Ännu en sandfråga

#1 - 18 maj 2013 16:40
Vet att detta varit uppe hur mycket som helst men jag har beslutsångest gällande sandval.
Hade bestämt mig för att välja Julas sand eftersom jag ska ha Corydoras i mitt kommande Diskuskar. Väl hos min akvarieaffär sa ägaren efter att vi diskuterat sandval: -Vet du om att Julas sand kan innehålla aluminium och annat? En del kunder har fått döda fiskbestånd efter sandbyte.

Nåväl jag trodde han överdrev och ville sälja sin sand istället. Åkte då till Jula idag och träffade en säljare på Jula som jag kände sedan tidigare. Jag sa till honom vad handlaren sagt. Då svarade han att: -det stämmer. I en del sändningar har det varit metaller och det är olika hela tiden så det kan inte garanteras att sanden är ok. Det visade att han själv hade akvarier sedan många år och damm. Han sa: -Jag skulle inte våga använda vår sand i akvarium. Det har varit blandade leverantörer sedan en tid tillbaka. Så man vet inte vilken sand som egentligen ligger i våra påsar.

Min akvariehandlare har bara 2 mm engelskt sjögrus som minsta storlek.
Vad finns för sand som är Corydoras skäggtömsvänligt och finkornigt annars? Fungerar 2 mm engelskt sjögrus? Är själv lite misstänksam mot det då jag märker att mina Sterbaier börjar "försvinna" i mitt 180 med engelskt 2mm sjögrus.
#2 - 18 maj 2013 16:43
Ännu en sandfråga

Biltemas. Den har jag i två kar. Den står det till och med akvariebruk på..
#3 - 18 maj 2013 16:50
Ännu en sandfråga

Tack Då får det bli deras sand. Vågar inte gå emot vad säljaren sa på Jula.
#4 - 18 maj 2013 16:53
Bluewing skrev:
Tack Då får det bli deras sand. Vågar inte gå emot vad säljaren sa på Jula.

Varför ska du vara så jäkla frågvis om allt;). Nu skrämmer du slag på mig, som har julas sand - i trollkaret och i borelliikaret sen 2/4 månader tillbaka. Fast ingen cory eller borellii har dött...än så länge:).

//Inger
#5 - 18 maj 2013 16:57
Ännu en sandfråga

Sorry Inger. Du får nog se det som ett medfött handikapp hos mig. Det han sa är att sanden är bra i vissa påsar och inte i andra. Så funkar det Inger är det ju bara att köra. Massa här kör ju med sanden. Det är bara nu när jag ska starta nytt jag vill veta. Så har det funkat så är det väl grönt gissar jag. Du kommer säkert snart att få omvända svar här i tråden gissar jag.
#6 - 18 maj 2013 16:59
Ännu en sandfråga

Jag har bara kört med Julas filtersand för blästring och har aldrig haft några problem med den. Är det verkligen samma sand ni har pratat om. Jula har ju någon/några andra sorters sand i sitt sortiment.

Ren naturprodukt står det också http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-018297
#7 - 18 maj 2013 17:27
Jag har julas sand med och det stod (om jag absolut inte missminner mig ) att den även var för akvarier :)
#8 - 18 maj 2013 17:27
Exakt den har jag också lofstrog. Aldrig varit problem.
#9 - 18 maj 2013 17:28
Jag har den som lostfrog visade bild på :)
#10 - 18 maj 2013 17:30
Rådasand säljs ju på byggvaruhus också, då som golvsand. Kan vara värt att kolla på, blir ungefär halva priset mot samma sand i akvariebutiken.
#11 - 18 maj 2013 17:39
Ännu en sandfråga

Bra tips Kristian för de som är oroliga;)
#12 - 18 maj 2013 19:27
lofstrog skrev:
Jag har bara kört med Julas filtersand för blästring och har aldrig haft några problem med den. Är det verkligen samma sand ni har pratat om. Jula har ju någon/några andra sorters sand i sitt sortiment.

Ren naturprodukt står det också http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-018297

Man ska inte heller glömma att främst lågprisvaruhusen (men även dyrare) byter leverantörer, köper upp restpartier etc.

Det vill säga att nästa leverans av en vara kan ha helt annan kvalite än från första leveransen. Att det har fungerat tidigare är ingen garanti att det kommer fortsätta fungera.

Kan ju tänkas att jula nu köpt upp ett parti just begagnad blästersand, tvättat och använt magnet för att få bort stål men kvar blir då kanske lite färg- och alumiumrester bland annat. Detta är endast gissning på ett möjligt scenario och det behöver inte alls vara så.
#13 - 18 maj 2013 19:36
Ännu en sandfråga

Tror inte att sandproducenten packar använd sand i sina påsar märkta med 'ren naturprodukt';)
#14 - 19 maj 2013 09:28
lofstrog skrev:

Den sanden säljer min akvarieleverantör och jag vet att han skulle ALDRIG skulle ta in den om det visade sej att det kunde finnas aluminium i den. Han bör ju till och med den svarta sand han sålde till ett dyrare ph-neutralt märke bara för att räkor dog i den billigare. Jag kallar det kundservice till 1000%
#15 - 19 maj 2013 11:54
Sv: Ännu en sandfråga

lofstrog skrev:
Tror inte att sandproducenten packar använd sand i sina påsar märkta med 'ren naturprodukt';)

Jag ska inte påminna dig om vad som var i lasagnen som var märkt med nötkött? :)

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
#16 - 19 maj 2013 12:14
AffeAlien skrev:
Jag ska inte påminna dig om vad som var i lasagnen som var märkt med nötkött? :)

Var det aluminium i den med? :(
#17 - 19 maj 2013 12:34
Ännu en sandfråga

För er som tvivlar på alla producenter återstår att köra 'bare bottom';)
#18 - 19 maj 2013 13:22
Einarsson skrev:
Var det aluminium i den med? :(

Japp tyvärr :( fanns spår av aluminium i lasagnen eftersom företaget hade sandblästrat deras maskinerna med julas sand xD
#19 - 19 maj 2013 13:22
Sv: Ännu en sandfråga

Annars har hornbach bra grejor. Billigt med.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#20 - 19 maj 2013 13:34
Men så ni håller på :D Hade väl mina aningar att det skulle dra iväg så här :D Men grundfrågan var bara att be om råd egentligen. Tycker beskrivningen som ni som använt sanden ger är tydlig. Att den fungerar utmärkt. Säljaren på Jula pratade inte om sanden historiskt utan hur det var idag. Om det nu är så att säljaren fått något om bakfoten så är ju slutsatserna hans.
Jag ville veta om fler haft den erfarenheten, att sanden är olämplig.
Att jag får byxångest och blir osäker efter hans kommentar känns också helt naturligt. Tror nog att det är så att sanden är helt ok. Men för egen del blir det Biltemas sand. Mer som ett ett tecken på egen osäkerhet än att såga er andras val av Julasanden.
Hade jag inte fått hans kommentar hade några säckar redan stått hemma av Julasanden.
Ni som blivit oroliga av mina frågor: -ställ er frågan om det inte varit så att många berättat om att Julas sand är farlig här i forumet, om den nu är det?
Eftersom ingen här har egen erfarenhet av att sanden är dålig i ett forum där massa människor använder den, så tycker jag att ni ska lita på det. Inte göra en större grej av detta än det förtjänar. Det var väl egentligen allt jag ville tillägga.

Over and out.
#21 - 19 maj 2013 16:41
Dock, ska man nog säga såhär. Att Julas sand är "osäker" av dessa anledningar som nämnts ovan så finns det inget som säger att risken är mindre med Biltemas. Det är ändå ungefär samma typ av varuhus.

Men du kanske väljer biltemas av andra anledningar.
#22 - 19 maj 2013 17:13
Ännu en sandfråga

Nej enbart för att jag än så länge inte blivit avrådd och att sanden är märkt på förpackningen som passande till akvarium. Så om jag får andra uppgifter lär jag ju oroa mig där också ;)
Inte alldeles genomtänkt utan mera känslomässigt som flera andra beslut när man håller på med akvarier.
Så om mina inkörsfiskar rostpansarmalar börjar dö mystiskt så lär jag nog blänga misstänksamt på sanden om annat verkar ok. Vi får se.
#23 - 19 maj 2013 17:16
Ännu en sandfråga

Men allt eftersom debatten i denna tråd framskred här i forumet så började jag omvärdera. För jag tycker Julas sand är snygg. Men jag fick ta ett beslut och inte mesa mer. Har öppnat förpackningen och sanden är riktigt fin utseendemässigt.
#24 - 19 maj 2013 17:30
Skiljer sig Julas sand mycket åt i utseende jämfört med Biltemas dito?
#25 - 19 maj 2013 17:33
Ännu en sandfråga

Står det vem som producerar Biltemas sand?
#26 - 19 maj 2013 17:57
Ännu en sandfråga

Nix. Det gör det inte.
#27 - 19 maj 2013 17:57
Ännu en sandfråga

H@nky skrev:
Skiljer sig Julas sand mycket åt i utseende jämfört med Biltemas dito?

Det tycker jag inte. Men Julas är billigare.
#28 - 19 maj 2013 18:02
Ännu en sandfråga

Bluewing skrev:
Nix. Det gör det inte.

Är inte det sämre? På Julas påsar står det vem som är producent och därmed ansvarig. Tycker jag känns bättre;)

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
#29 - 19 maj 2013 18:10
Ännu en sandfråga

lofstrog skrev:
Är inte det sämre? På Julas påsar står det vem som är producent och därmed ansvarig. Tycker jag känns bättre;)

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Jo jag håller med om att det är sämre om inte tillverkaren står och också då står för kvalitén. Resonerar vi vidare kommer jag säkert att noja mig över varför jag sitter med Biltemas sand istället för Julas :) Men det jobbiga är ju innan man tagit beslutet. När man väl bestämt sig så får man ju ändå stå för konsekvenserna.
Det där kan ju gälla val av sand, akvarium, fisk, filter etc.
Så för mig känns det lugnt nu. Inte just för att det är Biltemas utan att jag tog ställning.
Gissar att jag känt likadant med Julas. Detta beroende på andras erfarenheter av sanden.
#30 - 19 maj 2013 18:34
Bluewing skrev:
Jo jag håller med om att det är sämre om inte tillverkaren står och också då står för kvalitén. Resonerar vi vidare kommer jag säkert att noja mig över varför jag sitter med Biltemas sand istället för Julas :) Men det jobbiga är ju innan man tagit beslutet. När man väl bestämt sig så får man ju ändå stå för konsekvenserna.

Det där kan ju gälla val av sand, akvarium, fisk, filter etc.

Så för mig känns det lugnt nu. Inte just för att det är Biltemas utan att jag tog ställning.

Gissar att jag känt likadant med Julas. Detta beroende på andras erfarenheter av sanden.

Julas eller Biltemas - blir nog kanonens vilket du än väljer tror jag i alla fall;).

//Inger
#31 - 20 maj 2013 09:58
Åh precis den tråden jag behövde... men kommer nog köpa en av varje, för denna gången jag byter sand i detta kar, så ska det blir rätt!!! :) :)
#32 - 20 maj 2013 10:29
Sist jag köpte Julasand så stod det inte på mina paket att de var för akvarier.

Det står det däremot på Biltemas sand.

Ergo, man har inget att säga på Jula om döden kommer ner i karet. Medans man har ganska mycket att
säga mot Biltema.

Det jobbiga i kråksången är bevisbördan.

Att stå framför kundservice på Biltema och yra om att deras sand visst hade tagit livet av mina corysar
kan vara lite småknögigt om man säger så.

Däremot finns det ju ett visst mått av mer säkerthet om ett bolag faktiskt uttalat sig att produkten är för
just akvarier, än om det inte har sagt något alls.

I slutändan går allt tillbaka till konsumentens eget risktagande.

Dvs det är du som konsument som allt som oftast får stå dina egna kast.

Personligen har jag bara goda erfarenheter av båda versionerna.

[FONT=arial][SIZE=1]
(Med den skillnaden att Biltemas lämpar sig bättre att gjuta ljustakar i betong med, än Julas.
Fast det var kanske jag som blandade fel, hur som have så sprack ljusstaken med Julasand)

[/SIZE][/FONT]
#33 - 20 maj 2013 10:38
Ännu en sandfråga

Nu är det sig likt igen här på Zoopet, med dina sympatiska kommentarer. Kul att se dig, Ken.
#34 - 20 maj 2013 12:24
Bluewing skrev:
Nu är det sig likt igen här på Zoopet, med dina sympatiska kommentarer. Kul att se dig, Ken.

Fick ett PM där någon yrade om min bortvaro.

Tänkte råda bot på det under en dag eller så innan jag tar nästa paus.
#35 - 20 maj 2013 12:30
Ännu en sandfråga

:)
#37 - 20 maj 2013 13:18
:D ....Men det är också ett namn på en skvadron i slaget om Endor i Star Wars som kallades Blue Wing. Så det är bara att välja....

Annons