äntligen co2

#1 - 1 december 2006 15:20
har satt igång med mitt mäskkokande nu.
prototypen jag har byggt slår inte sönder bubblorna, men mitt innerfilter suger dock in en hel del.

http://i56.photobucket.com/albums/g179/tribeboybena/co2_a.jpg
#2 - 1 december 2006 15:26
Testa att fylla flaskorna mer. Luft komprimeras så ju mer luft du har i flaskorna desto "trögare" system får du. Du har bara mäsk i en flaska, sen gissar jag att det är en tvättflaska, men vad är den tredje flaskan till?
#3 - 1 december 2006 15:47
den tredje flaskan ska fyllas om envecka med mäsk den med.
ska byta i intervaller (flaska 1=dag1-14, flaska 2=dag 7-21 etc etc) sen kan jag koppla på hur många till jag vill.

jag har tänkt så här:
även om system blir trögt, så kommer luften blu tvungen att flytta sig när trycket av co2 blir större (hoppas bara inte att en flaska går sönder ;) )
#4 - 1 december 2006 15:51
Följer ditt projekt med stort intresse..funderar ju själv att senare starta något co2 system till mitt 275l.
#5 - 1 december 2006 15:55
solbacka skrev:
Följer ditt projekt med stort intresse..funderar ju själv att senare starta något co2 system till mitt 275l.

var förvånansvärt simpelt och kostade ca 125.-
#6 - 1 december 2006 15:58
Det jag funderar på är om det blir för ojämn tillförsel av co2 med mäsk...för mycket ibland (synd om fiskarna) och för lite ibland (synd om växterna). Som jag har det nu är det bara synd om växterna :D
#7 - 1 december 2006 16:01
solbacka skrev:
Det jag funderar på är om det blir för ojämn tillförsel av co2 med mäsk...för mycket ibland (synd om fiskarna) och för lite ibland (synd om växterna). Som jag har det nu är det bara synd om växterna :D

därför kör jag bara igång med liten produktion tills jag har pengar att köpa co2-mätare och ett bättre Ph-test (har bara ett som mäter i 0.5-intervaller).
tycker som så att LITE co2 lär inte fiskarna ta stryk av, men växterna kommer definitivt må bättre.
#8 - 1 december 2006 16:05
Bra tänkt...hmm kanske man skulle starta lit mäskproduktion här hemma också har du beskrivning på exakt hur du gjort? Du har det till 400l?
Jag har också innerfilter... och ph på 6,5..
#9 - 1 december 2006 16:17
mitt ph ligger på 7-7.5 typ (dålig mätare som sagt).

jag körde denna variant http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/Vaxtakvariet_3/Vaxtakvariet_3.htm
fast att jag körde med 1.5L flaskor och kopplade de till en vattenrening. från vattenreningen går en slang med backventil ner till tankens innerfilter (precis bredvid) och den har en syre'sten' i trä längst ut.

mitt mäskrecept är oxå annorlunda. tillsätter vällingpulver och jag körde med annan jäst (de hade ingen annan i butiken och jag orkade inte gå till nästa)
#10 - 1 december 2006 16:40
Det finns en hyggligt bra metod för att hålla koll på CO2 nivån.
Man gör en hemagjord variant på permanent CO2 test, en liten grunka man fyller lite vatten med ett bestämmt värde på och några droppar pH reagens som sedan visar hur man ligger till på CO2-nivån.
Tyvärr hittar jag ingen vettig beskrivning just nu, kanske är det någon annan som hittar det på rak arm, annars försöker jag hitta och återkomma.
#11 - 1 december 2006 18:18
Bena ska du ha mäsken igång på natten också? Det är ju svårt att stänga av mäsk på natten. Eller du använder så lite så det är ok att köra dygnet runt.
#12 - 1 december 2006 18:38
solbacka skrev:
Bena ska du ha mäsken igång på natten också? Det är ju svårt att stänga av mäsk på natten. Eller du använder så lite så det är ok att köra dygnet runt.

är lätt att koppla ur om man är hemma (bara att dra loss slangen och leda ut den på balkongen eller så).
men det lutar åt att den kommer att köras dygnet runt (kommer dock kolla ph etc på morgonen).
#13 - 1 december 2006 18:47
Jag löste nattproblemet så här

Timer+ett extra Innefilter+Rörstumpar

Gasen leds upp genom röret, och när den kommer till utblåset så åker den ut i akvariet.

Pumpen startar en timme före ljuset tänds, och stänger av en timme före ljuset.

http://www.blog.temabild.se/stuff/dsc_1344.jpg

På så sätt slipper jag få upplöst gas i akvariet på natten.
#14 - 1 december 2006 18:53
Adamzon skrev:
Jag löste nattproblemet så här

Timer+ett extra Innefilter+Rörstumpar

Gasen leds upp genom röret, och när den kommer till utblåset så åker den ut i akvariet.

Pumpen startar en timme före ljuset tänds, och stänger av en timme före ljuset.

http://www.blog.temabild.se/stuff/dsc_1344.jpg

På så sätt slipper jag få upplöst gas i akvariet på natten.

ingen dum ide. funderade ett tag på att koppla min syresten till en innerpump, men tanken slog mig aldrig man kunde köra timer på den.
#15 - 1 december 2006 19:13
Hej! Någon form av timerlösning skulle nog jag vilja ha. Vill ha koll på pH. Testade en gång med mäsk i vårt lilla 49-literskar och det blev liksom för bra! Var ifrån akvariet en timme eller så och när jag återkom hade tydligen pH sjunkit som en gråsten. All fisk stog antingen vid ytan eller simmade på snedden!

Slet ur slangarna och bytte i panik 50-60% vatten! All fisk överlevde och jag fick en tankeställare! :D
#16 - 1 december 2006 19:35
hade funderingar på en vipp ventil också.
men har inte jobbat något med det än

/a
#17 - 1 december 2006 21:18
Jag kör mäsk till 450l med dubbla 5liters dunkar och en liten 750liter/h pump som slår sönder bubblorna, pumpen sitter på en timer och när pumpen stängs av kommer ju stora bubblor upp till ytan utan att lösas upp på något sätt
verkar funka skitbra växterna verkar växa som ogräs!
#18 - 2 december 2006 15:11
Här är en engelsk beskrivning på en DIY permanent CO2 indikator.
Bra för att hålla koll på CO2 nivån.

http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/do-it-yourself/32100-diy-drop-checker.html
#19 - 2 december 2006 16:40
NE skrev:
Här är en engelsk beskrivning på en DIY permanent CO2 indikator.

Bra för att hålla koll på CO2 nivån.

http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/do-it-yourself/32100-diy-drop-checker.html

tack. ska genast kolla vad jag har hemma.
#20 - 2 december 2006 20:35
min skiss på min co2-anläggning. dålig skiss (och jag hoppas du inte är färgblind).

om det är några oklarheter så fråga på.

http://i56.photobucket.com/albums/g179/tribeboybena/prototyp.jpg
#21 - 3 december 2006 13:23
Mycket bra beskrivning bena! Precis så tänker jag också göra.. Jag har faktiskt allt hemma utom ett T-kors. Hade haft det också om inte min man lånat det till sin bil...hmm
Man kan ju börja med 1 flaska och sätta dit flaska 2 sedan. Frågan är bara hur mycket mäsk man ska ha... om man tar mindre mängd ger den då mindre co2 eller jäser kortaret tid? Hade de silikon på slangarne eller gjorde du hålen så små så de gick precis att få i och blev tätt?
#22 - 3 december 2006 14:11
solbacka skrev:
Mycket bra beskrivning bena! Precis så tänker jag också göra.. Jag har faktiskt allt hemma utom ett T-kors. Hade haft det också om inte min man lånat det till sin bil...hmm

Man kan ju börja med 1 flaska och sätta dit flaska 2 sedan. Frågan är bara hur mycket mäsk man ska ha... om man tar mindre mängd ger den då mindre co2 eller jäser kortaret tid? Hade de silikon på slangarne eller gjorde du hålen så små så de gick precis att få i och blev tätt?

t-kors kostar typ 3:-. jag kör med det för att jag ska kunna byta smidigare.

jag startade bara med en (den andra flaskan innehålelr bara vatten just nu). mest för att det ska vara jäsning hela tiden. tar man bort flaskan och sätter dit en ny, så jäser den inte på ett tag.

jag testar med 2X1L mäsk, men kommer att öka upp 2X5L mäsk.
kör så att flaska 1 startar dag 1 och hålls igång tills dag 14. då bytes den ut mot en ny. men flaska 2 kör från dag 7 till dag 21.

jäser inte kortare tid, men producerar mindre mängd co2. jäsningen beror inte på mängden vätska utan på mängden socker i förhållande till jäst (t ex 1ml socker till 2ml jäst är lika mycket som 2ml socker till 4ml jäst. OBS: dessa proportioner har ingen med verkligheten at göra.).

jag borrade hålen 1mm mindre än slangen, och sen drog jag på silikon invänding i korken.
#23 - 3 december 2006 14:16
jo jag vet att T-korsen är billiga men var har 2 mil till akvarieaffären (enkel resa). Då får jag väll köpa silikon också...tog du akvariesilikon eller det går med vilken som helst för det sitter ju inte i akvariet? Eller det blir giftiga ånger på någotvis?
Ska leta efter ett bra och lagom recept till mitt 275l... måste vara lite co2 pga mitt redan låga ph och kh2...
#24 - 3 december 2006 19:13
solbacka skrev:
jo jag vet att T-korsen är billiga men var har 2 mil till akvarieaffären (enkel resa). Då får jag väll köpa silikon också...tog du akvariesilikon eller det går med vilken som helst för det sitter ju inte i akvariet? Eller det blir giftiga ånger på någotvis?

Ska leta efter ett bra och lagom recept till mitt 275l... måste vara lite co2 pga mitt redan låga ph och kh2...

jag körde med akvariesilikon för att jag hade det hemma. tror inte att det borde vara något problem med vanligt silikonmed tanke på att det inte rör sig om stora utfällningar.
#25 - 4 december 2006 19:39
Kan någon länka till en sida där en som inte förstår vad allt vad mäsk och hemmabygge heter kan läsa vad det handlar om? :)
#26 - 4 december 2006 19:52
Du kan börja med denna, Petnym's välbeskrivande artikel:
http://www.pny.se/akvarium/co2/co2.php
#27 - 5 december 2006 11:41
Såhär har jag nu gjort. Vill gärna ha synpunkter.
Första bilden mäskflaska 1 och flaska med vatten.
bild 2 mitt innerfilter med en syresten innuti. Jag har tagit bort filtret och filterbehållaren. Jag vet att jag inte har satt på locket till impellern ;). Ska göra det innan jag startar den. Tänkte ha den igång när ljuset är på. Jag har också strypt filtret helt. Hoppas att det fungerar när det börjar att jäsa.
Jag kanske har lite onödigt långa slangar får kanske korta ner de.
Mitt rcept är 1l vatten, 1dl socker, 1krm torrjäst, 1 krm bakpulver nu är det bara att vänta....
Bilagor:
#28 - 5 december 2006 11:48
bara att vänta nu då och hålla koll på dina vattenvärden. :)
en backventil från mäskflaskan är bra... när jag skruvade bort min flaska fick jag baksug och det började rinna ut från vattenflaskan. men det kan man lösa genom att ta bort trycket helt med att skruva bort vattenflaskan innan man tar bort mäskflaskan.
#29 - 5 december 2006 12:01
Jo, jag har backventil...glömde att skriva det. Mellan vattenflaskan och akvariet. Har läst att det är bra att ha mellan mäskflaskorna och vattenflaskan också...men det har jag inte ännu, ska köpa det också :).
#30 - 5 december 2006 13:17
varför kör så många med pet-flaskor?
tycker mina 2x 5liters dunkar är lite i klenaste laget, måste ju vara smidigare att köpa större dunkar?
#31 - 5 december 2006 13:20
Det finns 2 anledningar.
1 jag vill bara ha lite co2
2 jag har dessa flaskor hemma (inga 5l dunkar)
#32 - 5 december 2006 14:24
men är inte "lite co2" sämre än ingen co2 alls vad jag förstått?
varför vill du inte ha lagom med co2?
#33 - 5 december 2006 14:34
Lite är inte sämre än inget, däremot är ojämna nivåer som far upp och ner ingen höjdare. Då är alternativet "lite" bättre.
#34 - 5 december 2006 14:50
Jag ska försöka hålla jämn låg nivå;)
#35 - 8 december 2006 07:28
Hur mycket/många bubblor ska man ha ut i akvariet ca? För att det ska vara bra?
#36 - 12 december 2006 14:34
Nu har jag kopplat mitt nya system. Startat en flaska idag. Ska koppla in det i morgon när vattnet börjar bubbla. Slangen som är ihoprullad är den som ska gå till akvariet. Jag ska koppla den i min backventil till akvariet sedan. Jag kör bara med syresten, det kommer så små bubblor och de far iväg med utblåset till mitt innerfilter.
Jag ska byta en flaska när jag byter vatten varje vecka. Då kan jag hålla en låg jämn co2 halt. Jag har också märkt flaskorna så jag vet vilken jag ska byta.
#37 - 12 december 2006 19:35
solbacka skrev:
Nu har jag kopplat mitt nya system. Startat en flaska idag. Ska koppla in det i morgon när vattnet börjar bubbla. Slangen som är ihoprullad är den som ska gå till akvariet. Jag ska koppla den i min backventil till akvariet sedan. Jag kör bara med syresten, det kommer så små bubblor och de far iväg med utblåset till mitt innerfilter.

Jag ska byta en flaska när jag byter vatten varje vecka. Då kan jag hålla en låg jämn co2 halt. Jag har också märkt flaskorna så jag vet vilken jag ska byta.

tjusigt värre. har märkt klar skillnad i mitt sen jag drog igång mäsk för 1 vecka sen.
#38 - 12 december 2006 20:37
Jag märker inte våldsam skillnad med en flaska jag har kört med nu. Jag har gött också 3 gånger. 4de i morgon med vattenbytet. Svärdsplantorna har kommit igång lite.
Jag ska köpa en sådann permenent co2/ph test så jag kan hålla koll på mitt co2. Jag ska fortsätta denna linje ett bra tag och kanske senare ställa in näringnivåerna bättre efter de bristsymtom mina växter visar, om jag nu kan komma på det;). Fiskarna mår bra i alla fall :)
#39 - 21 december 2006 23:10
bena skrev:
mitt ph ligger på 7-7.5 typ (dålig mätare som sagt).

jag körde denna variant http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/Vaxtakvariet_3/Vaxtakvariet_3.htm

fast att jag körde med 1.5L flaskor och kopplade de till en vattenrening. från vattenreningen går en slang med backventil ner till tankens innerfilter (precis bredvid) och den har en syre'sten' i trä längst ut.

mitt mäskrecept är oxå annorlunda. tillsätter vällingpulver och jag körde med annan jäst (de hade ingen annan i butiken och jag orkade inte gå till nästa)

måste man ha "tvättflaska" (vattenrening) eller går det bra utan?
#40 - 21 december 2006 23:32
rödtoppen skrev:
måste man ha "tvättflaska" (vattenrening) eller går det bra utan?

kör man med mäsk så kan det vara att föredra. kan ju hända att jästbakterier tar sig ner i tanken, och dte kan leda till förödande konsekvenser för dina fiskar. men det beror lite på hur långa slangar man har etc.
min mäsk måste ta sig ca 1.5M upp genom en slang för att komma ner i den, och det händer nog inte.
men det är så j**la lätt att bygga vattenrening att man lika gärna kan ha det.
#41 - 22 december 2006 02:14
bena skrev:

men det är så j**la lätt att bygga vattenrening att man lika gärna kan ha det.

hehe...du har rätt. :)
Jag satt bara och funderade på hur jag skulle "hålla" korken när jag ska borra hål i den, får väl bege mig till jobbet (fast jag har ett uppehåll från det), där har de ett skruvstäd (tror att det heter så)[:o]
#42 - 22 december 2006 10:39
rödtoppen skrev:
hehe...du har rätt. :)

Jag satt bara och funderade på hur jag skulle "hålla" korken när jag ska borra hål i den, får väl bege mig till jobbet (fast jag har ett uppehåll från det), där har de ett skruvstäd (tror att det heter så)[:o]

jag satte den mot en träplanka och höll med tumme och pekfinger på korken bara.
#43 - 25 december 2006 12:54
bena skrev:
jag satte den mot en träplanka och höll med tumme och pekfinger på korken bara.

då gäller det att vara stadig på handen (vill ju gärna behålla fingrarna)[:o]
#44 - 26 december 2006 15:29
hej jag tänkte börja med mäsk men jag undrar, kan jag köra in slangen i mitt nuvarande innerfilter ? det e en ehem 2252 1200l/h ........
sen har jag ju difusor på pumpen . kan jag inte köra in slangen där??
#45 - 26 december 2006 19:48
risken är att det 'drar' ut vätska från flaskorna.
och jag har själv en 2252, och jag tycker inte diffusorn är vidare bra (till co2).
#46 - 26 december 2006 20:28
oki tackar för svar.. vad e det som inte e bra, löser inte bubblorna upp sig ordenkligt? ska man stoppa i massa växtnäring också eller går det bra ändå ?
#47 - 26 december 2006 21:21
löser inte upp bubblorna nej.
växtnäring är ett stort plus. vet egentligen inte hur lönt det är att bara tillsätta co2 eftersom jag inte vet något om din tank.
mängd fisk/växter/bottenlager etc.
#48 - 26 december 2006 21:44
Funderar på det här med bottennäring. Läste att du har i det också bena... Vad och hur mycket? Vilken sand över? Jag har bara skittråkig engelsk sjösten modell fin och vill egentligen byta ut det...
Du har ju fått otrolig tillväxt i ditt kar :)
#49 - 26 december 2006 22:22
jag har vanlig ogöslad blomjord.
ca 3-4cm's lager (blött) och sen engelsk sjösten modell small ca 2-3cm's lager.

just nu testar jag likadan jord med blästersand i min yngeltank.
#50 - 26 december 2006 22:24
ogödslad blomjord typ såjord/kaktusjord?
#51 - 26 december 2006 23:02
solbacka skrev:

vet ej. 'hittade' lite på jobb, men kollade bara innehållet. det vat ämnat åt att odla grönsaker i liten skala utomhus typ.
#52 - 26 december 2006 23:10
solbacka skrev:

Jag kunde inte hitta ogödslad jord någonstans (inte ens på Allväxter i åkarp), jag provar med kaktusjord i mitt tomma 54-liters (men den jorden är gödslad:( )

Annons