tetras EasyBalance och byt vatten var 6:e månad ungefär.
Utvecklingen enligt Tetra har gått (lite) åt hållet mindre och oftare.