Apistogramma hongsloi, slö och blek!

#1 - 16 augusti 2008 11:03
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hej![/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Första inlägget i forumet för mig. Jag har försökt att söka i forumet men inte hittat något svar.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har en Honsloi hane som är slö, färglös, äter inte samt simmar i cirklar på botten. För det mesta så håller han sig undan bakom rötter och blad. Honan däremot är pigg och färgrann. Övriga fiskar i karet är pigga och krya och visar inga tecken på sjukdom. Karet har varit igång ca 10 månader och är på 180liter. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hanen är relativt ny i karet, ca 8 dagar. Honan har varit i några månader, och den förra hanen dog för ca en och en halv månad sedan. Jag är rädd att även denna hane går samma öde till mötes.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad kan det vara för fel? [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad kan man göra i förebyggande syfte? Jag har hällt i ektozon salt men vågar inte vräka på med salt pga att jag har pansarmalar i karet.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Någon som har haft liknande problem?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Är Apistogramma hanar speciellt känsliga? Eller är han bara skygg?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]/Andreas[/SIZE][/FONT]
#2 - 16 augusti 2008 11:38
Ja, Apistogramma är vanligtvis känsligare än andra ciklider.
Det verkar helt klart som att du fått en sjuk fisk. Var han sådan när du köpte honom? Isåfall bör du begära ny av affären. Om du är rädd om dina pansarmalar(det är bara ett rykte att de inte tål salt vad jag hört?) så kan du prova att saltbada honom.
#3 - 16 augusti 2008 11:50
Tack för snabbt svar.

Han var lite skygg när jag fick hem honom. Men blev sämre för några dagar sedan. Svårt att säga om han var sjuk när jag köpte honom. Kanske ska försöka bada honom i Ektzon, om han inte dör av chocken. Har aldrig provat det på någon fisk förut. Någon som har erfarenhet av chockbehandling med salt?

/Andreas
#4 - 17 augusti 2008 09:27
Försökte med att salbada hanen utanför akvariet (5 liter akvarievatten samt ca 10 g Ektomor salt). Använde en gammal pump för att syresätta vattnet. (Fungerade inte så bra, för högt flöde i spannen, fisken åkte runt som ett löv.) Fyllde även på salt i akvariet, hoppas malarna tål det. Efter en 45-60 min stoppade jag tillbaka Apistogramman i karet. Han såg lite vimmelkantig ut efter åkturen i spannen. På kvällen verkade han lite piggare, men fortfarande relativt slö och simmade i cirklar. Tyvärr så hittade jag honom död nu på morgonen.

Annons