Ap. Viejta, hona eller hane?

#1 - 18 september 2010 11:34
Kan någon säga mig om jag har fått två hannar eller två honor eller en av varje??

Köpte fisken idag och blev osäker när jag kom hem.
#2 - 18 september 2010 13:50
Hej Pia! Skall jag våga vara först ut här tro...? Hur stora är dom?
Instinktivt tänkte jag två honor först - men tittar man på den som är mindre så har den ganska tydliga hanteckningar på huvudet, små gula och röda fält - vilket den större inte har... ändå, ju mer jag tittar så tycker jag det "känns" som två unga hanar som inte färgat ut...
Jättesvårt att säga så här när de har lite stressfärger - du kan väl ta lite fler bilder när de acklimatiserat sig lite mer?
#3 - 18 september 2010 13:58
De är inte så stora, snarare ungdjur om jag jämför med de borelliisarna jag fick hem i februari, de är ungfär samma storlek och de var också ungdjur.

Jag tänkte ta lite fler bilder imorgon, det kanske är lättare då att se ev. skillnad.
#4 - 18 september 2010 14:04
Ja, gör det!
Jag jämför med alla de viejitayngel som gick i 960-karet och där var det svårt att se skillnad på ungdjuren. De hade ganska liknande färger tills de kom till andra kar då honorna fick en mycket mer mättad gul färg - och hanarna behöll en rätt blek färg, förutom de som var något mer dominanta.
Ja, som sagt, svårt att avgöra - men vi får la se lite längre fram!:)
#5 - 18 september 2010 14:04
Vart köpte du dom?
#6 - 18 september 2010 14:07
MaxB skrev:
Ja, gör det!

Jag jämför med alla de viejitayngel som gick i 960-karet och där var det svårt att se skillnad på ungdjuren. De hade ganska liknande färger tills de kom till andra kar då honorna fick en mycket mer mättad gul färg - och hanarna behöll en rätt blek färg, förutom de som var något mer dominanta.

Ja, som sagt, svårt att avgöra - men vi får la se lite längre fram!:)

Tack, återkommer med bilder :)

KORSARKOFF skrev:
Vart köpte du dom?

På Falskogs :) Så det är lätt för mig att byta om det skulle visa sig att de är samma kön.
#7 - 18 september 2010 14:20
Japp.. Var själv där en sväng och köpte 2 Äppelsnäckor igår :)
#8 - 19 september 2010 08:25
Idag märker jag att den som är ljusare jagar den som är mer färgad emellanåt. Den glider typ fram framför och snärtar med stjärtfenan?
fler bilder kommer lite senare.
#9 - 19 september 2010 10:16
Blri mer och mer övertygad om att jag fått två hannar, då den ena simmar omkring och jagar den andre som försöker gömma sig.

När jag byter in den ena hannen, hur skall jag veta att jag får en hona?
#10 - 19 september 2010 10:21
Även jag skulle satsa en slant på att det är två hannar, tyvärr...
#11 - 19 september 2010 10:26
Här kommer lite bilder på den som är dominant, ursäkta skitiga rutan men vill inte störa dem när de är så nya.
#12 - 19 september 2010 10:40
Honan har lite mer mättad gul färg - men det är trixigt att se skillnad när de är unga. Kan du inte köpa en liten grupp och låta dom para ut sig - och fråga snällt om du får lämna tillbaka dom som blir över senare?
Slänger in en liten film på mina, men som du ser är honan ganska lik de som du har - ändå tror jag du har två unga hanar;
#13 - 19 september 2010 10:44
Ja, det skulle jag kunna göra men de går i ett 54 liters, kan jag ha fler än så i detta lilla karet eller skall jag flytta över dem till 105L ? Hur många ska jag komplettera med?
#14 - 19 september 2010 10:50
Jag skulle testa runt fyra, fem stycken i 105-litaret - och sedan flytta en bra hane och typ två honor (även om två honor i 54 liter kan bli tufft...) till det lilla karet.
#15 - 19 september 2010 10:52
Ok, då åker jg ut och köper 3 till idag, tack för hjälpen.:)

Jag hör av mig senare.
#16 - 19 september 2010 10:56
Visst!
Alternativet till detta är att ta det easy och vänta tills man hittar fiskar där det säkert går att se skillnad och handla dom då.
Men, nu har du dessa två redan - så du får la köra på och se vad som händer.:)
#17 - 19 september 2010 12:58
Jag bytte in dem, jag tog med dem för eftersom jag ändå skulle flytta dem till det andra karet så kan de lika gärna följa med till fiskaffärn. De ville ha en biltur ;)

Tur var väl det för när jag kom dit så såg alla andra viejitorna ut att vara hannar.
Han får in ny fiskleverans på tisdag och då åker jag ut och kollar om det kommit andra viejitor eller någon annan sorts ciklid.
#18 - 19 september 2010 13:35
Det känns som en bra grej! Då kan du ta det lite lugnt och vänta in ett bra tillfälle!:)
#19 - 19 september 2010 13:36
Det finns tydligen en odlare i Tyskland som har extra färgade honor, dom ser ut som väldigt små hanar när dom inte är på lekhumör.
#20 - 19 september 2010 13:40
MaxB skrev:
Det känns som en bra grej! Då kan du ta det lite lugnt och vänta in ett bra tillfälle!:)

Jepp, har ju ingen brådska men de var så fina så jag föll för dem. Men jag får se vad han får in på tisdag.
#21 - 19 september 2010 14:55
Du har inte funderat på Schackbrädesciklider igen? Om jag inte misstar mig så tar han hem från Åleds och har då säkerligen dessa skönheter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=685&SOK=1
#22 - 19 september 2010 15:11
Joo, tittade på dessa idag :d men det blir ju till 105L isåfall.
#23 - 20 september 2010 06:54
Har haft lite samma problem med mina kakaduaciklider, är fortfarande osäker på om det är två hanar och en hona eller tvärtom.
men än så länge håller de sams.. så jag hoppas på att de är två honor..
#24 - 20 september 2010 08:20
Släng in en bild så kapar vi Pias tråd:p...
#25 - 20 september 2010 08:53
Det får ni så gärna :)
#26 - 20 september 2010 09:29
Tycker man ser bra på bild 4a Hane ovanför honan under:)
#27 - 20 september 2010 10:09
Ok jo det ska nog gå och fixa =) dock så kan jag nog inte få upp något förrän imorn då vårat internet hemma har gått sönder :(

Annons