Antal ciklidpar i 160 liter

#1 - 16 juni 2012 14:22
Jag ska i dagarna starta ett SA kar med måtten 100X40X40 där jag bla tänkt ha några dvärgciklider, kommer ha mycket rötter stenar och eklöv så det kommer finnas riktigt gott om gömställen. Hur många ciklidpar kan funka att ha där?

Jag har tänkt att ha två par fjärilar och ett eller två par av någon apistogramma, kan det funka? Det är ju ganska beskedliga ciklider.
Christer5
#2 - 16 juni 2012 15:59
Det är väl 100 cm långt då ?
#3 - 16 juni 2012 16:08
Givetvis, tryckfelsnisse hade smugit sig in. Men nu är det fixat.
#4 - 16 juni 2012 17:36
7
gusten86 skrev:
Jag ska i dagarna starta ett SA kar med måtten 100X40X40 där jag bla tänkt ha några dvärgciklider, kommer ha mycket rötter stenar och eklöv så det kommer finnas riktigt gott om gömställen. Hur många ciklidpar kan funka att ha där?

Jag har tänkt att ha två par fjärilar och ett eller två par av någon apistogramma, kan det funka? Det är ju ganska beskedliga ciklider.

Mmm - varken fjärilar eller apistogramma är speciellt fredliga av sej - om du inte väljer Ap. Borellii, som helst ska gå i ett eget kar. Dom är ganska så "mjuka" i sitt sätt att vara - så, vill man se deras rätta beteende, så enligt mej i alla fall gäller eget kar:).

Fjärilar, ska man helst köpa unga exemplar (kanskr fem/sex), som får para ut - under tiden dom gör det, så är det ganska vilda "fighter" som gäller - å dom är inte "beskedliga".

Jag har nyligen skaffat fem Bolivianska unga fjärilsciklider (mina första) - just nu, efter att ha gått i "stim" ett tag - håller dom på att sprida ut sej - bilda par...å det går minst sagt lugnt till;)
#5 - 16 juni 2012 18:02
Men då börjar jag helt enkelt med fjärilarna och får se vad som händer när dom parat ut sig. Nån som vet var man kan få tag på vildfångade fjärilar i gbg området?
Christer5
#6 - 16 juni 2012 18:20
Det bästa du kan göra tror jag är att ringa runt och fråga:)

Herkules Zoo samt Tropakvarieimport med flera.

Sedan finns Arkens Zoo i Kungsbacka som brukar ha lite mer udda fisk och sortiment ibland.
#7 - 16 juni 2012 18:27
sedan skall du nog vara beredd med stora plånboken om du tar den vanlige fjärilen.

de är ganska känsliga, och det händer ofta att de dör som flugor i ett DDT-moln.....

VF lite starkare än odlade,,,,men dock känsliga,,,,,

.
#8 - 16 juni 2012 19:05
Jo jag är fullt medveten om hur känslig fjärilen är. Men jag ska vidta vissa försiktighetsåtgärder, kommer bla vrida ur ett väl ingånget filter och köra någon månad med pansarmalar och tetror som inkörningsfiskar så jag kommer inte smälla på direkt med fjärilarna. Jag kommer också köra med ett fluval ytterfilter fyllt med filterkuber så vi får hoppas att jag är tillräckligt försiktig eller är det nåt mer man ska tänka på?
Christer5
#9 - 16 juni 2012 19:10
Jag har läst mycket om fjärilarna här på Zoopet där mycket erfarna akvarister har haft samma problem med att dom inte lever länge.

Men det verkar som om du är riktigt medveten om detta så att du inte blir besviken.
#10 - 16 juni 2012 19:26
Jo jag har haft fjärilar förr och dom har trillat av pinn efter ett tag men jag tänkte ge mig på det på riktigt en sista gång och då försöka göra allting rätt från början.
Christer5
#11 - 16 juni 2012 19:32
Kan bli intressant då även jag skulle vilja testa någon gång,får se hur det går för dig.

Annons