Ännu en mäsk tråd

#1 - 11 november 2008 23:00
Hej, jag tänkte tillsätta CO2 mha mäsk i mitt 112liters kar och jag har ett par frågor.

1. Kommer ph:n att sänkas trotts att jag kar kalkrika stenar i?

2. Kan man överdosera CO2 och isådannafall vad är följderna?

3. Hur ofta behöver man byta mäsken i 1,5L flaskor?

4. Ska man stänga av den på kvällen?

5. Räcker den belysning jag har (2x20w)?

6. Är det något annat jag bör tänka på.

Förlåt för att jag startar ännu en mäsk-tråd
#2 - 12 november 2008 08:16
1. Toligtvis
2. Ja, fiskarna dör.
3. Allt i från några dagar till 2-3v beroende på mäsk-recept och tex temperatur.
4. Nja, CO2 tas inte upp av växterna på natten så risken finns för överdosering.
5. Det går inte åt mer ljus när man kör CO2, däremot så ligger du lite lågt som det är redan.
6. Läs, läs, läs, begrunda, tänk, förstå vad du gör innan du gör det. ;)
#3 - 12 november 2008 08:33
4. jo det bör man göra för att få jämnare nivå över dagen så man inte hjälper algerna i onödan och så tas ju inget upp på natten så du riskerar överdosering.
5. i minsta laget men det funkar om du har bra rör och gärna reflektorer eller iaf vitmålad ramp.
6. glöm inte tvättflaskan, sen se till att du bygger enligt konstens regler och inte har nån luftningsslang som nån stackare här hade köpt färdigt paket med och sen rann hela akvariet ut på golvet :(
#4 - 13 november 2008 17:14
hur vet jag vad som är för mycket? :)
#5 - 13 november 2008 18:05
En bubbla per sekund är en bra måttstock för din akvariestorlek men naturligtvis är denna beroende på växtmassa och växttakt som i sin tur är beroende på ljussättning och gödning, börja med en bubbla per sekund och arbeta utifrån detta.

För hög andel löst CO2 i vattnet märker du främst på att fiskarna uppvisar ohälsa så plantera fullt från start och skynda långsamt.
#6 - 13 november 2008 19:39
luftningsslang kan vara bra om man inte använder den dumt...jag har luftningsslang så det inte skulle bli stopp i filtret och man suger in mäsken i akvariet...bara man inte har den över kanten så funkar det hur bra som helst...fästa den i "taket" på akvariet...jag har dem på stödlisterna och det är ingen risk att tömma akvariet
#7 - 13 november 2008 20:45
Mobster skrev:
luftningsslang kan vara bra om man inte använder den dumt...jag har luftningsslang så det inte skulle bli stopp i filtret och man suger in mäsken i akvariet...bara man inte har den över kanten så funkar det hur bra som helst...fästa den i "taket" på akvariet...jag har dem på stödlisterna och det är ingen risk att tömma akvariet

Blir det stopp i filtret suger det aldrig in nån mäsk om man gjort rätt från början, luftningsslang behövs allså bara om man byggt sin mäskanläggning knasigt från början istället för att följa dom anvisningar som finns här på zoopet.
#8 - 13 november 2008 22:48
alla versioner som inte finns på zoopet är alltså knasiga? :P
min är enklare än de jag sett här och fungerar minst lika bra :)
enda problemet jag har är med filtret, just att det sätter igen och det är mest för att jag inte orkat fixa ihop bättre filtermaterial som inte sätter ihop så snabbt...har bara en dunk, slang upp till filtret som slår sönder co2 och så en slang som reserv ifall det skulle sätta ihop...och lite speciella fästen som gör det lättare att hålla luft-tätt och så...
#9 - 13 november 2008 22:49
Håller med Fuzztop till punkt och pricka, och att strunta i tvättflaskan är bara genomkorkat.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124873

Mäskbehållare->backventil->tvättflaska->backventil->
#10 - 14 november 2008 01:04
helt missat den tråden, men ja, läs i andra tråden.

Sen har man ju olika idéer om vad som är korkat, jag tycker korsning av fiskar är korkat.
#11 - 14 november 2008 04:24
Nu "korsar" jag inte fiskar, däremot har jag dom senaste månaderna byggt några fungerande CO2 system baserade på mäskprincipen, ska du kritisera mitt inlägg så kan du väl försöka att hålla dig till ämnet och vara relevant istället för att agera plumpig.

Att "ditt" system kloggar igen beror antagligen på att du har en "syresten" eller filtermatta i filterhållaren till ditt innerfilter samt saknar en tvättflaska till gasen varpå jästrester byggs upp.
#12 - 14 november 2008 04:27
Nu "korsar" jag inte fiskar, däremot har jag dom senaste månaderna byggt några fungerande CO2 system baserade på mäskprincipen, ska du kritisera mitt inlägg så kan du väl försöka att hålla dig till ämnet och vara relevant istället för att agera plumpig.

Att "ditt" system kloggar igen beror antagligen på att du har en "syresten" eller filtermatta i filterhållaren till ditt innerfilter samt saknar en tvättflaska till gasen varpå jästrester byggs upp.

Beskriv gärna hur din "säkerhetsslang" fungerar samt var den sitter fast i ditt innerfilter.
#13 - 14 november 2008 07:25
Mobster skrev:
alla versioner som inte finns på zoopet är alltså knasiga? :P

min är enklare än de jag sett här och fungerar minst lika bra :)

enda problemet jag har är med filtret, just att det sätter igen och det är mest för att jag inte orkat fixa ihop bättre filtermaterial som inte sätter ihop så snabbt...har bara en dunk, slang upp till filtret som slår sönder co2 och så en slang som reserv ifall det skulle sätta ihop...och lite speciella fästen som gör det lättare att hålla luft-tätt och så...

Ok så om den funkar lika bra hur får du bort jästsvamparna och andra slaggprodukter från co2 gasen utan tvättflaska?
om du skippar filtermaterialet helt så lär du inte ha några större problem med att det sätter igen men det jag mest undrar är hur kan systemet suga upp mäsk (om vi antar att du skulle skippa luftslangen bara) ?? om det funkar så att pumpen vid stopp pumpar ner vatten i dunken så vore det ju en bättre ide att sätta en backventil istället men jag kan förstå att nån som vill tjäna iaf några kronor på att sälja ett bygge föredrar att sätta en extra slangstump som är betydligt billigare än en backventil.
Gaffel, skönt med lite medhåll men jag undrar bara hur en syresten kan orsaka stopp i en pump? jag bara undrar eftersom jag har en syresten att fördela gasen lite innan pumpen suger upp den (kan nämnas att systemet funkat bra nåt år nu utan rengöringar :)
#14 - 14 november 2008 08:18
Jag har också väldigt svårt att se hur mäsk skulle kunna sugas upp, oavsätt reningsflaska eller inte.
Kanske om man har mäsken står högre än karet men annars borde det vara omöjligt.
Man har "kopplat in" mäskslangen väldigt knepigt om det överhuvud taget kan bli någon sugeffekt i den från pumpen/filtret.

Sen hur korkat det är att inte ha reningsflaska behöver vi inte prata om ;) (själv rationaliserade jag bort reningsflaskan för ett par år sedan)
#15 - 14 november 2008 08:59
Om det kommer in lite jäst/mäsk i akvariet så brukar det ha den trevliga sideffekten att små hoppstjärtar börjar synas på ytan. Ett utmärkt foder för många fiskar :)
#16 - 14 november 2008 09:06
Jag som kör ut min gas via venturin klarar mig utan tvättflaska men kör glatt ändå, om man låter gasen mynna ut i insuget till ett ytterfilter eller kör bubbelsten eller som i fallet med mobsters innerfilter med filtermatta kan det vara en klar fördel att slippa jästrester, dessutom kommer slangarna förr eller senare att klogga igen om mäsken skummar.
#17 - 14 november 2008 10:00
A = koldioxid
B= luftslang

sätter filtermassan igen så börjar det ganska logiskt suga i slangarna och då ser jag hellre att det suger in luft så det bubblar extra mycket så man märker det än att det bara finns mäsken att suga upp från...
#18 - 14 november 2008 11:08
Håller med Mobster till punkt och pricka.
#19 - 14 november 2008 12:33
Mobster skrev:
A = koldioxid

B= luftslang

sätter filtermassan igen så börjar det ganska logiskt suga i slangarna och då ser jag hellre att det suger in luft så det bubblar extra mycket så man märker det än att det bara finns mäsken att suga upp från...

Tack då förstår jag precis hur det är kopplat och jag är övertygad att du garanterat bör ta bort luftslangen för det lär aldrig kunna komma upp nån mäsk, jo visst blir det lite sug i slangen, men för att få upp nån mäsk i den slangen måste du ju stoppa ner slangen i mäsken eller typ hoppa på dunken för det lär aldrig bli så starkt sug att dunken imploderar av det suget.
det enda effekt den luftslangen har är att pumpen lätt suger luft istället för vatten och jag tror mest du hjälper filtermassan sättas igen för när pumpen tvingas dra igenom lite vatten så renar den iaf lite mer än när den bara sörpla luft, dessutom tar den väl in luft även när co2 gasen flödar fint och då blir nog upplösningen lite sämre än nödvändigt men vad jag vill minnas så låter en luftslang som koplats på detta vis en jäkla massa oxå?
#20 - 14 november 2008 12:57
Ok det förklarar varför det skulle kunna sugas upp mäsk, men varför ha en "tät" anslutning till CO2'n?
Sen så beror det ju garanterat på hur mycket tomrum man har i mäskdunken och hur högt den står.
Jag är övertygad om att den pump jag använder knappast lyckas suga upp mäsk även om anslutningen vore tät. För att det ska kunna komma upp mäsk för mig måste först 2-3dl luft/gas sugas bort, vilket min lilla fluval 1 knappast lär klara.
Tror inte ens den skulle klara att suga vanligt vatten så högt.
Akavarie pumpar är ju inte konstruerade för att suga.
#21 - 14 november 2008 13:15
Fuzzop, jag ger upp med dig iom att du inte förstår att den inte sörplar luft om inte filtermassan sätter igen.
lost cause.
#22 - 14 november 2008 18:10
Mobster skrev:
Fuzzop, jag ger upp med dig iom att du inte förstår att den inte sörplar luft om inte filtermassan sätter igen.

lost cause.

jag kanske är en jävla idiot men om den inte suger in luft så lär den inte heller suga in mäsk när det väl blir stopp :mad:
Bilagor:
#23 - 14 november 2008 22:01
Ja för det kan ju inte vara så att om trycket blir större så suger den luft, det är iaf så det har fungerat här och så det ska fungera så jag måste nog säga till anordningen att den inte följer Fuzzops principer. :)

Ungefär som en humla som inte vet om att den inte ska kunna flyga. (mäsk-anordningen alltså)
#24 - 14 november 2008 23:18
Bara en liten fundering,vad händer med restprodukten i dunken när den inte alstrar mer co2???
#25 - 14 november 2008 23:57
man ersätter den med ny, man märker att den börjar ta slut när det inte bubblar lika mycket :)
#26 - 15 november 2008 02:47
Som Fuzztop skriver så lär venturi-effekten hos luftslang och CO2 slang vara minimal, däremot är luftslangen en potentiell fara eftersom ett stopp i utblåset kommer att leda pumpens fulla effekt lättaste vägen vilket i det här fallet är luftslangen, faktum är att det borde räcka att en firre simmar mot utblåset för att få slangen att slå bakut och lossnar den sen från sina fästen och hänger under vattenytan kommer golvet att bli blött vilket vi redan sett bevis på tidigare i inlägget.

Jag sågar inte konstruktionen helt eftersom den till 1/3 består av den vanliga innerfilterlösningen..

G-G, förstod jag dig rätt när du undrade vad som skedde med "restprodukten?" ;)
#27 - 15 november 2008 09:58
sätt fast slangen riktigt.
och om jag inte minns fel så var det någon som hade råkat ut för att suga in mäsk i akvariet, vilket inte var helt bra.
#28 - 15 november 2008 10:30
Min koppling via venturin på eheim diffusorn till min hembyggda pump klarade av att skapa undertryck i mäsktunnan även med motståndet av tvättflaskan, detta avhjälptes genom dubbla backventiler.

Du skriver "sätt fast slangen riktigt" men en av anvisningarna jag såg gällande fastsättning av "säkerhetsslangen" handlade om att "tejpa" fast den, hallå är det nån hemma eller?

Tvättflaska, jag provar en gång till TVÄTTFLASKA!!!
#29 - 15 november 2008 10:34
Du vet att det finns mer tejp än den vanliga barnpyssel klipp-och-klistra tejpen va?
och det går att ha slangen där det är tillräckligt torrt, bara den håller sig över själva akvariet.

Och nu kan du ju förklara alla hemskheter som händer om man inte har tvättflaska. :)
#30 - 15 november 2008 12:45
Nepp, fortsätt du med din metod så kör jag på med min, glöm inte moppen bara..
#31 - 15 november 2008 17:29
Gaffel skrev:
Nepp, fortsätt du med din metod så kör jag på med min, glöm inte moppen bara..

Moppen, ja du har rätt...det är lite stökigt här, borde nog städa...tack för idéen :)

Annons