Äntlingen yngel !

#1 - 29 mars 2006 17:51
Såg frisimmande yngel i dag i mitt kakadua kar [:-15] Jag som hade gett upp !
Fun trodde att jag hade vunnit storvinsten på Lotto och det kändes så . Har satt i gång artemia. Klarar ynglena sig tills dom har kläckts ?
Har ni några tips på hur man lyckas få dom att överleva. Har flyttat ut en hona och har 2 honor och en hane i ett 130 liters . Hanen verkar hjälpa till att vakta ynglena.
#2 - 29 mars 2006 18:45
Dem kommer säkert att klara sig, det finns alltid lite att äta i ett akvarium som varit igång ett tag. Har du bara 2 honor och 1 hane i ett kar så kommer det nog inte vara några problem att få dem att överleva, däremot kan den överblivna honan få ganska mycket stryk av de andra två. Kakaduor är oftast mycket bra föräldrar.
#3 - 30 mars 2006 06:20
[quote=ovj78]Dem kommer säkert att klara sig, det finns alltid lite att äta i ett akvarium som varit igång ett tag. Har du bara 2 honor och 1 hane i ett kar så kommer det nog inte vara några problem att få dem att överleva, däremot kan den överblivna honan få ganska mycket stryk av de andra två. Kakaduor är oftast mycket bra föräldrar.[/quote]

Vad skönt att höra , ser ut som om hannen nu tänker skaffa yngel med den andra honan också. Dom är i hennes nöt hela tiden nu :P
Har räknat till 10 frisimmande yngel , är det normalt ?
#4 - 30 mars 2006 13:01
Nej, det är en väldigt liten kull. Men det blir nog större kullar i framtiden. Mina första kullar jag fått på tidigare yngel brukar ligga mellan 15-25 yngel, men då är ju honorna ganska små. Mata upp honorna ordentligt mellan lekarna så blir de större. En normal kull för mig brukar ligga mellan 40-60 yngel men det finns dem som får ännu större.

Annons