ÄNTLIGEN ett stort akvarium!

#1 - 10 december 2012 21:22
Hej alla akvarienördar!

Jag har i ca fem år blivit lovad ett stort (större) akvarium. Man vi har inte kunnat hitta något lämplig till bra pris och så har vi flyttat osv. Men nu fick jag reda på att jag ska få det stora akvariet från min mammas jobb! (= Jag och pappa gissar på att det är ungefär 200l stort. Kanske inte så imponerande för er men eftersom jag bara har haft 64 respektive 27liters så blir det en stoor skillnad!
Det var flera år sedan jag såg akvariet sist, så jag minns inte så mycket om det. men jag har fått en bild: http://www.mogcraft.com/akvarium1.JPG

När jag såg det sist var det en kille på mammas jobb som skötte det, men sedan ett tag tillbaka har en leasingfirma skött om det. Alla fiskar utom en hör till leasingfirman så vi får se om de vill ha tillbaka sina fiskar eller om jag får dem också.
Tyvärr vet jag inget mer och det kan tyckas att jag skulle ha väntat med att posta tråden tills jag fått reda på mer, men jag har som sagt väntat på det i ca 5 år och jag kunde inte hålla mig från att skriva om det här.

Tanken är nog att det ska vara sydamerikanska fiskar, och växter tänkte jag ha det som överlever.

Går det att redigera första meddelandet och titeln i efterhand här? annars får jag väl fråga en moderator eller starta en ny tråd när jag ska ändra titel.
#2 - 10 december 2012 21:25
Sv: ÄNTLIGEN ett stort akvarium!

Grattis! Vad roligt! Ser fram emot att följa äventyret här på Zoopet.

Knax-Mats

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#3 - 10 december 2012 21:40
Tack så mycket! Ska bli jättekul

Ska fixa ett gold-konto inom kort också så att jag an lägga upp bilder lättare!
#4 - 10 december 2012 21:45
Grattis! Ska bli kul att se hur det utvecklas. [:-106]
#5 - 11 december 2012 20:08
Hej igen! :)

Jag har inte fått reda på något mer om akvariet/invånarna, men jag funderar lite på en annan sak, om jag skulle kunna ha någon större mal i det.
Jag tänkte ha Guldancistrus såklart, men jag funderar på om det finns någon lite större och inte allt för svårskött eller dyr mal jag kan ha också?
Skulle va jättekul med en lite större mal.
#6 - 11 december 2012 20:13
Ett Akvastabilakvarium, bara att gratulera till ett riktigt fynd:)! Och lycka till, detta kommer att följas!
#7 - 11 december 2012 20:18
Tack!
Kul att ni gillar tråden!
Tror du att det är ca200l eller?
#8 - 11 december 2012 20:20
En annan fråga: hur länge kan filtermaterial vara utan strömmande vatten innan bakterierna dör? Funderade på transporten då jag vill ha kvar så mycket bakterier som möjligt. Dör de på grund av att syret tar slut i svampen eller är det nåt annat?
#9 - 11 december 2012 20:25
Tack!

Kul att ni gillar tråden!

Tror du att det är ca200l eller?
Jag tycker nog det ser större ut, men fixa fram måtten så vet du snart hur stort det är:).
#10 - 11 december 2012 20:28
Visst ska jag fixa måtten, men eftersom du kände igen märket så tänkte jag att du kanske visste.
Jättekul om det är större (=
#11 - 11 december 2012 20:31
Akvastabil har massor av olika mått, lite udda om man jämför med andra märken. Tex deras kar i 500 litersklassen är på 530 liter, mot 540 som är det vanligare måttet...
http://www.akvastabil.dk/Effect-Line.575.aspx
#12 - 11 december 2012 20:37
Ok.
Väntar spänt på måtten och annan information! (=
#13 - 11 december 2012 21:31
Om man tittar på storlekesförhållandet på luckor/fast del på locket och på hur stora fötterna ser ut under bänken så tycker jag att det stämmer väldigt bra med mitt 250 akvastabil.
Det har måtten 100x50x50cm.
#14 - 11 december 2012 23:43
En annan fråga: hur länge kan filtermaterial vara utan strömmande vatten innan bakterierna dör? Funderade på transporten då jag vill ha kvar så mycket bakterier som möjligt. Dör de på grund av att syret tar slut i svampen eller är det nåt annat?

Det klarar sig lätt en timme eller två, säkert längre men det kan jag inte garantera.
#15 - 12 december 2012 00:08
Ang filtermaterialet så kan du lägga det i en plastpåse och knyta åt så håller de sig ett tag. så länge det är fuktigt så ska de nog inte va några problem. Men nu när de är så kallt s kanske man inte ska lämna de utomhus då så de fryser.
Och skulle oxå gissa på ett 250 l, riktigt snyggt va de iaf får gratulera :)

Men en fråga; akvastabil för mig är de vanliga aluminium ram karen? Det står iaf akvastabil på alla mina kar och det är aluminiumram på dem :)
#16 - 12 december 2012 05:56
KristianE skrev:
Om man tittar på storlekesförhållandet på luckor/fast del på locket och på hur stora fötterna ser ut under bänken så tycker jag att det stämmer väldigt bra med mitt 250 akvastabil.

Det har måtten 100x50x50cm.

Där ligger nog min gissning med:).
#17 - 12 december 2012 07:53
Så det skulle funka att bara lägga filtermaterialet i vattnet som jag tar med mig?
jag vet inte heller om det är ytterfilter eller om det är nån lösning i karet.

Ändrade trådnamnet.
#18 - 12 december 2012 10:15
Denna tråd skall följas, verkar vara ett genomtänkt projekt och sen att det ev. blir SA-tema gillar jag :)
#19 - 12 december 2012 10:39
Jag med gillar din tråd Guldancistrus:).

//Inger
#20 - 12 december 2012 13:43
Ja asså om du tar med dig vatten från karet så kan du ju bara lägga filtret där i. Är de ett ytterfilter så brukar de gå att stänga ventiler så att inte vattnet rinner ut. Så har du kvar både vatten och bakterikultur och allt inne i filtret :)
#21 - 12 december 2012 14:29
Jag tror du ska fråga om den frågan när du/vi vet mer, vilket filter, hur lång färdväg osv...:)
Det beror på så många faktorer hur man bör/vill göra.
#22 - 12 december 2012 21:08
Jag tror att vi ska hämta akvariet någon gång nästa vecka och tyvärr får jag nog inte så mycket mer information om det innan dess. Men jag ska sms:a mammas jobbarkompis och fråga om det är inner eller ytterfilter så att jag vet nånting innan vi hämtar det. Min mamma är ledig tills jullovet så det är därför jag inte kan be henne kolla upp saker.
Hur mycket vatten tycker ni att det är rimligt att jag ska ta med? räcker 75 liter? kan nog ta med mer om det behövs då vi har ganska stor bil. Det är nog max en halvtimme därifrån och hem.
#23 - 13 december 2012 13:03
Jag tror att vi ska hämta akvariet någon gång nästa vecka och tyvärr får jag nog inte så mycket mer information om det innan dess. Men jag ska sms:a mammas jobbarkompis och fråga om det är inner eller ytterfilter så att jag vet nånting innan vi hämtar det. Min mamma är ledig tills jullovet så det är därför jag inte kan be henne kolla upp saker.

Hur mycket vatten tycker ni att det är rimligt att jag ska ta med? räcker 75 liter? kan nog ta med mer om det behövs då vi har ganska stor bil. Det är nog max en halvtimme därifrån och hem.

Om filtret som följer med är inkört och i drift tills du ska hämta grejerna behöver du inte ta med en droppe av det gamla vattnet. Bara fyll upp med nytt vatten och dra igång pumpen när du kommer hem. Ca. en halvtimme klarar bakterierna lätt utan problem. Lycka till! :)
#24 - 13 december 2012 14:49
Ok, då slipper jag fixa med det! Tack! (=
Jag hoppas att jag ska kunna hämta det på måndag nästa vecka. (=
#25 - 13 december 2012 14:56
Så det skulle funka att bara lägga filtermaterialet i vattnet som jag tar med mig?

jag vet inte heller om det är ytterfilter eller om det är nån lösning i karet.

Ändrade trådnamnet.
Jag tycker mig se en bakgrund inuti karet och kanske är det filter bakom... Vilket som så behöver bakterierna i filtermaterialet tillgång till fukt och syre för att klara sig bäst och då är det bättre att lägga filtermaterialet i påsar istället för i vatten, vatten blir snabbt syrefattigt men ovan vatten får de tillgång av syre från atmosfären. Vid längre transporter kan man ta en sprayflaska med vatten från akvariet och spraya filtermaterialet lite då och då. Fyll vatten och sätt igång filtret så fort du kommer hem och inred karetså kan fiskarna vänta lite. Var noga att packa fisken i påsar ställda upprätt i kartong eller kylväska, det sistnämnda är nog bra i kylan.

Vid flytt gör jag på samma sätt varje gång:
1. tömmer ur det vatten jag ev. vill spara
2. Stänger av filtret och plockar sedan försiktigt ur all inredning utan att stressa fisken för mycket och grumla vattnet
3. Fångar försiktigt all fisk och packar dem noga i påsar och placerar dem stående i en mörk låda
4. Sedan plockar jag ut filtermaterialet ur filtret och rengör det lätt i akvarievattnet
5. suger sedan ur sanden med slangen samtidigt som vattnet och häller av vattnet vartefter. Transporterar sedan sanden i hinkarna så det brukar gå åt några stycken. var rädd om sanden i kylan för mycket goda bakterier bor där! (är det grovt grus får man gräva;))

Väl hemma så fyller jag i sanden utan att rengöra den och i med vatten (samt startar pumpen) och inreder och ser till att det är en lagom temperatur i akvariet och i med fiskpåsarna och låter dem flyta runt 15-30 min och sedan klipper jag upp dem och låter dem simma ut lugnt och fint!
#26 - 13 december 2012 15:15
En bakgrund är det i och det var just det jag funderade på, alltså om det är filter bakom.
Så jag ska förvara filterna i öppna plastpåsar utan vatten?
Är det bättre att förvara fiskarna i påsar än i hinkar? isåfall måste jag nog sticka och köpa lite fiskpåsar innan.
Det räcker väl att jag lägger filtermaterialet i en hink med vatten (när jag kommer hem) och stoppar i ett innerfilter så behöver jag inte stressa med att fylla upp akvariet eller?
Sanden lägger jag i hinkar med vatten fyllt så att det täcker sanden.

Tack så mycket för informationen!
#27 - 13 december 2012 20:18
Det blir nog inte förrän på fredag nästa vecka. )=
#28 - 16 december 2012 12:22
Hur brukar ni byta vatten i stora akvarium som det här? Brukar ni göra det med sughävert och hinkar eller brukar ni typ ha en slang som går till närmaste avlopp/vattenkran? eller nåt annat?
Tänkte att det är bra att ta reda på sånt nu så att jag inte står där sen och inte vet hur jag ska göra.
#29 - 16 december 2012 13:07
Du kan frakta fiskarna i spänner, och har de lock är det en bonus. På det viset får de mer vatten att röra sig i, och du behöver inte ha så bråttom med flytten:).

Byter du vatten är det enklast med en slang som du leder till avloppet eller toaletten, när du sedan fyller på kan det vara ganska tacksamt om du kan sätta slangen på en kran direkt istället för att springa med spänner och spilla;).
#30 - 16 december 2012 13:08
Hur brukar ni byta vatten i stora akvarium som det här? Brukar ni göra det med sughävert och hinkar eller brukar ni typ ha en slang som går till närmaste avlopp/vattenkran? eller nåt annat?

Tänkte att det är bra att ta reda på sånt nu så att jag inte står där sen och inte vet hur jag ska göra.

Hävert på slangen, som du sen lägger i avloppet:).

//Inger
#31 - 16 december 2012 13:10
14:08:D.

//Inger
#32 - 16 december 2012 13:45
Ok, då ska jag försöka få tag på en slang och en koppling som passar till vår kran. Går det bra med vanlig grön trädgårdsslang eller ska det vara nåt annat?

14:08? har jag missat nåt? eller var det bara att det var en minut ifrån ansjos meddelande?
#33 - 16 december 2012 13:57
Ok, då ska jag försöka få tag på en slang och en koppling som passar till vår kran. Går det bra med vanlig grön trädgårdsslang eller ska det vara nåt annat?

14:08? har jag missat nåt? eller var det bara att det var en minut ifrån ansjos meddelande?

Nejdå, du har inte missat något, det var som du skriver.
Lycka till nu med ditt nya kar:).

//Inger
#34 - 16 december 2012 13:57
Jag baserar mitt vattenbytessystem på halvtums trädgårdsslang och på en sådan här:
http://www.gardena.com/se/water-management/hose-connectors/slangkoppling-med-reglerventil-1-2/

På ena sidan av reglerventilen har jag en halvmetersstump slang med ett skyddsgaller för att inte suga fiskar. På andra sidan har jag nog med slang för att nå mitt badrum där jag ansluter den till kranen för påfyllning och avloppet för tömning.

Min procedur:
1. Ställ in termostaten på kranen till rätt akvarietemperatur.
2. Anslut slangen till kranen.
3. Spola igenom slangen med reglerventilen öppen.
4. Stäng reglerventilen (stäng inte kranen).
5. Gå till akvariet med reglerventilen och sänk ner stumpen i akvariet.
6. Öppna reglerventilen och vänta tills det inte bubblar.
7. Stäng reglerventilen.
8. Stäng kranen och lossa slangen och lägg den vid avloppet.
9. Öppna reglerventilen helt. Vatten ska nu rinna ut i avloppet.
10. Stäng reglerventilen när nog med vatten har tömts.
11. Anslut slangen till kranen och öppna den.
12. Öppna reglerventilen lite lagom för att fylla på.
13. Stå kvar tills akvariet fyllts. Lämna aldrig platsen utan att stänga reglerventilen :)
14. När akvariet är fyllt stäng reglerventilen och ta den till badrummet eller vad det nu är och töm slangen.

Många punkter men på detta viset behöver man aldrig suga i slangen för att få fart på häverteffekten. Samtidigt har man grejer som tål vattentrycket i kranen. Det kan vara bra med en klämma eller något för att hålla fast slangen vid akvariet.
#35 - 16 december 2012 14:15
Bra tips! Tack så mycket!
Ska nog kolla på en sån där reglerventil, verkar väldigt bra att ha.
Ett annat sätt att sätta igång häverteffekten på är ju att hålla slangen framför utblåset på pumpen, fast det funkar bara om man har en tillräckligt stark pump.

Jag har bara en fråga, när ska man ha i vattenberedningsmedel? Innan man fyller på, när man fyller på eller efter man har fyllt på?
#36 - 16 december 2012 14:21
Det kan du ha i, när du har fyllt klart:).

//Inger
#37 - 16 december 2012 14:23
Ok.

Kan jag använda den här slangen? http://www.clasohlson.com/se/Slang-Nyby/Pr314719000
Det står att den innehåller något giftigt ämne, kan det bli problem med det? bör jag köpa en annan slang? och i så fall vilken?
#38 - 16 december 2012 14:37
Tror jag försöker hitta en annan slang, vill inte ha nåt ***** skit i akvariet.
#39 - 16 december 2012 14:39
Det låter inte så bra, att slangen innehåller giftiga ämnen. Själv har jag alltid använt gardenaslang, nu blir jag lite skrajsen - den kan ju också innehålla gifter! Hoppas någon fler ser ditt inlägg och kan svara.

//Inger
#40 - 16 december 2012 14:46
Såhär skriver de på Classe:

Trädgårdsslangen innehåller bis (2-etylhexyl)ftalat (DEHP) för att bli mjuk och flexibel. DEHP är ett reproduktionstoxiskt ämne. Det kan alltså störa reproduktionsförmågan vid stor exponering. Hudkontakten med en trädgårdsslang är begränsad, exponeringen för DEHP vid användning av trädgårdsslangen är därför ganska liten. Vår bedömning är att den begränsade hudkontakt som sker med slangen inte utgör någon risk för konsumenten.
#41 - 16 december 2012 14:52
Kör på en sån här slang istället.
http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Slang-15310/

Om du väljer den som har 10mm innerdiameter så passar den på Gardena kopplingar
#42 - 16 december 2012 14:56
Den där slangen känns ju lite säkrare, men man vet ju aldrig vad de stoppar i grejorna!.
ett plus är också att den är genomskinlig!
Kör nog på den om ingen har ett bättre förslag.
#43 - 16 december 2012 14:59
Såg nu att de har olika genomskinliga slangar där på biltema. jag frågar nog om skillnaderna om jag åker dit.
#44 - 16 december 2012 15:33
Det är inte säkert att Biltemaslangarna håller för trycket i kommunala vattensystemet om man kör min metod.
#45 - 16 december 2012 15:37
Jaxen skrev:
Det är inte säkert att Biltemaslangarna håller för trycket i kommunala vattensystemet om man kör min metod.

Det är nog inget man behöver oroa sig över:).
#46 - 17 december 2012 20:48
Är det säkert att jag inte behöver ta med vatten från akvariet?
Fick veta idag att leasingfirman inte vill ha sina fiskar så jag får dem också! :D
#47 - 17 december 2012 22:02
De goda bakterierna finns visserligen även i vattnet, men det är inredning och filter som står för merparten av dessa. Kan du transportera filtret på ett bra sätt kan du hoppa över att ta med en massa vatten, då blir det mer som ett lite större vattenbyte.
Personligen brukar jag skölja ur gruset innan jag stoppar tillbaka det i karet, oavsett längd på färdvägen. Detta för att inte få för stor belastning på karet om bottenmaterialet skulle råka "dö".
#48 - 19 december 2012 17:22
Nu är det bara 2 dagar kvar tills jag ska hämta det! :p
Jag har tittat på lite olika fiskar, jag vill gärna ha nån rolig och annorlunda bottenlevande fisk. Den här verkar ju grym: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=346 men den lär väl riva upp alla växter. film som den finns med i:
" target="_blank">

Även knorrmalarna i den filmen verkar ganska kul men de kan vara ganska skygga har jag hört.
#49 - 19 december 2012 17:32
Några pansarmalar blir det nog iallafall.
#50 - 19 december 2012 18:21
Pansarmalar är trevliga :) roliga att se på och de far mest om kring och busar med varandra när de trivs och för att trivas så skall de vara minst 7 st.
#51 - 21 december 2012 07:13
Nu har jag samlat ihop en hel hög med hinkar och ska snart åka och hämta det! :p Det blir nog en uppdatering i eftermiddag/kväll eller i morgon om jag inte hinner. Jag tar med kameran också så att ni får lite bilder. :)
#52 - 21 december 2012 08:50
Nu har jag samlat ihop en hel hög med hinkar och ska snart åka och hämta det! :p Det blir nog en uppdatering i eftermiddag/kväll eller i morgon om jag inte hinner. Jag tar med kameran också så att ni får lite bilder. :)

...spännande:).

//Inger
#53 - 21 december 2012 09:11
Jag kollade runt lite på slangar igår och det verkar som att biltemaslangen också innehåller det där ämnet eller liknande så jag försökte hitta slangar som är godkända för dricksvatten och det enda vettiga jag hittade var den här: http://www.clasohlson.com/se/Pr308924000/Pr308924000 eller på biltema: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEM-plastrorsystem/PEM-slang-866098/

Den finns säkert i de flesta byggvaruhus också. Det kan hända att den är alldeles för hård för att använda men jag ska kolla på en i en butik så får vi se.
#54 - 21 december 2012 10:13
Jag kör med vanlig Gardenaslang, och har haft samma slang i snart 10 år utan problem:).
#55 - 21 december 2012 11:52
ansjo skrev:
Jag kör med vanlig Gardenaslang, och har haft samma slang i snart 10 år utan problem:).

Jag har använt min i 4 år .. PVC som PVC och dom har båda härliga mjukgörare som avgår liksom i de flesta plaster. Hade det varit såå farligt för fiskarna hade man inte kunnat ha sådan slang till ytterfilterna.
#56 - 21 december 2012 12:48
Det är inte mjukgörarna som är problemet (iaf inte de "gummiexperter" jag har frågat.... flygrc kan nog lätt se det framför
sig vilken typ det skulle vara...) utan det är antimögelbehandlingen, vilken finns på en del slangar, inte alla men en del,
det är ju ganska enkelt att maila till clabbe eller feltema om deras slang med artikelnummer XYZ är antimögelbehandlad
eller ej.

det ska de kunna svara på, svarar de att de inte vet, så är det bara att ge sig på dom igen med följande intressanta meningar:

så, ni som är ett stort företag har med andra ord ingen som helst koll på vad ni säljer ?
ni vet inte alltså inte vad för något ni säljer till privatkunder som mycket väl kommer i
kontakt med barn, för att inte tala om vilken övrig miljöpåverkan era produkter har...?

sist jag gjorde det....så dröjde det ungefär 30 sekunder innan svaret kom tillbaka......

.
#57 - 21 december 2012 12:51
PVC som sådant är enligt senaste utbildningen jag gick på, helt ofarligt i den form det
är i normala temperaturer, typ mellan minus 100 och plus 100 grader,

du kan tugga på det utan att det händer något.

det är först när du förbränner det i fel temp som det omvandlas till otrevliga saker.
#58 - 30 december 2012 13:50
Hej igen! jag är ledsen att jag inte har kunnat göra någon uppdatering här ännu, men jag lovar att det kommer en inom kort!
Jag har haft(har) så mycket att göra nu under jul/nyåret och har knappt suttit vid datorn alls.
Allt har gått väl med akvariet.

Gott nytt år/ Guldancistrus
#59 - 30 december 2012 13:56
Skönt att höra att det gått bra :) ser framemot lite bilder och en uppdatering.

Annons