Äntligen på plats!

#1 - 20 juni 2008 11:36
http://static.pici.se/pictures/dndbuwuVw.jpg

Efter många långa veckors väntan står det äntligen där det ska. Nu väntar jag bara på rampen och under tiden så ska allt fixas med filtermassa, pumpar, slangar, kopplingar,sand och inredning:).
#2 - 20 juni 2008 11:38
Snyggt!
Men svarta lecasten?? Sprayat själv? Lecablocken var ju nästan snyggare än karet.;)
#3 - 20 juni 2008 11:41
Målat. Färgburken kom visst med på ett hörn på bilden[:o].
#4 - 20 juni 2008 11:51
Ahhh.. Nu såg jag burken. Såh ju inte den från början, trodde det var nån förvaringsgrej eller nått. *haha*
#5 - 20 juni 2008 12:29
Snyggt! Stort! Håller med jenny till en vis del, lecablocken var snygga. :)
#6 - 20 juni 2008 12:30
Väldigt snyggt med svartmålad lättbetong, ett smutt bygge , ska du ha frihängande ramp?
#7 - 20 juni 2008 12:38
Ser ut att vara intressanta mått på den där..
Snyggt, för övrigt!
#8 - 20 juni 2008 12:39
Gaffel skrev:
Väldigt snyggt med svartmålad lättbetong, ett smutt bygge , ska du ha frihängande ramp?

Ja det blir det. Denna...http://shop.aqualight.de/index.php?language=en&cat=c76_T5-Haengeleuchten.html&page=2&XTCsid=c9432360b74186f2f066e8dff4712bf0

Men jag vet inte vilka rör jag ska ha. Några ideer?
#9 - 20 juni 2008 12:45
7800:- + frakt?
#10 - 20 juni 2008 12:58
Vet inte vad priset blir. Beställt från en butik i stockholm... Men plånboken kommer inte kännas så tjock efter allt det här...:)
#11 - 20 juni 2008 12:59
Trollsvans skrev:
Ser ut att vara intressanta mått på den där..

Snyggt, för övrigt!

Tack:). Måtten är 200x90x60.
#12 - 20 juni 2008 14:27
Snyggt ! Helt klart den snyggaste lecablocksbänken jag har sett !

Villket härligt djup i akvariet. Det kommer bli grymt snyggt när du är klar !

Mvh/Janne
#13 - 20 juni 2008 14:34
Snyggt ! Helt klart den snyggaste lecablocksbänken jag har sett !

Villket härligt djup i akvariet. Det kommer bli grymt snyggt när du är klar !

Mvh/Janne

Tackar... men det var ett jäkla duttande med den lilla penseln jag hade för att få det och täcka överallt. Men det blev bra till slut...
#14 - 20 juni 2008 14:51
Den blåa filtermattan var ju inte liten den heller :)
#15 - 21 juni 2008 18:56
fetingsnyggt!
#16 - 21 juni 2008 19:15
Denna tråd skulle nog passa bättre i projekt än här.

Men det ser riktigt snyggt ut. Hur många liter är det? Och vad ska du ha för fiskar i det?
#17 - 21 juni 2008 21:38
Det är på 1080 liter. Det blir Tanganyika, men det kan dröja några veckor innan jag får rampen, så det kanske blir en tråd när jag kan starta upp det hela. Men jobbigt är det och vänta bara för att rampen blev försenad... Men å andra sidan så får man mer tid och planera inredning och göra det så bra som möjligt.
#18 - 21 juni 2008 22:12
Vilka cirkpumpar kör du och hur många liter filtermedia får du plats?
#19 - 21 juni 2008 22:29
Det är en Eheim 1262 som drar 3400l/t och en Eheim 1250 som ska köras genom en uv-filter som drar 1200l/t. Jag funderar också på att köpa en Hydor Koralia av någon storlek om cirkulationen inte räcker till, men det får jag se sen när jag får i vatten och Eheim pumparna är i gång. Hur många liter filtermassa jag får ner bakom bakgrunden har jag ingen aning om. Har köpt en filtermatta som är 100x100x10, den ska väl räcka...
#20 - 5 juli 2008 20:22
Som nygammal akvarist har jag lärt mig något nytt. Lägg aldrig täckglas på ett tomt akvarium. Mina täckglas kom buntade tre o tre, tre små och tre stora, la dom på akvariet i väntan på ramp o allt som ska fixas. In kommer en kompis, jag sätter på lite kaffe och plötsligt är det världens glaskross. Han lyckades, på något outgrundligt sätt, peta ner de tre stora täckglasen rakt i bottenglaset, och det var säkert 10kg glas som föll 60 cm, vilken smäll!! Jag trodde direkt att bottenruten gick... Efter vi fått bort allt glassplitter(och det var en del kan jag säga), så ta mig tusan, inte en spricka. Ett par små flisor borta och lite repor, det var allt. Man blir glatt överraskad ibland:)...
#21 - 6 juli 2008 13:18
jeppehb skrev:
Som nygammal akvarist har jag lärt mig något nytt. Lägg aldrig täckglas på ett tomt akvarium. Mina täckglas kom buntade tre o tre, tre små och tre stora, la dom på akvariet i väntan på ramp o allt som ska fixas. In kommer en kompis, jag sätter på lite kaffe och plötsligt är det världens glaskross. Han lyckades, på något outgrundligt sätt, peta ner de tre stora täckglasen rakt i bottenglaset, och det var säkert 10kg glas som föll 60 cm, vilken smäll!! Jag trodde direkt att bottenruten gick... Efter vi fått bort allt glassplitter(och det var en del kan jag säga), så ta mig tusan, inte en spricka. Ett par små flisor borta och lite repor, det var allt. Man blir glatt överraskad ibland:)...

Fy fan... tur att det gick så bra till slut. Hjärtat höll på att stanna va?? :) Dyrt kaffe blev det för polaren :D Testa med lite vatten i botten ifall ifall.
#22 - 6 juli 2008 14:01
Kan inte annat än att hålla med resten av beskådarna; de svarta lekablocken och djupet är jäkligt iögonfallande!
Brukar annars tycka att lecablock ser ganska fattiga ut men detta är skitsnyggt!
Lycka till med resten!
#23 - 6 juli 2008 20:17
NIC skrev:
Kan inte annat än att hålla med resten av beskådarna; de svarta lekablocken och djupet är jäkligt iögonfallande!

Brukar annars tycka att lecablock ser ganska fattiga ut men detta är skitsnyggt!

Lycka till med resten!

Tack:)... Ja här går det långsamt framåt. Efter samtal med Akvarielagret som gjort akvariet kom vi fram till att för att vara på den säkra sidan förstärka botten med en ruta till som silikonas fast. Nya täckglas kommer också. "Polaren Per" betalar kalaset...:D
Sen har jag, tillsammans med min styvfar(som har många o bra idéer), kommit fram till att svetsa ihop en fet stålram till bänken som kommer ligga antingen mot golvet eller under bänkskivan närmast akvariet. Det är tänkt som en förstärkning om golvet skulle börja svikta på något ställe(har en gammal parkett med sand under), då skulle ramen isf hålla akvariet rakt så det inte knäcks. Stålprofilerna har samma bredd som lekablocken och 6-8 cm höga(har inte bestämt mej än). Kan lägga upp lite bilder under tidens gång, just nu händer det inte så mycket. Det ska handlas rör till rampen, ciklidsand, slang till pumpar och uv-filtret(som inte fungerar, ska få ett nytt[:o]). Och sist men inte minst, fisk...
#24 - 22 juli 2008 17:00
Ja detta var ju också ett kul jobb...;)
http://pici.se/pictures/nTREeFVaD.jpg
#25 - 22 juli 2008 18:15
Rampen hänger iaf där den ska.
http://pici.se/pictures/YoKSXIGMJ.jpg

Jag har silikonat dit förstärkningarna i botten, så nu ska det borras hål i bakgrunden för utblåsen. Hur viktigt är det när jag borrar, så det blir rätt vinkel menar jag...? Hur pass mycket går det att skustera i efterhand, innan jag silikonar fast den? Bakgrunden är ju rätt tjock o slangen likaså, så det är ju inga millimetrar det handlar om. Slangen är en vanlig grön akvarieslang...
#26 - 27 juli 2008 20:16
Hålen borrade för utblåsen, pumparna är testade och akvariet har stått med vatten i tre dagar, jag tycker att cirkulationen är lite dålig så det blir att köpa en cirkulationspump till, antingen en Eheim 1260 eller en till 1262, och samtidigt få lite mer drag genom filtret i bakgrunden
Kommentarer och råd är något som är hjärtligt välkommet.

Så här såg det ut när jag testfyllde iaf...
http://pici.se/pictures/NkwaGPlMF.jpg

Mvh. Jesper
#27 - 27 juli 2008 20:31
Ser KANONbra ut.
Skönt att se någon som redan fyllt en "burk" med den respektingivande vikten.
Jag håller nämligen själv på att bygga bänk till 1025L med samma förutsättningar som dig när det gäller parkett o.s.v.
Har varit MYCKET tycke om hållfasthet när det gällt den totala vikten men tillslut beslöt jag mig för att ski...a i alla orosänglar och kör på.
Fortsätt gärna att lägga in bilder, jätteintressant att följa.
#28 - 27 juli 2008 20:38
Jag måste tillägga att stålramen ligger på plats, en rad med lekablock försvann istället för den...
#29 - 27 juli 2008 20:41
[quote=Per/Haninge;1170567]Ser KANONbra ut.

Har varit MYCKET tycke om hållfasthet när det gällt den totala vikten men tillslut beslöt jag mig för att ski...a i alla orosänglar och kör på.

Jag med, inte så mycket annat val, efter kollat allt som man tyckte man kunde kontrollera så kändes det som håller det så håller det;).
#30 - 27 juli 2008 20:44
Ah, hur blev det där!?
Min svar är den sista meningen, måste lära mig detta...[:o]
#31 - 9 augusti 2008 14:27
Första försöken att bygga upp stenrös... det ser lite torftigt ut vid insugen, men stenen tog slut, bara att fixa mer. Sen ska de stora rösen länkas ihop bak vid bakgrunden, men som sagt, slut på sten.

Vänster hörn:
http://www.ladda-upp.com/bilder/7336/sten-r-C3-B6s

Mitten:
http://www.ladda-upp.com/bilder/7337/stenr-C3-B6s-2

Helbild:
http://www.ladda-upp.com/bilder/7338/helbild
#32 - 12 augusti 2008 21:00
Gillar ditt bygge, speciellt att du inte gör avkall på genomströmmningen, det är en himla massa filtermattan som ska syresättas.
#33 - 13 augusti 2008 05:59
Ja det blir ett jäkla drag. Jag har nu två Eheim 1262 och en 1250 som ska dra vattnet genom filtret. 8000 liter/tim...
#34 - 13 augusti 2008 08:48
De där är ju äckligt snyggt!
#35 - 13 augusti 2008 13:59
jeppehb skrev:
Ja det blir ett jäkla drag. Jag har nu två Eheim 1262 och en 1250 som ska dra vattnet genom filtret. 8000 liter/tim...

Några klippmoduler på botten och en ränna med flodbottensten efter utblåsen så har du en perfa flodbottenbiotop för några stora L165
#36 - 13 augusti 2008 14:28
Jag antar att du redan har tittat i MaxB's 960-lit. Tanganyika tråd;)

Om du inte har gjort det så har du många tips att hämta angående stenrösen i akvariet:)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834
#37 - 13 augusti 2008 15:16
Jeppehb, vad skall du ha för T-ciklider?
Jag tycker det ser helbra ut, snyggt och cleant! Det finns ju inga regler eller paragrafer på hur man skall bygga stenrösen, huvudsaken är att man tycker det ser harmoniskt och snyggt ut - och det gör ditt stuff verkligen!:)
Sedan är väl en viss planering nödvändig, för att se till att stenformationerna passar de fiskar man vill ha... och framför allt, att se till att stenarna inte rasar samman när grävandet sätter igång. Men, detta behöver jag ju såklart inte påpeka - du har full koll, kan man ju se!
PM:a mig om du är intresserad av lite fisk längre fram i höst - vinter!:)
#38 - 13 augusti 2008 15:40
c90368 skrev:
Jag antar att du redan har tittat i MaxB's 960-lit. Tanganyika tråd;)

Om du inte har gjort det så har du många tips att hämta angående stenrösen i akvariet:)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834

Hoppas du inte missförstod mig, det var inget negativt mot dina stenrösen.

Jag har följt MaxB's tråd och läst om hans bryderier om hur olika stenar, springor och grottor ska anpassas för respektive art. Jag tyckte hans bygge var bra från början, men det tyckte minsann inte herr MaxB:D

Nej, in med mer sten, skiffer på tvärsan och höjden och i vinkel så att just dom firrarna får ro där och dom andra på annat ställe.

Så Mats är nog stenbyggare mästare här på Zoopet, åtminstone då det gäller TA:)
#39 - 13 augusti 2008 15:55
[quote=c90368;1177585]Jag antar att du redan har tittat i MaxB's 960-lit. Tanganyika tråd;)

Ja det var så det hela började, att bestämde mej att skaffa ett nytt akvarium efter många år utan. Så MaxB, lite ditt fel att plånboken är känns tunn just nu:D.
#40 - 13 augusti 2008 16:01
Vad jag ska ha för T-ciklider har jag inte bestämt ännu. Ett gäng med snäcklekare och några hästnosar är prio ett iaf. Sen får vi se. Anders på Aquarium Malawi ska få hjälpa mej att få ihop ett passande bestånd var det tänkt. De skulle få in massa nytt i september så då ska det handlas.
Bilagor:
#41 - 13 augusti 2008 16:17
[SIZE=1]Filtret... Fem ICA-plastpåsar fulla. Någon som vet hur många liter en påse är? Det skulle vara kul att veta hur mycket det är bakom bakgrunden.[/SIZE]

http://www.ladda-upp.com/bilder/7534/filter
#42 - 13 augusti 2008 16:28
Maths och Jeppe!
Haha, ja... det har verkligen blivit skiffer och annat på både höjden, bredden och kors o tvärs i mitt kar, just för fiskarnas skull... men, det blir lätt så när man ömmar för deras behov... Att det inte ser klokt ut är ju en annan femma.
Gott att du fixar dina fiskar i närheten av där du bor, Jeppe - det gör det hela så mycket enklare. När jag gör min make-over lite längre fram så får de fiskar jag har nu, som skall flytta, bra hem - det fixar sig lätt!

Skall bli fortsatt spännande att följa ditt projekt!:)
#43 - 15 augusti 2008 17:30
MaxB skrev:

Gott att du fixar dina fiskar i närheten av där du bor, Jeppe - det gör det hela så mycket enklare. När jag gör min make-over lite längre fram så får de fiskar jag har nu, som skall flytta, bra hem - det fixar sig lätt!

Säg bara till när det är dags, jag vill också vara med o dela kakan, jag är hos dej i ett nafs... ;)
#44 - 15 augusti 2008 22:17
jeppehb skrev:
Säg bara till när det är dags, jag vill också vara med o dela kakan, jag är hos dej i ett nafs... ;)

Gôtt - jag slänger in en liten blänkare på annonser - och ger en liten vink i tråden när det börjar närma sig!:)

(Sorry att det blev lite OT här men...[:o])
#45 - 16 augusti 2008 07:43
MaxB skrev:

(Sorry att det blev lite OT här men...[:o])

Det är lugnt, det är jag som skriker efter fisk så det är mitt fel[:o]... Det händer inte så mycket här, jag väntar bara på mitt ciklidgrus som kommer imorgon och då ska det tvättas o tvättas... skitjobb:p. Funderar också på att plantera lite jättevallesneria mellan de två stora stenrösena, vet att det är lite no no att ha växter i ett Tanganyikaakvarium, men jag vill skärma av lite mellan stenarna. Är det någon som vet var jag kan få tag på stora plantor med kort (jätte) varsel?

Mvh. Jesper
#46 - 18 augusti 2008 21:12
Ja nu har det tvättats ciklidgrus, snacka om att det ser ut som mjölk när man sköljer det. Jag har hämtat mer sten och flyttat om en del och tror jag är nöjd nu(orkar inte mer;))... Det mesta av gruset är påfyllt och resten ska i imorrn och då ska vattnet i...

http://www.ladda-upp.com/bilder/7804/utan-vatten
#47 - 21 augusti 2008 04:52
Sand o vatten i akvariet. Jag hade i bikarbonat i går så nu ligger ph på 8,5 och kh 10. Innan var det 7,5 resp. 3... En startdos av Nitrivec hade jag också i.

En lite disig bild:

http://www.ladda-upp.com/bilder/7913/disigt
#48 - 3 september 2008 15:13
Nu har det gått ett par veckor sen sist och det har hänt en del. Jag var hos Anders på Aquarium Malawi och inhandlade lite fisk för ett par veckor sedan.
4 st Erethmodus Cyanostictus"kapamba", 2 hanar+2 honor varav en hane tuggade.(Jag fick lämna tillbaka 2 st som var helt utmobbade av de andra två)
9 st Callochromis Pleruspilus"kabwe", 5 hanar+3 honor
Ett lekpar VF Daffodil.
Så nu har jag några stycken Hästnosyngel gömmer sig bland stenarna och en hel kull med nyfödda Daffodiler:).

En taskig mobilbild på Daffodilhonan med lite yngel under sig:
#49 - 3 september 2008 15:29
Härligt, och stort grattis, gärna mer bilder(riktig kamera) och då gärna översikt samt teknikbilder..
#50 - 3 september 2008 15:52
Tack. Jag ska låna en ordentlig kamera av polaren och ta lite bilder. Sen har jag fått en kiselalginvasion, som jag hoppas ger sig snart, men jag har aldrig sett två Hästnosar så lyckliga...
#51 - 6 september 2008 12:43
Alger har jag ju räknat med att få, både kiselalger och grönalger... men lila alger?? Det har börjat uppstå lila fläckar på stenarna i akvariet. Vad sjutton är det?
#52 - 4 oktober 2008 16:20
Liten uppdatering... Jag har lämnat tillbaka Daffodilerna, de tog över 95% av akvariet, helt otroligt!! Så nu kanske stjärtfenorna på mina Callochromis Pleurosplius kan få växa ut igen. Ynglen som finns får jag se om det är några som klarar sig(fick lite dåligt samvete när jag lämnade dom ensamma...men men). Sen har jag köpt 4 st VF J. Marlieri , 4 st J. Regani"kipili", 6 st Tanganicodus Irsacae och i dag köpte jag två stycken vildfångade Neolamprologus Furcifer, riktigt lustiga fiskar. Jag ska köpa en hona till, blev lite småsnål. Sen är det här med alger, trådalger i massor. Bakgrunden är full, jättevallisnerian finns det i mängder på. Läste att Easy Carbo skulle kunna fixa det, så jag köpte det och har pytsat i rek. dos i en vecka nu men det frodar sig lika bra fortfarande. Ger det med sig med tiden eller?

N. Fuscifer hanen, honan i bakgrunden. Lite suddig bild...
Bilagor:
#53 - 4 oktober 2008 16:33
Prickalger har du fått oxå, men göda med EC med ett 1080 blir ju över 7 liter per år med normaldos, antar att du införskaffar 5 liters dunken.. :p
#54 - 4 oktober 2008 16:40
Gaffel skrev:
göda med EC med ett 1080 blir ju över 7 liter per år med normaldos, antar att du införskaffar 5 liters dunken.. :p

Du o dina matematiska uträkningar;);)...
Nja, köpte bara en halvliter för att se om det fungerade, men än så länge har jag inte sett några förändringar. Är jag för otålig, eller kommer det hjälpa i längden? Kan PMDD vara en lösning annars?
#55 - 4 oktober 2008 16:46
Gaffel skrev:
Prickalger har du fått oxå

Prickalgerna skulle jag vilja kalla nå´t annat(men det kanske kallas prickalger iaf.), ser ut som prickar men tittar man väldigt noga så ser man att det är tofsar på dom. Jag ville inte ner o gröpa i akvariet idag när nya invånare kom i, annars så måste det tas bort dagligen.
#56 - 4 oktober 2008 17:52
En bild på mina ursnygga trådalger på bakgrunden, de växer så det bubblar om dom. Tänk om man kunde överföra bubblandet till mina Vallisneria:(...
#57 - 4 oktober 2008 18:08
jeppehb skrev:
En bild på mina ursnygga trådalger på bakgrunden, de växer så det bubblar om dom. Tänk om man kunde överföra bubblandet till mina Vallisneria:(...

Har haft samma problem i mitt 180 liters SA kar. Botade problemet med att öka filtervolymen och skaffade Kuhlii ålar som käkade upp allt överblivet foder på botten. Men det tog två månader att få ordning på karet.

Så du har förmodligen ett överskott av näring från gammal mat i ditt kar. Så mata mindre, öka filtervolymen och skaffa någon mal eller snäckor som tar hand om överskottet.
#58 - 4 oktober 2008 18:40
Filtervolymen kan jag inte öka i och med att allt ligger bakom bakgrunden, och det är ca 100 liter filtermassa som finns där. Sen vill jag ju bara ha Tanganyikaciklider i karet,inga Kuhlii, snäckor har jag inte ens funderat på, samma med malar. De tre senaste veckorna har jag kört med nykläckt artemia ena dagen och sparsamt med räkmix andra dagen, alltså varannan dag. Vattnet innehåller ingen nitrit, PH ligger på ca 8-8.5, KH ca 11(tillsätter bikarbonat vid vattenbyte). Det är de testerna jag har. Är det något mer som jag kan kolla? Eller är det bara för att det är relativt nystartat?
#59 - 4 oktober 2008 18:51
jeppehb skrev:
Filtervolymen kan jag inte öka i och med att allt ligger bakom bakgrunden, och det är ca 100 liter filtermassa som finns där. Sen vill jag ju bara ha Tanganyikaciklider i karet,inga Kuhlii, snäckor har jag inte ens funderat på, samma med malar. De tre senaste veckorna har jag kört med nykläckt artemia ena dagen och sparsamt med räkmix andra dagen, alltså varannan dag. Vattnet innehåller ingen nitrit, PH ligger på ca 8-8.5, KH ca 11(tillsätter bikarbonat vid vattenbyte). Det är de testerna jag har. Är det något mer som jag kan kolla? Eller är det bara för att det är relativt nystartat?

Nystartat ja, filterbakterierna har inte kommit igång. Funderat på Zebrasnäckor?
#60 - 4 oktober 2008 18:57
Två Zebror som vill göra fler snäckor:D
#61 - 4 oktober 2008 19:05
Men har filterbakterierna att göra med trådalger egentligen(frågar man inte får man inget veta;))?
#62 - 4 oktober 2008 19:20
Det är ju jätteläckert när trådalgerna bubblar :) Lider av samma problem i en burk.

//C
#63 - 4 oktober 2008 19:26
Det är ju jätteläckert när trådalgerna bubblar :)

//C

Hmm...:)
#64 - 4 oktober 2008 19:26
jeppehb skrev:
Men har filterbakterierna att göra med trådalger egentligen(frågar man inte får man inget veta;))?

Ja du, på denna fråga kan du säkert få olika svar.

Jag är ingen kemist utan kör på känsla och erfarenhet, vilket gör att jag kan inte tala om varför det fungerar, men jag kan tala om hur jag gör för att det ska fungera!

Jag ser det som att filterbakterierna bryter ner näringämnen i vattnet så att växterna kan tillgodogöra sig dem. Men av någon anledning verkar trådalger och även andra alger frodas när det finns ett överskott av icke nedbruten näring (gammal mat) i karet. Nästa steg efter trådalgerna, om näringsnivåerna ökar mer är cyano.

Men erfarenheten säger också att man ska skynda långsamt. Det tar fyra till sex vecor att "vända" ett kar till mer gynnsamma nivåer så att algerna backar tillbaka och växterna börjar trivas. Så det gäller att justera försiktigt och att skriva upp vad man gör, så att man senare kan gå tillbaka till anteckningarna och dra sina slutsatser utifrån resultat och åtgärd i efterhand.

Jag har varje vattenbyte, näringstillsats, varje ändring i karen, varje tillsatt rot, sten osv bokförda sedan 2005 i en Excelfil, det ger möjlighet att analysera både vad jag gjort rätt och fel.
#65 - 4 oktober 2008 19:48
Jag har gjort en annan notering, jag köpte ciklidgrus till mitt akvarium för att det sades att alger inte fastnde på det... men det gör det. Och bara (nästan)under där vattnet krusar ytan från utbåsen, så lyset och hur ytan beter sig har ju tydligen med alger och göra.. Men det kanske bara är i mitt algtokiga kar[:o].
#66 - 4 oktober 2008 19:58
jeppehb skrev:
Jag har gjort en annan notering, jag köpte ciklidgrus till mitt akvarium för att det sades att alger inte fastnde på det... men det gör det. Och bara (nästan)under där vattnet krusar ytan från utbåsen, så lyset och hur ytan beter sig har ju tydligen med alger och göra.. Men det kanske bara är i mitt algtokiga kar[:o].

Har läst ett antal gånger och tror jag förstår vad du vill säga[:o]

Men en bild skulle underlätta;)

Sen vet jag in vad ciklidgrus är för något, lär väl inte vara grus gjort av ciklider;) Har du någon bild på detta också?
#67 - 4 oktober 2008 20:12
Ciklidgus = Calciumcarbonat

http://www.pwss.nu/product.php?productid=351&cat=0&page=1

"Ja de är relativt lika i färgen. Kanske lite ljusare. Det som är bra är att alger inte fäster på ciklid sanden på samma sätt som på korallen.

Taget från näst sista inlägget på sidan...

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58524&page=2
#68 - 4 oktober 2008 20:18
jeppehb skrev:
Ciklidgus = Calciumcarbonat

http://www.pwss.nu/product.php?productid=351&cat=0&page=1

"Ja de är relativt lika i färgen. Kanske lite ljusare. Det som är bra är att alger inte fäster på ciklid sanden på samma sätt som på korallen.

Taget från näst sista inlägget på sidan...

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58524&page=2

Citat
"Jag har hört flera som haft den finaste korallsannden (0-2 mm) att alger inte växer på den. Så det är nog delvis en fråga om storlek."

Med andra ord är det korallsand i grövre storlek. Har ingen erfarenhet av den. Men vad är det som gör att algerna inte fäster på den?
#69 - 4 oktober 2008 20:32
Nej, det är ingen korallsand.
#70 - 4 oktober 2008 20:36
c90368 skrev:
Citat

Men vad är det som gör att algerna inte fäster på den?

Ja det skulle jag också vilja veta i och med att den fastnar på min.
Bilagor:
#71 - 4 oktober 2008 20:38
jeppehb skrev:
Nej, det är ingen korallsand.

Nähe, vad är det då?

Hatar när man ger namn till typ grus som gör att man tappar bort källan till vad det egentligen är:mad:

Men det är väl ett sätt för att få ut ett högre pris.
#72 - 4 oktober 2008 20:46
Du fick en länk till PWSS. Det är det gruset jag köpt, inte just därifrån, men det kom från samma grossist, Simonstorp(som inte finns längre). Googla på calciumcarbonat...
#73 - 4 oktober 2008 20:53
jeppehb skrev:
Du fick en länk till PWSS. Det är det gruset jag köpt, inte just därifrån, men det kom från samma grossist, Simonstorp(som inte finns längre). Googla på calciumcarbonat om du vill...

Krita, jo då förstår jag varför algerna inte ska fästa. Men är det bra att ha istället för sten:confused:
#74 - 4 oktober 2008 21:05
c90368 skrev:
Krita.:confused:

Kanske därför de kallar det för "ciklidgrus"... inte vet jag...
#75 - 4 oktober 2008 21:11
jeppehb skrev:
Kanske därför de kallar det för "ciklidgrus"... inte vet jag...

Låter väl bättre än krita, kan jag tänka.
#76 - 4 oktober 2008 21:43
Det kan du skriva upp...
#77 - 4 oktober 2008 21:44
c90368 skrev:
Låter väl bättre än krita, kan jag tänka.

Det kan du skriva upp...;)
#78 - 10 oktober 2008 19:28
Det här dominerar i mitt akvarium, på Vallisnerian mest men även på stenar och bakgrund. Trådalger antar jag. Jag doserar EC rec. dos för jag läst att det kan hjälpa mot det, men icke i detta fall, inte än iaf. Är jag för otålig? LIte prickalger kan jag leva med och ta bort från glaset men dessa ser inte roliga ut...
Bilagor:
#79 - 24 oktober 2008 18:21
Flagylsoppa:(

[ATTACH]14650[/ATTACH]

Bukvattensoten har härjat... Tre fiskar har gått hädan och fem lider fortfarande. Vad det beror på kan jag bara spekulera i, med det har kommit sedan jag köpte mina Neolamprologus Furcifer som är ena riktigt glupska bestar. När jag matade så tog de inte räkmixen i början för jag smulade sönder den i småbitar i akvariet, de tyckte väl att det blev för smått antar jag, iaf den stora hanen. Så jag matade med större bitar som också andra fiskar proppade i sig. Mina två Erethmodus Cyamostictus stoppade i sig så det stog härliga till (och båda är drabbade), ingen av mina Irsacae har blivit sjuka, kan det bero på att de har mindre munnar och inte kan ta så stora bitar? Jag medicinerade i går kväll iaf och tror att jag ser en liten förbättring i dag. Jag matade lite och alla är framme och äter. Men sen kryper de som visar symtom undan igen och är väldigt loja. Närmaste dagarna blir spännande, hoppas de klarar sig. En andra behandling blir på Söndag. Trevlig kväll på er...:)

Edit: Jag vet att projektet blir lite lite uppdaterat, men jag är inte riktigt vän med tangentbordet och pekfingervalsen, sorry... men jag har lite konstiga iaktagelser att berätta, men det kommer.
#80 - 7 november 2008 20:13
Hur går det för dig?
#81 - 7 november 2008 22:12
Jodå, back on track... Alla fiskar är friska nu efter medicineringen. Tre Pleruspilus, två J. Reganis och en J.Marleri gick åt. Jag trodde det skulle bli fler med de återhämtade sig på några dagar, tack för det:)...
Sen kan jag komma till det konstiga jag ville berätta om. De första fiskar jag köpte var ett lekpar Neolamprologus Pulcher(Daffodiler) som fick yngel och sedan tog över precis hela karet, så till slut lömnade jag tillbaks dem, ynglen fick vara kvar. Jag köpte senare ett par Neolamprologus Furcifer som visade sig vara riktigt glupska, både på mat och yngel... Men tiden gick och Fusciferhonan tog samma grotta till revir som Daffodilerna hade. Och se på tusan, efter ett tag tog hon till sig Daffodilyngelen och nu skyddar hon dom som håller sig intill och i grottan med hull och hår, de enda som får komma nära är Marlerisarna. Är detta ett vanligt beteende, någon som vet?

Sen har jag fått ännu mer algproblem efter Flagylbehandlingen, ser ut så här, hoppas det ger sig med tiden:
#82 - 16 november 2008 12:50
Neolamprologus Furciferhonan har lagt rom:)... Den sitter på baksidan på den stora stenen på bilden ovan(honan på bilden). Detta ska bli spännande...
#83 - 23 november 2008 19:10
I dag har jag för första gången sett skymten av ynglen:)... och jag som hela veckan har gått och varit besviken att det inte blev något, för rommen försvann dagen efter jag fick syn på den. Men satan i gatan va små de är!!
#84 - 25 november 2008 17:46
Jag vet inte riktigt vad jag ska mata ynglen med... jag matar med nykläckt artemia men vet inte om de får i sig något, för de är så små. Jag har något som heter Baby Food Exel från A. Nature som jag tester med också. Vad matar ni era pytte yngel med? Jag vill ju inte att de ska försvinna bara för att jag inte matar dom rätt, det finns ju andra faror i burken...
#85 - 25 november 2008 21:00
Hello:(?...
#86 - 25 november 2008 21:33
tjena jeppe.. :)

fortfarande algproblem?
#87 - 30 november 2008 19:51
Japp... hopplöst...
#88 - 5 december 2008 22:38
Kan detta med algerna ha att göra med rören? Längst fram i rampen har jag två st. Reef White, sen tre st. Plant Grow(boven i dramat?), sen ett Marine Blue längst bak. Rören är ifrån Aqua Medic förutom Reef Blue(Arcadia). Rören är på 80 watt... (T5 ramp 150cm.)
Jag har kollat nitratet och det ligger på acceptabla nivåer, mellen 12-25 på testet(kollat innan vattenbyte), ingen nitrit. Eller är det nitratet som är boven iaf?
#89 - 7 december 2008 19:52
ingen respons...?!
#90 - 7 december 2008 22:20
Hur lång tid har du tänt?
#91 - 8 december 2008 01:36
Hur många W ljus blir det där totalt? Låter ganska mkt...
#92 - 8 december 2008 08:08
Jag har tänt ca 8 timmar om dagen, varav bara två rör är tända 4 tim. och alla rör under resten av tiden. Hoppas ni förstår vad jag menar. Den totala ljusmängden är 480 W, och det ska väl inte vara för mycket, tror jag... Akvariet är på 1080l.
#93 - 8 december 2008 08:35
Annars är algerna ett vackert inslag i ett så glest planterat akvarium, skulle tro att algerna ges en perfekt grogrund iom att du i övrigt nästan kör växtlöst.

Vad göder du med och har du lust att ta en bild i samma vinkel som den första i den här tråden?
#94 - 8 december 2008 09:08
Jag tycker det såg skitsnyggt ut! :D
#95 - 8 december 2008 10:39
Jag hakar på Gaffel o Grodlund, tycker det är skitmysigt med såna där sköna gröna algmattor:) Men vill du tros allt bli av med dem så ska du nog kanske minska antalet lysrör, 0,48w/L är på tok för mycket när du inte har just några växter;)
#96 - 8 december 2008 11:27
precis låt algerna vara :D grön algmatta är nice som tusan :)
#97 - 8 december 2008 12:11
En sån där algmatta skulle min Golden nugget vilja ha , de skulle den gilla =)
#98 - 8 december 2008 12:27
Problemet är mest trådalgerna som växer nästan överallt, och att det bildas alger på det vita gruset, det ser så smutsigt ut bara. Jag göder med någon hemmablandning som jag köpt från min lokala akvariebutik, som i sin tur får den ifrån sin växthandlare. Vad det är har jag ingen aning om.
Och ursäkta bildkvaliten[:o]...
#99 - 8 december 2008 12:45
Det finns ingen anledning att göda vallisnerian, den klarar sig ändå och du övergöder bara akvariet! sen ligger rampen väldigt nära och höjer du den en 20cm så kommer nog algerna minska! Coolt akvarium du har...
#100 - 8 december 2008 12:52
Ok, jag ska bums sluta med näringen. Rampen sitter nu 10 cm högre, kan inte höja den mer för då får man lyset i ögonen när man sitter i soffan. Och tack...
#101 - 12 december 2008 21:40
läckert :)
vars har du köpt Reef White och Plant Grow t5-rören?
#102 - 12 december 2008 22:50
Rören är köpta på Akvarielagret i Stockholm... Acua Medic ocean white och plant grow finns att köpa billigare på PWSS såg jag...
#103 - 27 december 2008 01:14
Mycket mycket snyggt kar ! ! !

Annons