Använda två olika sorts uppstartbakterier

#1 - 20 maj 2007 13:41
Vi använde först nitrivec men så tog det slut, så gick vi till akvarieaffären och frågade efter nitrivec men de hade inte det, de sa att det går bra med en annan sorts uppstartbakterier. Vi läste på nitrivec flaskan att man ska hälla i det i 10 dagar vid start av ett nytt akvarium och vi har bara hällt i det i 3 dagar. Kan vi alltså fortsätta med den andra sortens uppstartbakterier? Den nya sorten är Biotopol. Finns det risk att nitrivec effekten försvinner om vi häller i den nya sorten?
#2 - 20 maj 2007 17:29
Ja det finns risk att bateriekulturen som finns i nitrivec försvinner men inte effekten som du vill uppnå! Kanske du erhåller ett ännu bättre resultat med den nya kulturen.
#3 - 22 maj 2007 05:39
Tack för svaret, ska kolla nitrit värden idag och se hur det ser ut.
Biotopol behöver man bara hälla i en gång och inte upprepa det i 10 dagar som nitrivec gör.
#4 - 22 maj 2007 20:03
Biotopol är ett vattenberedningsmedel, tar bort klor och tungmetaller etc, inte någon bakteriekultur, är det JBL du är ute efter så är det Denitrol! http://www.aquaessentials.co.uk/index.php?main_page=product_info&products_id=530

Har inte provat det men Nitrivec håller jag på och testar men det verkar inte ha någon effekt alls, men kan inte säga slutgiltigt än! Däremot har jag fått rekommendationer om att Denitrol ska vara, åtminstone, bättre!
#5 - 23 maj 2007 07:24
Jag förstår inte det här, tillföra bakterier går ju bara när det finns ett underlag för dem dvs föda... och då kommer dom av sig själv...ev då kan det vara en hjälp...

har aldrig hällt i bakterier i någon av mina tre tankar och skulle inte ens göra det i en nödsituatiuon utan skulle då hellre byta lite mer vatten...

[?]

Är det kanske en religion......
#6 - 23 maj 2007 08:10
Xul skrev:
Är det kanske en religion......

Nej.. snarare kommersiellt framkallad osäkerhet/optimeringshets ..

(Säger nån som hivat i 2 flaskor, vid olika tillfällen, eg bara för säkerhets skull)
#7 - 23 maj 2007 18:48
Tackar för svar, vi har inte hällt i något mer och alla värden ser bra ut som det ska så det bör inte vara något problem. Vi ska också göra en vattenbyte på söndag.

Annons