Äntligen!

#1 - 3 mars 2004 13:32
Nu har jag äntligen fått hem mina nya stora scalarer! Hoppas bara att jag har fått rätt nu så att jag kan få 2 fina par utöver det paret svarta scalarer som jag redan har. [:-58]

Jag skaffade 4 praktbarber och 10 kilfläcksrasbora också när jag ändå var igång. [:-38]

Hoppas nu bara att nitriten inte sticker iväg för mig. Ska hålla stenkoll på det de närmaste veckorna. [:-9]
#2 - 3 mars 2004 20:57
Grattis till det. Jag har själv 6 st scalarer som jag väntar på skall para ut i min 375:a. Ett tips - ta bort informationen om vilka fiskar du har ur signaturen och lägg den i din profil istället. Så slipper folk som söker i forumet få träffar på den istället för ämnen som rör de fiskarna.
#3 - 3 mars 2004 21:07
Jag såg att många hade sina fiskar i sin signatur men jag har tagit bort det nu i alla fall.

Vet du hur lång tid det tar innan de har parat ut sig? Jag är lite osäker på vilket kön jag har fått. Ingen har någon puckel på huvudet. Någon har antydan bara så de visste inte med säkerhet i affären om jag har fått jämna par. Jag funderar på att köpa en som garanterat är en hane. Problemet blir väl sen att bli av med den som blir överflödig. Jag siktar också på att ha 3 lekpar när allt är som det ska.
#4 - 3 mars 2004 21:16
Jag tror att de blir könsmogna vid ca 10-12 mån ålder. Jag har inte en aning om hur könsfördelningen på mina är och det kunde inte killarna på åleds akvarium (och dom kan sina prylar) heller så det är nog inte så lätt att se när de är unga. Jag är glad om jag får två lekpar så får man se om man kan ge bort dom andra.

Lycka till iaf.
#5 - 4 mars 2004 08:57
Ursprungligen skickat av peterf

Jag tror att de blir könsmogna vid ca 10-12 mån ålder. Jag har inte en aning om hur könsfördelningen på mina är och det kunde inte killarna på åleds akvarium (och dom kan sina prylar) heller så det är nog inte så lätt att se när de är unga. Jag är glad om jag får två lekpar så får man se om man kan ge bort dom andra.

Lycka till iaf.

Hmmmm.... Man kan knappast kalla mina för unga i alla fall. De är rejält stora och flera år gamla. Trots det så har ingen någon riktig puckel.
#6 - 4 mars 2004 09:10
kön och puckel har ingenting med varandra att göra bland scalarer, "puckeln" skiljer sig mer mellan geografiska och/eller framavlade varianter. En garanterad hane kan man bara få fram genom att kolla på könsöppningen och då helst under lek.

Det går även att "svälta" dom ett par dagar och sedan mata dom rejält vilket gör att könsöppningen "tvingas" ut lite grann, men det är långt ifrån en säker metod och fungerar väldigt dåligt på yngre fiskar så enda sätet att vara riktigt hundra preocent säker är att man har sett dom under lek.

Könsmogna? har ingenting med ålder att göra men man brukar säga mellan 6 - 8cm
#7 - 4 mars 2004 09:22
Ursprungligen skickat av gosatta

kön och puckel har ingenting med varandra att göra bland scalarer, "puckeln" skiljer sig mer mellan geografiska och/eller framavlade varianter. En garanterad hane kan man bara få fram genom att kolla på könsöppningen och då helst under lek.

Det går även att "svälta" dom ett par dagar och sedan mata dom rejält vilket gör att könsöppningen "tvingas" ut lite grann, men det är långt ifrån en säker metod och fungerar väldigt dåligt på yngre fiskar så enda sätet att vara riktigt hundra preocent säker är att man har sett dom under lek.

Könsmogna? har ingenting med ålder att göra men man brukar säga mellan 6 - 8cm

Mina scalarer är ca 20 cm höga mellan fenspetsarna. De borde väl vara könsmogna då i alla fall? Jag kan inte se några skillnader alls på mina. Hur lång tid tar det innan de har parat ut sig? Jag trodde att hanarna skulle börja småbråka ganska snabbt men nu står alla 6 scalarerna tillsammans och ser bara tråkiga ut. Efter att jag släppte i de två sista så övergav mitt svarta par sitt hörn. De har varit på gång att leka hela tiden men inte kommit till skott än. De är också mindre än de andra så jag är lite tveksam till om honan är lekmogen.
#8 - 4 mars 2004 09:27
hur höga dom är är rätt ointressant man brukar mest gå på längden men självfallet borde 20cm på höjden vara mer en väl =). Scalaren är ju en stimfisk som ung som sedan parar ut sig och då lever mer "för sig själva". Ett vanligt problem i akvarium är att det helt enkelt inte finns plats för dom att para ut sig. Hur stort kar har du?

Vad man får göra är helt enkelt att börja studera hur dom uppför sig och på så sätt försöka lokalisera ett par och sen plocka bort dom andra (gärna bara till en annan burk om man nu misstog sig) för att ge dom utrymme att faktist para ihopp sig på riktigt.

Scalaren kan vara en klurig fisk efter som dom är lite kräsna med sin partner (visst dom kan vara väldigt okräsna också men då blir det aldrig yngel utav det, kanske är deras verision på casual sex? =) ) och så behöver dom mer plats en vad man tror.

Men mitt råd är att försök att minimera antalet för att få ut ett par.
#9 - 4 mars 2004 09:37

hur höga dom är är rätt ointressant man brukar mest gå på längden men självfallet borde 20cm på höjden vara mer en väl =). Scalaren är ju en stimfisk som ung som sedan parar ut sig och då lever mer "för sig själva". Ett vanligt problem i akvarium är att det helt enkelt inte finns plats för dom att para ut sig. Hur stort kar har du?

Vad man får göra är helt enkelt att börja studera hur dom uppför sig och på så sätt försöka lokalisera ett par och sen plocka bort dom andra (gärna bara till en annan burk om man nu misstog sig) för att ge dom utrymme att faktist para ihopp sig på riktigt.

Scalaren kan vara en klurig fisk efter som dom är lite kräsna med sin partner (visst dom kan vara väldigt okräsna också men då blir det aldrig yngel utav det, kanske är deras verision på casual sex? =) ) och så behöver dom mer plats en vad man tror.

Men mitt råd är att försök att minimera antalet för att få ut ett par.

Jag har ett 375 liters och har fått veta av ganska många att jag utan vidare ska kunna ha i alla fall 3 fullvuxna lekpar i det. Jag fick rådet att börja med att köpa ett par i sänder tills jag hade 6 eller 8 och sen köpa ytterligare en hona. Jag skulle inte göra det för snabbt utan låta det gå lite tid mellan varje inköp. Jag har väntat ca 1 månad mellan varje av den anledningen. Undaget skulle varit om jag hade hittat ett stim som tidigare hade gått tillsammans så att de redan var utparade.

Jag har inrett med stora svärdsplantor i båda hörnen och en stor anubis i mitten för att de eventuella paren ska ha bra växter i sina revir. En sak som jag har funderat på är om de andra fiskarna jag har kanske är lite för livliga så att scalarerna inte får lugn och ro när de ska leka. Jag letar efter nya hem till en hel del av mina gamla fiskar eftersom jag ville byta till lite nya sorter. Jag har väl gjort felet att jag köpte nya först innan de gamla var borta.
#10 - 4 mars 2004 09:42
vad är dina vattenvärden? Det är klart man kan ha 3 par i det akvariumet men själv tycker jag nog ja ett är väll bäst men 2 kan gå. De vanligaste sättet att få ut par är j uatt köpa en grupp ungdjur och låta dom växa upp tillsammans. Men som sagt ge dom tid, mycket tid. Visst ibland leker scalarer första dagen dom kommer ner i burken ibland kan det ta upp till ett år! Sedan vet jag inte vad du har för scalarer? Ibland ser nämligen inte olika odlningsformer på varandra som samma art.

Mina VF tex. vägrade acceptera dom odlade fast den lilla honan så gäääärna ville ha en av dom ståtliga hanarna men dom beblandade sig inte alls.

Men se tillatt ge dom det bästa vattnet, kolla vilka som verkar vara ett par rensa sen ut lite (mitt första par lekte aldrig förens alla andra va borta, men sedan fortsatt edom leka när det kom nya) sen ge dom tid tid tid
#11 - 4 mars 2004 09:52

vad är dina vattenvärden? Det är klart man kan ha 3 par i det akvariumet men själv tycker jag nog ja ett är väll bäst men 2 kan gå. De vanligaste sättet att få ut par är j uatt köpa en grupp ungdjur och låta dom växa upp tillsammans. Men som sagt ge dom tid, mycket tid. Visst ibland leker scalarer första dagen dom kommer ner i burken ibland kan det ta upp till ett år! Sedan vet jag inte vad du har för scalarer? Ibland ser nämligen inte olika odlningsformer på varandra som samma art.

Mina VF tex. vägrade acceptera dom odlade fast den lilla honan så gäääärna ville ha en av dom ståtliga hanarna men dom beblandade sig inte alls.

Men se tillatt ge dom det bästa vattnet, kolla vilka som verkar vara ett par rensa sen ut lite (mitt första par lekte aldrig förens alla andra va borta, men sedan fortsatt edom leka när det kom nya) sen ge dom tid tid tid

Alla värden är bra. Jag har tidigare haft problem med nitrit men det var bara 0,3 mg så det var inte direkt skadligt. Nu är det i alla fall nere på 0 igen.

De två senaste jag köpte ser lite konstiga ut jämfört med mina andra. De är väldigt trubbiga i nosen. Ser ut som om de krockat nästan. Hahahaha... Sen är deras ryggfenor inte alls så höga som mina andras. De är mörkare i sina färger på ryggen också. Vet inte om jag ska lämna tillbaks dem eftersom jag såg att den ena har antydan till glosögon och den andra har en grå hinna på ena ögat. Jag såg inte det förrän jag kom hem och hade släppt i dem.
#12 - 22 mars 2004 10:30
Den ena dog idag. Den med glosögonen mår bra nu i alla fall. Visserligen är inte ögonen riktigt normala men den störs inte av det. Funderar på att inte handla fler scalarer i den affären eftersom de jag har köpt där har varit jättehängiga i flera veckor efter. 3 av 4 har dessutom haft gråa ögon. Den nya jag köpte idag är fenorna trista på.

Annons