En liten uppdatering för dom som bryr sig!
Dom har börjat färga ut riktigt fint och är inte lika aggro mot varandra, paret besöker deras grotta tillsammans oftare och oftare. Men fortfarande inga tydliga lek-tendenser!
Men jag håller tummarna!
---------------------------
Har eventuelly fått tag i en lokal nere i källaren där jag bor! Härligt härligt! Då kommer detta + några fler akvarium flytta ner dit för att bli (förhoppningvis) rena odlings akvarier.
Med 720L inkommande i lägenheten känns det ganska skönt att få bort en del akvarium som man tidigare införskaffat för att fylla ut saknaden av ett stort kar.
Håller på att göra en liten film om dessa baenschi också, men den har inte blivit redigerad än.(lär mig nytt redigeringsprogram)
Hej hopp!
Jag tror att du får fart på dom om du ger dom lite fler "lekplats"-ställen att välja mellan. Jag tror även att de blir en aning mindre skygga då. Addera fler plejs och lite tätare plantering.
Du kan skaffa några mindre rotpinnar och bara lägga i en hög så bildas hur många fina små stllen som helst. Kokosnötskalen är garanterat poppis och du kan, som du har tänkt, bara såga dom mitt itu och sedan karva en öppning i kanten, trycka ner skalet lite i sanden så fixar honan en lagom öppning själv. Man kan såklart borra ett litet hål också, i sidan eller vid nedre kanten på kokosnöten, men sådana lösningar kanske passar typ Palettciklider bättre...
Jag borrade lite onödigt "höga" hål i de nötter som jag ploppade ner till viejitorna i 600-baljan - men honorna gräver till det och ordnar själva och har lekt, alla tre, i dessa.
Kolla det skalet (film i 960-tråden, några sidor bakåt) som det tog två minuter för en avAgassizii-honorna att välja och leka i - bara en liten karvning i nedersta kanten - och det är inte ens en halv kokosnöt utan bara en liten skärva.
Lycka till nu med dina fina baenschi!:)