Apistogramma nijsseni (Pandaciklid)

#1 - 21 april 2004 16:43
Idag har jag bytt bort mina största scalarer och guldguramis mot 3 st pyttesmå pandaciklider. De är max 4 cm långa bara och de kostar 180:-/paret. Jag fick 2 honor och 1 hane.

Är det någon här som vet när de blir könsmogna?
Det skulle vara kul att veta så mycket som möjligt om den. Bilden här i artbeskrivningen är jättedålig tycker jag, Min hane har mycket mer färg än den har. Honorna är knallgula med svarta fläckar.
#2 - 21 april 2004 17:42
Här kan du läsa lite mer! Det står i och för sig på engelska. Men det skall väl inte vara något problem?
http://www.apistogramma.com/cms/apistogramma_valid_taxa/apistogramma_nijsenni/a._nijsenni/
#3 - 21 april 2004 17:47
Här kan du läsa lite mer allmänt om apistogrammasläktet!
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9208&LOPNR=6
#4 - 21 april 2004 18:15
Tack för länkarna!

Sen jag kom hem har jag bara sett den ena honan i ca 10 sekunder och hanen kommer bara fram korta ögonblick för att omeddelbart bli bortjagad av paletterna.
#5 - 21 april 2004 18:19
Apistogrammor har en tendens att bli skygga! Om du skaffar dig ett stim tetror så brukar det försvinna. Hade själv det problemet för några år sedan då jag hade Apistogramma trifasciata.
#6 - 21 april 2004 20:24
Jag såg nu att den ena har en skada. Den hittade jag i hörnet dit den simmade när jag släppte den. Den ställer sig lodrätt nu. Ska ta den till affären i morgon.
#7 - 22 april 2004 07:25
Apistogramma Nijsseni, Pandacikliden, uppför sig i mångt och mycket som en afrikansk palettciklid. Både beteendemässigt och utseendemässigt.
#8 - 22 april 2004 07:28
Tar det lång tid för den att växa? Mina är så väldigt små tycker jag. När är de könsmogna?
#9 - 22 april 2004 09:43
Har inte könsmognad att göra med ålder och inte storlek på fisken??
Någon annan kanske kan svara på detta.

De apistogrammor man köper i affärerna brukar i regel vara könsmogna.

Det knepiga är att få dem att börja leka, men matning av levandefoder, och allra helst svarta mygg + mjuk/surt vatten med hjlp av torvfiltrering ca 27-28c + vattenbyte brukar kunna trigga dem till lek. När de väl börjat leka, brukar de sedan fortsätta.
#10 - 22 april 2004 19:17
Jag var och bytte den skadade till en ny idag. Jag frågade då om hur gamla de var och de gissade på ca 3-4 månader bara. Jag tvivlar på att de är könsmogna eftersom de är så väldigt små och totalt ointresserade av varandra. Inte ens hanarna bråkade i affären. Att min hade en skada var troligtvis en annan art som gick i samma kar som var skyldig till.
#11 - 22 april 2004 19:55
jag skulle flytta på paletterna eftersom det blir en för hård konkurrens och dina nijessi åcker på däng, de är tuffa men paletter är jvl när de har yngel eller ett etablerat revir.
Så byt in dina paletter om du inte vill att nijessinas liv ska gå ut på att ducka, fly och alltid vara på andra plats.

#12 - 22 april 2004 19:59
Det funkar bra nu med paletterna. Det var nog för att de var nya och att paletterna ville visa upp sig lite bara. Pandorna simmar runt i javaormbunken och verkar trivas där. De kommer säkert att tuffa till sig när de blir lite större.
#13 - 25 april 2004 17:03
Ja du gör som du vill, jag gav bara mina rekommendationer.
Men om paletterna leker så se till att ha ett ställe där du kan förvara dem under tiden eftersom det är ganska dyra djur som är relativt känsliga för att bli dominerade.
Lycka till! apistogramma är kul
#14 - 25 april 2004 17:08
Nicke:
Var hittade du dina Apistogramma?
#15 - 25 april 2004 18:51
Jag köpte dem på Akvarietjänst vid St Knuts Torg. De kostade 180:- paret.
#16 - 30 april 2004 13:45
Forst o framst sa har du inte Panda Ciklider dom heter A. Pandurini (Panduro i vissa bocker) och ser valdigt lika ut men Nijseni ar nog lite vackrare. Du kommer nog att fa vanta runt 6 manader till innan dom blir lekmogna. Dom ar en av dom mer aggressiva Apistogrammorna och kommer mojligen att gora livet surt for dina Paletter senare om inte karet ar stort nog. Apistos ar dock mycket "humor styrda" och ibland sa kan man fa jattesnalla Nijsenis.

Mina lekte nar jag glomt att skota vattenbyten och verkar alltsa att gilla gammalt vatten. Detta gor dom till utmarkt sallskap till Schackbrades ciklider som gillar samma vatten. Se till att du har gott om snabbvaxande plantor som kan gora rent vattnet och aven sanka hardheten lite. Jag anvander olika Hygrophilia varianter o det funkar bra men vatten ormbunkar vore ju ocksa toppen.
#17 - 30 april 2004 13:54
Apistogramma nijsseni kallas visst för Pandaciklid! Kolla bara på den här länken! Pandurini har ett annat namn. Jag kommer bara inte ihåg vilket
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=145
#18 - 30 april 2004 13:57
Jo nu hittade jag Pandoro eller Pandurini dom kallahts för Azurblå dvärgciklid! Kolla själv!
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=145
#19 - 30 april 2004 15:25
Honorna verkar vara rätt så grå när dom är små. Gulheten kommer nog efterhand.

Så här ser min 3cm stora (lilla) hona ut nu:

http://www.pny.se/akvariedagbok/akvariedagbok11.html

Peter
#20 - 30 april 2004 16:01
180:- paret??????
Här i Halmstad betalar vi 59-69 kr/st beroende på affär....
#21 - 30 april 2004 17:27
Ursprungligen skickat av nynick

Forst o framst sa har du inte Panda Ciklider dom heter A. Pandurini (Panduro i vissa bocker) och ser valdigt lika ut men Nijseni ar nog lite vackrare. Du kommer nog att fa vanta runt 6 manader till innan dom blir lekmogna. Dom ar en av dom mer aggressiva Apistogrammorna och kommer mojligen att gora livet surt for dina Paletter senare om inte karet ar stort nog. Apistos ar dock mycket "humor styrda" och ibland sa kan man fa jattesnalla Nijsenis.

Mina lekte nar jag glomt att skota vattenbyten och verkar alltsa att gilla gammalt vatten. Detta gor dom till utmarkt sallskap till Schackbrades ciklider som gillar samma vatten. Se till att du har gott om snabbvaxande plantor som kan gora rent vattnet och aven sanka hardheten lite. Jag anvander olika Hygrophilia varianter o det funkar bra men vatten ormbunkar vore ju ocksa toppen.

Vad grundar du detta påståendet på då?

Enligt Zoopet´s artbeskrivning så är det svenska namnet Pandaciklid. Detta stämmer med akvarieaffären också. Även det vetenskapliga namnet stämmer enligt båda ställena. Efter att ha tittat i mitt akvarielexikon så upptäcker jag att även där finns båda namnen med och på bilderna finns samma fiskar som jag har.

Den fisken som du snackar om finns också i samma akvarieaffär men är alltså en helt annan fisk.
#22 - 30 april 2004 17:32
Mina honor är citrongula till och från. För det mesta så är de fortfarande gråaktiga och skygga.
#23 - 30 april 2004 18:39
När dina pandacikliderna ska börja yngla av sig så måste temperaturen vara rätt för att du ska få variation på könen, jag kan inte riktigt vilka temperaturer det ska vara för att du ska få hälften hannar och hälften honor av kullen. Jag har skälv inte haft pandaciklider men dom är väldigt fina i färgerna.
#24 - 30 april 2004 20:22
Temperaturerna finns i artbeskrivningen här på Zoopet.
#25 - 1 maj 2004 01:31
Jag har alltid hort om Pandurini som Panda men det ar mojligt att det ar fel....bara nagot som jag har hort och jag verkar inte vara ensam om detta.

Nicke, om fisken som du sag i affaren ar en "helt annan fisk" sa ar det mojligt att det inte ar en Pandurini alls. Dom ar snarlika Nijsseni och for att krangla till amnet ytterligaare sa har man hittat flera varianter i naturen som dom fortfarande inte vet vart dom ska satta. Dom ligger tydligen mittemellan Nijsseni o Pandurini o ingen vet om dom ska satta ihop dom med den ena eller andra.
#26 - 1 maj 2004 04:51
Om man ser både Pandurini och Panda så ser man att det är stor skillnad. Pandurinins svarta fläckar är främst under främre delen av buken medan Pandans är på sidorna. Med tanke på att jag inte har lagt ut några bilder så har jag väldigt svårt att förstå att du kan artbestämma mina fiskar. Fiskarna har jag köpt i en affär som är Malmös äldsta och som har det största kunnandet när det gäller akvariefiskar i Malmö.
#27 - 1 maj 2004 09:39
Dom ar snarlika Nijsseni och for att krangla till amnet ytterligaare sa har man hittat flera varianter i naturen som dom fortfarande inte vet vart dom ska satta. Dom ligger tydligen mittemellan Nijsseni o Pandurini o ingen vet om dom ska satta ihop dom med den ena eller andra.

Apistogramma nijsseni-gruppen har utökats och består (Enligt Datz 2003-11) av följande arter:
Apistogramma atahualpa, Römer 1997
A martini, Römer 2003 = A sp. Leierschwanz II
A nijsseni, Kullander 1979
A norberti, Staeck, 1991
A panduro, Römer, 1997
A payaminos, Kullander 1986
A sp. "Black Triangel" = A sp. "Harlekin"
A sp. "Leierschwanz I"
A sp. "Maulbrüter"
A sp. "Red crescent/Inka" = A sp. "Inka
#28 - 1 maj 2004 17:21
Ursprungligen skickat av Nicke Lilltroll

Om man ser både Pandurini och Panda så ser man att det är stor skillnad. Pandurinins svarta fläckar är främst under främre delen av buken medan Pandans är på sidorna. Med tanke på att jag inte har lagt ut några bilder så har jag väldigt svårt att förstå att du kan artbestämma mina fiskar. Fiskarna har jag köpt i en affär som är Malmös äldsta och som har det största kunnandet när det gäller akvariefiskar i Malmö.

Forst o framst sa har jag inte forsokt artbestamma dina fiskar. Om du har sa latt att skilja mellan Nijsseni o Pandurini sa far du kanske dela med dig av dina och akvarie affarens tips. Jag hade en del kontakt med en man som doktorerat i sydamerikanska ciklider och han tyckte inte det var enkelt alls. Jag har hallt bada arter i manga ar o jag har ocksa problem med att artbestamma vissa varianter.
#29 - 1 maj 2004 20:51
På dessa länkarna ser man tydligt skillnaden. Det finns Pandurini som är väldigt snarlika Nijsseni men om man ser hela stim så är det betydligt enklare än att titta på enstaka individer.

http://www.pvas.com/photos/nijsenni-f.jpg
http://www.apisto.com/Photos/fish/Burns/Burns99_A_panduro_F_fry.jpg

Annons