Äppelsnäckor?

#1 - 25 februari 2010 17:02
Jag har en fråga.
Äppelsnäckor finns ju i flertalet färger. Är det olika "raser" inom samma art? Eller är det som med tex labradorer(hund) som kan födas, svarta, gula eller bruna beroende på generna?

Om jag har Gula, rosa och lila äppelsnäckor i mitt akvarium kan dom para sig med varandra och ge en massa olika färger, eller håller dom sig till samma färg= "ras"?

Hoppas ni förstår vad jag menar trots att jag blev lite rörig...

/ katarina
#2 - 25 februari 2010 17:19
Det rör sig absolut om samma snäcka oavsett färg - precis som hos posthorn och många andra arter. Så visst kan en lila para sig med en vit och en 'jade' med en blå om andan faller på.
Typexempel: XD
[ATTACH]28057[/ATTACH]
Vad som sedan händer med färgkombinationerna har jag ingen aning om, men det är kanske en del av charmen? ^^
#3 - 25 februari 2010 17:22
Det finns en gammal tråd med korsningsschema för de olika färgerna med äppelsnäckor.
#4 - 25 februari 2010 17:27
Oh, läckert! Jag ska börja leta omedelbums!
#5 - 25 februari 2010 17:29
sen finns åxo en bra sida om äppelsnäckor om du inte redan sett den:)www.applesnail.net
#6 - 25 februari 2010 18:03
doppingen skrev:
sen finns åxo en bra sida om äppelsnäckor om du inte redan sett den:)www.applesnail.net

Den har jag redan sett:)

Då är det bara att vänta och se vad det blir för färger...

Jag hade två vita posthorn förut med röd kropp, dom dog efter ett tag men kvar i karet finns nu massor med små posthorn i diverse färger.

Tycker nästan det är roligare med snäckorna än med fiskarna;)
#7 - 25 februari 2010 19:08
Denna frågan har jag också tänkt på en del. Skulle vara kul o någon hittade det där korsningsschemat. Har letat men inte hittat nåt.

Om man säger att man har 4 blå och 4 vita äppelsnäckor i samma kar, kommer de då hålla sig till varandra färgmässigt? Eller de olika färgerna kommer para sig med varandra? Blir de då blåa eller vita?
#8 - 25 februari 2010 20:03
finns mycket om odling i en tråd som heter "odling på äppelsnäckor" som finns under projektforumet.( nr 10 första avdelningen) om just korsning vet jag ej men där är massor av inlägg:)
#9 - 25 februari 2010 22:31
Mumin skrev:
Det finns en gammal tråd med korsningsschema för de olika färgerna med äppelsnäckor.

Det här är en lång tråd men den innehåller mycket bra information, bl a ett korsningsschema för några färger.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109139&highlight=Sabina%2Ckorsning&page=5

Annons