Anna93 vill ha fiskar med färg - låst tråd

#1 - 3 augusti 2010 16:32
Vad var det här om:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141613
Inte riktigt snällt tycker jag. Flickan bad ju dej flytta tråden faktiskt.
:confused:
#2 - 3 augusti 2010 16:33
agree
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 augusti 2010 16:49
Jag har inte fått vare sig något mail eller pm om att flytta någon tråd.
Jag skrev tidigare i tråden vad som gällde för regler
Bilagor:
#4 - 3 augusti 2010 17:17
Lite löjligt tycker jag:confused: De flesta trådar spårar ur och innehåller nästan alltid något som inte alls hör till ämnet, men du låser inte dom. I sånt fall ska du låsa alla sådana trådar då och då får du ett jäkla jobb för det blir nästan alla.
#5 - 3 augusti 2010 17:18
Jag har inte fått vare sig något mail eller pm om att flytta någon tråd.

Jag skrev tidigare i tråden vad som gällde för regler

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141613&p=1437387&viewfull=1#post1437387
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 3 augusti 2010 18:10
sissi. skrev:
Lite löjligt tycker jag:confused: De flesta trådar spårar ur och innehåller nästan alltid något som inte alls hör till ämnet, men du låser inte dom. I sånt fall ska du låsa alla sådana trådar då och då får du ett jäkla jobb för det blir nästan alla.

Det är oftast "Off Topic" som spårar ur och denna kategori är ju just "Off topic" och kan flumma ut.

I övrigt skall man hålla sig till "kategorin" - men det finns säkert trådar som inte gör det och får jag in anmälningar om dom så deletas också dessa.

Jag läser alltså inte alla de ca. 500 inlägg som skrivs varje dag utan agerar utifrån de anmälningar som jag får in. Idag har jag t.ex. deletat 5-6 nya trådar.
#7 - 3 augusti 2010 18:27
Det är oftast "Off Topic" som spårar ur och denna kategori är ju just "Off topic" och kan flumma ut.

I övrigt skall man hålla sig till "kategorin" - men det finns säkert trådar som inte gör det och får jag in anmälningar om dom så deletas också dessa.

Jag läser alltså inte alla de ca. 500 inlägg som skrivs varje dag utan agerar utifrån de anmälningar som jag får in. Idag har jag t.ex. deletat 5-6 nya trådar.

Allright, kanske hjälper om man kollar lite på kategorin innan man börjar skiva inlägg, har aldrig lagt märke till det förrut.
#8 - 3 augusti 2010 19:03
Förstår att det blir lite yrt när trådar hamnar fel, men är det inte lika mycket jobb att deleta dom som att flytta dom till rätt kategori istället?
Ger ju inget bra intryck till en någorlunda ny medlem som Anna93 tex att man bara låser en tråd istället för att hjälpa den tillrätta?
Och hon bad faktiskt om att få den flyttad, iof inne i tråden och inte via pm, men du måste ju tydligen ha läst tråden eftersom du visste att den gått från topic. bara en tanke....
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 3 augusti 2010 20:45
J.Milton skrev:
Förstår att det blir lite yrt när trådar hamnar fel, men är det inte lika mycket jobb att deleta dom som att flytta dom till rätt kategori istället?.

Snabbast går att deleta tråden, det jag gjorde nu dvs att svara i tråden är det som tar mest tid.
I början flyttade jag därför alla felinlagda trådar, men det ledde bara till att fler och fler struntade i var de la in sina trådar och det hela blev en helsickes massa extra jobb.
Därför för att forumet skall funka så blir det den tuffa vägen (vilket också står angivet i forumreglerna), visst det innebär säkert att en del som inte accepterat dom reglerna lämnar forumet, men då får det bli så.

Och hon bad faktiskt om att få den flyttad, iof inne i tråden och inte via pm, men du måste ju tydligen ha läst tråden eftersom du visste att den gått från topic. bara en tanke

Nej, jag läste inte alla inlägg i tråden - jag fick in en anmälan om ett felaktigt inlägg och agerade utifrån det inlägget som var anmält.

Som sagt så här står det i forumreglerna
3/ På rätt plats.

Skriv ditt inlägg i rätt ämnesavdelning/kategori (inlägg som ligger fel kommer att plockas bort). Vet du inte var du skall skriva ditt inlägg så lägg in frågan i kategorin - "Vilken kategori" - så kommer ditt inlägg att flyttas till rätt kategori.

Så faktiskt så skulle jag enligt reglerna direkt ha deletat tråden - nu gjorde jag inte det utan la ner extra möda på att skriva vad som gällde - något som uppenbarligen inte fungerade och då låste jag tråden.

Det är ju också lite lustigt att folk reagerar när jag låser en tråd - men ingen säger nåt om de 2-6 trådar som jag deletar varje dag. Det borde ju vara värre.
#10 - 3 augusti 2010 21:06
Visst ser det till en början löjligt ut när tråden blir låst istället för flyttad. Men jag förstår samtidigt Kjell, gör man allt åt folk utan att dom får en förståelse för vad dom gjort "fel" slutar det alltid med att man får göra allt åt alla. Så var drar man linjen egentligen?

Alla som inte förstår vad jag syftar på kan testa att börja göra saker åt folk på t.ex sin arbetsplats, saker som folk borde göra själv egentligen. Efter en vecka kommer alla förvänta sig att du gör allt åt dom och då märker du hur mycket det blir att göra. :)

Kjell, är du helt själv på det här forumet? Känns som att du får göra i princip allt här. Om ja, kanske dags att söka hjälp? Finns garanterat en hel del folk som är villiga att lägga några timmar i veckan på att hjälpa det bästa svenska forumet.
#11 - 3 augusti 2010 21:13
Förstår varför du gjorde som du gjorde, det är inte det , utan tyckte bara det var lite hårt.
Att folk inte reagerar på trådar som tas bort är nog för att man inte märker det på samma sätt skulle jag tro.

En fråga om ämnet,som igentligen inte har med ursprungs tråden att göra, är du ensam moderator på zoopet? Kanske skulle bli lite mindre jobb om du tog in nån att hjälpa dig?
Då kanske man som moderator har tid att hjälpa nybörjare som lagt frågor fel. För jag förstår att det blir för mycket jobb om man är själv.
bara en tanke..

(Tog sån tid på mig att skriva tydligen så ovanstående talare tog ordet ur munnen på mig=)
#12 - 4 augusti 2010 06:49

Det är ju också lite lustigt att folk reagerar när jag låser en tråd - men ingen säger nåt om de 2-6 trådar som jag deletar varje dag. Det borde ju vara värre.

Dom trådarna syns ju inte längre. Och då blir det väl bara de närmast sörjande som upptäcker det...
;)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 4 augusti 2010 07:56
erikthur skrev:
Dom trådarna syns ju inte längre. Och då blir det väl bara de närmast sörjande som upptäcker det...

;)

Ja säkert är det så, men kontentan blir ju då uppenbarligen deleta direkt cdå blir det inga diskussioner;)
#14 - 4 augusti 2010 08:17
[:-159]
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 4 augusti 2010 08:29
Kjell, är du helt själv på det här forumet? Känns som att du får göra i princip allt här. Om ja, kanske dags att söka hjälp? Finns garanterat en hel del folk som är villiga att lägga några timmar i veckan på att hjälpa det bästa svenska forumet.

En fråga om ämnet,som igentligen inte har med ursprungs tråden att göra, är du ensam moderator på zoopet? Kanske skulle bli lite mindre jobb om du tog in nån att hjälpa dig?

Då kanske man som moderator har tid att hjälpa nybörjare som lagt frågor fel. För jag förstår att det blir för mycket jobb om man är själv.

bara en tanke..

Jag är i princip ensam moderator men har massvis av "medhjälpare" (alla kan vara det om man vill) som anmäler felaktigheter (felplacerade inlägg, annonser, "ovårdat språk" etc).
Det finns flera fördelar med att en är ansvarig.
Det finns massvis av kategorier på Zoopet och det skrivs massvis av inlägg så det skulle behövas en himla massa moderatorer för att täcka upp allt.
Det krävs då också att alla dessa moderatorer är regelbundet uppkopplade - det får inte gå ett dygn mellan tillfällena man kollar för då hinner många trådar spåra ur och det blir än svårare att lösa.
Är det många moderatorer så är det mycket svårare att göra en någorlunda likartad bedömning och detta eftersom vi alla har olika åsikter.
Är det många moderatorer så är alltid någon bortrest och då måste någon annan fixas fram under denna period vilket innebär en massa administrativt arbete.
Att vara moderator innebär att få skit (vet detta av erfarenhet från andra forum) och därför tröttnar dessa av naturliga skäl rätt snabbt och då måste man hela tiden leta ersättare - dvs mer administrativt arbete.

Kort och gott - att hålla en hel stab med moderatorer skulle för mig innebära betydligt mer arbete och jag är inte ens övetygad om att forumet då skulle fungera bättre.

I stora drag är det dock relativt få dispyter på Zoopet men visst så kan vissa (de som inte har brytt sig om att kontrollera vilka regler som gäller här) roockies känna sig dåligt behandlade. Men om nu någon vill göra en insats för att hjälpa dessa (vilket en del också redan gör) så kan ni ju redan nu själva t.ex. kolla om en ny tråd har startats i rätt kategori innan ni svarar och om den inte är korrekt placerad skriv då direkt i tråden till frågeställaren. "Denna tråd är placerad i fel kategori och kommer att deletas. Skriv istället din fråga i kategorin ????". Efter det rapporterar du inlägget (finns en symbol för det i varje inlägg) och det kommer att bli deletat. På så sätt hjälper man ju "roockien" - det gör man inte genom att själv börja svara i tråden.

Så här fungerar det idag.
1/ Jag får in en mail med det "rapporterade inlägget"
2/ Jag tittar på det och om det behövs så deletar jag. Om det handlar om ett felplacerat inlägg så är det dock ofta (cirka hälften av gångerna) ett gränsfall var det skall ligga - om så är fallet flyttar jag tråden och deletar inte
3/ Om det är ett klart fel så deletar jag dock. Om det har skrivits av en roockie så skickar jag dem alltid (nästan alltid i alla fall - kan ibland glömma det) ett pm och anger orsaken. Om det är en "gamling" så deletar jag bara.

Annons