Tenkare skrev:En får ta och gratulera till dina altum, har själv jagat länge. Och när jag hittade en affär som skulle hålla utkik till mig så gick den i konkurs innan jag fick några.
Nåja det blir till att leta vidare.
rick skrev:Det blev bara 2st. Jag vet att scalare bör vara fler men jag har dålig erfarenhet av det. Blir massa massa bråk. Jag drog upp 2st Perus-altum (fuskvarianten) från femkronor till fullvuxna....
Robin_Hedstrom skrev:Vore intressant att veta var fiskarna kom ifrån. 179kr är jäkligt billigt. Föör billigt.
Robin_Hedstrom skrev:Har inte ofta vägarna förbi där. Just nu är jag på helt fel sida av landet. (Framsidan ;) )
Försök ta en bild på dom. Är nyfiken på hur dom ser ut.
rick skrev:Jag försöker men får inga bra bilder med kameran (tips ´på inställningar?)
Mobilen tar skitbra..
rick skrev:Köpte 2 st Altumscalarer på Bromma Zoomarknad. Det är den riktiga varianten och inga "fusksorter" man sett i andra affärer. Dom är som femkronor nu ungefär men jädrar vad jag ska dra upp dom i storlek. 179 kr st kostar dom så att ni som e sugna spring till Bromma Zoomarknad. Det fanns 2 kvar tror jag.
p-ö skrev:Eftersom jag ändå nu är här så bara måste jag få ställa frågan. Vad är en äkta altum?
Själv trodde jag att jag visste men har blivit överbevisad att det bara finns en äkta Altum. Allt annat är Scalarer.
Eftersom du inte har bilder, kan du inte då i stället säga vilket artsnamn Bromma Zoo sålde dessa altum under.
Jag är själv väldigt skeptiskt till att just den affären skulle sälja äkta v.f. Dom brukar bara sälja odlat.
drd skrev:Japps det där såg ut som Pterophyllum altum allt med ruskigt angripna fenor av typ fenröta.:(
Tipps är att sök upp nån form av medikament för det till fiskarna och kolla om det läker annars kan dom kola vippen ! [B)]
rick skrev:Sen tror jag att Ph:t skiler en del mellan Affären och mitt PH 6.2.
rick skrev:Ja dom skickade i 2st i varje. Stora påsar men jag kan hålla med om att det är lite vekt. Scalarerna är små som tusan så platsmässigt blev de inga problem men som sagt så ilsknade dom på varann.
p-ö skrev:Den gråa ögonhinnan på hornhinnan är ett tydligt tecken på för snabb förändring av PH,GH,Kh värde samt syrebrist och organisk överproduktion under transporten.
Detta kan lätt behandlas med 2 promille rent kemiskt salt under 3-4 dagar i vattnet helt i avsaknad av övrig fodring. Därefter byter man 70% av vattnet och börjar försiktigt öka upp den organiska balansen.