Använda modul som grotta?

#1 - 22 februari 2006 10:44
Var precis och köpte en modul som jag ska ha på botten, funkar det att köra upp ett par hål på baksidan och ha den som grotta? nån som har någon erfarenhet av detta?
#2 - 22 februari 2006 11:27
Har ingen direkt erfarenhet av det, men ajg ser ingen anledning till varför det INTE skulle funka.
Ett problem kanske skulle vara att modulen måste siliconas fast, och att det då kan bli problem om en fisk tex simmar in och dör i grottan.
#3 - 22 februari 2006 11:38
Ja det kanske inte är någon höjdare. Kanske bäst att låta bli! Eller ta en chansning... Undrar om Malawis är bra på att städa upp döda kompisar?
#4 - 22 februari 2006 11:39
jajo, har man tillräckligt många fiskar i karet försvinner döda polare rätt kvickt. Men säg att du har en sjuk fisk, som hade behövts plockas upp, och den gömmer sig i grottan?
#5 - 22 februari 2006 11:42
Jag har tidigare läst om andra som har och det fungerar nog jättebra. Jag funderade faktiskt själv ett tag på att göra så. Men problemet är ju som sagt att man silikonar den. Anledningen att jag inte gjorde var att jag tyckte det verkade krångligt ifall man t.ex. ska fånga upp fiskar och de då simmar in där. Men det beror väl lite på hur du placerar den och kanske hur stort ditt kar är...
#6 - 22 februari 2006 11:43
Kanske göra så pass stort hål så man kommer in med en hand, å sen hålla räkning på fiskarna.. kan funka!?
#7 - 22 februari 2006 11:45
Det jag har är ett 350L hörn kar. Tänkte placera den rätt långt fram i karet
#8 - 22 februari 2006 12:05
[quote=trigon]Kanske göra så pass stort hål så man kommer in med en hand, å sen hålla räkning på fiskarna.. kan funka!?[/quote]Det borde fungera bra och speciellt om du placerar den långt fram. Jag själv har ett 720 liter och funderade på att ha modulen i bakdelen, och det hade varit väldigt jobbigt att komma åt därför så valde jag att inte göra så. :)
#9 - 22 februari 2006 13:30
Problematiken med att man inte skulle kunna lyfta på modulen eftersom man måste silikona fast den går ju att lösa på ngt sätt.

Ngn slags anordning som man kan fästa modulen på botten med men som man lika lätt kan ta bort. Jag tänker knappar man har på jackor o dylikt, fäst "hanarna" på botten och "honorna" på modulen. Knapparna kommer väl att börja rosta, men e det skadligt?

Funkar kardborreband i vatten? i så fall vore det ett bra alternativ.

Aja själva konceptet e ju att kunna fästa o ta bort lika enkelt. Spåna på.
#10 - 22 februari 2006 13:38
Tänk på att göra nåt litet lufthål i modulen bara, kan bli bra flytförmåga om det ligger luft innanför...
#11 - 22 februari 2006 13:38
Kan ju ta en bit frigolit (lite större än modulen) och silikona fast modulen på. Sen lägger man denna bit på botten och lägger sand ovanpå frigoliten (både innanför och utanför modulen). Då bör den hålla sig på plats och det går att flytta den. Den enda risken är väl om man har grävande fiskar som gräver bort den mesta sanden och modulen då lyfter...

[quote=kentk]Tänk på att göra nåt litet lufthål i modulen bara, kan bli bra flytförmåga om det ligger luft innanför...[/quote]
Borde inte vara något problem eftersom modulen kommer att ha öppningar på baksidan. ;)
#12 - 22 februari 2006 13:47
Tack alla! :) Nu har jag lite att klura på! Har precis sågat lite, tyckte den var lite för hög så jag har kapat ner den ca 5cm >0
#13 - 22 februari 2006 13:47
en glasskiva som limmas i modulen borde vara en bra lösning. Den ger ju dessutom lite tyngd och syns inte så mycket om den skulle bli blottad.
#14 - 22 februari 2006 14:42
Det enklaste måste ju vara att silikona fast den på en flat sten, den kan man ju bara gräva ner så djupt att den inte syns. Sen är det ju bara att lyfta hela om man vill komma åt ev. fisk inuti.
#15 - 22 februari 2006 15:31
Vi har en M-modul om jag minns rätt. Den ska vi använda som sten. Vi har köpt plexiglas som vi tänkte silikonera fast den på. Då kan man göra som så att det är lite utstick också runtom modulen.

Vi har även borrat några mindre hål i taket på den så att luften åker ur. Det tillsammans med lite sand i den och runtom borde hålla den på plats.

Bara ett tips :).
#16 - 22 februari 2006 16:10
[quote=ebbaliten]Vi har en M-modul om jag minns rätt. Den ska vi använda som sten. Vi har köpt plexiglas som vi tänkte silikonera fast den på. Då kan man göra som så att det är lite utstick också runtom modulen.

Vi har även borrat några mindre hål i taket på den så att luften åker ur. Det tillsammans med lite sand i den och runtom borde hålla den på plats.

Bara ett tips :).[/quote]

Kul!! Jag har också M-modulen:) Synd att ni inte testat det än. Ska se om jag kan fixa en bit plexi o testa, annars får ni gärna meddela hur det går om ni blir klara innan mig:)
#17 - 22 februari 2006 20:23
Det går bra att silicona den i botten , se bara till att du har tillräckligt stort
hål till att få in en slang , så kan man använda sig av lite
sugkraft för att ta väck eventuella döda fiskar.

mvh

/Baggen
#18 - 22 februari 2006 20:52
Har inte siliconat fast något än! (kliar mig i huvudet) Vad göra, tål att tänkas på! Hoppas på att BTN Gurun Kjell har nån åsikt i ämnet:)
#19 - 23 februari 2006 16:26
[QUOTE=trigon]Kul!! Jag har också M-modulen:) Synd att ni inte testat det än. Ska se om jag kan fixa en bit plexi o testa, annars får ni gärna meddela hur det går om ni blir klara innan mig:)[/QUOTE]

Vi ska fixa det i veckan och lägga det i akvariet nästa helg då vi gör ett akvariebyte...får se om du hunnit före oss då :).
#20 - 23 februari 2006 19:10
Funderat lite!!

Hoppade över det här med modulen som grotta,för har man otur så kanske det skulle bli ansamlings plats för fekalier. Kapade ner den lite till för att få en bra höjd på den och smackade dit den...:D
#21 - 23 februari 2006 22:02
Jag gjorde nyligen en bakgrund i frigolit. Hade frigolit över så jag gjorde två "stenar" med grottor i på baksidan som jag tänkte silikona fast. Sedan blev jag inte helt nöjd med varken bakgrunden eller stenarna så jag ville inte silikona fast stenarna permanent - dels för att jag kanske inte ville ha dem kvar och dels för att jag kanske ville flytta dem. Jag silikonade fast dem på varsin plastskiva som var cirka 10-15 cm större runtom än stenen sedan öste jag på med sand och sten runtom.
Så om mina modulstenar av frigolit står kvar så lär nog inte en BTN-modul som sätts fast på liknande sätt flyta upp.
Se bilden det är alltså en hög stående grå frigolitmodul och en liggande grå frigollitmodul.
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=3814&cat=866

Annons