Apistogramma cacatuoides

#1 - 20 april 2011 12:43
Hej,

införskaffade ett kakadua par förra veckan som varit lugna och gått ihop med dem andra fiskarna men idag så fick jag se min kakadua hane döda en CB räka :(

Kan man ha kakaduor ihop med räkor eller blir de mat?:confused:
#2 - 20 april 2011 12:51
Risken är stor att de blir mat.
Man kan bara ha väldigt små och snälla fiskar tillsammans med räkor. Vad har du mer för fisk?
#3 - 20 april 2011 12:54
Nasso skrev:
Risken är stor att de blir mat.

Man kan bara ha väldigt små och snälla fiskar tillsammans med räkor. Vad har du mer för fisk?

2 st Corydoras julii
6 st Corydoras trilineatus
2 st Apistogramma cacatuoides
1 st Glyptoperichthys gibbiceps
2 st Sewellia lineolata
Massvis med Platy

Det har gått bra förrut t.om fått räktillskott men de gömmer sig i min javamossa:D
Men ibland är de ute och vandrar och det har också gått bra...
#4 - 20 april 2011 13:22
Ouch. Gibbiceps i ett 73L :/
Vet du om att den blir 60 cm lång?
Rekommenderad akvariestorlek är 2 meter långt och 600 liter?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1

Tror inte att corydoras eller sewellia skulle röra räkorna. Platy kanske inte är någon fara heller. Apistogramman kommer säkerligen smaska i sig. Gibbiceps hör absolut inte hemma i ett 73L.

Edit: Jag antog att det var 73L efter att klickat på zoonen-länken i din signatur.
#5 - 20 april 2011 13:28
enligt mig så har du ett på gränsen överbelastat kar. apistos kan jag mycket väl tro kan äta räkor, de är köttätare med en hyffsat stor munn
#6 - 20 april 2011 14:39
I know gibbin ska ges bort han är inte så stor ännu men jag köpte honom när jag var dum och oerfaren men han trivs och växer:) så snart ska han få ett nytt hem alt att jag köper ett större kar vilket det inte lutar åt p.g.a redan tidsbrist med att sköta 73 l .... och ja det är lite överbelastat....ska köra iväg ett par platy till affären...men som sagt så är gränsen nådd ska inte införskaffa mer fisk nu...ska bara få växterna att trivas...

rackarns jag som trodde de skulle gå ihop jag vet med mig att de är köttätare men jag svälter de inte och det finns mycket växter för räkorna att gömma sig i... det blir till att vänta och se hur räkorna klarar sig...:(
#7 - 26 april 2011 08:57
Räkorna har klarat sig än så länge men nu har hanen börjat hugga efter allt och alla, är det normalt beteende? är inte kakaduorna någorlunda fredliga?:(
#8 - 29 april 2011 09:42
Jag har både körsbär och CR med mina apistogamma cacatuoides och när han är hungrig så tar han en räka då och då :)
Jag har mycket växter och gott om gömställen detta behöver räkorna för att inte apistogamma ska ha för lätt att fånga och äta upp alla räkorna. Räkorna kommer gå åt, försök istället gynna förökningen av räkorna så äts de upp i lagom takt att nya räkor hinner växa upp till föda ;)
#9 - 29 april 2011 09:50
Ja det får blir ett evigt kretslopp av förnyelse och uppätande av räkorna:p
Men då vet jag att det är fullt normalt att de äter räkorna , så inte mina är galna:D

Annons