Aphyosemion australe

#1 - 30 oktober 2010 14:28
Jag har gjort mig av med mina dvärgkulor som gick i mitt edgeakvarium och istället skaffa ett 1+1 Aphyosemion australe 'Gold', jag har tidigare försökt ha CR-räkor med kulorna men de blev snabbt mat åt dessa, nu undrar jag om det skulle gå att ha CR med dessa killis, jag är fullt medveten om att räklingarna kommer att bli mumsig levandeföda men hur är det med de vuxna räkorna?
#2 - 30 oktober 2010 14:34
Jag känner ju australen men inte räkorna - hur stora är dom? Min "gut feeling" är att allt som är klart större än vita mygglarver bör klara sej om australen matas tillfredsställande.
#3 - 30 oktober 2010 21:33
Jag tror dom ligger på 2-3cm, kulfiskarna gillade att bita av huvudet på dem men struntade i stjärten. :D
Bilagor:
#4 - 31 oktober 2010 03:48
Då borde det gå tycker jag.
#5 - 2 november 2010 16:31
Går Kap Lopez bra att ha i sällskap med andra fiskar? Tål dom temperatur på runt 25 grader? Tänkte kanske ha en hane med 2 honor i 30 liter tillsammans med kanske räkor och nån mindre fisk. Är dom känsliga och vad bör jag tänka på med skötseln och miljön åt dom?
#6 - 2 november 2010 16:50
Visst går dom bra i sällskap med andra fiskar. Dom andra kalasar kanske på deras ägg. Och varmt gillar dom att ha. Om man skall odla dom går det bäst om det är ganska surt också.
#7 - 2 november 2010 16:50
25 grader är nog lite mycket, jag har rumstemperatur till mina och rekomenderad temperatur är 20-24 grader.
#8 - 2 november 2010 16:51
Erik kan det där bättre än jag. :)
#9 - 2 november 2010 21:25
:)
#10 - 2 november 2010 21:30
Som det ser ut nu ska jag nog skaffa två par A.australe eller någon annan killis som inte korsar med australen och ett gäng CR till. Kommer att bli nice, super nice. :D
#11 - 2 november 2010 21:34
Hoppas dom inte käkar räkorna då..Jag tänkte också prova den kombinationen. Såg ett par australe i butiken och dom var jäkligt fina. tänkte kanske ha ett litet gäng smygande galaxys som sällskap...får se :)
#12 - 4 november 2010 13:47
Kan man ha fler par än ett, i 30 liter och mindre? Vet du om det bör vara fler honor på samma hane eller räcker det parvis?

Köpte ett par australe igår. Väldigt fina fiskar :D
Vet bara inte vad man ska ha mer än dom och räkor vartefter....
#13 - 4 november 2010 14:34
Jag hade bara haft A.Australe och räkor i ett så litet, Eric svarade på min Killi-tråd att om man bara har mycket växter så ska det gå bra med flera "par".
Jag har förstått det som att man bör ha flera honor/hane ungefär som med levandefödare, tyvärr så säljer min akvariehandlare dem bara i par.
#14 - 4 november 2010 15:54
Har du dom i ditt 23 liters? hur många har du och vad har du för sällskap? bara räkorna?
Tror du inte 6-7 galaxys lr några små borara? alt nån mindre tetra? Kanske blir för mycket, men känns tomt om man bara har ett par australe med lite räkor....:/
#15 - 4 november 2010 16:20
Jag har bara räkorna och ska skaffa några Australe till, det blir ju nästan som ett artakvarium, tycker det blir för mycket med en fisksort till, det blir rörigt lixom
#16 - 4 november 2010 23:31
Ja det är möjligt..:/
Har du nån bild på karet så jag kan se vad som anses vara mycket växter? Hade gärna haft ett par till :)
#17 - 5 november 2010 00:16
Åh, funderade just på att köpa ägg utav exakt denna art! En lätt kapning, hur många går det i ett 222l på ett ungefär om man skulle kläcka de där?
#18 - 8 november 2010 17:23
Min hane jagar honom jäkligt mycket tycker jag? Vad kan jag göra? Skulle det bli bättre med en hona till, ett par till eller rentav någon annan sort fisk tillsammans med dom?
#19 - 8 november 2010 17:33
Åh, funderade just på att köpa ägg utav exakt denna art! En lätt kapning, hur många går det i ett 222l på ett ungefär om man skulle kläcka de där?

Jag kan ju ha 4-6 i mitt 23l

Falconer skrev:
Min hane jagar honom jäkligt mycket tycker jag? Vad kan jag göra? Skulle det bli bättre med en hona till, ett par till eller rentav någon annan sort fisk tillsammans med dom?

En hona till hade ju varit uppskattat men med en hane till så får han ju lite annat att tänka på, skaffa ett par :)

Falconer skrev:
Ja det är möjligt..:/

Har du nån bild på karet så jag kan se vad som anses vara mycket växter? Hade gärna haft ett par till :)

Det är lite lite växter men mossan kommer att växa sig högre och jag ska ha i lite flytväxter.
#20 - 8 november 2010 18:14
Ser du någonsin dina räkor? Mina har inte visat sig alls...:(
#21 - 8 november 2010 18:57
Falconer skrev:
Ser du någonsin dina räkor? Mina har inte visat sig alls...:(

Det är inte många ggr. Dom visade sig rätt ofta när det inte var fiskar däri, så det är nog så att om man vill ha fiskar tillsammans med räkor så gömmer räkorna sig. :(
Bilagor:
#22 - 8 november 2010 19:15
Tråkigt....Jag skulle nog också gömt mig i deras sits :)

Annons