Anicistrus dör!"""""!!!!!!!!!!

#1 - 12 november 2003 16:24
Hej på er alla!

Jo jag har ett problem en av mina anicistrus dör just nu.

Har fått helt söndertrasade rygg och stjärtfena sen igårkväll!!!!!

Har nämligen 2 falska vändmalar och 3 st praktbotior och 1 gibbec och 6 st skalarer i akvariumet på 240 liter.

Vet att bottenfiskarna är för många men vad ska jag göra när man får en del fisk..

Tänkte att jag ska göra mig av med de 2 vändmalarna som jag har men är lite osäker på om jag ska ta coh göra mig av med mina 3 praktbotior med för att kunna få ha mina framtida anicistrus eller gibbec malar i fred.

Vill ju även kanske ha lite yngel och då är det ju inte bra att ha 3 st praktbotior.

Så jag undrar vad jag ska ta mig till och varför min anicistrus mal är helt ja, snart död med söndertrasade fenor.....

Jo glömde att tilläga att han simmar konsigt, som om han har mist sitt balans sinne för det ser precis ut som han bara åker med i en virvelstorm.

Trodde han var död först nu när jag kom hem från jobbet, eftersom han tappat färg och låg intill en stock mellan en växt och inte rörde sig.
Så jag beslutade mig för att kolla om han levde och tog håven till min hjälp att peta lite med.
Första 3 ggr jag röde vid honom med håven så rörde han sig inte alls , men sen långsamt efter några sekunder så simmade han framåt cirka 5 cm helt utpumpad.

Hjälp skulle vara trevligt!

//Mvh Christian

P.S någon som vill ha malar eller praktbotior i katrineholm så mejla........christian.schutt@swipnet.se
#2 - 12 november 2003 16:38
ingen som vill hjälpa mig???
#3 - 12 november 2003 21:50
Jag tror att din Ancistrus är helt utmärglad! Har jag fel om jag påstår att magen buktar inåt? Förmodligen får den ingen mat och den får inte heller vara i fred eftersom den alltid inkräktar på någons revir...
Vad man ska göra när man får en del fisk??? Säga nej är inte helt fel, jag skulle aldrig ta emot fisk om jag visste att dessa kunde konkurera ut mina egna.

Det du kan göra med denna fisk nu är att antingen göra processen kort och avliva den. Om du tror att den har en liten chans så borde du ta en balja eller något rejält kärl, fyll med vattnet från akvariet, gör det tryggt för honom där genom att lägga i en rot (gärna med mycket alger), någonstans att gömma sig och gärna flytväxter så han känner sig riktigt trygg. Tillsätt salt i vattnet, ungefär 10 ml/10 L, men gör det i små portioner så han får vänja sig långsamt. Ge honom en algtablett eller Zuccini, det han gillar mest, ta upp det om han inte äter och prova igen efter någon timme...
Han behöver en pump eller täta 10% vattenbyten.
Se till att hålla minst den temp han är van vid från karet, men inte över 27 grader...
Det är väl vad du kan göra... men det verkar väl ändå som avlivning är den mest humana utvägen...
#4 - 12 november 2003 22:24
Något jag gjorde för mina ancistrus som inte får ha sin mat ifred för papegojcikliderna är att jag köpte ( man kan lika gärna göra en egen ) grotta som jag petar in maten i så att bara malarna kommer åt den. Det funkar jättebra bortsett från att papegojorna gräver hela natten tills de kommer under grottan, men då har malarna ändå hunnit äta sitt.
Du kanske kan placera något liknande lite högre upp i akvariet så att inte de bottenlevande fiskarna hittar maten lika bra.
Mvh
Elana

Annons