Använda kolfiltret i början?

#1 - 25 januari 2006 08:13
Jag är relativt ny i hobbyn och har nu köpt ett 110 l. Juwel Set. (Jag vet, det är för litet, men vad gör man när man bor trångt? ) [:o]

Frågan gäller det kolfilter som följde med i paketet (alltså en av flera filterbitar). Om man läser runt lite här på forumet så verkar det som att de flesta låter bli detta filter då eventuella gifter som fastnar i filtret förr eller senare kommer lämna materialet, så nu har jag en idé. Då jag håller på att bygga en frigolitbakgrund har jag ju ändå tänkt att låta akvariet stå och gå ca en vecka efter att bakgunden monterats (och samtidigt byta en massa vatten) för att få ut eventuella oönskade ämnen. Vore det då idé att ha kolfiltret igång denna vecka för att binda ämnen i det, och sedan kasta filtret? Låter rimligt tycket jag, men hur tänker ni rutinerade?
#2 - 26 januari 2006 06:16
[quote=Carassius]Vore det då idé att ha kolfiltret igång denna vecka för att binda ämnen i det, och sedan kasta filtret? Låter rimligt tycket jag, men hur tänker ni rutinerade?[/quote]

varför inte.
problemet med aktivt kol är att det måste bytas ut rätt ofta för att fungera och är man för långsam så kan det bli problem.
3 veckor har jag läst är längsta tiden man ska köra med.
#3 - 26 januari 2006 07:37
Jo det var så jag tänkte. Då kan jag använda det bara den veckan som jag "sköljer rent" bakgrunden för att binda så mycket "skräp" som möjligt och sedan slänga kolfiltret.

Jag provar.

Tack för svaret!
#4 - 26 januari 2006 13:13
[QUOTE=Carassius]Jo det var så jag tänkte. Då kan jag använda det bara den veckan som jag "sköljer rent" bakgrunden för att binda så mycket "skräp" som möjligt och sedan slänga kolfiltret.

Jag provar.

Tack för svaret![/QUOTE]

Jag hade låtit det gå i de 3 veckorna som Raven har med i sitt inlägg, sedan hade jag bytt ut den mot en ny. Det är faktiskt viktigt att hålla originaluppsättningen av filterkuddar tills du fått bra balans i karet, c:a 2-3 månader. Sedan kan du byta de filtermattor du vill mot blå filtersvamp, det viktiga är då att du har samma storlek på porerna som du ska byta(genomströmningen är uträknad för bästa filtrering). Juwel är lite egna, med sina "annorlunda" filter, därför borde folk acceptera och respektera deras syn på sitt eget filter(det har funnits i många år med små uppdateringar till det bättre) och göra som det står i bruksanvisningen, sen kan alla andra tycka vad dom vill. Det viktiga är i alla fall inkörningstiden på några månader!!! Jag äger själv ett REKORD 110 och ett RIO 400. Visst är det bäst med stora ytterfilter, men nu finns detta filter i akvariepaketet så varför inte göra som det rekommenderas???
#5 - 26 januari 2006 15:04
Anledningen att jag tänkt avvika från Juwel´s rekommendationer angående filtret är att jag vill slippa byta aktivt kol-filtret hela tiden. Dessutom verkar det ju som att de flesta här på forumet rekommenderar att man inte använder detta filter av diverse anledningar.

Annons