Äntligen

#1 - 21 juni 2003 18:36
Kommer nog äntligen att få igång mitt akvarium 400 liter med rovfiskar. Fiskar jag ska köpa är (dock inget bestämt):
-Paronhaj (vet att dom e stirriga men hur coola e dom inte)
-arowan
-liten ormhuvudsfisk
-randig ormhuvudsfisk
-fengalisk fengädda
-Nån rovig mal typ grodmunsmal eller readtail
-kanske någon annan fisk oxå??

Skulle dessa fiskar fundgera tillsammans??
Ge mig gärna andra förslag på fiskar?
Hur tycker ni att det ska inredas?? Ska byggas en bakgrund till det!!
Räcker det med en pump på 1600l/h ????

Ska kolla på akvariumet i morgon så ser det inte förjävligt ut så köper jag nog det!!!
#2 - 21 juni 2003 18:44
akvariet är nog lite för litet för alla dessa arter
jag skulle nog inte ha någon av dessa i mindre akvarie
än 1200 l
#3 - 21 juni 2003 18:46
jaja har hört att många tycker det men som sakt jag har inte plats till ett sådant gigantiskt akvarium. Min kompis har 1 arowan, 1 paronhaj, 3 knivfiskar, 2 fengäddor plus nån annan fisk och dom verkar inte må dålig bara för att det är ett litet akvarium!!!!
#4 - 21 juni 2003 18:47
ja visst e burken för liten och speciellt om du ska ha allihoppa i samma, vekar smått vansinnigt.
#5 - 21 juni 2003 18:50
Arowana i ett 400-liters? Tror du skämtar med oss ;O)
Om inte får du läsa på om dem...

Har du inte plats för ett så stort kar som krävs för de fiskar du vill hålla får du väl för [:-20] avstå och anpassa ditt fiskval till karet du _får_ plats med...
#6 - 21 juni 2003 18:52
jaja har hört att många tycker det men som sakt jag har inte plats till ett sådant gigantiskt akvarium. Min kompis har 1 arowan, 1 paronhaj, 3 knivfiskar, 2 fengäddor plus nån annan fisk och dom verkar inte må dålig bara för att det är ett litet akvarium!!!!

Varför frågar du då ens om du tydligen vet vad svaret kommer att bli? Bara för att djur lever och äter så betyder det ju verkligen inte att dom mår bra, djuren på ryska cirkusar gör ju tillåmed konster ja dom måste ha det JÄTTE bra?
#7 - 21 juni 2003 18:54
Kul
Jag har ett 720 l med rovfiskar. Ska du ha paron hajar så får du välja växter som tål mycket stryk. jag har provat några men beslutade mig för att andvända snabbväxande växter som jag bara klipper av och planterar om. Tänk på att Paron hajar växer snabbt min ena är över 30 cm och är ca 1 år gammal. Jag tror inte att paron hajarna går på byte som dom känner att dom inte klarar av att ta så stora fiskar är att rekomendera om jag inte har helt fel.
Jag har 2 st Paron hajar (1 st ca 30cm 1 st ca 25cm)
1 st Muräna (ca 50 cm)
1 St choklad mal (ca 15cm)
1 st Alg ätande Mal (ca 15cm)
Det blir fler typer av fisk efter hand men dessa fiskar skitar mer mycket så just nu år ett större filter på gång.
#8 - 21 juni 2003 18:54
mina frågor var dessa om jag inte har helt fel?? Som jag srev innan

Skulle dessa fiskar fundgera tillsammans??
Ge mig gärna andra förslag på fiskar?
Hur tycker ni att det ska inredas?? Ska byggas en bakgrund till det!!
Räcker det med en pump på 1600l/h ????
#9 - 21 juni 2003 18:55
ett svar till dig då: i ditt akvarium så fungerar dom inte ihopp.
#10 - 21 juni 2003 18:57
Tackar för svaren hajen 80 !!!! Undrar fortfarande om en pump med på 1600 l/h räcker???
#11 - 21 juni 2003 18:58
Vi tar det från Början, dom flesta fengäddor funkar, dvärg ormhuvuds fiskar funkar utan problem, det finns diverse rovmalar som inte blir grymt stora som skulle funka.

Redtail
Arrowana
Paroon haj

Ovanstående funkar inte, en redtail växer lätt till 30cm på 6 månader, och då kommer den att behöva betydligt större kar eftersom dom blir våldsamma när dom blir större, flyttar på saker med väldig kraft, och om man har för litet utrymme så är dom inte roliga, dom rör sig knappt.

Arrowana vet jag inte så mycket om förutom att dom blir hyfsat stora och kräver stort utrymme.

Paroon haj är nog trots allt den vansinnigaste av dom 3 eftersom dom blir väldigt hispiga och simmar in i rutan om dom blir rädda, vill säga när man tänder lyset eller går förbi akvariet när dom inte är beredda..... :( (håller med om att dom ser coola ut)

Jag råder dig att skaffa fengäddor, Dvärg ormhuvuds fiskar och kanske några roliga ciklider eftersom dom andra håller sig på botten :)

//Marcus
#12 - 21 juni 2003 18:58
Får jag fråga gosatta varför dom inte skulle passa tillsammans
#13 - 21 juni 2003 19:01
Paronhajarna håller sig lunga om dom har svag belysning. Min kompis med sina rovfiskar har det ganska mörkt i sitt akvarium och han är inte speciellt lättskrämd
#14 - 21 juni 2003 19:03
och ja, en pump på 1600/lh funkar

Andra intressanta fiskar:

läs denna tråd, kolla in fiskarna jag har och se om någon skulle kunna passa efter art beskrivningar :)

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/forum.asp?FORUM_ID=37

annars kan du även kolla på www.planetcatfish.com

Ormhuvudsfiskar på www.snakeheads.org

och har du funderingar så fråga på :)

//Marcus
#15 - 21 juni 2003 19:05
Skulle dessa fiskar fundgera tillsammans?? Näe, inte i det akvariet
Ge mig gärna andra förslag på fiskar? Ha några coola rov-ciklider istället, kolla gärna in centralamerikanare.

Räcker det med en pump på 1600l/h ???? Oftast så räcker det, men om du ska ha så stora fiskar så blir du nog tvungen o skaffa dubbla kapaciteten, gärna ett ytterfilter(som e poå ca 1500l/h) för den biologiska filtreringen o sen en filter-hörna med ett power-head(på 1600l/h) och grovporig filtermatta (10ppm). då samlas smutspartiklarna bakom mattan o sen e de bara o suga upp dem.

men än en gång så skulle jag aldrig sätta tillsammans sådana stora fiskar i ett 400liters, kanske i ett akvarium som är 3meter långt och en meter brett o en meter högt, men då skulle jag ändå skippa redtail -malen och arowanan.

de va va jag hade o säga, någon som sätter emot??

#16 - 21 juni 2003 19:08
helt rätt att en Paroon haj blir lugnare i ett dämpat akvarium, men den kommer fortfarande att få panik ibland, särskilt när den blir större, den blir även för stor för akvariumet, men nog om det.

ännu en bra länk för inspiration:

http://www.predatoryfish.net/ibforums/
#17 - 21 juni 2003 19:31
Jo inga hastiga rörelser framför paronen för då kan han son du säger Dr. Strange. Men varfrö skulle man inte kunna ha en arowan i ett 400 l akvarium. Fisken är ju fruktansvärt lungn av sig och gör knappast några större utfärder och stressade blir den inte vad jag sett i alla fall.

Tackar för alla länkar Dr. Strange ska läsa dom och se om jag blir nått klokare
#18 - 21 juni 2003 19:35
Hej!

Paroonhaj och Arowanan går ju bort direkt, motivering onödig, ska du dessutom ha någon bakgrund så blir det ju än mindre liter i karet.

Jag skulle rekommendera 2 möjligen tre arter sydamerikanska ciklider och även där är man rätt begränsad när det gäller 400 liter.

Någon av dom lugnare arterna kanske :
Blå ciklid
Hantelciklid
Chokladciklid
Guldsöm ( möjligen )

Eller centralamerika :
Eldbuk
Multispinos
Sajica
Cutter's ciklid

Där har du några minst lika häftiga firrar med skillnaden att dom möjligen går att hålla i 400 liter.

Mvh Jarinen
#19 - 21 juni 2003 19:56
Får jag fråga gosatta varför dom inte skulle passa tillsammans

ja svaret är lätt som dom flesta redan har skrivit, dom får inte plats i ett sånt litet akvarium SPECIELT inte allihopa.

Men varfrö skulle man inte kunna ha en arowan i ett 400 l akvarium. Fisken är ju fruktansvärt lungn av sig och gör knappast några större utfärder och stressade blir den inte vad jag sett i alla fall.

Ja isåfall har du aldrig sett en arowana, det är bara att titta på hurfisken ärbyggd så ser man att den simmar omkring mycket, nej dom kanske inte blir så stressade men betyder det att dom mår bra? Visst en liten skulle säkert gå i 6 månader men sen har den vuxit ur din burk och med alla andra fiskar du också vill stoppa i där så är det helt orimligt. Läs på lite om fiskarna så kanske du själv förstår varför sen.
#20 - 21 juni 2003 20:13
Ska kolla på akvariumet i morgon så ser det inte förjävligt ut så köper jag nog det!!!
[/quote]
Hej igen

vill du ha ett rovfiskakvarium så tycker jag att du ska hålla i pengarna till du snubblar över en större tank och ett stort filter för rovfiskar skitar ner mycket. När jag köpte mina Paron hajar så hade jag en 115l tank men insåg snabbt att det fick bli något stort ganska snart. Efter det fick jag en 200l tank men även denna var för liten så jag letade reda på en 720l tank som dom nu lever i. Jag går nu och planerar en tank på 3000l+. En sak till som kan vara bra att veta om Paron är att de ser nästan ingenting vilket jag tror är anledningen till att de är så lättstressade. Dom trivs som det tidigare skrevs i dempad belysning. Men mina var även helt vilda i totalt mörker så jag fick installera en röd nattlampa som får vara tänd över natten.
Om du nu bestämmer dig för att skaffa ett rovfiskakvarium på 400l så varför inte skaffa några pirayor istället. Jag tror att det skulle funka men kolla upp det först. Eller så ring runt till djuraffärer som säljer akvarium och hör ifall dom vet någon som säljer en 720l tank. Det kan iallafall vara en början. Det var så jag hittade min tank. Men gör inte samma tabbe som jag gjorde med mina Paron hajar.
<font color="red">LÄS FÖRST MYCKET OM FISKARNA OCH LYSSNA PÅ ANDRAS ERFARENHETER.</font id="red">

MVH//Magnus [:-176]
#21 - 21 juni 2003 20:17
Har du tittat i zoopets beskrivning av desssa fiskar om hur stora de kan bli?
#22 - 21 juni 2003 20:32
Just som Jonas.E skriver så har jag en filterhörna och sen pump inuti. Så ni råder mig till att köpa ett ytterfilter så ska filtreringen fungera bra!! låter rimligt!!!
#23 - 22 juni 2003 03:33
Crille_D2: Jo, en grodmuns mal blir inte så stor, jag har just fått hem en som jag beställt, den finns på akvarieaffären men jag har inte hunnit hämta den, det är en Chaca bankanensis, Chaca Chaca blir något större :)

Angående mina fiskar så bygger jag just nu ett akvarium som ska rymma dom ett bra tag förhoppningsvis, det blir 250längd 100djup 60höjd
vad du bör tänka på är att fiskarna ofta behöver yta mer än liter antal, malar som håller sig mest på botten trivs bättre med ett lägre kar med stor botten yta etc, funkar nog med en Arrowana med.

//marcus
#24 - 22 juni 2003 08:18
Jag har läst om dom olika arterna och studerat dom i min kompis 200 l akvarium. Inga problem dom äter med god aptit och stressar inte upp sig för inget!!!
#25 - 22 juni 2003 13:59
Ursäkta Crille, men varför ställer du frågor på ett forum när du bara godtar de svar som passar dig? Du har ju tydligen redan bestämt dig för ett 400-liters med diverse enorma rovfiskar. Då återstår bara att önska dig lycka till med ditt nya kar.
#26 - 22 juni 2003 15:35
Crille_d2

Varför så lite fisk å varför inte några större fiskar??
Ta typ minst 3-4 arowanor och ett par red-tail malar till...Ironi i bött
bara för att en fisk äter och simmar behöver den inte alls må bra..
Det värkar inte som du förstår även fast ett flertal sagt att akvariet är för litet..Du kan väll tänka dig själv hur det skulle se ut med dom fiskar i ett 400 liters akvarium eller?
#27 - 22 juni 2003 16:02
Det ser väldigt bra ut i min kompis 200n l akvarium!!! Han har i 1 arowan, 3 knivfiskar, 2 fengäddor, 1 paronhaj plus lite annat smått och gott!!!
#28 - 22 juni 2003 16:07
en arowana blire lite över 1meter 1.10 eller nått sånt har jag för mig! Alltså längre än dom flesta 200 liters akvarium då kanske du kan räkna ut att dom inte funkar i varken 200 liters eller 400 liters akvarium? Fiskarna är inte yngel/ungdjur för alltid..Å sen tycker jag att din kompis ska sälja eller skänka bort det han har...För det är absolut för litet...Kolla här i arbetsbeskrivningarna så kanske(?) du förstår?
#29 - 22 juni 2003 16:24
En fisk som äter möss o fisk naturligt och blir 1 meter lång och dessutom är väldigt agressiv i ett 400 liters akvarium.

Måste väl skoja ?

Varför måste fisken vara rovig? Det är väl häftigare med en ciklid som är revirhävdande och som har otroligt häftiga beteendemönster vid lek o annat.

Tycker du ska satsa på ciklider tills du har möjlighet att bygga en 3 kubikare eller nåt.

Mvh Jarinen
#30 - 22 juni 2003 16:30
Det verkar inte vara lönt att försöka förklara varför man bör ha viss storlek på karet i förhållande till fiskarnas storlek. Kanske om Kjell försöker, men jag tror inte att han vill höra på det örat.
Annars rakomenderar jag ett besök på aquaria i stockholm där man kan se fullvuxna arowaner då förstår man hur absurt det är att hålla dem i 200 liters kar samma med red tailmalen.
#31 - 22 juni 2003 16:32
Jag har några ciklider men är inte speciellt imponerad av deras betenden. Rovfiskar ska jag ha men det blir nog ingen paronhaj och reatail men en arowan ska jag ha plus några fengäddor, grodmunsmal och olika ormhuvudsfiskar. Om man säger som så så bodde min kompis rovfiskarna tillsammans i ett 120 l akvarium innnan han köpte dom så dom kan ju knappast få det sämre i ett 400 l akvarium?!??!?!
#32 - 22 juni 2003 16:35
Ursprungligen skickat av Rosa

Det verkar inte vara lönt att försöka förklara varför man bör ha viss storlek på karet i förhållande till fiskarnas storlek. Kanske om Kjell försöker, men jag tror inte att han vill höra på det örat.

Annars rakomenderar jag ett besök på aquaria i stockholm där man kan se fullvuxna arowaner då förstår man hur absurt det är att hålla dem i 200 liters kar samma med red tailmalen.

Jag har ett 400 l akvarium det är min kompis som har ett 200 l akvarium!!! Mycket möjligt att arowanerna kan bli väldigt stora men dom kan ju knappast få det sämre i mitt 400 l akvarium än vad dom har i affärens 120 l akvarium!!!
#33 - 22 juni 2003 16:43
En av anledninarna till att man har akvarium är väl ändå att ge sina fiskar det mest optimala förhållandena, Jag har ett 540 liters som är 150 centimeter långt, jag vill inte stoppa i några fiskar som blir 100 centimer långa i det, de kan ju inte röra sig ordentligt. Så även om 400 l är bättre än 200 l så räcker det inte hur mycket tydligare kan vi tala om det för dig.
#34 - 22 juni 2003 17:32
Crille_d2:
Hur stora är fiskarna du ska köpa?
Är det yngel på ca 5cm eller lite större ungfiskar?
Yngel på 5cm kan du givetvis ha i ditt 400-liters utan att de kommer att vantrivas men problemet med dessa fiskar är att de växer oerhört snabbt och att de inte är yngel mer än någon enstaka månad. Jag vet inte hur snabbt en arowana växer men eftersom den blir stor så gissar jag att den växer minst ett par centimeter per månad... Du kommer med andra ord att bli tvungen att byta in fisken efter mindre än ett år och det skulle inte förvåna mig om du inte ens hinner se skymten av något rovbeteende under denna tid...
Totalt meningslöst.

Nåja, det är i alla fall bra att du har valt att strunta i paroonhajen och redtailmalen, om du nu bara skulle strunta i arowanan också så skulle din kombination faktiskt kunna fungera. ;)
Jag är själv svag för rovfiskar och även fengäddor som var en av fiskarterna du tänkte ha, min rekommendation är att du struntar i arowanan och skaffar någon extra ovanlig fenfädda istället.
Om du sedan vill ha lite mer rörelse i övre delen av karet så kan du antingen skaffa någon lämplig ciklid som klarar sig med dessa fiskar eller också någon lite större stimfisk som inte blir uppäten direkt.

Mvh Fredrik Isaksson
#35 - 24 juni 2003 17:33
Var bara tvungen att berätta att min kompis som hade ett 200 l med rovfiskar. Hans arowan åt räka ur handen på han!!! Arowanen ser ut att må väldigt bra i mina ögon, är det nån som haft arowan som kan utrycka sig istället för dom som bara har läst arbetsbesrivningarna!!! Svara snabbt för i morgon ska jag beställa fiskarna....
-Silver arowan 1 st
-fengädda 3 st
-grodmunsmal 1 st
-liten ormhuvudsfisk 1 st
-Black Ghost 1 st
-två fägad banjomal eller prickig knorrmal 1 st eller i av varje!!
#36 - 28 juni 2003 15:32
Ska du inte ta bort dvärg ormhuvuds fisken och klämma till med en channa micropeltes, det skulle väll passa resten av invånarna, blir lika stora och så.
Alvarligt, du verkar bara vara en sån som köper en massa stora rovfiskar för att vara tuff och impa på kompisarna.
du kan väll alvarligt inte tro att dom fiskarna som du ska ha kommer att trivas i ditt "lilla" kar.
detta är ju lika illa som att ha guldfiskar i små skålar om inte värre, dina fiskar kommer att ta kål på varandra med tiden.
din gärna jobbar i alla fall inte övertid det kan man ju konstatera.
Såna som du borden inte få ha akvarium.
#37 - 28 juni 2003 16:05
Arowanan behöver otroligt stor yta på akvariet, jag skulle säga 4 m2 som ett minimum, och ungefär en halv meter djupt. Arowanor är stora fiskar, de blir över en meter långa, de behöver rejält med svängrum.

Redtailmalen skall aldrig hållas i akvarium. De blir kolossalt stora, och kan som vuxna inte ens vända sig i ett stort hemakvarium. Köp endast en red tail mal om du kan hålla den som vuxen i en burk på 2000-3000 liter, allt annat är ansvarslöst.

Paronhajen blir gigantisk, växer snabbt och är otroligt lättskrämd, dålig kombination. Vad han kommer att ha sönder först, sig själv eller akvariet vet jag dock inte.

Små ormhuvudsfiskar ser jag inget fel med, däremot kan det bli problem med större arter.

Fengäddan är ett bra val. Liten ormhuvudsfisk och Senegalensisk Fengädda är bra fiskar i rätt storlek för en burk på 400 liter. Om du vill ha en rovmal kan jag rekommendera någon mindre Clarias variant på typ 25-30 cm.

Det finns små rovfiskar också, En burk med Fjärilsfisk, Sydamerikansk Bladfisk, ett par mindre Heteropneustes malar, afrikansk knivfisk och kanske några mindre gäddciklider kan vara lika roligt som en burk med Red Tail, Muränor, Rockor, Paronhajar, Arowanor, Skednosmalar, Jätteknivfiskar, Black Ghost, Lungfiskar, Darrålar och Marulkar.
#38 - 28 juni 2003 18:44
Ursprungligen skickat av MichaelE

Ska du inte ta bort dvärg ormhuvuds fisken och klämma till med en channa micropeltes, det skulle väll passa resten av invånarna, blir lika stora och så.

Alvarligt, du verkar bara vara en sån som köper en massa stora rovfiskar för att vara tuff och impa på kompisarna.

du kan väll alvarligt inte tro att dom fiskarna som du ska ha kommer att trivas i ditt "lilla" kar.

detta är ju lika illa som att ha guldfiskar i små skålar om inte värre, dina fiskar kommer att ta kål på varandra med tiden.

din gärna jobbar i alla fall inte övertid det kan man ju konstatera.

Såna som du borden inte få ha akvarium.

För det första så tycker jag att du ska lära dig att stava. Du skrev gärna och jag tror att du menar hjärna men det var ju nästan rätt!!! Vill inte ha en channa micropeltes. Tycker du inte att jag har tillräckligt med fisk eller???? Jag har inga kompisar så jag kan inte imponera på någon!!! Fiskarna lär ju i alla fall få det bättre i mitt 400 l än affärernas ca 100 l akvarium!!!
#39 - 29 juni 2003 07:46
Tror du att det är meningen att dom ska vara i akvarieaffärens 100l någon längre tid.
Om dom är kvar där ett tag till kommer säkert någon med ett STORT kar köpa dom.
Här är info om fiskarn, läs det och skriv om du tycker att dom kan vara i ett 400l kar, arowana: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=389
Det här är en hajmal en mindre och "lättare" version av paroonhaj: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=351
och redtail mal:http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=352
#40 - 29 juni 2003 08:15
Jag tycker inte att vi ska vara alltför hårda mot Crille_d2, han har ju trots allt beslutat att inte skaffa sig paroonhajen och redtail-malen...
Rovfiskar ska jag ha men det blir nog ingen paronhaj och reatail
Som det är nu så är det arowanan som ska diskuteras, de andra fiskarna verkar ju inte vara aktuella längre.

Crille_d2 - Jag skulle än en gång vilja veta hur stora fiskarna du ska köpa är, är de redan ganska stora fiskar eller är det bara yngel?
Som jag skrev tidigare så går det ju bra att ha yngel i ett 400-liters, problemet är bara att jag gissar att arowanan växer ganska snabbt och att du ganska snart måste byta in den pga att den blir för stor för karet.
Hade jag varit dig så hade jag istället satsat på en fisk där jag kan tänka lite mer långsiktigt, en fisk som åtminstone håller sig runt en maxstorlek på 50cm, det gör att du åtminstone borde kunna ha fiskarna i några år. Om arowanan växer lika snabbt som t.ex redtailmalen så kan den säkert växa ur karet på drygt ett halvår även om den bara är 5cm vid inköpet...
Är det verkligen kul att lägga ner så mycket pengar(arowanor är dyra) på en fisk som du bara kan ha i ett halvår eller år?... Jag bara undrar. :P

Mvh Fredrik Isaksson
#41 - 29 juni 2003 09:00

För det första så tycker jag att du ska lära dig att stava. Du skrev gärna och jag tror att du menar hjärna men det var ju nästan rätt!!! Vill inte ha en channa micropeltes. Tycker du inte att jag har tillräckligt med fisk eller???? <b>Jag har inga kompisar så jag kan inte imponera på någon!!</b> Fiskarna lär ju i alla fall få det bättre i mitt 400 l än affärernas ca 100 l akvarium!!!

Varför detta jäkla tjat om kompisens 200L, om du nu inte har några kompisar?
Lyssna på de kunniga här på forumet. Ditt kar är för litet.
Jag har ett 400L. men i det har jag bara Malawi yngel 1-4cm [;)]
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 29 juni 2003 09:22
Ta nu och lugna ner er ett snäpp annars låser vi tråden[:(!].
Rekommendationerna i artbeskrivningarna gäller för vuxna eller nästan vuxna fiskar och de kan i yngelstorlek självklart hållas i mindre storlek.
Tänk dock på att fiskar som skall bli stora kan stanna i växten och bli "krymplingar" om de hålls för länge i ett litet akvarium. Själv har jag haft den "vanliga" silverarowanan och kan hålla med om att den har ett intressant beteende.
Det första halvåret fick de gå i ett 375 liters akvarium, sedan flyttades de till ett 720 liters innan de växte ur det efter ytterligare ett halvår. Slutligen hamnade de i ett akvarium med måtten ca. 400x200x50cm och där trivdes de alldeles utmärkt och växte upp till praktfulla intressanta fiskar.
#43 - 29 juni 2003 09:25
Om jag inte skrivigt detta innan så fiskarna jag kommer köpa kommer vara:'
-arowan ca 10 cm ( 1st)
-öronål ca 10 cm ( 1st)
-black ghost 5-6 cm (1st)
-fengädda 5-6 cm (2 eller 3st)

Jag brukar tröttna på fiskarna om dom inte är speciellt roliga, om nu jag tycker om arowanen så kommer jag säkerligen att köpa större akvarium om det så behövs.

Sen undrar jag alla som säger att akvariumet är så extremt litet. Har ni själv haft rovfiskar eller läser bara från arbetsbeskrivningarna???
#44 - 29 juni 2003 09:29
Kjell hur stor är din arowan?? Hur mycket växte den på 6 månader i ditt 375 ??

Sen vad matar du de med?? Min kompis matar sin med räkor och flytande torrfoder(sånt till guldfiskar tror jag)!!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 29 juni 2003 09:29
Sen undrar jag alla som säger att akvariumet är så extremt litet. Har ni själv haft rovfiskar eller läser bara från arbetsbeskrivningarna???

Jag har genom åren haft de flesta av de rovfiskar som anges i denna tråd och uttalar mig utifrån både min egen erfarenhet och andras erfarenhet (känner personer som haft fiskarna). Utifrån detta har jag angett storleksrekommendationen i artbeskrivningarna.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#46 - 29 juni 2003 09:33
Men kjell hur mycket växte den på det halvåret då du hade den i 375 l??
#47 - 29 juni 2003 09:40
Med andra ord att hänvisa till artbeskrivningarna är samma som att hänvisa till kjell =)
Jag förstår inte detta "pojk" beteende att vissa måste ha de största rovfiskarna för att var nöjda.. jag har en koloni med endlers guppy, hanarna är görfina dubbelsvärd men bara ett par cm långa... jag tycker inte storleken har nån betydelse bara de är fina & intressanta, vilket alla fiskar är på sitt sätt =)
400 liter är ju faktist inte något stort akvarium alls, 1000 liter börjar bli stort.. men egentligen inte heller stort sett ur många fiskars perspektiv!
varför ha så många stora fiskar i ett litet akvarium?
#48 - 29 juni 2003 09:44
Om nu jag har rent knasiga fiskval så kan ni ju gärna ge förslag på mindre fiskar som är lika fassinerande???
#49 - 29 juni 2003 09:48
jag förstår inte fascinationen vid t.ex. paronhaj..tycker de är rätt fula....
jag vill ha ett akvarium med apistogramma.. man kan ha fler fiskar i ett mindre akvarium då =)
sen har jag fastnat för malar nu, de är rätt kul att titta på när de äter & simmar runt.. vill få mina & leka, & det verkar lovande, man kan titta hur länge som helst på dem..
samma med mina guppys, fast de är lite mer stirriga, men rätt kul de med på sitt sätt.. du får inte stirra dig blind på att de blir stora & är rovfiskar..för alla är väl lite rovfiskar, & äter upp andra levende fiskar, men i lite olika storlek =)
#50 - 29 juni 2003 09:54
Visst är malarna väldigt fassinerande och därför har jag även ett 222l malakvarium eller mer av en odling!!! Desstu större fiskarna är ju mer kan dom käka!!! Paroonhaj ska jag inte ha som det skrivigt ett antal gånger!!

Undrar fortfarande hur mycket Kjells arowan växte på de 6 månadera i hans 375?? Och vad han matar sin med?? Hur stor e den nu??
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 29 juni 2003 09:59
Men kjell hur mycket växte den på det halvåret då du hade den i 375 l??

Det är väldigt många år sen jag hade denna art, men har för mig att den blev ca. 30 cm - mot sluter var de i alla fall mer än en meter långa.

Med andra ord att hänvisa till artbeskrivningarna är samma som att hänvisa till kjell

Nja inte helt korrekt - jag har självklart inte haft alla fiskar som finns med i artbeskrivningen utan har också frågat kompisar med erfarenhet och läst adekvat litteratur. I en del artbeskrivngar finns t.ex. fakta som går på tvärs mot min erfarenhet (min erfarenhet av arten har inte stämt med den erfarenhet de flesta andra har och då har jag angett deras).
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#52 - 29 juni 2003 10:01
Men vad matade du den med??
#53 - 29 juni 2003 11:30
Ursprungligen skickat av Crille_d2

Om nu jag har rent knasiga fiskval så kan ni ju gärna ge förslag på mindre fiskar som är lika fassinerande???

Smaken är givetvis som baken men jag är en inbiten rovfisk-fantast och jag har totalt snöat in på jaguarciklider, de har allt jag behöver för att mätta min hunger efter fiskar med ett äkta rovbeteende. Dessa blir iofs också rejält stora men jag har haft mitt lekpar i snart ett år i ett 375-liters och det har gått riktigt bra, däremot så kommer de sannolikt att behöva ett större akvarium så småningom men just nu så är det inga problem.
Men skaffar du jaguarciklider till ditt 400-liters så får du ställa in dig på att endast ha 2st jaguarciklider som enda ciklidarten i karet pga dess aggressivitet vid leken, bottenfiskar och malar lämnar de däremot oftast i fred, åtminstone så gör mina det.
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/jaguarciklid_sida_vid_sida01.jpg
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/managuense71.jpg

Artbeskrivningen.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=220
(Läs min kommentar om fisken för mer personliga erfarenheter)

Tycker du att jaguarcikliden blir för stor så kan jag varmt rekommendera citrinellumcikliden, jag har alldeles nyligen satt upp ett nytt kar åt en ensammen citrinellumhane på 20cm och det är verkligen en superkul firre. Den är extremt aggressiv och utåtriktad och gillar man fiskar som gör sig uppmärksammade i hemmet så är detta ett bra val. Med tanke på hur aggressiv min ensamma citrinellumciklid är så gissar jag att det är svårt att ha ett par i ett 400-liters men en ensammen fisk skulle må kanon i ett sånt kar.
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/citrinellum002.jpg
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/citrinellum003.jpg

Kolla in den här filmen där det syns ganska tydligt vilket hett temperament den här firren har.
http://erland.homeip.net/%7Efredrik/akvariefilmer/citrinellum_akta_fingrarna01.mpg

Artbeskrivningen.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=210

Men som sagt, smaken är ju som baken, bara för att man själv gillar vissa typer av fiskar så behöver det ju inte betyda att alla andra också kommer att göra det. Du kanske inte alls gillar ciklider och då är givetvis inte dessa fiskar något för dig.
Hur som helst så tycker jag att du borde strunta i arowanan pga dess blivande storlek, växer de så snabbt som Kjell beskrev så kommer du ju bara att kunna ha den i ett halvår innan du blir tvungen att byta in den, det verkar nästan dumt att tänka så kortsiktigt...

Mvh Fredrik Isaksson
#54 - 29 juni 2003 11:59
låter som en väldigt trevlig fisk men som sakt jag har bestämt för vilka fiskar det ska bli men blir kanske en sådann i framtiden!!
#55 - 1 juli 2003 18:35
Jag ringde till min akvarieaffär idag och pratade lite om mitt akvarium och mina framtida fiskar. Han sa till att redtail-mal är klart häftigast men att den växte hyfsat snabbt. Han höll två st i ett 70 l akvarium och den ena var 15 cm och den andra 20 cm. Funderar på att köpa den lilla och bara ha den i mitt 375 l. Jag vet att den kommer växa snabbt men då kan man ju tvinga mossan till att köpa ett större????!?!
#56 - 1 juli 2003 19:06
Varför inte strunta i redtailmalen, om din hadlare har två sådana och rekommenderar dem till ditt 375 så tycker jag inte att du ska handla hos honom! Den kommer ju att behöva ett skitstort akvarium när den blir vuxen ju, enligt zoopets artbeskrivining 4meter långt och 3000liter........då får du ju mura ihop ett akvarium.....!

Köp centralamerikanare, de e mycket coolare och blir inte lika stora.

Jaguarer är ju skit coola juh, eller varför inte prova på Påfågelciklider, de e osså skitcoola, även om du kanske behöver ett större akvarium sedan.

Vad du än gör, skippa red tailen, arowanan, paroonhajen och alla fiskar som blir för stora för att hållas i ett akvarium på under 720liter (för jag tror knappast att du får ha större för morsan!)

lycka till!
#57 - 1 juli 2003 19:21
Om du vill ha något hajliknande och kan tänka dig att ha ett 720 kar senare kan du kolla på Arius Seemani eller Jordani, troligen samma art av vad jag läst men jag är inte säker, dom behöver dock bräck vatten när dom blir större, annars blir dom grymt coola med ett väldigt personligt beteende.

om du frågar mig hur en paroon är i jämförelse så beteer den sig som en mört, den bara är där...

//Marcus
#58 - 1 juli 2003 19:23
Och en annan sak, dom blir upp mot 50 cm, och dom har ett intressant beteende om man har 2, den ena simmar ovanför den andra en liten bit bakom och rör sig exact likadant, väldigt coolt.

//Marcus
#59 - 1 juli 2003 20:24
Jag ska antagligen ha en arowan eller en redtail-mal det är bestämt men vilken tycker ni är vettigast???
#60 - 1 juli 2003 21:19
ingen av dem, det e nog ingen som tycker att ngn av dem är vettiga att ha i annat än i ett av de akvarium som de har på universeum!

Om du tvunget skall ha en fisk som blir 1 m stor så skaffa dig en inomhusdamm på 5*3meter eller ngt. utsätt inte dina fiskar för något så hemskt som ett akvarium där de inte kan vända sig.

Att akvariehandlare har fiskar som kan bli så stora inne i lager och säljer dem till andra än ägare till offentliga akvarium tycker jag är en skam för hobbyn, det är det som ger den ett dåligt rykte.

jag hoppas innerligen att du tar åt dig något av det här och inte köper någon av dessa monsterfiskar, då du troligen bara kommer att kunna sköta dem i ett halvår. Efter det så hamnar de väl hos ngn handlare och om det inte finns plats någonstans så kommer den väl troligen till slut att avlivas. Så för guds skull, köp inte sådana arter, för då tror handlaren att det finns efterfrågan på dessa extremt stora arter.

lycka till med att hitta någon annan intressant fisk än red-tail malar och arowanor!
#61 - 1 juli 2003 21:40

Jag har inga kompisar så jag kan inte imponera på någon!!!

Börjar förstå varför ;)

Mvh Fredrik
#62 - 1 juli 2003 21:40
eftersom jag bara vet hur en Redtail beteer sig så ta en Arrowana, det kan inte vara värre......

bilder på Leiarius marmoratus:

http://clade.acnatsci.org/allcatfish/Catfish_images/Genera_Pimelodidae/Leiarius.html

http://www.thaimassu.com.br/peixeJundia.asp

enligt vad jag läst maxar den vid 60cm

//Marcus
#63 - 1 juli 2003 22:38
Jag ville ha en arowana för ett tag sedan, läste på lite och kom fram till att hur coola de än var skulle jag aldrig kunna skaffa en burk stor nog för att en arowana skulle kunna må bra. Jag upptäckte att det största akvariet jag skulle kunna få in i lägenheten låg på 720 liter, och i ett sådant kan en fullvuxen arowana knappt vända sig. Redtailmalen har jag aldrig varit intresserad av efter att jag såg hur monstruöst stora de blev, jag såg det live på aquaria, vattenmuseumet, där har de både arowanor och red tail, fullvuxna exemplar av båda arterna. Gå dit och kolla, om du inte tror att du kan ta hand om en fisk i den storleken så köp den inte. Att fiskar anpassar sin storlek till akvariets är en myt. Stora fiskar behöver stora akvarier.

Satsa på någon fisk som kommer att kunna leva i fullvuxen storlek i ditt 400 liters akvarium istället för att köpa arowanor för 400 styck och redtailmalar för lika mycket eller mera, som du ändå bara kommer att kunna ha i ett halvår - ett år innan de inte kan vända sig längre.

Det finns många intressanta rovfiskar i din storlek, till exempel den sydamerikanska bladfisken (Monocirrhus Polyacanthus), Den afrikanska Fjärilsfisken (Pantodon Bucholzi som förresten är mycket nära släkt med arowanorna du gillar så mycket...), Den giftiga kattmalen (Heteropneustes Microps) som liknar redtailmalen lite grann, är helt svart, blir 15 cm och är ytterst otrevlig att bli stucken av... vet av egen erfarenhet.), den afrikanska knivfisken (Xenomystus Nigri) samt de mindre ormhuvudsfiskarterna. Alla dessa arter passar ganska bra i ditt akvarium, kan has i planterade akvarier, flyttar inte så mycket på inredningen och med sådana roliga fiskar ser jag personligen inte meningen med att proppa burken full med fiskar som i vuxen storlek skulle behöva stå på högkant i akvariet med endast huvudet ned i vattnet.

Jag hoppas att du bestämmer dig för att inte göra om din väns misstag och stoppa din burk full med monsterfiskar.
#64 - 4 juli 2003 21:05
Nu har jag köpt mina fiskar!!!!
- 1 arowan
- 1 fengädda
- 4 paronhajar
- Nån rovmal ????
- 1 muräna

Jaja visst kommer dom bli stora men det tar ett bra tag för fiskarna är pyttesmå!!! Paronerna ca 4 cm, arowanen ca 7 cm, muränan ca 15 cm, malen ca 13cm, fengädda ca 13cm. Alla dessa fiskar bodde tillsammans i ett 70 l akvarium tillsammans med sina bröder och systrar förutom muränen som gick ensam i ett annan 70 l!!! Dom kan knappast få det mycket sämre i mitt akvarium!!!!
#65 - 5 juli 2003 10:11
Inte så fraligt dyrt var det int heller!!
- 295 för arowanen
- 75 för fengäddan
- 129 för paronhajarna
- 200 för malen
- 199 muräna
#66 - 5 juli 2003 10:54
Alla dessa fiskar bodde tillsammans i ett 70 l akvarium tillsammans med sina bröder och systrar förutom muränen som gick ensam i ett annan 70 l!!! Dom kan knappast få det mycket sämre i mitt akvarium!!!!

Du skojar?,Om inte så är juh akvarieaffärsägaren lika dum som dig..Ursäkta men sånna som du borde inte ha djur överhuvettaget..Bara vad jag tycker..
#67 - 5 juli 2003 12:32

Nu har jag köpt mina fiskar!!!!

- 1 arowan

- 1 fengädda

- 4 paronhajar

- Nån rovmal ????

- 1 muräna

Hmm.. "Nån rovmal ????"
Vet du inte vad du köpt för fisk/mal ens? :)
1 muräna? Det har jag inte för mig att det diskuterats nåt i den här tråden. Själv skulle jag tveka ett antal gånger innan jag köpte en muräna. Har för mig att de är väldigt svåra att få att äta.. :) Men jag kan ha fel..
Hur mycket vet du om muränor?

Ska bli intressant att se hur det går för ditt akvarie sen ;)
Själv skulle jag nog aldrig, som förälder, godkänt en liten pojke som dig att göra det som du just gjort.

Mvh Fredrik
#68 - 5 juli 2003 13:09
Ni kan ju knappast kalla mig djurplågare. Bor i 70 l djuraffären och får bo i ett 375 hos mig!!! Väldigt taskigt ju!!!!

Visst kan jag skriva och berätta hur det går för mitt akvarium!!!

Ursprungligen skickat av fiend

[quote]Ursprungligen skickat av Crille_d2

Själv skulle jag nog aldrig, som förälder, godkänt en liten pojke som dig att göra det som du just gjort.

Mvh Fredrik

Kallar mig en liten när du själv bara är 23 och förälder !!!
#69 - 5 juli 2003 13:31

Kallar mig en liten när du själv bara är 23 och förälder !!!

Jag skrev aldrig att jag var en förälder. Kanske var lite lätt att missuppfatta, men jag menade att hade jag varit din pappa så hade dina akvarieplaner aldrig gått igenom.
Men hade jag varit din pappa så hade nog denna tråd inte heller behövts startas, eller gå så långt som den gick.
Mina åsikter om huruvida du är ett "barn" grundar jag på dina åsikter, din förmåga att föra en diskussion, resonemang och beteende. Det märks att du har lång väg kvar till vuxenlivet.

Bör kanske nämna att jag inte anser mig som vuxen, även om jag är "hela" 23 år gammal. Och jag är inte förälder :)

Mvh Fredrik - Ansedd som mycket klok av många, dock inte av mig själv.
#70 - 5 juli 2003 13:47
Hur resonerar, disskuterar och beter jag mig omoget???? Mycket möjligt att jag har jag en lång väg kvar till vuxenlivet men är det nått fel på att vara ett barn eller? Har inte brottom att bli vuxen för ser ingen andledning till det!!!

Ursprungligen skickat av fiend

[quote]

Mvh Fredrik

Vad är det som jag gjort som är så hemskt!!! Befriat dom från ett 70 l akvarium och låtigt dom flytta in i ett 375??? Visst e det hemskt!!
#71 - 5 juli 2003 14:07
Men åå du fattar fan inget...Så det är iofs ingen idé å säga nått...Det är fel och ha dom i 70liters OCH 375L inget av dom karen är stora och absolut inte för dom fiskarna!!
#72 - 5 juli 2003 14:21

Hur resonerar, disskuterar och beter jag mig omoget???? Mycket möjligt att jag har jag en lång väg kvar till vuxenlivet men är det nått fel på att vara ett barn eller? Har inte brottom att bli vuxen för ser ingen andledning till det!!!

Om man säger som såhär. Jag tror att det är en mognadsprocess och inget som jag direkt kan säga till dig, som har någon nämnbar effekt, utan det är nåt som du själv måste inse :)
Att uppmärksamma dig på dina brister i dagens läge skulle bara väcka aggressivitet och starta försvarsmekanismer och så länge som de finns så kommer det inte betyda nåt huruvida jag berättar för dig eller inte :)

Självklart så är det inget fel med att vara ett barn! :)
Är, och beter du dig, som ett barn som inte vill bli vuxen så kommer du ett bli behandlad därefter också =)
Det är nåt man får räkna med.

Vad är det som jag gjort som är så hemskt!!! Befriat dom från ett 70 l akvarium och låtigt dom flytta in i ett 375??? Visst e det hemskt!!

Jadu, det är som att sätta dem från ett på tok för litet akvariet till ett akvarie som ändå är för litet för dem.
Du svarade inte på mina frågor tidigare, men kanske kan du göra det här:
- Vet du inte vad du köpt för fisk/mal ens? :)
- Hur mycket vet du om muränor?

Tycker det är dags att sätta punkt för denna diskussion, då jag inte tror att du kommer att bli klokare över en dag. Sen är jag stark anhängare till iden att man lär sig av sina misstag. Synd bara att akvariefiskarna ska få ta den smällen :/

Men jag önskar dig lycka till iaf! Jag ska inte säga att läget är dömt att misslyckas, men mycket tyder på det. Jag hoppas verkligen att du bevisar för mig att jag har fel där :)

Mvh Fredrik
#73 - 5 juli 2003 14:40
Rovmalen som jag köpte är en grodmunsmal http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=343

muränor har jag läst en hel del om men nån expert är jag inte. Han äter med god aptit i alla fall.

Fiskarna är som jag skrev innan bara yngel så dom kommer att kunna bo i mitt 375 i tag men visst komemr dom att växa ur det efter ett tag!! Helt rätt man lär sig av sina misstagmen jag tror inte att detta är ett misstag men det får vi se om några månader eller kanske lite mer.

Beter mig som ett barn gör jag inte men jag ser ingen anledning att ha brottom att bli altför vuxen!!!

Håller med om att vi sätter punkt här!!!
#74 - 5 juli 2003 15:01
Jag är säker på att du Crille kommer ta hand om dessa fiskar efter bästa förmåga, och ge dem kärleksfull omvårdnad. De är så pass små, så det torde inte vara några problem för dem att bo hos dig i ett år, eller rent av mer än så. Men sen, vad händer då?

Kommer du att vilja slanta upp ett antal tusenlappar på ett väsentligt större akvarium med nya tillbehör? Med så där pass många fiskar i den storleksklassen så räcker inte ens 1000l, du måste nog ha 2-3000l.

Eller skall du försöka ge bort dem till någon? Kanske till Zoo-affären så han får trycka in dem i ett 70l igen? (Ge mig namnet på den affären, och vilken kommun han finns i, så skall jag se till att han har inspektion av miljökontoret i nästa vecka).

Det är få som vill ta emot vuxna rovfiskar, det finns ännu färre som kan ta emot dem, och det är många som står på kö för att få bli av med sina nyblivna jättemonster. Då tror jag att det enda som återstår är att avliva sina fiskar.

Om du är väl insatt i det, så önskar jag dig lycka till, du kommer förmodligen ha många roliga timmar med dina fiskar framför dig. Och jag är säker på att du nästa gång väljer lite annorlunda fiskar, som i alla fall har en chans att leva i ditt akvarium som fullvuxna.

Swetrot
#75 - 5 juli 2003 16:59
För att lära sig behöver man göra misstag anser jag, Crille kanske lyckas få sin Muräna att äta vem vet, jag vet att det inte är lätt, men det finns inget som säger att han inte ska lyckas, angående att han nu köpt Paroon hajar och en Arowana, dom finns i affärerna och den krassa verkligheten är att var och en gör som han/hon vill med fiskarna dom köpt, om dom nu blir för stora och han inte kan sälja eller ge bort dom till någon, hur illa är det igentligen?

Det är Prima matfiskar vi pratar om, undefär som om någon på forumet skulle fiska upp en gädda eller en Aborre, är det så fel att helt enkelt avliva fiskarna om dom blir för stora?

Jag säger varken bu eller bä, var och en får bilda en egen uppfattning, men jag kan mycket väl förstå om någon tar beslutet att avliva sin fisk som blivit för stor, jag gillar inte att avliva någon av mina fiskar men jag säger inte att det är fel om någon gör det.

Är man verkligen en djurplågare om man har en fisk i ett akvarium tills den blir för stor och man måste sälja/ge bort/avliva fisken i fråga? eller gäller det bara om man fortsätter och har kvar fisken i samma kar.....

Många frågeställningar på samma gång, men det känns olustigt med svar i denna tråd som antyder djurplågeri och annat, snudd på person angrepp som ifrågasätter Crille's intelligens.

Jag tror att många behöver tänka igenom sina svar bättre, Crille's fiskar kanske inte är den bästa mixen och kanske inte kommer att passa i hans akvarium i framtiden, men faktum kvarstår, det är hans val och fiskarna vi pratar om fiskas och äts upp i hemtrakterna, så det kan enligt mig inte vara en katastrof om en ParoonHaj ´till exempel blir avlivad i sverige för att den blivit för stor.

//Marcus

ps, med en trevligare stämning på forumet vore det roligare att diskutera olika saker, allt är inte bara svart eller vitt.

#76 - 5 juli 2003 17:05
Är man verkligen en djurplågare om man har en fisk i ett akvarium tills den blir för stor och man måste sälja/ge bort/avliva fisken i fråga? eller gäller det bara om man fortsätter och har kvar fisken i samma kar.....

Jag tycker bara det senare fallet faller under rubriken Djurplågeri. Annars kommer vi ju in på hela den underbara kött- och mejeribranschdiskussionen igen ;-)

Men faktiskt tycker jag också det är oschysst att ha stimfiskar ensamma, som i det här fallet t ex arowanan.
#77 - 5 juli 2003 17:37
Dr Strange: Jag tycker inte att man är djurplågare om man avlivar en fisk som blivit för stor för akvariet, det är snarare så att man gör den en tjänst. Det måste vara en bättre utväg än att låta dem stå sida vid sida och skrubba gälarna mot varandra.

Men man skall vara medveten om att det är det som är vägen ut redan när man skaffar dem. Det är där jag tror att många unga människor får en smärre chock när deras älsklingar skall giljotineras.

Swetrot

#78 - 5 juli 2003 17:58
Swetrot: helt rätt, jag har aldrig planerat att avliva någon av mina fiskar, men blir jag tvungen så gör jag det.

Och ja visst är det sorgligt, men det är en utväg för ett problem som man har dragit på sig, och man tänker efter en extra gång nästa gång man köper en fisk.

//Marcus
#79 - 5 juli 2003 18:00
Ursprungligen skickat av B-ianca

[quote]

Men faktiskt tycker jag också det är oschysst att ha stimfiskar ensamma, som i det här fallet t ex arowanan.

Var har du läst att dom är stimfiskar??? Enligt zoopet så ska dom vara mycket aggressiv mot andra av samma art. Tack Dr. Strange för att du försvarar mig lite!!!

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=389
#80 - 5 juli 2003 18:14
Var har du läst att dom är stimfiskar??? Enligt zoopet så ska dom vara mycket aggressiv mot andra av samma art. Tack Dr. Strange för att du försvarar mig lite!!!

Jag har jobbat med bl a arowanor och redtails i 4,5 år på Aquaria Vattenmuseum. En ca 10 individer stor grupp arowanor på runt 1 meter styck, vilket de blev på bara ett år. Som många andra i denna tråd, rekommenderar jag verkligen ett besök där. Du skulle (förhoppningsvis) tänka om gällande minst två av de stackars arterna i ditt akvarium. Deras största redtail kan man banne mig nästan rida på!
#81 - 5 juli 2003 22:06
Bianca: hehehe, cool liknelse med redtailen, jag ser en bild av dig ridande på en framför mig, och visst hon har helt rätt, dom kan väga upp mot 100kg har jag för mig :)

Crille: Jag blir bara less på alla som klankar, enkelt att skriva djurplågeri istället för att tillföra diskutionen nånting.

:)

//Marcus
#82 - 5 juli 2003 22:26
Faktum kvarstår! : Ekvationen går inte ihop på något enda sätt!

Arowana + 375 = Inget svar Syntax error !

Bespara fisken och senare akvariehandlarn din inställning till " Häftiga fiskar "

Coolhetsfaktor= 0

Mvh Jarinen
#83 - 5 juli 2003 23:15
Jag har redan köpt fisken är är väldigt nöjd med den som den är men visst den kommer att bli större men några problem att bli av med arowanen är det inte. Bara att gå in på en kinaresturang och be dom köpa den. I kina betraktas arowanen som en lyckofisk och paronhajarna lär också vara matfisk!!!
#84 - 5 juli 2003 23:19
Hursom helst är det inte ett problem att ha den i 375l karet just nu.....

men både vi och Crille vet vid det här laget att det inte kommer att funka, så jag antar att han räknar ut nåt.

//Marcus
#85 - 5 juli 2003 23:25
Klart att jag räknar ut något, brukar fixa det mesta!!! Är inne på att köpa ett 720 l men det lär nog droja ett tag, jag frågade mossan och hon hade inget emot det och kunder gärna bidra lite dock i framtiden!!!
#86 - 6 juli 2003 08:49
Ursprungligen skickat av Dr. Strange

Hursom helst är det inte ett problem att ha den i 375l karet just nu.....
Precis, jag tror att det är väldigt många som missar detta med tanke på den aggressivitet som vissa visar upp.

Att ha fiskar som de Crille har köpt i ett 375-liters är INTE djurplågeri, inte när fiskarna är så där små... djurplågeriet kommer in i bilden först om man fortsätter att hålla fiskarna i samma akvarium trots att fiskarna är för stora.
När fiskarna är små och yngel så kan man givetvis ha dem i mindre akvarium än vad man kan läsa i artbeskrivningarna, detta har även Kjell själv påpekat gång på gång... Huvudsaken är att man uppgraderar karet med jämna mellanrum eller säljer/byter in/skänker fiskarna till någon med ett större kar när fiskarna blir för stora...
Ingen köper 5 cm stora fiskar och stoppar ner i ett 10-meters kar, oavsett hur stora fiskarna blir om 10-15 år...

Mvh Fredrik Isaksson
#87 - 6 juli 2003 11:26
Matade alla firrarna idag och gud så fräcka dom var speciellt arowanen!!! Sen när han käkat kom rovmalen och käkade upp resten.
#88 - 6 juli 2003 11:49
Crille: vad matade du dom med ? :)
#89 - 6 juli 2003 12:15
Crille, det heter ju arowana! En arowana och flera arowanor.

Inget jag egentligen rekommenderar (pga olycksrisken), men tror inte du kommer kunna motstå detta: arowanorna på Aquaria tyckte det var skitkul att hoppa upp i luften och fånga sin mat, det är ju så de funkar i naturen, de fångar fåglar och så. Vid nåt tillfälle var det en elak kollega som gav dem möss. Aja baja. Men frysta ska väl gå bra.
#90 - 6 juli 2003 12:48
Idag fick fiskarna räkor och det tyckte dom om. Jag ska försöka variera maten så mycket som möjligt. Annat jag kommer matar dom med är
-Bloodworms
-Daggmaskar (ytters sällan, vet att dom lätt blir feta av det)
-Räkor
-Röda mygg
-Svarta mygglarver
-loppor
-Mikromaskar

Har ni några andra förslag på mat?? Rätt häftigt sätt att mata dom på men tror att det är rätt svårt att genomföra det. Idag så höll jag räkan vid ytan tills arowanan kom och klippte den!!
#91 - 6 juli 2003 13:52
Du kan även ge dem små fiskbitar från t.ex torskfilé eller abborre, det blir lite matigare med sånt foder istället för de minimala små mygglarverna. Min fengädda älskar verkligen abborre och kommer snällt fram och tar de mumsiga fiskbitarna direkt från fingrarna. :)

I övrigt så är mysis ett bra foder och vita mygglarver funkar säkert bra till arowanan eftersom de "svävar" betydligt bättre än de svarta och röda mygglarverna.

Mvh Fredrik Isaksson
#92 - 6 juli 2003 14:10
Vill bara be om ursäkt!...
Men jag har sätt både fullvuxna Arowanor & redtail och ett akvarium som är tillräckligt för dom tror jag knappast att du kommer ha!.Men lycka till iaf och säg hur det går om några månader
#93 - 6 juli 2003 14:41
Ja jag ska berätta hur det går!!!
#94 - 6 juli 2003 14:43
Crille: jag har tänkt gå ut och fånga småfisk med håv, sen frysa in dom i plastpåsar så jag får ett mellan rum mellan fiskarna så jag kan klippa lös ett par fiskar åt gången att mata med senare, ska se om jag får tid göra det snart :)

//Marcus
#95 - 6 juli 2003 16:04
Ok det kan man ju göra men jag åker nog och fiskar upp en aborre istället!!!
#96 - 7 juli 2003 00:54
Jag ska berätta för dig vad som händer med arowanan när karet blir för litet. Det är i normala fall en ytorienterad stimfisk. I ett för litet kar kommer den att hamna på botten. Hur tuff är den då? en ytfisk som ligger på botten och matvägrar. Paroonerna kommer att slå sönder sig på inredningen.

Att din morsa gick med på ett 720 liters tror jag vad jag vill om, hon sa säkert ja bara för att du skulle sluta tjata eller nåt. Även fast du skulle få så tar det en jävla tid att skaffa något nytt kar när föräldrarna är inblandade.

Att klaga på andras stavning är ju löjligt. Du klagade att nån stavade hjärna med g (gärna). Sen skriver du arowan själv, det heter arowana.

Får man fråga hur gammal du är? 8-9?

Min lillesyrra som är 12 och inte vet ett skit om akvarier skulle ju fatta att den där kombinationen inte fungerar. Gör fiskarna en tjänst sälj dom till någon som har ett tillräckligt stort akvarium.

MVH Martin
#97 - 7 juli 2003 18:08
Anledningen till att jag skrev arowan var att jag trodde att fisken hette så!!!! Valle_1 bör kanske läsa hela disskutionen innan du vräker ur dig en massa.

Som jag skrivigt innan så är bara mina fiskar yngel, visst kommer dom bli stora men det dröjer ett tag. Om du hade köpt rovfiskar och alla var runt 5-10 cm skulle du då släppt i dom i ett tex 1000 l eller större direkt eller låtigt dom växa upp i ett mindre kanske 375??? Det ser lite konstigt ut med så små fiskar i ett så stort akvarium???

Jag är 16 år gammal men hur gammal e du?? Du verkar inte vara mognare än din syrra när du angriper en 16 åring som försöker göra det bästa ur situationen.
#98 - 7 juli 2003 19:26
Hmm.. nu börjar det bli lite väl mycket anklagelser och munhugg här.

Crille_d2: Du har verkligen en hel del svårigheter att yttra dig på ett bra sätt här på internet :) Till det hör bland annat stavningen, smileys, flera utropstecken!!!!! Och kanske nåt annat?????
Och då kanske man uppfattas som på ett annat sätt än då man pratar IRL.

Det jag mest reagerat på är en liten loj inställning till de som gett dig kritik och andra förslag, då du redan från början visste/bestämt dig för vad du ville ha och nu skaffat det. Tror nånstans mitt i debatten att det inte var tal om några hajar, men nu har du skaffat dig 4 st ändå? :) Hmm. Sen så hoppade jag på dig lite så du började prata om att vara barn och att du inte ville vara vuxen. Kanske var lite hårt mot dig där. Jag borde ha uttryckt mig lite annorlunda för att få fram det jag menade. Ber om ursäkt..

Sen så tror jag bara dina yngel kommer vara yngel i 6 mån till (enligt vad andra beskrivit tillväxten som) och då bör du ha ett kar köpt, färdigt och startat. Och därefter ha ett nytt kar på 1000+ liter klart 6 månader efter det :) Tufft för ekonomin då man är 16 år.
Men jag säger inte att det är omöjligt. Min ekonomi/bostad skulle inte palla det iaf :/

Jag är 16 år gammal men hur gammal e du?? Du verkar inte vara mognare än din syrra när du angriper en 16 åring som försöker göra det bästa ur situationen.

Och du gör inte situationen bättre genom att angripa honom tillbaka ;) *ler

Lycka till med alla firrarna!

Mvh Fredrik - som drömmer om ett akvarie på 1000+ liter
#99 - 7 juli 2003 21:01
Kan vi inte skita i hur jag yttrar mig, va gör det om jag skriver många utropstecken??? eller många frågetecken??? Jag sitter ofta och chattar så det är därför det blir så men visst jag ska försöka att skriva mer välvårdat.

Dom frågor jag hade var om min pump räckte, om fiskarna passade tillsammas, hur akvariumet skulle inredas, och gärna några förslag på andra fiskar.

Jag har tagit del av all information som skrivigt i disskutionen och funderat mycket själv. Tillslut så var jag ändå tvungen att ta ett beslut om vilka fiskar jag skulle köpa och det blev faktiskt riktigt nöjd med mitt fiskval. Visst dom kommer växa och då får jag skaffa ett större men 375 l räcker långa vägar när dom är yngel. Pengar och plats är inga stora problem

Ska jag bara sitta här och ta emot stryk när andra kritiserar mig?

Tycker att det är många som ber om ursäkt för sina kränkande inlägg?!

Kan vi inte lägga ner dissutionen? Jag skriver om nån månad och berättar hur det gått i stället så får vi se!
#100 - 7 juli 2003 21:22
ett bra läge för Kjell att låsa tråden nu när Crille själv har blivit less på den hehehe....

//Marcus
#101 - 7 juli 2003 23:11

Kan vi inte skita i hur jag yttrar mig, va gör det om jag skriver många utropstecken??? eller många frågetecken??? Jag sitter ofta och chattar så det är därför det blir så men visst jag ska försöka att skriva mer välvårdat.

Ska bara svara lite som hastigast, då även jag tycker att denna tråd börjar bli överflödig.
Jag kommer nog aldrig att fullständigt skita i hur folk uttrycker sig. Det gäller inte enbart tänka på vad man säger, utan även hur man säger det :)
Tolka detta:
Vad tusan håller du på med!!!!!
och:
Vad tusan håller du på med? :P *ler*

Pengar och plats är inga stora problem

Önskar jag också hade så :) *ler*.

Ska jag bara sitta här och ta emot stryk när andra kritiserar mig?

Nej, det tycker jag man inte ska göra, men att kasta skit tillbaka löser inget, utan skapar bara mer problem :)
Tror vi haft flera trådar som behandlat det ämnet tidigare..

Kan vi inte lägga ner dissutionen? Jag skriver om nån månad och berättar hur det gått i stället så får vi se!

Perfekt! :)
Du kan ju ta lite bilder om du kan och lägga upp så man kan se? Vore trevligt att se hur det ser ut.. *ler*

Mvh Fredrik
#102 - 8 juli 2003 14:25
Jag ska fixa bilder så fort jag bara kan men just nu så har jag ingen digitalkamera hemma så det får vänta lite. Ska lägga upp en hemsida där jag tänkt lägga upp lite bilder och annat trams.
#103 - 4 oktober 2003 18:56
Crille, hur stor är din arowana nu?
Var köpte du den, vill bara veta för att affären är ju jätte billig.
Lever muränan fortfarande, för dom är jäv*igt svåra att få och överleva.
Jag har haft en jag också men jag fick den aldrig att äta tyvär, om du fick din att äta säger jag bara grattis.

Annons