Ännu ett bakgrundsbygge, nu i glasfiber!

#1 - 10 november 2010 07:00
Jag har länge funderat på varför ingen försöker sig på att göra bakgrunder i glasfiberarmerad polyester?! Efterlikna de riktiga "BTN"? Det finns ju åtskilliga trådar om att göra bakgrunder i cellplast, vilket jag själv gjort flera stycken...

Men som sagt, länge har tanken funnits om att testa att gjuta en bakgrund i plast... Tidigare har jag dock varit lite osäker på om det kan bli några "utfällningar" av den? Skadligt för djuren? För några veckor sedan så hittade jag dock en beskrivning på nätet, en kille som hade gjort en trädrot i glasfiber :)

Då började projektet, tänkte göra moduler till morsans 54L-kar till att börja med... Hon börjar tröttna på sin set-up så det kan bli en bra nytändning för henne.

Hittills har jag gjort 2 försök;

1: Jag hittade en STOR sten när jag var ute på skogspromenad med familjen, en avgjutning från den hade varit en perfekt heltäckande bakgrund tyckte jag. Jag gjorde en avgjutning av stenen med fogskum som jag sedan plastade i.
Bild på fogskumsformen
Det visade sig dock att fogskummer och plasten reagerade ganska "bra" tillsammans så det var mer eller mindre omöjligt att särskilja dem sen. Dessutom motarbetade utetemperaturen mig en hel del så det är nog inte mer än 90-95% av den som har härdat ordentligt.
Bild på när jag försökt få bort formen från min plastgjutning
Denna modell kommer användas till att utprova färgningsmetoder framgent, det är långt ifrån solklart vad man kan använda för färger som faktiskt fäster på plasten?! Det enda jag fått att fästa ännu är grundfärg på sprayburk.

2: Nästa test blev en avgjutning direkt på en sten.
Bild på gjutning direkt på sten
Detta tror jag är ett vinnande koncept för de "mindre" modulerna, ca 30-40 cm, blir de för stora är det näst intill omöjligt att bräcka loss dem från stenen när plasten väl härdat. Jag spräckte min på ett flertal ställen när jag tog loss den, så den fick bättringsplastas för ett par dagar sedan. För någon dag sedan så tyckte jag dock att modulen hade fått härda tillräckligt så jag tog fram lite sandpapper och slipade av de värsta ojämnheterna och jämnade helt enkelt till den lite lätt.
Bild på modulen framifrån
Bild på modulen från sidan

Nu är jag grymt sugen på att få färg på den kan jag lova, skall under kvällen testa att måla med hobbyfärg (typ panduro) samt vattenfärg på de delar där jag sprayat med grundfärg. När den väl är målad så kommer jag att lacka den, använder EpolanV (golvlack) som jag testat utan några som helst problem i ett flertal akvarier under flera år.

Nu väntar iaf jag med spänning på kvällens lilla målarverkstad ;)

OT: Måste man vara betalande medlem för att kunna posta bilder eller är det jag som inte riktigt fattar hur det går till? Grymt tröttsamt att läsa projekttrådar utan att kunna se bilder med en gång ju!?
#2 - 10 november 2010 07:03
Låter jätteintressant men kan tyvärr inte se bilderna, "du har inte behörighet att ladda ner denna bilaga"
#3 - 10 november 2010 07:09
Då skall jag genast ta och länka om bilderna!
#4 - 10 november 2010 07:17
hmm... sorry, men kommer fortfarande till samma sida :p
#5 - 10 november 2010 07:21
Men nu är det åtgärdat!!! ;)
#6 - 10 november 2010 07:23
Japp! Nu ser jag ;) Nice!
#7 - 10 november 2010 08:54
Ser lovande ut. Målningen som följer är nästan ett konsthantverk...har du målat bakgrunder förut?
#8 - 10 november 2010 09:05
Jo jag har målat ett par bakgrundsmoduler tidigare och visst är det ett jäkla pill, men fruktansvärt roligt :) När resultatet blir bra iaf...

Hoppas på att jag skall kunna få vanlig vattenfärg att fästa på den grundfärg som jag applicerat, så jäkla mkt lättare att leka med färgerna och övertoningar då... Samt att det blir betydligt billigare än andra färger :p

Bild på en av mina senare cellplatsmoduler, målad med vattenfärg
#9 - 10 november 2010 10:34
Ah, den var skitsnygg! Under- och övertoningar är ett trix jag lärde mej när jag målade tennfigurer till rollspel en gång i stenåldern. Ser att det fungerar lika bra på bakgrunder! :)
#10 - 10 november 2010 17:00
Det finns väl "släpp medel" som man skall lägga mellan formen och glasfibern vill jag minnas!?
#11 - 10 november 2010 20:28
Ja jag har hört det där om släppmedel ett par gånger, men vad tusan är det för något???

Nu har jag iaf testat färgningen och på den del som jag har sprayat med grundfärg fungerade det med både vattenfärg och hobbyfärg (panduro), dessutom fungerade hobbyfärgen direkt på plasten (utan grundfärgen)!

När jag gillar att måla med vattenfärg, tycker att det är förhållandevis enkelt att tona och göra skuggningar och dylikt med den, så kommer jag att testa att grunda den "skarpa" modulen och sedan måla den med vattenfärg... =)

Hobbyfärg och Vattenfärg "på grundfärg" (brun = vattenfärg och guld = hobbyfärg)
Hobbyfärg direkt på plasten!
#12 - 10 november 2010 21:06
Släppmedel är ett slags vax medel och du kan även använda dig utav gelcoat, om du inte redan gjort det ? Kan dock inte se att du har använt det iaf. Men jag drar storyn iaf, det innebär att du får en fin yta som även fungerar som ett släppmedel, det gör så du får en fin slät yta där du inte ser glasfiber trådarna igenom, men om det avger gifter som kan komma i karet sen kan jag inte svara på.
#13 - 11 november 2010 08:24
OK, ja det där med glasfibertrådarna är ju lite trist måste jag säga!

Men jag tror bestämt att jag skall lägga en del sand i grundfärgen när jag sprayat, då kommer jag få in en "lättare" kornig struktur i modulen som jag tror jag bli ganska fräck :confused: Jag har testat detta koncept i en del av mina cellplastsmoduler och tycker att resultatet blivit riktigt bra... Jag har helt enkelt strött lite sand över färgen medan den torkar, har gjort detta i alla lager även under lackningen för att få till strukturen!

Skall se om jag inte kan börja måla modulen under fredagen, hoppas kunna vara färdig för lack under helgen... Skall bli riktigt roligt att se vad det blir av detta måste jag säga :D
#14 - 11 november 2010 11:10
Ja det där med att stryka över med sand har jag också haft i mina tankar efter jag gjorde min bakgrund, jag var sugen på att göra det när jag tänkte höra en bakgrund till min tös.
Ja ditt här blev riktigt snyggt, fick till färgen riktigt bra där med övergångarna och så.
Ska bli kul att se ;)

JothaR skrev:
OK, ja det där med glasfibertrådarna är ju lite trist måste jag säga!

Men jag tror bestämt att jag skall lägga en del sand i grundfärgen när jag sprayat, då kommer jag få in en "lättare" kornig struktur i modulen som jag tror jag bli ganska fräck :confused: Jag har testat detta koncept i en del av mina cellplastsmoduler och tycker att resultatet blivit riktigt bra... Jag har helt enkelt strött lite sand över färgen medan den torkar, har gjort detta i alla lager även under lackningen för att få till strukturen!

Skall se om jag inte kan börja måla modulen under fredagen, hoppas kunna vara färdig för lack under helgen... Skall bli riktigt roligt att se vad det blir av detta måste jag säga :D
#15 - 11 november 2010 20:52
JothaR skrev:
Men jag tror bestämt att jag skall lägga en del sand i grundfärgen när jag sprayat, då kommer jag få in en "lättare" kornig struktur i modulen som jag tror jag bli ganska fräck

Kör du med riktig färgspruta?
Annars så finns redan effektfärg http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152574730
Vet inte om det är giftigt, men färgen avger en stenlik yta i alla fall.
#16 - 11 november 2010 21:35
Jag förstår inte riktigt hur du gör avgjutningen. Om du gör det direkt på stenen blir det väl spegelvänt och inverterat? och i en form av fogskum fastnar väl glasfibern?
#17 - 12 november 2010 05:41
Gör man det direkt på stenen, och kör på 1-2 lager, så lär man få fram formen på utsidan ändå. Annars gör man ju som så att man gjuter av stenen först, sen tar du loss det och sedan gjuter man invändigt på den formen. Då får du den på rätt håll.
#18 - 12 november 2010 07:46
@Tomiso: Kör inte med färgspruta, kanske skall ta och svänga in på Clas Ohlson och kolla på den där färgen, dock är den dubbelt så dyr om inte mer jämfört med vanligt sprayfärg så funkar det hyfsat med att blanda lite sand i min andra färg så kommer jag nog köra på det!

@Getingen:

[LIST]
[*]Gällande gjutningen;Jag gör avgjutningen direkt på stenen. Det rör sig ju om en tämligen tunn avgjutning så stenens "alla" former får jag med, men ingen struktur. Jag har alltså stenen som mall, plastar på den och sen har jag min nya sten så att säga, blir inte spegelvänt och inte inverterat, men som sagt jag får inte heller med mig ALLA strukturer i stenen utan där får jag istället arbeta lite mer med slutprodukten, slipa, skära och måla så att säga...
[*]Vad gäller formen av fogskum så var det precis som du säger, ett stort problem att polyestern och fogskummet mer eller mindre blev ett [:o] Funderar på om man kanske skulle kunna använda något släppmedel mellan dessa för att på så sätt få en mer korrekt modul?! Tror att jag skall testa detta vid ett senare tillfälle!
[/LIST]
@Hallander: Precis så som jag gör... En tunn avgjutning och då får jag med det mesta som jag är intresserad av att få med :p
#19 - 12 november 2010 09:07
Något att prova med kanske vitt vaselin som blandar i vatten så blir ung som tandkräm. Sune Holm har använt sånt förr åtminstone efter latexavgjutning av t ex klippa. Sen vaselinet mellan i formen av latex och betong eller vad man nu kör med. Kanske funkar med det här oxå? Men nog finns det väl någon spray att ha som släppmedel som sagt? Silikonspray kanske? Frågar man på någon färghandel kanske dom vet eller kan ta reda på.
#20 - 12 november 2010 12:22
Ja precis, det är sjukt kul ! Jag höll på med det när jag gick i skolan, så var ute mycket på praktik inom den biten, men då var det bara bilar man höll på med, mycket glas/kolfiber. Så man lärde sig en hel del där, tråkigt nog har man inte jobbat med det på länge :( men man kanske skulle tagit och gjort sig en y bakgrund i det materialet, saknar det rätt mycket :)
#21 - 12 november 2010 13:41
Jag hittade denna sidan http://fiber.get.to/
Finns en himla massa info på den sidan om att gjuta i olika fibervävar :)
#22 - 14 november 2010 10:32
Då var helgen här och lilltjejen är sjuk... Resultatet blev att vi tillsammans sitter och målar med vattenfärg :D Tycker att den ser ganska OK ut ändå, är ju som sagt ingen konstnär direkt och det är sjukt svårt att veta hur tusan färgerna blir när väl lacken är på ;) Har för mig att det brukar bli rätt mkt mörkare, får väl se om det blir samma nu när man istället lackar på plast?!?!

Målad modul framifrån
Målad modul från sidan

Tar gärna emot kritik innan jag börjar blaska på med lacken... Något jag skall göra med dem???
#23 - 14 november 2010 10:47
Jag själv skulle nog valt att lägga på lite mörkare på vissa insjunka ställe, så det lyfter fram stenen lite. Men det är jag det, annars ser det bra ut :D
#24 - 14 november 2010 10:51
Du har nog rätt, skall nog justera färgsättningen på den "övre platån" lite... Den övre högra delen på den första delen, den ser nog onödigt platt ut, blir nog lite mörkare i groparna och mer vitt i på topparna, kanske något jag skall göra genomgående på den hela?!

*hrmmm* Långt ifrån lätt det här med att färgsätta vill jag lova!
#25 - 14 november 2010 10:53
Låter som en bra idé ! Jo jag vet det är inte lätt, kände likadant när jag gjorde min bakgrund, och jag fick fel färg till min trädstam, den blev alldeles för ljus :(
#26 - 14 november 2010 11:45
Ditt projekt ser ut att fungera super fint :)
#27 - 14 november 2010 22:10
Har ändrat färgsättningen lite nu, tycker mig ha fått till lite mer djup i den! Vad tycker ni? Bättre/Sämre? Skall jag nöja mig, eller skall jag suga lite på karamellen och kanske ge mig på den om några dagar igen?

Tar gärna emot kritik så att jag inte gör detta för snabbt ;)

Ny färgsättning!?
#28 - 18 november 2010 10:13
Se där ja, nu har jag bestämt för för att målningen får vara avklarad =)

Under de senaste dagarna har jag borrat upp 2 mindre insugshål och ett utlopp, igår lade jag på det första lagret med lack! Hoppas kunna få på ytterligare ett lager med lack under kvällen så att jag kan ha den liggande i vatten för ev. urlakning under helgen! Sedan blir det flytt av morsans fiskar till en av mina burkar, tömning och sanering av hennes burk och sedan montering =) Skall ha ett pumphuvud och ev. en värmare bakom bakgrunden och en hel del grov filtermatta, ev. om plats finns ett litet "JBL" oxå...

Modulen under pågående lackning!
#29 - 18 november 2010 12:08
Ser mycket bra ut JothaR ! Har du gjort flikar på baksidan av din sten för att få en yta att silikona på ?
#30 - 18 november 2010 14:30
Hrmmm.... Nej det har jag inte gjort, tanken att det skulle behövas har inte slagit mig?! Du menar att jag skulle haft en större anläggningsyta mot rutorna för "infästningen" antar jag?!

Hade nog tänkt mig lägga en sträng längs med sidorna och sedan bättringssilikona längs med rutorna för att få fast dem... Men det klart att det du säger är en riktigt bra idé! Något att tänka på till nästa modul :p
#31 - 18 november 2010 14:37
Ja annars kanske flytkraften är starkare än just den lilla kanten du kan silikona på, men det löser sig nog :) Men en flik-kant på bakre stenen på 20mm hade nog varit bra annars :) Hoppas det löser sig ändå !
#32 - 18 november 2010 15:16
Tror du att flytkraften blir ett stort problem med denna modulen? Cellplasten har ju en rackarns flytkraft, men jag hade nog trott att denna hade betydligt sämre?!

Men vi får se, den som har ro i kroppen till att vänta kommer bli varse *hehe*

Annons