Ännu ett 900.000 liters saltvattenakvarium ;)

#1 - 26 oktober 2007 13:23
Kanske "old news", men kolla in detta akvarium: http://fogonazos.blogspot.com/2007/01/aquadom-worlds-largest-cylindrical.html

Lite taskigt med ett cylinderformat akvarium, men i övrigt maffigt värre.

Lev väl!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 oktober 2007 13:26
Artikel i Zoopetavdelningen "Offentliga akvarier"
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=449&Itemid=141
#3 - 26 oktober 2007 13:28

ok, sorry för dubbelpostning.

/Kaj
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 26 oktober 2007 13:31
kajmental skrev:
ok, sorry för dubbelpostning.

/Kaj

Nja dubbelpostning var det ju inte - det andra var ju en artikel;)

Dock så har jag för mig att det varit uppe i forumet någon gång tidigare, men det var ju rätt länge sedan så det skadar definitivt inte att det tas upp igen
#5 - 26 oktober 2007 13:34
Vad är din åsikt, Kjell, om att ha akvariefisk i cylinderformade kar? Jag har för mig att det finns någon paragraf i något regelverk som säger att en sida/gavel ska vara insynsskyddad , antingen med vägg eller växter.

/Kaj
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 26 oktober 2007 13:46
kajmental skrev:
Vad är din åsikt, Kjell, om att ha akvariefisk i cylinderformade kar? Jag har för mig att det finns någon paragraf i något regelverk som säger att en sida/gavel ska vara insiktsskyddad , antingen med vägg eller växter.

/Kaj

En idiotisk generell regel. En del fiskarter behöver ett sådant skydd, andra inte. I större akvarier kan man ju dessutom bygga en vägg inne i akvariet.
#7 - 26 oktober 2007 13:49
I cylinderformade kar bygger man väl ofta upp en stenhög i mitten av karet som fungerar som skydd. Då behövs väl ingen insynsskyddad sida.
Bilagor:
Maffia666
#8 - 26 oktober 2007 19:56
kajmental skrev:
Kanske "old news", men kolla in detta akvarium: http://fogonazos.blogspot.com/2007/01/aquadom-worlds-largest-cylindrical.html

Lite taskigt med ett cylinderformat akvarium, men i övrigt maffigt värre.

Lev väl!
Du är det på så många liter så tror jag inte att fiskarna uppfattar det som ett "rör".;) Mina Clarias hade jublat av ett sådant kar.;);)
#9 - 27 oktober 2007 15:54
Det här akvariet uppfyller i alla fall den löjliga "40 liters regeln..."
#10 - 27 oktober 2007 18:32
Maffia666 skrev:
Du är det på så många liter så tror jag inte att fiskarna uppfattar det som ett "rör".;) Mina Clarias hade jublat av ett sådant kar.;);)
Var har du köpt dina Clarias om man får fråga:)
#11 - 27 oktober 2007 20:44
En väldigt oinspererande cylinder som man snabbt tröttnar att titta på efterom den inte har nån inredning!
#12 - 28 oktober 2007 09:56
Håller helt med föregående. Ser förjävligt ut utan inredning, dunkel belysning var d åxå.
#13 - 28 oktober 2007 10:26
Ang. cylinderformade kar: en del fiskar, framförallt fiskar som i havet lever ute i fria vattenmassorna, råkar aldrig på gränser i naturen och fattar inte konceptet "vägg" (det är därför du sällan ser t.ex. makrill ens i jättestora offentliga akvarier). Håller man såna i ett rektangulärt kar så skadar de sig genom att gång på gång simma i rutan, även om det förstås funkar bättre ju större karet är, men i ett cylinderformat akvarium kan de röra sig naturligt (dvs simma oavbrutet).

Maneter brukar också hållas i cylinderformade kar, pga att man där kan skapa en vattenrörelse så det går att filtrera karet utan att suga fast maneterna (som är genomusla simmare).

Odlingsdammar är ofta cylinderformade med konisk botten, pga att det gör det lätt att hålla rent: vattnet snurrar runt runt i dammen, all skit samlas på botten i mitten, och där har man avloppet.

Så cylindriska kar inte bara kan funka, i vissa fall är de bättre än rektangulära.

Vad gäller insyn så varierar det som sagt hur mycket fisken bryr sig, och ifall fisken har andra gömställen. T.ex. en snäcklekare bryr sig nog inte nämnvärt ifall det är insyn från alla håll förutsatt att han har snäckor att gömma sig i.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 28 oktober 2007 11:36
Litet tillägg till azurs inlägg.
I de regler som Jordbruksverket har angivet för offentliga akvarier så står det angivet för en del arter att de inte får hållas i rektagulära akvarier utan de skall hållas i akvariet som antingen är cylindriska, eller åtminstone inte har för "skarpa" hörn
Maffia666
#15 - 28 oktober 2007 14:20
stene skrev:
Var har du köpt dina Clarias om man får fråga:)
Djurkompaniet. Familia Hyllinge;)
#16 - 12 september 2008 09:01
Okej de får ha sin cylindriska form på karet kvar då, bara de gör regelbundna vattenbyten, minst 400.000 liter varje vecka :)
#17 - 17 september 2008 23:11
Jätteimponerande. Tack för att ni tog upp det igen!

Om man inte vet vad man letar efter så är det ju lite svårt att söka... Det här var riktigt häftigt.
#18 - 20 september 2008 17:58
ÖÖh men på Havetshus i Lysekil har dom makrillar i ett akvarium och när jag såg dom simmade dom inte mot rutorna och nu menar jag inte GAISare med makrillar utan fisken =)
#19 - 21 september 2008 10:43
De har säkert varit en och annan GAISare där i också.
Vi är överallt :D
#20 - 21 september 2008 22:06
Hade inte allas varit för vånad om ett knippe gubbar hade simamt mot rutorna i karet med svart gröna tröjor, jag har högre tankar om fiskar än GAISare =)
Tror på änglar fast jag inte tror på gud =)

Annons