Ap. borelliihanen när han ser sin egen spegelbild..

#1 - 29 september 2007 14:20
Så här ser min Ap. borelliihane ut när han får syn på sin spegelbild. Alltså, han vänder sig på sidan och sjunker sakta ner mot botten. Nästan som en hund som skäms. Jag förväntade mig att han skulle fälla ut gällocken och spänna sig, men det ser ut som att han känner sig hotad. Någon som har sett något liknande?
#2 - 29 september 2007 16:08
Han är antagligen rädd för sin spegelbild.
Jag har vid ett fåtal tillfällen sett ciklider med "dåligt självförtroende", som inte angriper spegelbilden. Min Teleocichla-hane är sån, han fäller fenorna och simmar undan när jag visar honom spegeln. Jag lät också vid ett tillfälle en paletthane slåss så länge med sin spegelbild att han till slut ansåg sig ha förlorat, och han blev väldigt stukad.
Jag har dock aldrig sett ett så extremt beteende som din fisk har.

Vad gäller min Teleocichla så är den rätt nyinköpt, och var den minsta hanen i akvariet, så jag tror att den fortfarande minns de andra, mer dominanta, hanarna, och tror att det är en av dem den ser i spegeln - kan det vara nåt liknande med din hane?
#3 - 29 september 2007 16:18
såg lite skumt ut faktist ;p
#4 - 29 september 2007 17:02
Jo, det är nog antagligen så som du säger.. Han är tom rädd för en av sina honor som är hälften så liten. En sån liten mes:)
#5 - 29 september 2007 17:58
Hur kan han se sin spegel bild ???
det är ju inte så att du har en spegelbild på insidan för då skulle inte fiskar se ut och de skulle inte bli rädda for oss när vi närmar oss karen.....??

Stopp ner huvudet i karet och kolla ut genom rutorna....

vad det kan vara är en svag reflection av honom när han e så nära men det är ingen spegel bild så som man ser på bilderna de uppkommer bara när man ser rutan som vi gör det genom vattnet i karet...=O)
#6 - 29 september 2007 19:51
Vic håller nog en spegel vid kortsidan på akvariet. Det är så jag brukar göra när jag vill få lite fart på försoffade hanar.
#7 - 29 september 2007 20:03
Azur skrev:
Vic håller nog en spegel vid kortsidan på akvariet. Det är så jag brukar göra när jag vill få lite fart på försoffade hanar.

Japp, jag håller en spegel utanför karet.
#8 - 29 september 2007 20:50
Stackars fisk:/
#9 - 9 oktober 2007 14:41
Varför ska du ens sätta en spegel brediv akvariet för? Vad är det bra för?:confused:
#10 - 10 oktober 2007 06:37
Kjelle72 skrev:
Varför ska du ens sätta en spegel brediv akvariet för? Vad är det bra för?:confused:

Som Azur skrev:
[quote="Azur"] Vic håller nog en spegel vid kortsidan på akvariet. Det är så jag brukar göra när jag vill få lite fart på försoffade hanar.
[/quote]
#11 - 10 oktober 2007 16:03
Kan faktiskt se detta beteende i mitt kar där jag har två Borrellii hanar. Vet inte om det är pga att den ena ger sig. Verkar nästan mer som om dom utmanar varandra genom att glida/simma runt varandra liggades på sidan.
#12 - 4 november 2007 01:58
Typiskt hot beteende hos Borellii hanar. Fler beteenden i hela hotregistret är:
Stjärt slag, utspända fenor och huvudet nedåt (stå på huvudet) och till slut "jaw-lock" när alla hot har varit verkningslösa.

Vissa apisto arter hotar med vidöppen mun (typ: Agassizi och Cacatuoides och arterna i Pertensis gruppen). Detta beteende har jag däremot aldrig sett hos Borellii.

Tänk på att speglar stressar upp fiskarna rejält, så ta det försiktigt...

Mvh/ Per

Annons