Apistogramma Viejita och Nijsseni

#1 - 20 december 2008 23:40
Har de senaste veckorna funderat på att starta en tråd om mina Apistagramma Viejita och Nijsseni par men det har inte blivit av förrän nu när jag känner att jag måste skriva av mig lite.

Mina Viejita lekte för 5-6 dagar sedan och var då så aggresiva mot mina Nijsseni så jag delade av karet med en bit filtermatta. Efter någon dag tog jag bort filtermattan och det verkade som att dom behöll sina revir såsom delningen varit.

Bevittnade dock precis min Nijsseni hanne som gjorde en räd mot mina Viejita. Den lilla honan fajtades ordentligt mot honom i säkert en timma och på slutet fick hon även lite hjälp av sin hanne (jävla fegis!...) men det slutade tyvärr med att Nijssenin tog sig in i kokosnöten och kalasade på Viejita yngel... Ett tag var alla tre inne i kokosnötsgrottan och det yrde sand och yngel ut ur öppningen.

Alla tre såg rätt såriga och trasiga ut efter den här bataljen så Nijsseni paret har nu fått flytta ut i köksakvariet. Förhoppningsvis lyckas mina Viejita samla ihop eventuella överlevande yngel och ta hand om dom. I annat fall får jag hoppas på ny lek snart.

Lyckades filma en del av fighten med kameran och satt precis och försökte klippa ihop det med Windows Movie Maker men som vanligt så slarvade jag med att spara under arbetets gång och som vanligt så kraschade Bills program.... :(
#2 - 20 december 2008 23:46
Det vore "coolt" att få se filmen! Du orkar inte göra ett nytt försök? :D

Bill Gates är absolut inte min favorit :P ;)
#3 - 20 december 2008 23:50
Filmen kommer men det kanske dröjer några dagar innan jag har tid+ork att ge mig på det igen. Det är något som dom kallar jul som skapar massa stress och måsten....
#4 - 21 december 2008 00:34
Sitter och tittar på klippet och upptäcker att honan (när hon blivit utslängd ur grottan) samlar ihop yngel på utsidan och spottar tillbaka dom in till den festande Nijssenin...
#5 - 21 december 2008 00:40
Klipp ut bara det och lägg upp! :)
#6 - 21 december 2008 13:51
Första delen upplagd nu
" target="_blank">

Missade den vildaste delen av det inledande bråket pga att jag var tvungen att tömma minneskortet.

Håller på och laddar upp del två just nu.
#7 - 21 december 2008 16:18
Här kommer del 2 med tre stycken samtidigt i koksnöten. Dessutom får ni se Viejita honan mata Nijsseni hannen....

" target="_blank">
#8 - 21 december 2008 16:25
Ah häftigt :) Men synd om ynglen..
#9 - 21 december 2008 16:47
Mer bevis på att man inte ska kombinera olika apistogramma huxflux. Oftast skiter det sig
#10 - 21 december 2008 17:29
Hur långt är karet?
#11 - 21 december 2008 18:58
Karet är en meter långt (180 liter).

Nijsseni paret har nu flyttat till ett annat kar där dom får gå ett tag.

Ska vid nästa ommöblering se om jag kan få en bättre design på karet och även utöka mängden växter. Ifall det ser lovande ut sedan så kanske jag gör ett nytt försök.
#12 - 28 december 2008 09:05
Inredde om karet igår men Nijsseniparet är fortfarande i köksburken.

Mina Corydoras Trilineatus lekte sedan på kvällen. Skulle iväg precis men 5 romkorn hann jag plocka upp och placera i en nätkasse. De övriga romkornen såg cikliderna ut att snabbt leta upp och äta upp.

Ska bli intressant att se om det går att få några att kläckas.
#13 - 28 december 2008 18:05
Nijsseniparet är tillbaka med Viejitaparet igen.

I kökskaret går några nya invånare i karantän.
#14 - 28 december 2008 18:12
Vad är det för mal då? (skyller på att jag är nybörjare om jag borde vetat :) )
#16 - 28 december 2008 20:26
Lite mer info här om L066
http://www.goc.se/j/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=60

Köpte 4 st som är mellan 4-6 cm nu. När dom växt till sig så ska jag försöka odla dom.

Någon som har något tips eller annat viktigt att tänka på för att få det att fungera?
#17 - 28 december 2008 20:39
Peter1904 skrev:
Lite mer info här om L066

http://www.goc.se/j/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=60

Köpte 4 st som är mellan 4-6 cm nu. När dom växt till sig så ska jag försöka odla dom.

Någon som har något tips eller annat viktigt att tänka på för att få det att fungera?

Låter kul!
Jag skickade dig ett PM föressten. Du kanske missade det?
#18 - 2 januari 2009 20:12
Total omöblering av karet idag och L066 är också med apistorna nu.

Om någon månad när L066 växt till lite så blir det nog så att jag startar ett 112 liters och försöker mig på att odla på dom.

Innan dess skall jag dock iväg på semester i 2,5 vecka så tips på en bra foderautomat som kan hantera både flingfoder och maltabletter tas tacksamt emot.
Bilagor:
#19 - 2 januari 2009 22:00
Dimmiga bilder på omöbleringen. En översiktsbild och en närbild på grottan.
#20 - 2 januari 2009 22:13
sme_h skrev:
Mer bevis på att man inte ska kombinera olika apistogramma huxflux. Oftast skiter det sig

Du har helt rätt i att få några Viejita yngel att klara sig är nog kört med Nijssenina i karet. Jag missbedömde/underskattade helt klart styrkan hos Nijsseni jämfört med Viejita.

Annars (utan lek/yngel) fungerar dom bra ihop.

Jag får istället se om Nijssenina lyckas föda upp några yngel i karet.

Lyckas inte Nijssenina heller så blir det delning av dom så dom får varsin burk. Vill dock i första hand låta naturen ha sin gång (så länge dom inte slår ihjäl varandra).
#21 - 4 januari 2009 00:45
Nya inredningen fungerar bra än så länge. Nijssenina har lagt beslag på ena bakre hörnet och Viejita på andra bakre hörnet. Det finns flera bra "neutrala" gömställen och sikten är kort från respektive revir. Nijsseni paret har lekt och Viejitaparet har också visat lektendenser.

Samtidigt har två corydoras fäst rom lite överallt i karet som apistorna letar reda på och smaskar i sig.

I övrigt så har jag idag inköpt en Eheim 3581 som jag håller på och testkör.
#22 - 11 januari 2009 00:04
Liten uppdatering.

Nijsseniparets lek blev det inga yngel av. Vet ej om rommen blev uppäten av någon annan fisk eller om dom åt upp den själv. Stressen av att vakta rom och sedan av att Viejitaparet lekte gjorde dock att dom sår som Nijssenina hade efter slagsmålen för någon vecka sedan blev angripna av svamp. Skadorna hade innan dess läkt fint med lite salt i vattnet men plötsligt gick utvecklingen åt helt fel håll.

Honans skada satt vid ena bröstfenan och hon tappade hela fenan och dog snabbt därefter. Hannen är i kvar karantärskaret och ser ut att vara på bättringsvägen.

Medicinerade med salt och JBL Fungol och det verkar fungerat bra men honans skada på bröstfenan var tydligen för svår.
#23 - 11 januari 2009 19:28
Motgångar innebär bara nya utmaningar;)

Bara att fundera på vad man lärt sig av det tråkiga och komma igen:)
#24 - 15 januari 2012 10:26
kollade på din tråd lite.. sas snyggt kar och riktigt go musik till videon mustach?? uppdatera med lite nya bilder vetja

Annons