Äntligen ALTUM

#1 - 24 augusti 2007 17:30
Köpte 2 st Altumscalarer på Bromma Zoomarknad. Det är den riktiga varianten och inga "fusksorter" man sett i andra affärer. Dom är som femkronor nu ungefär men jädrar vad jag ska dra upp dom i storlek. 179 kr st kostar dom så att ni som e sugna spring till Bromma Zoomarknad. Det fanns 2 kvar tror jag.
#2 - 24 augusti 2007 17:51
köpte du bara 2 st? skalarer är ju stimfiskar jag ar i valet och kvalet om jag ska köpa altum eller redback den zooafären jag hörde med skulle ha 120 kronor för sånna som var ungefär som en 5 krona i kroppnen men jag vet inte för dom är ju väldigt känsliga LYCKA till med dina altum rick det är riktigt fina fiskar när dom kommer upp i storlek
#3 - 24 augusti 2007 17:53
Det blev bara 2st. Jag vet att scalare bör vara fler men jag har dålig erfarenhet av det. Blir massa massa bråk. Jag drog upp 2st Perus-altum (fuskvarianten) från femkronor till fullvuxna. De la ägg men det blev inget av dom.. möjligt att de va 2 honor men var inga problem med bara 2st...
#4 - 24 augusti 2007 18:22
okej har du några bilder på dom?
#5 - 24 augusti 2007 18:39
nix just nu gömmer dom sig bakom en planta men jag kan ta när dom återhämtat sig efter resan.
#6 - 24 augusti 2007 18:39
En får ta och gratulera till dina altum, har själv jagat länge. Och när jag hittade en affär som skulle hålla utkik till mig så gick den i konkurs innan jag fick några.
Nåja det blir till att leta vidare.
#7 - 24 augusti 2007 18:46
Tenkare skrev:
En får ta och gratulera till dina altum, har själv jagat länge. Och när jag hittade en affär som skulle hålla utkik till mig så gick den i konkurs innan jag fick några.

Nåja det blir till att leta vidare.

När jag var på Åleds senast fick vi en tur runt stället med Arnold, han visade ett kar i källaren och sa att det var altum där i. Jag är ingen scalar fantast så jag ser ingen skillnad på sånna, men du kanske kan ringa dom å kika. Vet dock inte om dom är till salu eller ej.
#8 - 24 augusti 2007 22:10
rick skrev:
Det blev bara 2st. Jag vet att scalare bör vara fler men jag har dålig erfarenhet av det. Blir massa massa bråk. Jag drog upp 2st Perus-altum (fuskvarianten) från femkronor till fullvuxna....

Det är en stor skillnad mellan "vanlig" skalar och altum då altumen inte bråkar på samma sätt som skalar.
Jag köpte 16 st som jag fördelade på 2 kar, och de började inte bråka innan de var runt 20 cm höga. Men det var på intet sätt som skalarerna bråkar utan mer på diskusvis, putta bort varandra bara.
Har du ekonomin och de är kvar i affären så köp dem!
#9 - 25 augusti 2007 11:13
Vore intressant att veta var fiskarna kom ifrån. 179kr är jäkligt billigt. Föör billigt.
#10 - 25 augusti 2007 11:21
Vore intressant att veta var fiskarna kom ifrån. 179kr är jäkligt billigt. Föör billigt.

Bor du i Bromma är det väl bara knalla in och fråga på zoomarknad.
#11 - 25 augusti 2007 11:38
Har inte ofta vägarna förbi där. Just nu är jag på helt fel sida av landet. (Framsidan ;) )

Försök ta en bild på dom. Är nyfiken på hur dom ser ut.
#12 - 25 augusti 2007 12:39
Har inte ofta vägarna förbi där. Just nu är jag på helt fel sida av landet. (Framsidan ;) )

Försök ta en bild på dom. Är nyfiken på hur dom ser ut.

Jag försöker men får inga bra bilder med kameran (tips ´på inställningar?)
Mobilen tar skitbra..
#13 - 25 augusti 2007 12:48
rick skrev:
Jag försöker men får inga bra bilder med kameran (tips ´på inställningar?)

Mobilen tar skitbra..

använd mkt ljus.. massor av lampor mot fisken...
#14 - 25 augusti 2007 13:03
Iso?
BLixt?

jah har prövat riktigt mycket nu men bli bara sudd..
#15 - 25 augusti 2007 15:47
rick skrev:
Köpte 2 st Altumscalarer på Bromma Zoomarknad. Det är den riktiga varianten och inga "fusksorter" man sett i andra affärer. Dom är som femkronor nu ungefär men jädrar vad jag ska dra upp dom i storlek. 179 kr st kostar dom så att ni som e sugna spring till Bromma Zoomarknad. Det fanns 2 kvar tror jag.

Eftersom jag ändå nu är här så bara måste jag få ställa frågan. Vad är en äkta altum?

Själv trodde jag att jag visste men har blivit överbevisad att det bara finns en äkta Altum. Allt annat är Scalarer.

Eftersom du inte har bilder, kan du inte då i stället säga vilket artsnamn Bromma Zoo sålde dessa altum under.

Jag är själv väldigt skeptiskt till att just den affären skulle sälja äkta v.f. Dom brukar bara sälja odlat.
#16 - 25 augusti 2007 15:48
rick skrev:
Bor du i Bromma är det väl bara knalla in och fråga på zoomarknad.

Min erfarenhet är att svaret inte är så lätt.
#17 - 25 augusti 2007 16:20
p-ö skrev:
Eftersom jag ändå nu är här så bara måste jag få ställa frågan. Vad är en äkta altum?

Själv trodde jag att jag visste men har blivit överbevisad att det bara finns en äkta Altum. Allt annat är Scalarer.

Eftersom du inte har bilder, kan du inte då i stället säga vilket artsnamn Bromma Zoo sålde dessa altum under.

Jag är själv väldigt skeptiskt till att just den affären skulle sälja äkta v.f. Dom brukar bara sälja odlat.

Har du inte sett att vissa Butiker skriver Altumskalare på infoskyltarna fast det inte alls handlar om altum utan Peru altum.
Bilder kommer. Pterophyllum Altum såldes de som.. Vildfångad eller ej kan jag inte svara på.
#18 - 25 augusti 2007 16:32
#19 - 25 augusti 2007 16:44
Japps det där såg ut som Pterophyllum altum allt med ruskigt angripna fenor av typ fenröta.:(

Tipps är att sök upp nån form av medikament för det till fiskarna och kolla om det läker annars kan dom kola vippen ! [B)]
#20 - 25 augusti 2007 16:46
Har själv beställt altum igen av en kontakt och snart simmar det ett stim små en krone stora i ett karantänkar här hemma i väntan på att hoppa i 720 baljan :)
#21 - 25 augusti 2007 17:11
drd skrev:
Japps det där såg ut som Pterophyllum altum allt med ruskigt angripna fenor av typ fenröta.:(

Tipps är att sök upp nån form av medikament för det till fiskarna och kolla om det läker annars kan dom kola vippen ! [B)]

Jag håller på och behandlar med medicin nu. Anledningen tror jag är att de blev rejält bråk mellan dessa när jag koppade in dom i påsen dom låg i. Sen tror jag att Ph:t skiler en del mellan Affären och mitt PH 6.2.
#22 - 25 augusti 2007 17:23
rick skrev:
Jag håller på och behandlar med medicin nu. Anledningen tror jag är att de blev rejält bråk mellan dessa när jag koppade in dom i påsen dom låg i.

Menar du att Bromma Zoo packade mer än en altum i varje transport påse???
#23 - 25 augusti 2007 17:28
Ja dom skickade i 2st i varje. Stora påsar men jag kan hålla med om att det är lite vekt. Scalarerna är små som tusan så platsmässigt blev de inga problem men som sagt så ilsknade dom på varann.
#24 - 25 augusti 2007 17:29
rick skrev:
Sen tror jag att Ph:t skiler en del mellan Affären och mitt PH 6.2.

Den gråa ögonhinnan på hornhinnan är ett tydligt tecken på för snabb förändring av PH,GH,Kh värde samt syrebrist och organisk överproduktion under transporten.

Detta kan lätt behandlas med 2 promille rent kemiskt salt under 3-4 dagar i vattnet helt i avsaknad av övrig fodring. Därefter byter man 70% av vattnet och börjar försiktigt öka upp den organiska balansen.
#25 - 25 augusti 2007 17:36
rick skrev:
Ja dom skickade i 2st i varje. Stora påsar men jag kan hålla med om att det är lite vekt. Scalarerna är små som tusan så platsmässigt blev de inga problem men som sagt så ilsknade dom på varann.

Utifrån Bromma Zoo:s skötselråd vid inkoppning skrivna på sina påsar så trodde jag att dom hade större kunskap än att packa mer än en altum i varje transportpåse.

Att packa på det sättet som du beskriver är att visa sin brist på kunskap och inkompetens som akvarist.

Jag är dock inte förvånad, tycker bara synd om dig att deras inkompetens drabbar dig som tredje part och främst det lidande dina fiskar drabbats av utifrån deras okunskap.

Jag är förvånad,,, allt verkar såååå seriöst när man läser på deras hemsida om råd,transporter och allt.
#26 - 25 augusti 2007 17:40
Det var Fredag dom ville väl hem kanske. Blir det några komplikationer med Altumskalarerna går jag tillbaka.
#27 - 25 augusti 2007 17:45
p-ö skrev:
Den gråa ögonhinnan på hornhinnan är ett tydligt tecken på för snabb förändring av PH,GH,Kh värde samt syrebrist och organisk överproduktion under transporten.

Detta kan lätt behandlas med 2 promille rent kemiskt salt under 3-4 dagar i vattnet helt i avsaknad av övrig fodring. Därefter byter man 70% av vattnet och börjar försiktigt öka upp den organiska balansen.

Var får man tag i kemiskt salt då?

Är någon av följade känsliga för salt:
Kardinaltetror
Ancistrus
Synodontis nånting
Altum
#28 - 25 augusti 2007 18:42
Inga problem att ha så lite salt som behövs i karet med dom fiskarna ;)
#29 - 25 augusti 2007 18:48
drd skrev:
Inga problem att ha så lite salt som behövs i karet med dom fiskarna ;)

Om karet är på 400 liter ska jag ha 0,8 dl salt då?
#30 - 25 augusti 2007 23:04
Nu ska jag skriva lite negativt om dina Altum, men det är bara mina åsikter;).
De Altumen skulle jag nog gå tillbaka med till affären.
Altum är lite som med diskus, får de inte rätt betingelser under uppväxten så växer inte kroppen som den ska men ögonen gör det. Dessa ser ut att ha onormalt stora ögon till förhållandet mot kroppsstorleken, och det kommer att bli mer eller mindre omöjligt att få fason på detta.
Sedan att de fäller ihop fenorna är ett sjukdomstecken, men vad det beror på är svårt att säga.
Nu hoppas jag innerligt att det är fotot som är lite skevt så det i verkligheten inte är på detta viset, då jag vill lika mycket som du att det ska gå vägen med dina fiskar:).
#31 - 25 augusti 2007 23:19
När jag tittar på bilden så förstår jag vad du menar. Bilden är missvisande. Jag ska försöka ta bättre bilder så fort de e framme lite mer. Jag gick själv på tavlan att köpa små discus med stora ögon och det vill man ju inte göra om.

Annons