lillfrasse skrev:Det är lika viktigt som en bra kamera eller makro glugg om inte viktigare med en bra blixt.
Kjell Fohrman skrev:Jag använder alltid en extern blixt om jag skall fota något i akvariet som rör sig.
lillfrasse skrev:Men vad gör du framför datorn då slå på det då och fota lite fesk.
lillfrasse skrev:Det är en syn utöver det vanliga Kjell med 2 kryckor och kamera med blixten med sådan där förlännings kabel fäller upp glasögonen och knäpper loss snacka om allt för konsten :d
lillfrasse skrev:2 blixtar är det idealiska en snett uppåt och en liggande på täck glaset.
Kjell Fohrman skrev:Jag använder alltid en extern blixt om jag skall fota något i akvariet som rör sig.
PiaJo skrev:Det är denna kameran och vad jag förstår så har jag jag nån typ av macro,
det står närgräns: 0 cm från objektivets framsida I supermakroläge ?
http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/langzoom/canon-powershotsx20is/124500.3270/#tabs
PiaJo skrev:Jag kan inget om externa blixtar, måste denna sitta på kameran eller kan man ha den "löst" för att tex. få ljuset ovanifrån i karet?
http://www.netonnet.se/art/foto/blixt/blixt-canon/Canon-Speedlite270EX/122923.4574/
Dre skrev:Finns ingen sladd man kan koppla mellan blixt och kamera så att man exempelvis kan lägga blixten på täckglaset och röra sig intill med kameran?
Hellsson skrev:Själv har jag aldrig kört med extern blixt på mina/våra bilder!
Det är lite olika om jag fotar utan blixt eller med den inbyggda.. Det är lite knepigt att få till det med blixt men det går! Får se till så man inte fotar exakt rakt in i karet då självklart ljuset reflekteras i glaset. Däremot får man inte fota för snett in heller då bilden kan se "vrängd" ut.
I vår tråd "720 Sydamerika" finns ju en hel del bilder både med och utan blixt och jag tycker båda alternativen funkar! De flesta yngelbilderna är med blixt. :)
bossep skrev:Eftersom det inte gick så bra i fototävlingen och allt hänger på tekniken. Började jag mickla med tekniken. Jag har en Canon 500D och en Metz 58 AF-1 som externblixt. Båda är mycket bra. Men utan sladd eller trådlös så funkar det inte att separera dessa.
Jag körde med sladd tidigare i livet och det var bökigt och hängde i vägen. Så nu blir det trådlöst att lägga på täckglaset. Det finns också ”slav blixtar” som löser ut av ljuset från huvudblixten. Kanske det kan vara rätt väg att gå?:confused:
Jag skall slå ansjos bilder! Annars blir det en bra Canon till salu!:p:d[:o]
karrokaja skrev:Köp en slavblixt för undervattensfoto, funkar ju lika bra på land... och så kan man få till schyssta vinklar eftersom man kan doppa blixten i akvariet;)
Har en själv här hemma... men jag använder den inte så ofta:p
bossep skrev:Skulle ha snott din UV kamera och blixt när jag var hemma hos dig. glömde det i hastigheten!;)
karrokaja skrev:Haha!!! nu har jag en filmkamera också:)
Dock är vattenhuset för stort för att tryckas ner i akvariet på ett säkert sätt (hårt metallhölje) så vi väntar till sommarn, kan LOVA att det kommer karrokaja-fångar-roliga-djur-i-sjön-filmer;)
bossep skrev:Varför skickar du inte hit den i stället? Här kan man filma året runnt!
VisualDarkness skrev:Ja karro! Du kan både filma vattendjur och bevismaterial mot gerillasoldater på samma dag. Jag lovar att det blir action. ;)
karrokaja skrev:tsss i din lilla sjö som man ser MAX en dm i;) nää tack...
Du får ta den i knät!Frakten lär bli dyr och jag vågar INTE skicka en kamera för 21 laxar
ansjo skrev:Det går att ha blixten löst, men då måste du dels ha en blixt som klarar det samt en styrning av något slag.
lillfrasse skrev:Jo det finns sladd och trådlöst lite vad man vill pröjsa.