När jag hade scalarer så hade jag två fullvuxna skalarer (honan var visserligen ganska liten, de var ingen naturvariant det här) som bildat ett par. Senare tillförde jag två yngre skalarer, en hona och en hane. Gick inte speciellt bra, den nya hanen jagades ihjäl, medan honan som var lite tuffare klarade sig. Hon växte upp till fullvuxen storlek och det fungerade bra med tre skalarer.
Senare så skulle min mormor avskaffa sitt akvarium, det var ett litet akvarium (70l kanske) med en fullvuxen skalarehane, som naturligtvis var på tok för stor för akvariet.
Då jag tyckte synd om honom tog jag hem honom för att prova att släppa ihop honom med mina numera tre fullvuxna skalarer. Han var störst av dem alla, men blev ändå jagad väldigt mycket i början. Stackarn hade ju vuxit upp ensam så visste inte alls hur han skulle försvara sig, men efter några dagar tuffade han till sig och det blev åter harmoni i akvariet.
Tyvärr så blev det aldrig ett par av honom och den "överblivna" honan, även om hon var väldigt parningssugen, så det verkade hopplöst att para ihop vuxna skalarer.
Hur som helst så ville jag säga med min lilla historia att det kan gå lite hur som helst. Men tycker absolut att det är värt att testa då du ju gör den andra skalaren en stor tjänst. Visst är din höjd på akvariet inte den optimala, men betydligt bättre än ett 50liters kar iaf!