Hej. Har kollat lite trådar som tar upp detta med belysning och hur lång tid man ska ha den påslagen.
Har lyckats sortera ut lite så som att fiskarna generellt inte bryr sig om det är 10 eller 16 timmar ljust om dagen, det är växterna som berörs.
Att det är algerna som kan trivas för mycket om det är ljust mer än 10-12 timmar.
Det jag inte fått rätsida på är varför alger skulle börja sin tillväxt de sista 2-4 timmarna så som man kan tolka från vissa trådar i forumet, låter helt orimligt för mig.
Algerna får idag ingen "plats" här hemma då andra växterna har försprånget, aldrig några bekymmer med alger och jag har mycket växter.
Är det mer känsligt i riktiga växtkar där ni inbitna storodlare har väldigt tilltagen belysning? Finns det lättare chans där att alger kan få fäste om man utökar belysningen några timmar till då?
-
Måste erkänna att jag har väldigt oregelbundna tider på mina kar. De har samma tider som oss här hemma.
Ibland startas belysningen 05:00 och släcks 23:00 medan på helger kan man ligga kvar och kolla tv mm på morgonen så belysningen nere kommer inte igång förrän 11:00, sen går man upp och "gör klart nere" redan vid 21.00.
Så allt från 8 till 18 timmar kan det svänga som värst [:o]
Tänkte sätta timers nu och finns det något negativt i att sätta 16 timmars belysning som standard när jag inte har problem med alger?
Trevlig Helg!
/ M