apistogramma pandurini simmar konstant upp och ner för rutan??

#1 - 3 oktober 2012 14:26
Köpte idag ett par Apistogramma Pandurini som jag nu har tillsammans med ett par andra apistogrammas och dosigeras men just apistogramma pandurini betér sig konstigt.

Det är framförallt hanen som är betér sig konstigast eftersom han simmar upp och ner mot glasrutan hela tiden, honan gör det också men det verkar mest som att hon gör det för att följa efter honom.

Vad kan detta betéende bero på? De andra apistogrammorna simmar lugnt runt på bottnen och verkar trivas bra...?

Mina fiskar liknar dessa:

#2 - 3 oktober 2012 14:47
ge dom tid. du la ju i dom idag. ge dom ett par dagar.
#3 - 3 oktober 2012 20:59
tänkte mer om det är någon indikation på att t.ex. vattnet är strömt eller syrefattigt etc.. får ge det ett par dagar och se om de ändrats
#4 - 3 oktober 2012 21:19
ne fiskar gör så ibland.
#5 - 4 oktober 2012 07:44
Nu är frågan bara; varför?
;):)
#6 - 4 oktober 2012 08:59
Kanske lite för trångt för att skapa revir till dessa "bottenlevande" ciklider, som vill ha massor av röttter/grenar/löv/växter att smyga omkring i.
Honorna tar ju ganska så stor plats med sina revir, i alla fall apishonorna:).

//Inger
#7 - 4 oktober 2012 09:37
Det här är ett vanligt fenomen som kallas "pacing" på engelska - vad skulle man säga på svenska..? Rusande, jagande - eller något i den stilen. Man ser, hur som helst, fisken dra upp, ner, fram och tillbaka jämns med rutan. Vad indikerar det? Jo, att fisken vill simma framåt, iväg från där den befinner sig.
Man vet inte exakt varför fiskar gör på detta vis - men det är framför allt vanligt när det gäller Corydoras (och liknande fiskar) och många levandefödare. Men många andra fiskar, som nu i trådskaparens exempel; Apistogramma, gör även detta.

Två gängse teorier finns iallafall om detta och den ena är att det handlar om vattenkvalitet och obalans i denna - syrebrist, ammoniak m.m. Fiskarna uppträder då på detta vis periodvis eller, mer eller mindre, hela tiden.
En annan teori är att nyligen introducerade fiskar i karet kan uppträda såhär, antingen beroende på vattenkvaliteten, eller att de inte har hunnit acklimatisera sig ordentligt ännu - eller en kombination av båda.

Nu vet inte jag hur stort kar trådskaparen har - eller hur det är inrett, men tittar man på den befintliga besättningen med redan etablerade Apistogramma och även dorsigera (och förutsatt att vattnet är i ordning) kan man tänka sig att de nyintroducerade A. panduro helt enkelt inte naturligt hittar sin nisch i karet - och därmed väljer att försöka simma någon annanstans. Rutorna i karet sätter ju effektivt stopp för detta och man ser det ihärdiga simmandet upp, ner, fram och tillbaka.

Antagligen ger beteendet med sig efter en tid, men risken är att de nya fiskarna möjligtvis inte hittar egna ställen att vara på, inmuta revir o.s.v. och då kan beteendet upprepas eller så blir fiskarna till slut undanjagade och ställer sig stillastående i hörnena på karet.
En annan variant är att de nya fiskarna är såpass starka att de kan vända en undergiven position och ta över yta från några andra fiskar, och själva bli dominanta. Är karet tillräckligt stort kan kanske alla arterna samsas hyfsat efter en tid.
:)
#8 - 6 oktober 2012 16:20
Hmm, det verkar lugnat sig nu, iallafall för honan som nu är väldigt avvaktande och rädd medan hanen är spårlöst försvunnen :(
#9 - 6 oktober 2012 16:39
Jag hittade han nu långt nergrävd i en grotta.. Han simmar och kliar sig på diverse saker och ser inte så jättepigg ut, vad kan vara fel :( ?
#10 - 6 oktober 2012 16:40
zoomi skrev:
Hmm, det verkar lugnat sig nu, iallafall för honan som nu är väldigt avvaktande och rädd medan hanen är spårlöst försvunnen :(

Kan du lägga upp en bild på ditt kar?

//Inger
#11 - 7 oktober 2012 14:51
Här kommer två bilder från akvariumet, hoppas du finner dem tillfredsställande :)

#12 - 7 oktober 2012 15:47
Hejsan zoomi!

Dom rötter, som du har "ställt på höjden", skulle jag tippa omkull - så dom ligger längs botten lite huller om buller - "kaosinredning", som någon har döpt det till:). Dom lite större rötterna kan du dela till lite mindre "pinnar". Sedan skulle jag ha planterat ganska så många plantor av lågväxare te.x. cryptocoryner - brukar bli snyggt om man sticker lite pinnar mellan dom. Jag tror, att det är för öppen bottenyta, för att dom här cikliderna ska trivas riktigt - kanske är dom även för många (vet inte storleken på karet).

Är det anubias du har planterat på kortsidorna? I så fall gillar dom inte speciellt att planteras i gruset - men brukar trivas jättebra om man binder fast dom på rötter:).

Jag förstår, att du har försökt skapa tre revir åt dina fiskar. Jag försökte också i början att skapa - i mitt tycke då "bra" revir, men fiskarna verkade inte alls gilla "mina" revir - utan skapade sig sina egna.
Därför är det viktigt, att det finns ganska så mycket inredning på botten i form rötter/eklöv/lågväxare - då kan fiskarna dona som dom vill själva och gömma sig vart dom vill. Jag har fått lära mig v dom kloka "gubbarna" här på forumet;).

Jag är absolut ingen expert, men det är så här jag skulle ha testat i alla fall.
Hoppas det löser sig!

//Inger

Annons