Använder ni extern blixt?

#1 - 19 januari 2011 19:15
Ni som är med i fototävlingen och tar underbart vackra foton, använder ni er av externblixt när ni tar era akvariefoton?
#2 - 19 januari 2011 19:31
slänger in lite länkar till dig pia. Lycka till

För min egen del handlar det om att ta massor kort, utan blixt. extern blixt skulle underlätta men jag belyser bara med akvarierampen, ev extralampa.
Nu har jag bara tagit med kompaktkameran på mina bilder men systemkameran underlättar kvaliten, sen finns ju bildhanteringprogrammen till hjälp

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=75755
http://foto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=3a14c9e2-478f-4b70-908e-634425a1f4d4
#3 - 19 januari 2011 19:36
Tack!

Jag kör också bara med ljuset från rampen, ingen blixt men fundrar på att om jag köpa en för att bättre färger på fiskarna om det nu hjälper.

Köpte en Canon PowerShot SX20 IS innan jul så nu håller på att lär mig ta akvariefoton.
#4 - 19 januari 2011 19:49
Sökte med sökordet "extern" istället för blixt och fick en massa träffar så nu skall det läsas på :)
#5 - 19 januari 2011 19:57
Det är lika viktigt som en bra kamera eller makro glugg om inte viktigare med en bra blixt.
#6 - 19 januari 2011 19:59
Mata gärna in dina slutsatser i denna tråd. Jag tror det är en mycket stor fördel med extern blixt. Det blir väldigt blänkande fiskar med inbyggd blixt. Och ljust från vanliga rampen är inte tillräckligt för att få skarpa bilder...
#7 - 19 januari 2011 20:01
Skall försöka men jag vet såå otroligt lite om att foto...men om någon har lite tips så tar jag gärna emot det här i tråden :)
#8 - 19 januari 2011 20:02
2 blixtar är det idealiska en snett uppåt och en liggande på täck glaset.
#9 - 19 januari 2011 20:05
lillfrasse skrev:
Det är lika viktigt som en bra kamera eller makro glugg om inte viktigare med en bra blixt.

Det är denna kameran och vad jag förstår så har jag jag nån typ av macro,
det står närgräns: 0 cm från objektivets framsida I supermakroläge ?

http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/langzoom/canon-powershotsx20is/124500.3270/#tabs
#10 - 19 januari 2011 20:39
Står det närgräns 0 i manualen med?
#11 - 19 januari 2011 20:45
Jag har ett läge som heter "Supernärbild" och i användarmanualen står det s-närbild= 0-10 cm under fokurseringsområde.
#12 - 19 januari 2011 20:57
Men vad gör du framför datorn då slå på det då och fota lite fesk.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 19 januari 2011 21:03
Jag använder alltid en extern blixt om jag skall fota något i akvariet som rör sig.
#14 - 19 januari 2011 21:10
Jag använder alltid en extern blixt om jag skall fota något i akvariet som rör sig.

Det är en syn utöver det vanliga Kjell med 2 kryckor och kamera med blixten med sådan där förlännings kabel fäller upp glasögonen och knäpper loss snacka om allt för konsten :d
#15 - 19 januari 2011 21:11
lillfrasse skrev:
Men vad gör du framför datorn då slå på det då och fota lite fesk.

Det är den jag använder när jag fotar men får inte till ljuset ibland och fundrar på om jag skall köpa en extern blixt.
#16 - 19 januari 2011 21:12
lillfrasse skrev:
Det är en syn utöver det vanliga Kjell med 2 kryckor och kamera med blixten med sådan där förlännings kabel fäller upp glasögonen och knäpper loss snacka om allt för konsten :d

Det kan jag tänka mig ;):)
#17 - 19 januari 2011 21:14
lillfrasse skrev:
2 blixtar är det idealiska en snett uppåt och en liggande på täck glaset.

Det blir nog till att köpa en extern blixt, tack för svaren!
#18 - 19 januari 2011 21:22
Pssst kolla i Asien tråden ;)
#19 - 19 januari 2011 22:03
Lite kul att denna tråden fanns. Jag har precis packat upp och provat min nya fjärrstyrda blixt. Funkade bra. Köpte på ebay!
500:- för blixten och 210:- för radio-fjärrkontrollen, inkl frakt.
Det verkar vara bra grejer för dom pengarna:)
Fotar inte så mycket så jag vill inte betala 3-4000 för en blixt.:(
Skall träna nu så jag kan hantera detta till Tysklandsresan
Bilagor:
#20 - 20 januari 2011 11:38
För info!

Gå till ebay.com och sök på YN650 så hittar ni den blixten jag köpte.
#21 - 20 januari 2011 11:56
Sedan jag köpte extern blixt ställer jag mig frågan varför jag inte gjorde det tidigare:p. Även fjärrstyrningen är kanon att ha, jag har Canons egen original, men det funkar många gånger jättebra med en förlängningskabel:).
#22 - 20 januari 2011 16:15
Jag siktar lite på en ny kompaktkamera men vill samtidigt ha möjlighet till extern blixt. Någon så har några bra förslag på en lämplig kompromiss. Jag är inte och kommer inte att bli fotoproffs eller ens i närheten, men vill ändå ha möjligheten att ta lite bättre bilder på fiskar och natur. Särskilt närbilder.
#23 - 20 januari 2011 17:46
PiaJo skrev:
Det är denna kameran och vad jag förstår så har jag jag nån typ av macro,

det står närgräns: 0 cm från objektivets framsida I supermakroläge ?

http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/langzoom/canon-powershotsx20is/124500.3270/#tabs

Jag har denna kameran och den går under kompakt fast under långzoomarna.
#24 - 20 januari 2011 17:48
Jag kan inget om externa blixtar, måste denna sitta på kameran eller kan man ha den "löst" för att tex. få ljuset ovanifrån i karet?
http://www.netonnet.se/art/foto/blixt/blixt-canon/Canon-Speedlite270EX/122923.4574/
#25 - 20 januari 2011 17:50
Ok ja den kameran ser ut att vara nåt som jag är ute efter, jag missade visst det.
#26 - 20 januari 2011 17:51
Det finns en nyare modell för denna var visst en utgående modell, stod och valde mellan dessa två.
#27 - 20 januari 2011 21:17
PiaJo skrev:
Jag kan inget om externa blixtar, måste denna sitta på kameran eller kan man ha den "löst" för att tex. få ljuset ovanifrån i karet?

http://www.netonnet.se/art/foto/blixt/blixt-canon/Canon-Speedlite270EX/122923.4574/

Det går att ha blixten löst, men då måste du dels ha en blixt som klarar det samt en styrning av något slag.
#28 - 20 januari 2011 21:30
Finns ingen sladd man kan koppla mellan blixt och kamera så att man exempelvis kan lägga blixten på täckglaset och röra sig intill med kameran?
#29 - 20 januari 2011 21:42
Dre skrev:
Finns ingen sladd man kan koppla mellan blixt och kamera så att man exempelvis kan lägga blixten på täckglaset och röra sig intill med kameran?

Jo det finns sladd och trådlöst lite vad man vill pröjsa.
#30 - 20 januari 2011 22:07
Blixt och dunder

Eftersom det inte gick så bra i fototävlingen och allt hänger på tekniken. Började jag mickla med tekniken. Jag har en Canon 500D och en Metz 58 AF-1 som externblixt. Båda är mycket bra. Men utan sladd eller trådlös så funkar det inte att separera dessa.
Jag körde med sladd tidigare i livet och det var bökigt och hängde i vägen. Så nu blir det trådlöst att lägga på täckglaset. Det finns också ”slav blixtar” som löser ut av ljuset från huvudblixten. Kanske det kan vara rätt väg att gå?:confused:

Jag skall slå ansjos bilder! Annars blir det en bra Canon till salu!:p:d[:o]
#31 - 20 januari 2011 22:18
Själv har jag aldrig kört med extern blixt på mina/våra bilder!
Det är lite olika om jag fotar utan blixt eller med den inbyggda.. Det är lite knepigt att få till det med blixt men det går! Får se till så man inte fotar exakt rakt in i karet då självklart ljuset reflekteras i glaset. Däremot får man inte fota för snett in heller då bilden kan se "vrängd" ut.
I vår tråd "720 Sydamerika" finns ju en hel del bilder både med och utan blixt och jag tycker båda alternativen funkar! De flesta yngelbilderna är med blixt. :)
#32 - 20 januari 2011 22:42
Hellsson skrev:
Själv har jag aldrig kört med extern blixt på mina/våra bilder!

Det är lite olika om jag fotar utan blixt eller med den inbyggda.. Det är lite knepigt att få till det med blixt men det går! Får se till så man inte fotar exakt rakt in i karet då självklart ljuset reflekteras i glaset. Däremot får man inte fota för snett in heller då bilden kan se "vrängd" ut.

I vår tråd "720 Sydamerika" finns ju en hel del bilder både med och utan blixt och jag tycker båda alternativen funkar! De flesta yngelbilderna är med blixt. :)

Vissa måste kompensera kreativitet med teknik (pekar på mig själv).
Bilagor:
#33 - 20 januari 2011 22:49
bossep skrev:
Eftersom det inte gick så bra i fototävlingen och allt hänger på tekniken. Började jag mickla med tekniken. Jag har en Canon 500D och en Metz 58 AF-1 som externblixt. Båda är mycket bra. Men utan sladd eller trådlös så funkar det inte att separera dessa.

Jag körde med sladd tidigare i livet och det var bökigt och hängde i vägen. Så nu blir det trådlöst att lägga på täckglaset. Det finns också ”slav blixtar” som löser ut av ljuset från huvudblixten. Kanske det kan vara rätt väg att gå?:confused:

Jag skall slå ansjos bilder! Annars blir det en bra Canon till salu!:p:d[:o]

Köp en slavblixt för undervattensfoto, funkar ju lika bra på land... och så kan man få till schyssta vinklar eftersom man kan doppa blixten i akvariet;)
Har en själv här hemma... men jag använder den inte så ofta:p
#34 - 20 januari 2011 22:53
karrokaja skrev:
Köp en slavblixt för undervattensfoto, funkar ju lika bra på land... och så kan man få till schyssta vinklar eftersom man kan doppa blixten i akvariet;)

Har en själv här hemma... men jag använder den inte så ofta:p

Skulle ha snott din UV kamera och blixt när jag var hemma hos dig. glömde det i hastigheten!;)
#35 - 20 januari 2011 23:13
bossep skrev:
Skulle ha snott din UV kamera och blixt när jag var hemma hos dig. glömde det i hastigheten!;)

Haha!!! nu har jag en filmkamera också:)
Dock är vattenhuset för stort för att tryckas ner i akvariet på ett säkert sätt (hårt metallhölje) så vi väntar till sommarn, kan LOVA att det kommer karrokaja-fångar-roliga-djur-i-sjön-filmer;)
#36 - 20 januari 2011 23:27
karrokaja skrev:
Haha!!! nu har jag en filmkamera också:)

Dock är vattenhuset för stort för att tryckas ner i akvariet på ett säkert sätt (hårt metallhölje) så vi väntar till sommarn, kan LOVA att det kommer karrokaja-fångar-roliga-djur-i-sjön-filmer;)

Varför skickar du inte hit den i stället? Här kan man filma året runnt!
#37 - 20 januari 2011 23:39
bossep skrev:
Varför skickar du inte hit den i stället? Här kan man filma året runnt!

Ja karro! Du kan både filma vattendjur och bevismaterial mot gerillasoldater på samma dag. Jag lovar att det blir action. ;)
#38 - 20 januari 2011 23:39
tsss i din lilla sjö som man ser MAX en dm i;) nää tack...
Frakten lär bli dyr och jag vågar INTE skicka en kamera för 21 laxar
#39 - 20 januari 2011 23:40
Ja karro! Du kan både filma vattendjur och bevismaterial mot gerillasoldater på samma dag. Jag lovar att det blir action. ;)

kommer tro att rasket är en bomb och skjuta mej innan jag sagt holla como esta?
#40 - 20 januari 2011 23:50
Alla mina kort i fototävlingen är inte tagna med extern blixt. Tror bara ett har varit det hittills. Men ja, sen jag köpte den använder jag den alltid. Nikon sb-600 använder jag, mycket nöjd.
#41 - 20 januari 2011 23:55
Ingen av mina är med extern blixt och med en Canon A2000IS, och ja ni ser hur bra det går. :p
#42 - 21 januari 2011 00:40
karrokaja skrev:
tsss i din lilla sjö som man ser MAX en dm i;) nää tack...

Frakten lär bli dyr och jag vågar INTE skicka en kamera för 21 laxar
Du får ta den i knät!
I den lilla sjön var det ungefär 2 meter sikt under hyacinterna med en Secchi disk! I den stora brukar det vara 10 -20!
Jag har nog sagt en och annan ramsa över att jag inte köpte kameran du rekommenderade, typ din.
Snålheten har än en gång bedragit visheten!
#43 - 21 januari 2011 02:00
Angående "fota under vatten" kan jag nämna att jag köpte en Canon Powershot D10. Tanken var att den skulle funka som semesterkamera & samtidigt kunna följa med vid snorkling.

Och, jovars, vattentät är den. Tyvärr är bildkvaliteten så usel, ungefär i klass med en halvdan mobiltelefonkamera, att jag inte använder den. Den har så dåligt dynamiskt omfång och så dålig exponeringsautomatik att det är stört omöjligt att ta acceptabla bilder med den, under ELLER över vatten. Två och ett halvt tusen... inte i sjön, och inte åt skogen, utan åt fanders.
#44 - 21 januari 2011 10:04
ansjo skrev:
Det går att ha blixten löst, men då måste du dels ha en blixt som klarar det samt en styrning av något slag.

lillfrasse skrev:
Jo det finns sladd och trådlöst lite vad man vill pröjsa.

Funkar denna att ha löst ?
http://www.netonnet.se/art/foto/blixt?BrandFilter=Canon&PriceFilter=

Min kamera skall var kompatibel med denna.

Annons