Anubias på IKEA????

#1 - 10 oktober 2007 20:17
Köpte denna på IKEA idag..

Den ser exakt ut som en kopia av mina Anubias jag har, fast denna här är mycket mycket mindre...
Cirka 10 cm hög från rot till topp och bladen är oxå små..

Vad är detta?
För om det är Anubias så åker jag till Ikea igen..
Här i stan kostar dom 59-69 spänn och IKEA tar ju 25 för dessa.. :p
#2 - 10 oktober 2007 20:37
Jenny054 skrev:

Den ser exakt ut som en kopia av mina Anubias jag har, fast denna här är mycket mycket mindre...

Vad är detta?

jag tycker att det liknar en anubias...lite coolt att ikea har sådana:p...bra pris med på den!
#3 - 10 oktober 2007 20:49
Tycker ju oxå att det är en sådan..
Ser EXAKT likadan ut som mina Anubiaser jag har, fast denna är ju mycket mindre i storlek...

Men även mysko tycker jag.. Hur ofta brukar IKEA ha "riktiga" saker?..
Alla andra vattenväxter ser ut som crap tycker jag och så hittar man denna guldklimp! :D
#4 - 11 oktober 2007 16:32
Jupp det ÄR en Anubias, frågan är vilken art bara och hur stor den blir.
#5 - 12 oktober 2007 07:21
Ikeas vattenväxter kan var helt Ok. Jag har lyckats med flera av dem. De är dock ofta mindre i storleken än de som man köper från akvariebutiker. Man ska bara se att de inte stått för länge på hyllan och blivit dåliga.
#6 - 12 oktober 2007 07:54
Åhå! Trevligt trevligt. Hade inte ens ett blekaste aning om att dom hade moderniteter som vattenväxter.

//C
#7 - 12 oktober 2007 07:57
Oj, jag som ska till ikea i morgon! :) Får nog spana in anubiasen tror jag. Men vågar nog inte stoppa ner den direkt i nåt kar... Kanske bäst att låta den stå i en hink ett tag. Hur har ni andra gjort?
#8 - 13 oktober 2007 10:12
Varför skulle du vänta? Kan det vara någon farlig växtgödning på eller liknande?

Vore ju kul om man kunde shoppa växter där nästa gång man har vägarna förbi.

Hannah
#9 - 13 oktober 2007 13:59
Jag stoppade ner min växt i mitt nano och i det så simmar det en Mollymamma med massa yngel.
Visserligen så kom växten i först och fiskarna 2 dagar efter..
#10 - 13 oktober 2007 15:14
Hm... ja vi får se hur jag gör. Måste erkänna att jag inte litar helt på ikea. Men först ska jag ju se om det finns några kvar. Det blir ikea i morgon. I just Karlstad... Får frakta dem hem till sthlm om det skulle finnas några fina exemplar där.
#11 - 13 oktober 2007 15:41
ampe skrev:
Hm... ja vi får se hur jag gör. Måste erkänna att jag inte litar helt på ikea. Men först ska jag ju se om det finns några kvar. Det blir ikea i morgon. I just Karlstad... Får frakta dem hem till sthlm om det skulle finnas några fina exemplar där.

Måste tyvärr göra dig besviken. Karlstad har inga vattenväxter alls.
Jag hittade min i Örebro på deras Ikea.
#12 - 13 oktober 2007 16:17
Aj aj... då får jag ta en tripp till ikea hemma oxå då. :)
#13 - 13 oktober 2007 16:28
Jenny054 skrev:

Vad är detta?

Själv har jag 6 st Anubias (okänd sort) som ser precis ut som den. Även mina är små, ca 10 cm (eller mindre) som du beskriver. Skillnaden är väl att min (det var en från början, den har delats många ggr) är köpt på en akvarieaffär för dubbla priset ;)

Jag har sett att IKEA har vattenväxter, men då jag aldrig tittat vidare noga så har jag inte sett någon Anubias där förut. Oftast ser inte växterna så välmående ut, men det kanske är dags att börja titta där lite oftare :)
#14 - 20 mars 2010 15:41
har ni provat någon av de andra vattenväxterna från ikea? är också sugen men är som ni, lite tveksam..
#15 - 20 mars 2010 15:44
Hittade inga hos IKEA i Västerås :mad:
#16 - 20 mars 2010 15:47
Hahaha!
#17 - 20 mars 2010 16:10
sofiemedg skrev:
har ni provat någon av de andra vattenväxterna från ikea? är också sugen men är som ni, lite tveksam..

tråden flera år gammal men du får kanske svar av dom ändå:)
#18 - 24 mars 2010 06:37
Såg att dom hade vattenväxter på ikea i uppsala. Hittade en som jag tror är hornsärv eller cabomba, lite osäker då dom var alldeles nya. dom andra 5 arterna har jag ingen aning om vad det var. Står bara vattenaral på alla förpackningar. Hittade dock ingen anubias i år.
#19 - 24 mars 2010 10:09
Det har funnits på IKEA i Karlstad, iallafall. Om de fortfarande har det vet jag inte.

Annons