Apatisk, skygg, matvägrande diskus!

#1 - 4 maj 2009 21:24
Hej allihopa jag har ett problem. En av mina diskusar har dratt sig tillbaka några dagar nu och är mkt skyggare än de andra fiskarna, är inte alls lika aktiv som de andra som simmar runt mkt och håller till mkt i förgrunden.

Den här fisken mest hänger, håller till mkt under rötterna, men det stora problemet är att den matvägrar och har gjort det i 3 dygn nu, den verkar inte alls intresserad av maten + att den blir ganska rädd när jag lyfter på locket på ljusrampen. Den har matvägrat både oxhjärta och granulater som jag använder som huvudföda. Eftersom den matvägrar och har gjort det ett litet tag nu så börjar jag bli väldigt orolig.

Jag inser att det nog är svårt att fastställa nån diagnos på dessa symtom, men någon kanske har några tips om vad det kan vara och vad man kan göra. Är mkt tacksam för svar, vill inte att fisken dör!
#2 - 5 maj 2009 09:20
Finns det ingen som vet vad detta kan vara eller som sagt vad man kan göra åt det. Börjar bli desperat nu=( hade inte vart kul å mista fisken.
#3 - 5 maj 2009 11:18
Har samma problem som du. En diskus som plötsligt slutade äta. Flyttade den efter några veckor men då uppstod samma sak med en annan som tidigare mått bra. Har diskuterat detta med flera personer. En teori har varit att det ofta blir ett "mobb-offer" i en grupp med diskus. Har inte hittat någon lösning på problemet än.
Ett tips jag fått men inte provat än är att ha den matvägrande i högre temp (35 grader) i en vecka för att "trigga igång" aptiten.
Ett annat tips är att inte ha för få individer utan utöka gruppen för att få bort mobbingen. Själv har jag 10 diskus i ett 720-liters sällskapsakvarium.
Vore intressant med fler tips från någon som upplevt detta (och helst också hittat någon bra lösning).
#4 - 7 maj 2009 06:58
Hej tack så mkt för ditt svar. Ja jag har hört dessa teorierna från flera håll och det stämmer säkert i många fall de e ju trots allt ciklider=). Men det är väldigt lite stridigheter i min tank, och faktum är att diskus är denfredligaste cikliden jag har haft. Dessutom är den "mobbade" fisken enligt vad jag har kunnat uppfatta näst högts i rang så det borde inte vara några problem, (den är för övrigt även näst störst i storlek). Är ju alltid svårt att veta vad man skall gör anär man lixsom inte kan faställa nån diagnos, men jag har iaf höjt temp. i tanken några grader nu (har inte världens grymmaste doppvärmare) för att försöka trigga igång matlusten. Men än så länge beter den sig fortfarande konstigt, den har inte ätit på typ 5 dygn nu så tyvärr börjar jag nästan ge upp hoppet=(. Men alla andra fiskar trivs som aldrig förr åtminstone.
Hur som helst, tack för svaret, får la se hur det går med det hela...

Annons