Ap. baenschi "Inka50"

#1 - 12 februari 2009 23:08
Jahapp då vart det ett till projekt mitt uppe i all kaos!

När jag såg dessa kunde jag inte låta bli att köpa dom!

Akvariet är på 50L + och där går mitt nyköpta Apistogramma baenschi par och en Ancistrus sp. hane.

Har tagit lite bilder som vart mindre bra men dom får duga för tillfället.

Inredningen vart jag ganska nöjd med, men det kommer såklart bli några ändringar.

Till bilderna!

Börjar med en helbild sen blir det huller om buller.
[ATTACH]17498[/ATTACH]
[ATTACH]17497[/ATTACH][ATTACH]17496[/ATTACH]
[ATTACH]17495[/ATTACH][ATTACH]17494[/ATTACH]
[ATTACH]17493[/ATTACH][ATTACH]17492[/ATTACH]
[ATTACH]17491[/ATTACH][ATTACH]17490[/ATTACH]
[ATTACH]17489[/ATTACH]

Vill bara tillägga att dom är väldigt mysiga och kära.

Hoppas det blir nån lek!

/Markus
#2 - 12 februari 2009 23:16
Kul!

Skall dom få nån grotta med då?
Kanske räcker med vita stenens hål?
#3 - 12 februari 2009 23:19
Bowman skrev:
Kul!

Skall dom få nån grotta med då?

Kanske räcker med vita stenens hål?

Den vita stenen har en väldigt bra grotta, men jag tänkte göra en MaxB variant av en kokosnöt...dvs Borra en öppning, så man slipper ha nöt-halvan på snedden.

Kommer även blir lite mer växter, + att cabomban(?) ska tas bort helt.
#4 - 12 februari 2009 23:21
Jag har borrat/karvat en öppning, men i kanten, bara så honan kan skotta igen hålet lite med om hon vill.
#5 - 12 februari 2009 23:26
Bowman skrev:
Jag har borrat/karvat en öppning, men i kanten, bara så honan kan skotta igen hålet lite med om hon vill.

Ja det är så jag hade tänkt göra ungefär!

Om nån har eller har erfarenhet av dessa, dela gärna med er!

Det gäller även inredning m.m kritik!
#6 - 14 februari 2009 03:52
ingen som vill tilllägga nåt som vanligt? :/
#7 - 14 februari 2009 08:46
Att de är djävulskt svåra att fånga:p...
Tänkte flytta mina till mitt 900 liters så räkorna får vara ifred i det karet, men det får nog bli en tömning av kar innan jag får tag i de sista två Ap.orna i det karet....
#8 - 14 februari 2009 11:05
Markus1984 skrev:
ingen som vill tilllägga nåt som vanligt? :/

ett tips är att sätta en liten bit svart sopsäck bakom så har du en nice bakgrund
#9 - 14 februari 2009 13:01
ansjo skrev:
Att de är djävulskt svåra att fånga:p...

Tänkte flytta mina till mitt 900 liters så räkorna får vara ifred i det karet, men det får nog bli en tömning av kar innan jag får tag i de sista två Ap.orna i det karet....

Dom var ganska lätta att fiska upp i affären(fiskar upp mina firrar själv numera), men mina C.cutteri jag köpte igår var det inte lika lätt med!!!
#10 - 14 februari 2009 13:02
Link_Mag skrev:
ett tips är att sätta en liten bit svart sopsäck bakom så har du en nice bakgrund

Yes, har bara inte hunnit med, akvariet skall flyttas vid månads-skiftet...tänkte ordna en bakrund till det då..
#11 - 14 februari 2009 17:37
Fotoförsök vid matning!

A. Baenschi Inka50 är otroligt snabba och mina Hane 'r väldigt skygg av sig, gömmer sig hela tiden i deras lilla grotta.

- Men! Jag försökte fota dom alldeles nyss när jag skulle utfodra mina djur :)

Här kommer lite bilder på honan:

[ATTACH]17559[/ATTACH][ATTACH]17560[/ATTACH]
[ATTACH]17561[/ATTACH][ATTACH]17562[/ATTACH]
[ATTACH]17563[/ATTACH]
#12 - 20 februari 2009 13:13
En liten uppdatering för dom som bryr sig!

Dom har börjat färga ut riktigt fint och är inte lika aggro mot varandra, paret besöker deras grotta tillsammans oftare och oftare. Men fortfarande inga tydliga lek-tendenser!

Men jag håller tummarna!

---------------------------

Har eventuelly fått tag i en lokal nere i källaren där jag bor! Härligt härligt! Då kommer detta + några fler akvarium flytta ner dit för att bli (förhoppningvis) rena odlings akvarier.

Med 720L inkommande i lägenheten känns det ganska skönt att få bort en del akvarium som man tidigare införskaffat för att fylla ut saknaden av ett stort kar.

Håller på att göra en liten film om dessa baenschi också, men den har inte blivit redigerad än.(lär mig nytt redigeringsprogram)

Hej hopp!
#13 - 20 februari 2009 13:45
Markus1984 skrev:
En liten uppdatering för dom som bryr sig!

Dom har börjat färga ut riktigt fint och är inte lika aggro mot varandra, paret besöker deras grotta tillsammans oftare och oftare. Men fortfarande inga tydliga lek-tendenser!

Men jag håller tummarna!

---------------------------

Har eventuelly fått tag i en lokal nere i källaren där jag bor! Härligt härligt! Då kommer detta + några fler akvarium flytta ner dit för att bli (förhoppningvis) rena odlings akvarier.

Med 720L inkommande i lägenheten känns det ganska skönt att få bort en del akvarium som man tidigare införskaffat för att fylla ut saknaden av ett stort kar.

Håller på att göra en liten film om dessa baenschi också, men den har inte blivit redigerad än.(lär mig nytt redigeringsprogram)

Hej hopp!

Jag tror att du får fart på dom om du ger dom lite fler "lekplats"-ställen att välja mellan. Jag tror även att de blir en aning mindre skygga då. Addera fler plejs och lite tätare plantering.
Du kan skaffa några mindre rotpinnar och bara lägga i en hög så bildas hur många fina små stllen som helst. Kokosnötskalen är garanterat poppis och du kan, som du har tänkt, bara såga dom mitt itu och sedan karva en öppning i kanten, trycka ner skalet lite i sanden så fixar honan en lagom öppning själv. Man kan såklart borra ett litet hål också, i sidan eller vid nedre kanten på kokosnöten, men sådana lösningar kanske passar typ Palettciklider bättre...
Jag borrade lite onödigt "höga" hål i de nötter som jag ploppade ner till viejitorna i 600-baljan - men honorna gräver till det och ordnar själva och har lekt, alla tre, i dessa.
Kolla det skalet (film i 960-tråden, några sidor bakåt) som det tog två minuter för en avAgassizii-honorna att välja och leka i - bara en liten karvning i nedersta kanten - och det är inte ens en halv kokosnöt utan bara en liten skärva.
Lycka till nu med dina fina baenschi!:)
#14 - 20 februari 2009 13:53
Yes, bilderna på akvariet/fiskarna är inte helt nya har planterat lite mer nu.. ska försöka ta några fina bilder senare också. Har så mycket att planera just med nu den eventuella lokalen, flytten av 720L, 1 'hamster-hylla' ska byggas till tjejen samt en ställning till ett par akvarium jag ska ha i lokalen.

har 2 kokosnötter på kokning as we speak....

Tack för tips och råd!

Funderar på om jag ska ut och leta lite löv också, vilka löv är det som rekomenderas, kan man ta från både trä och de som ligger på marken? (om jag hittar nå löv vid denna årstid)
#15 - 20 februari 2009 14:00
Markus1984 skrev:
Yes, bilderna på akvariet/fiskarna är inte helt nya har planterat lite mer nu.. ska försöka ta några fina bilder senare också. Har så mycket att planera just med nu den eventuella lokalen, flytten av 720L, 1 'hamster-hylla' ska byggas till tjejen samt en ställning till ett par akvarium jag ska ha i lokalen.

har 2 kokosnötter på kokning as we speak....

Tack för tips och råd!

Funderar på om jag ska ut och leta lite löv också, vilka löv är det som rekomenderas, kan man ta från både trä och de som ligger på marken? (om jag hittar nå löv vid denna årstid)

Är din flickvän en hamster?:D
#16 - 20 februari 2009 14:08
MaxB skrev:
Är din flickvän en hamster?:D

Haha ja ibland undrar man.....nej hon är hamsteruppfödare...och pga att jag ska in med ett 720L i vårat "kontor" får jag lov att bygga en ny och smidigare hylla åt henne...hon har väl 7 hamstrar hemma nu, varav 1 är dräktig.

Löven?
#17 - 20 februari 2009 14:16
Markus1984 skrev:
Haha ja ibland undrar man.....nej hon är hamsteruppfödare...och pga att jag ska in med ett 720L i vårat "kontor" får jag lov att bygga en ny och smidigare hylla åt henne...hon har väl 7 hamstrar hemma nu, varav 1 är dräktig.

Löven?

Haha, ja, jag fattar - skojade bara med dig lite!:)

Eklöv säger dom skall vara bra - torra löv som har ramlat av trädet... Vet inte riktigt hur det fungerar med "färska", alltså om det är ok att plocka gröna löv, torka dom och sedan använda.
#18 - 20 februari 2009 14:19
MaxB skrev:
Haha, ja, jag fattar - skojade bara med dig lite!:)

Eklöv säger dom skall vara bra - torra löv som har ramlat av trädet... Vet inte riktigt hur det fungerar med "färska", alltså om det är ok att plocka gröna löv, torka dom och sedan använda.

Okej! får skriva ut en bild på en ek, och ett eklöv och bege mig ut och tomta lite då!
#19 - 20 februari 2009 14:28
Markus1984 skrev:
Okej! får skriva ut en bild på en ek, och ett eklöv och bege mig ut och tomta lite då!

Här kan du kolla;
http://barabarr.savea.se/images/products/huge/14__eklov.jpg
#20 - 20 februari 2009 15:40
Ek och boklöv är det bästa, och mycket av boklöven sitter fortfarande kvar på träden så det är bara att gå ut och roffa åt sig:)...
#21 - 20 februari 2009 17:11
Då drar jag iväg ett par bilder på mitt par:):
[ATTACH]17683[/ATTACH]
[ATTACH]17684[/ATTACH]
Och jag lyckades även med konststycket att fota mina snabbaste invånare:p:
[ATTACH]17685[/ATTACH]
#22 - 21 februari 2009 10:49
MaxB skrev:

Yes jag han google lite igår...var längesen man var med i "skogsmulle" och hade koll på dessa ting :D
#23 - 21 februari 2009 10:50
ansjo skrev:
Ek och boklöv är det bästa, och mycket av boklöven sitter fortfarande kvar på träden så det är bara att gå ut och roffa åt sig:)...

Ah då plockar jag hellre från trädet och sen torkar dom...!
#24 - 21 februari 2009 10:52
ansjo skrev:
Då drar jag iväg ett par bilder på mitt par:):

[ATTACH]17683[/ATTACH]

[ATTACH]17684[/ATTACH]

Och jag lyckades även med konststycket att fota mina snabbaste invånare:p:

[ATTACH]17685[/ATTACH]

Väldigt fina bilder!

Orättvist att det inte blir nån rättvisa när jag tar kort med min kamera !

min hona är mindre gul fast mer fläckig och randig..hanen är lite blekare än din...så dom har nog inte färgat ut till fullo än!

Väldigt fin fisk iallfall!
#25 - 26 februari 2009 19:07
Baenshi paret har slutit fred! Nu visar dom vackert upp sig för varandra och simmar sida vid sida då och då! Hoppas det är lek på gång.

Ska knäppa lite kort imorrn!
#26 - 2 mars 2009 21:30
Nöjd med en bild!!

Lyckades precis knäppa ett kort på min fina Baenshi hona, riktigt nöjd med bilden!
#27 - 2 mars 2009 21:57
Markus1984 skrev:
Lyckades precis knäppa ett kort på min fina Baenshi hona, riktigt nöjd med bilden!

Ja det var ett fint kort!
Hur mår dom annars nu?
#28 - 2 mars 2009 22:03
Bowman skrev:
Ja det var ett fint kort!

Hur mår dom annars nu?

Tackar!

Dom mår bara fint, fast ingen lek på G sen malarna fick flytta in.

Fick ett till nått mer kort, lägger upp strax.
#29 - 2 mars 2009 22:09
Fler bilder

4 till!

[ATTACH]17977[/ATTACH][ATTACH]17978[/ATTACH]

Hanen visar upp sig fint....ibland [ATTACH]17979[/ATTACH]

[ATTACH]17980[/ATTACH]

En till på honan!

Annons