antivirus och brandvägg

#1 - 13 oktober 2007 06:24
Hej alla datanördar;)

Min mamma och pappa har skaffat bredband äntligen:D

Själv använder jag panda internet security vilket kostar ungefär 400 kronor per år och funkar väldigt bra

Men finns det inga gratis antivirusprogram och brandväggar på internet som man kan ladda ner som funkar bra.

Har ni några erfarenheter dela med er:)
#2 - 13 oktober 2007 08:48
Bra gratis antivirus: AVG antivirus free edition.

Bra gratis personlig brandvägg: Zone Alarm.

Bägge är kända och har bra support.

Du bör dock veta att mjukvarubrandväggar skyddar knappt alls mot dataintrång, de ger däremot viss kontroll över utgående trafik, dvs om du har keyloggers eller netbus-liknande backdoors så kan du få en liten pop-up som varnar för att det programmet vill ut på nätet. Tyvärr är mjukvarubrandväggar alltid överspända och varnar för allt mellan himmel och jord, t.ex. också för att Explorer försöker komma ut på nätet etc, så ovana data-användare blir ofta rädda och osäkra av alla varningar, och stänger ofta av fel saker (och låter fel saker komma ut på nätet).

Bättre än en mjukvarubrandvägg för dina föräldrar är nog en riktig firewall, en router. Den skyddar mot intrång men gör inte ett skit mot utgående trafik - men de saker dina föräldrar torde råka på som vill ut på nätet är nog i alla fall mest ett jobb för antiviruset.

En kompromiss är AVG antivirus och Windows inbyggda firewall. Den inbyggda firewallen är skitdum, det är en mjukvarubrandvägg som ignorerar utgående trafik, men den ger ett mycket "basic" skydd mot intrång. Bättre än inget, men inte mycket.

Om du ändå väljer Zone Alarm, se till att sätta ner "varningsnivån" till absolut lägsta värdet, så den bara varnar för kritiska risker. Annars kommer du att förvirra dina föräldrar med dussintals popuper om att harmlösa program vill prata med nätet, eller att datorn port-scannats.
#3 - 13 oktober 2007 09:04
Bra programval Azur, zonealarm hör till en av de mest lättanvända brandväggarna. Tyvärr tar det ju lite tid innan den är färdig inställd så att man slipper alla varningar.

Avg antivirus hör till de bästa gratisprodukterna på marknaden, den är lätt att ställa in så den sköter scanning och uppdatering automatisk, så då behöver man inte tänka på den.
#4 - 13 oktober 2007 09:19
tack så mycket för svaren, kommer givetvis att titta närmare på detta gratis smakar gott;)

Azur du skriver om en riktig firewall en router, jag som är lite rudis vad gör en sån? är det bara att koppla in och sen sköter den sig? eller måste man uppdatera den osv?
#5 - 13 oktober 2007 09:39
De kommer att klara sig riktigt bra med mjukvarubrandväggen. hårdvarubrandvägg känns lite overkill i det här fallet tycker jag.

När din egen licensetid gått ut tycker jag du ska testa gratisprogram med. Finns idag ingen anledning att betala för dem. De "större" tillverkarna har dessutom större risk att få virus som är gjorda för att stänga av dem.
#6 - 13 oktober 2007 12:58
lmo skrev:
Azur du skriver om en riktig firewall en router, jag som är lite rudis vad gör en sån? är det bara att koppla in och sen sköter den sig? eller måste man uppdatera den osv?

Det är en liten låda - ser ut som ett modem - som man kopplar mellan datorn och omvärlden. Den agerar "låtsasdator" och är allt vad omvärlden ser av din dator, vilket gör det svårare att göra intrång. Den tillåter också att flera datorer delar på en enda internet-uppkoppling.
Den skyddar ingenting mot t.ex. virus man får in med email, vilket förmodligen är vad dina föräldrar torde kunna råka på.

I teorin kopplar man bara in routern och glömmer bort den, i verkligheten är de alltid lite buggiga, har minnesläckor etc och kräver omstart nån gång i månaden, annars börjar allt gå långsamt och/eller man tappar kontakten med nätet.

Det finns trådlösa varianter, men priset man betalar för trådlöshet är kraftigt sänkt hastighet (hastighetsuppgiften som står på lådan är rena fantasi-uppgifter som man aldrig ser i verkligheten).

Vid närmare eftertanke tror jag också att det förmodligen är onödigt för dina föräldrar (vem skulle bry sig om att försöka hacka dem?) utan en mjukvaru-brandvägg som ZoneAlarm räcker.
#7 - 13 oktober 2007 14:18
ok tack ska ni ha
Bilagor:
#8 - 13 oktober 2007 14:30
Kan verkligen rekommendera Avast! Antivirus http://www.avast.se har fungerat klockrent för mig i över tre år, och är helt gratis för hemanvändare. Dessutom uppdaterar det sig själv oftare än de flesta virusprogram, vilket innebär att risken för att få in skit mellan uppdateringarna minskar.
#9 - 13 oktober 2007 19:43
jag såg ingen ner laddnings länk på avast.se, iaf inte till gratis versionen. så för säkerhets skull lägger jag in en direkt länk till filen här : http://files.avast.com/iavs4pro/setupswe.exe
från sidan : http://avast.com/eng/download-avast-home.html (skrolla rätt långt ner så ser du den svenska versionen).

Annons