Ansitrus

#1 - 20 mars 2006 17:45
Mycket om dessa malar men en sak som jag undrar är.. Kan jag byta vatten medans hanen fläktar nya rom i nöten.. Jag har en kull på ca 25 yngel som är 6-7 v i samma kar. (Ett 70 L) eller är det bäst att ta upp tonåringarna ?

Lite förslag skulle vara tacksamt..
#2 - 20 mars 2006 17:58
[quote=besatt]Mycket om dessa malar men en sak som jag undrar är.. Kan jag byta vatten medans hanen fläktar nya rom i nöten.. Jag har en kull på ca 25 yngel som är 6-7 v i samma kar. (Ett 70 L) eller är det bäst att ta upp tonåringarna ?

Lite förslag skulle vara tacksamt..[/quote]

Jag brukar byta vatten trots att hanen fläktar.... Ynglena är visserligen lite ömtåliga men jag tror att de far mer illa av att flyttas fram och tillbaka... Jag byter ca 30% av vattnet 2ggr i veckan oberoende av ålder på yngel, fläktande hanar osv och jag har hela mitt 160-literskar fullt med olika kullar ancistrus. Se bara till att dom inte leker hela tiden så hanen glömmer att äta och svälter ihjäl sig...

/Fredrik
#3 - 20 mars 2006 18:00
[quote=besatt]Mycket om dessa malar men en sak som jag undrar är.. Kan jag byta vatten medans hanen fläktar nya rom i nöten.. Jag har en kull på ca 25 yngel som är 6-7 v i samma kar. (Ett 70 L) eller är det bäst att ta upp tonåringarna ?

Lite förslag skulle vara tacksamt..[/quote]

70 liter kommer snart vara i minsta laget och affärerna brukar vilja att ynglena är 3-4 cm innan de tar emot dom...

/Fredrik
#4 - 20 mars 2006 22:00
Tackar

Jo mina andra yngel kommer att säljas ganska snabbt.. Jag har några kar till att starta upp..(3st 70 L ) skulle bara kolla om det var akut. Alla mina yngel ska få ett 375 L tills mitt andra är färdig byggt. Men jag kör på med vattenbytet som vanligt. Det går åt en del kar när man väl ska ta var på dom små..
#5 - 20 mars 2006 22:31
[quote=besatt]Tackar

Jo mina andra yngel kommer att säljas ganska snabbt.. Jag har några kar till att starta upp..(3st 70 L ) skulle bara kolla om det var akut. Alla mina yngel ska få ett 375 L tills mitt andra är färdig byggt. Men jag kör på med vattenbytet som vanligt. Det går åt en del kar när man väl ska ta var på dom små..[/quote]

Jag kör som sagt ett 160L med alla yngel samt 2 honor och en hane. Sedan får hanen lugn och ro emellanåt då honorna får flytta över till ett 63 liters...

/Fredrik

Annons