apistogramma?

#1 - 20 januari 2004 08:33
Hej
Nu skall jag ge mig in på dvärgciklider av släktet apistogramma, detta är fiskar som jag aldrig tidigare försökt meg på.
När jag läser in mig på dom olika arterna så står det på varje art att man skall ha en hanne och många honor, men i affären säljer dom bara dom parvis.
Går det att hålla dom parvis?
Från början tänkte jag mig 5 honor och en hanne i mitt 375 liters. Men efter ett besök i min lokala butik så fick jag rådet att köpa två par i stället.
Klart att hannarna är dom snyggaste och att det blir snyggare med två hannar av olika art. Men det känns inte rätt eftersom i naturen har honor microrevir och hannarna större revir med många microrevir/honor.
Nå, många frågor men:
1: kan man ha apistogramma ciklider parvis, låt säga 2 par av olika arter i 375 liter?
2:Var kan man hitta en handlare som säljer 1 hane och 5 honor av samma art som en grupp?
3: några tips på bra arter för en som aldrig provat apistogramma innan?
MVH
Magnus
#2 - 20 januari 2004 08:42
Hur bra det går att ha dom parvis varierar från art till art. Nijsseni bör man nästa ha parvis, kakaduor vet jag folk som haft parvis utan problem.
#3 - 20 januari 2004 08:50
Jag har 2 par Apistogramma agassizii som går i ett 300L kar. För att det ska fungera måste man prova sig fram vid möblering i karet. Du måste ha några "naturliga" gränser för att inte reviren ska angränsa mot varandra. Gärna ha några hideaways, så hanarna inte har konstant ögonkontakt. Mina har faktiskt valt en hona var, men det händer att hanarna är framme och hälsar och visar upp sig för respektive vilket är ganska kul att titta på. Ända tills de får ögonkontakt....

Mellan dessa två revir har jag ett par Egyptiska munruvare. Det fungerar bra iom att de håller sig i mellan och övre skiktet. Till skillnad från Ap. agassizii som håller sig vid botten.

Jag har iofs funderat på att skaffa fler honor för att öka chanserna för lek. I de butikerna jag har kollat efter honor är det inga problem att köpa styckvis. Undantag när det bara är ett par kvar.

//Peter
#4 - 20 januari 2004 09:01
Har du några butikstips?
jag har tittat på cacaduoides, agasizzi och borelli. Skulle 1 hane och 3-5 honor av cacaduoides och 1 hanne och 3-5 honor av någon av dom andra två funka i ett 375 kar? jag har ett tätt planterat växtkar.
MVH
Magnus
#5 - 20 januari 2004 09:17
Magnus: Jag handlar bl a i följande två butiker http://www.zoogiganten.se/ http://www.akvariepiraten.se/

Länktips: http://www.och.nu/apistosweden/

//Peter
#6 - 20 januari 2004 10:32
Tack
Något annat man bör veta?
MVH
Magnus
#7 - 20 januari 2004 10:50
Det är väl som Baloo i djungelboken... Jag har lärt dig allt jag kan =)

Klart underskattade fiskar. Lycka till...
//Peter
#8 - 20 januari 2004 10:59
Tror ni att 15 st corydoras sterbai kommer att göra livet svårt för apistogrammorna? Är det sannt att man inte kan få dom att äta torrfoder? Är det nödvändigt med grottor eller räcker det med tät växtlighet?
MVH
Magnus
#9 - 20 januari 2004 11:28
Apistogrammorna bryr sig inte om de andra arterna och vise versa. Mina äter flingfoder, mygglarver & cyklops med stor aptit. Jag provade små krukor ett tag med de var helt ointresserade. Däremot fungerar växter och rötter. Ju mindre plats & krypa in, desto bättre. T ex en mindre Anubias på en lavasten(golfboll size) är utmärkt revir för en hona.
#10 - 20 januari 2004 13:56
Om det ska finnas chans till lek, så bör du kolla upp vilka arter som klarar vattnets hårdhetsgrad. Det finns ju några arter som kan leka även i lite hårdare vatten, agassizi, sp.Redpoint m.fl.

Jag skulle föreslå två eller tre par av samma art. Om det är olika arter, kan det nämligen hända att vissa försöker bilda par över artgränserna och tränger undan de andra individerna av sin art - vilket ju inte är önskvärt.
#11 - 20 januari 2004 14:28
Att dom inte skulle käka flingor e nonsens, iallafall dom jag har haft har ätit flingor med förtjusning

Mina håller sig mest vid grottorna förrutom Kakaduan som e lite överallt

Paletten o Kakaduan håller iallafall jag parvis, de samma med Fjärilscikliden, som iofs var väldigt skygg och känslig...
#12 - 20 januari 2004 18:14
jag har bara erfarenhet av cacaduoides och om du vill ha lek på dom så ska du börja med 2 honor o en hanne för annars så har han så svårt o välja vilken skönhet han vill ha :)
#13 - 20 januari 2004 18:49
Jag har en rätt så kort erfarenhet av cacaduoides, men här kommer lite. Jag köpte en hane och en hona, och lät dom flytta in i ett 50 liters akvarium. Efter 2 dagar hade de lagt rom i min kruka, men det blev tyvärr uppätet av en mal.
Hanen tycker om att gömma sig under Anubias växter, och honan har grävt gropar under en rot, så det är nog lek på gång igen.
Cacaduoides är inte parbildande så man ska gärna ha en hane med fler honor. Om dom har lekt så är honan hela tiden inne grottan och vaktar rommen. Så om honan är i ett grottaktigt ställe hela tiden så har de nog lekt. Innan lek så skakar de framfär varandra mycket.
#14 - 20 januari 2004 19:51
Nu börjar det klarna lite för mig. Först tänkte jag många honor och en hanne. Men nu lutar det mer och mer åt att bli två arter, nämligen cacadua och regnbåge. Av varje art tänker jag mig 1 hanne och 2 honor. Vad tror ni om det i ett 375 kar?
MVH
Magnus
#15 - 20 januari 2004 20:14
Magnus: Inte för att på något sätt förstöra din komposition, men...
är inte cacadua & regnbågs honorna mycket lika??? Är det inte risk för korsningar.

Har för mig att de sa det till mig i butiken. Jag hade oxå planer på denna mixen.

Som sagt jag är lite osäker, så kolla detta en extra gång.

//Peter
#16 - 20 januari 2004 22:46
jag har faktiskt 13 sterbaier och ett par apistogramma veita ett par grön bågfensciklid och ett par regnbågar iof på 640liter men det funkar ypperligt.och vad det gäller cacaduides så har jag inga bra erfarenheter(mina 3st par har bara dött) /Niklas
#17 - 21 januari 2004 01:09
jag har ynglat en del på cacatouides, bara lyckats med jämna par...honorna slår ihjäl varandra & äter varandras yngel om de är fler, för mig....
sen har jag endast fått dem att äta flingfoder när de gått med ett gäng andra fiskar som gjort det.. och antagligen "lärt" sig av dem..för de som går med enbart andra cacatouides (vuxna+yngel) skiter fullständigt i flingor...
så det som funkade för mig va att låta dem gå med t.ex. ett stort gäng guppies & mata var tredje dag med fryst eller så & resten med flingor =)
ett litet tips bara =)
#18 - 21 januari 2004 06:39
Kakaduacikliderna är kortlivade (naturligt). En hona som lekt lever sällan över 9 månader. En hanne kan leva mer än ett år.

Mitt kakaduapar presenterade ett gäng yngel runt nyår. Tyvärr försvann dom efter några dagar. (Orsak: sällskapskakvarium med skalarer, ingen artemia)

Mina äter det mesta. En favorit är faktiskt algtabletter. Jag har en mjukare sort som lätt löser upp sej. Hannen tar stora avbrutna bitar i munnen och jobbar sedan hårt för att få i sig den. Honan gillar dem också. Jag gillar kakaduorna, de är vackra och nästan alltid framme och väldigt nyfikna. Så fort jag stoppar ner håven simmar den eländiga lilla honan in i den....

Senaste bilden på min hanne:
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=148536#
#19 - 21 januari 2004 07:35
Finns det någon apistogramma som blir äldre än 1 år då?? Jag skall ha dom i växtakvarium och räknar inte med att några yngel skall överleva. Trist att behöva köpa nya en gång om året eller oftare. Jag blir bara mer och mer förvirrad. Kan någon tipsa om en kombination som bör funka? Jag bryr mig inte om att domm korsar sig, för jag kommer inte att dra upp yngel i vilket fall. Jag vill att dom lever minst 2 år. Jag vill ha två arter (1+2st). Vilka arter skall jag välja då??
MVH
Magnus
#20 - 21 januari 2004 07:38
Ursprungligen skickat av snicke

Om det ska finnas chans till lek, så bör du kolla upp vilka arter som klarar vattnets hårdhetsgrad. Det finns ju några arter som kan leka även i lite hårdare vatten, agassizi, sp.Redpoint m.fl.

Jag skulle föreslå två eller tre par av samma art. Om det är olika arter, kan det nämligen hända att vissa försöker bilda par över artgränserna och tränger undan de andra individerna av sin art - vilket ju inte är önskvärt.

Såg inte detta inlägget förrän nu. Vad får dig att tro att jag har hårt vatten? Jag har kh 3 och gh 5. Att dom bildar par över gränserna stör mig inte efterssom jag inte tänker odla på dom.
MVH
Magnus
#21 - 21 januari 2004 07:48
Ursprungligen skickat av MalTok

jag har faktiskt 13 sterbaier och ett par apistogramma veita ett par grön bågfensciklid och ett par regnbågar iof på 640liter men det funkar ypperligt.och vad det gäller cacaduides så har jag inga bra erfarenheter(mina 3st par har bara dött) /Niklas

Kan någon av dom du nämner äta fullvuxna kardinaltetror?
MVh
Magnus
#22 - 21 januari 2004 14:17
Såg inte detta inlägget förrän nu. Vad får dig att tro att jag har hårt vatten? Jag har kh 3 och gh 5. Att dom bildar par över gränserna stör mig inte efterssom jag inte tänker odla på dom.

Syftade på att om de skulle kunna leka, är allt över 1 hårdhetsgrad för hårt vatten. Men nu är det ju inget problem - de värdena går utmärkt att hålla vuxna individer i. Har själv ett tiotal apistogramma i kH/gH ca 4-5.
#23 - 21 januari 2004 22:38
Apistogramma arterna är relativt kortlivade om man jämför med deras större släktingar. Men att de bara skulle leva ett år är helt fel.
Jag har för tillfället en Ap. Resticulosa hona som är minst 3 år och hon leker fortfarande regelbundet. (jag köpte henne praktiskt taget fullvuxen för 2,5 år sedan).
Den mest långlivade apistogramman som jag någonsin har ägt var en Borellii hona som blev 8 år!! Men det var nog undantaget som bekräftade regeln.
Men om man sköter dem väl och ser till att de har ett bra fryst och levande foder så lever de normalt 2-3 år. Och det gäller alla apisto-arterna.

Tyvärr dör de flesta i förtid på grund av sjukdomar. Väldigt få dör av ålderskrämpor. Apistos är känsliga mot infektioner och dålig vattenkvalitet. Så se till att era apistos får ett bra foder (torrfoder funkar inte! tro mig) och håll ordning på vattenkvaliten så blir de hyfsat långlivade.

Den sociala miljön är också viktig. Undvik överbefolkade akvarier och dominerande fiskar som sällskap.
Apistos kan lätt stressas till en för tidig död.

Mvh/ Per
#24 - 22 januari 2004 01:26
kan bara hålla med senaste talaren fullt!
men tropfrog, i ett växtkar lär de ju trivas, med regelbundna vattenbyten, och förmodligen CO2?
ger du dem bara bra mat så komme de leva länge =)
och med massa växter så kommer säkert lite yngel överleva med vilket alltid är lite trevligt!
#25 - 22 januari 2004 06:36
Ja, att något överlever räknar jag med. Jag har 4 st små corydoras sterbai som är 1 cm nu, dom har klarat sig helt själv utan min inblandning. Detta trots pakistanbotiorna i karet.
MVH
Magnus
#26 - 26 januari 2004 10:50
Håller med Pelle, min erfarenhet av apistos är att man ska ha stor bottenyta+ massa rötter+löv växter är bra men inte deras naturliga miljö dessutom så syns färgerna bättre i ett "mörkare" vatten.... jag skulle satsa på en apisto och jag skulle få välja Agazzisi dels för att de är tåliga, alerta, inte blyga och är inte heller sönderodlade+ att det finns väldigt många färgvarianter, det är bara att söka på ap agazzsi på valfri sökmotor så har du blider så det räker oich blir över(en personlig favorit är ("tefe") jag kör med blandat fryst foder+levande artemia 1 15%vattenbyte med något svalare vatten. har hört att agazzisi är en av de mer långlivade varianterna/lycka till med fiskarna som jag tror kommer ge dig många timmar framför akvariet/Daniel

Annons