Äppelsnäckor kokong!

#1 - 5 februari 2010 10:20
Hej allihop!
Oh är så glad efter flera månader har jag tydligen hittat rätt, skaffade mig ett 110 liters kar, har även ett 240l, som jag startade upp för 2dgr sen
Enbart äppelsnäckor i, har en 10 cm spalt högst upp och direkt la honan en kokong!! :)
Min fråga: klarar sig snäcklingarna själva? har ju inget annat än snäckor i karet så dom är ju rätt fredade, läst man kan lägga kokongen på en frigolit bit men behövs det verkligen? Inga andra djur som kan ta dom när dom kläcks.. om det nu är pga. av detta man lägger dom på en frigolit bit..

Tacksam för svar!.. ahhaha så glad :):)
mvh Jonas
#2 - 5 februari 2010 10:42
en bild!
#3 - 5 februari 2010 11:23
Jag flyttade aldrig på mina ägg, de klarade sig fint :)
#4 - 5 februari 2010 11:40
oh tackar för info! :) allt som kan lugna mig är bra just nu!
#5 - 5 februari 2010 12:09
Flyttar heller aldrig ägg.
#6 - 5 februari 2010 15:04
jag flyttar inte på mina heller, här en bra sida om äppelsnäckor om du inte redan hittat den:)www.applesnail.net
#7 - 5 februari 2010 21:31
Tackar!:)
/Jonas
#8 - 6 februari 2010 12:54
oj vad roligt med ett så pass stort kar med bara snäckor! :) Brukar inte heller flytta äggkorvarna. lycka till med bebisarna ;)
#9 - 6 februari 2010 13:04
Hittade också en kokong/äggklase idag :D
Vet inte om jag ska flytta till ett mindre då jag har fiskar i mitt akvarium där klasen finns!!!!
Bilagor:
#10 - 6 februari 2010 13:24
oj vad roligt med ett så pass stort kar med bara snäckor! :) Brukar inte heller flytta äggkorvarna. lycka till med bebisarna ;)

Tackar så mycket , tråkigt att behöva vänta 14dgr innan dom kläcks bara....
Har lagt en frigolit bit under klasen fasttejpad mot akvarieväggen så dom inte ramlar rätt i vattnet , de kan tydligen drunkna, om jag fattat det rätt.
Nu har dom chansen att själva krypa i och ur. Fan vet om jag är för försiktig , hahaha men vill väldigt gärna att dom klarar sig. :)
En bild..
#11 - 6 februari 2010 14:19
Klasen är stark så något underlag behövs inte (hade varit mer nojjig över tejpbiten faktiskt - vet ju inte om klistret på den är farlig)
#12 - 6 februari 2010 15:14
de kan drunkna om själva klasen trillar i vattnet innan de kläckts. Är du orolig att den ska trilla ner så kan du fukta den lätt och vänta ett tag och sen försiktigt ta lös den och lägga den på frigolitbiten :) De brukar inte drunkna när de kläckts och ramlar i vattnet :)
haha man är alltid lite orolig vad det gäller första bebisomgången ;)
#13 - 6 februari 2010 16:43
har aldrig varit med om att en klase ramlat ned. Frigolitbit använder man om man vill kläcka kokongen i ett annat kar än det äggen lagts i. Skulle heller aldrig ha tejp på det sättet i karet.
#14 - 7 februari 2010 18:13
Så ni menar att hederlig eltejp kan vara farlig för dom?
Ja isf. tar jag bort den, trodde mest att dom inte fick vara på djupt vatten innan dom blev gamla nog?!
Men det är alltså ok att dom droppar ner i karet när dom väl kläcks, ingen kommer drunkna eller nåt?
Bilagor:
#15 - 7 februari 2010 19:23
har haft många äggklasar som kläckts å de ramlat ner i ca 35-40 cm djupt vatten å väldigt många kryper sen kring, de kläckta drunknar inte,det är klasen som inte ska vara i vatten å därför lägger de den ovanför å jag har inte varit med om att den ramlar ner:)
#16 - 7 februari 2010 20:14
Åh tackar för info!
Har tagit bort frigoliten så nu ska naturen få ha sin gång.. :)
Bilagor:
#17 - 8 februari 2010 11:32
Ytterligare en kokong inatt!! :)
#18 - 8 februari 2010 14:49
Se upp så att du inte får för många snäckor ;)
#19 - 8 februari 2010 17:33
haha hur många blir det av varje kokong?
ja våren närmar sig så det finns kanske nåra som vill ha ett gäng?
#20 - 8 februari 2010 18:32
Minst 50 snäckor i varje kokong kan du räkna med :D
Som mest hade jag 200snäckor till salu (resultat av 3 kokonger)
Skitstörigt när det kom köpare som bara ville ha 1 snäcka [B)]
#21 - 8 februari 2010 19:42
Så vad gäller vid kläckning av äppelsnäcka?

Hej,har följt tråden och måste fråga vilket som är det bästa sättet att kläcka äggen/rommen? Söker man på nätet föreslås frigolitbit i en kopp med lite vatten och plastfolie över, men här rekommenderas att man ska ta bort plastfolien.Finns inte risken att äggen/rommen torkar? Hur har ni gjort vid kläckning och efter för att utfodra dom?
#22 - 8 februari 2010 20:55
Jag har aldrig rört äggklasen (förutom när jag inte velat ha fler snäckor).
När snäckorna sen kläckts så matar jag dem med algtabletter.
#23 - 8 februari 2010 21:01
Snor tråden och lägger upp bilder på en av mina första äpplen när hon lade ägg :D
På bilderna kan man riktigt se hur äggen rör sig ut mot glaset :)
#24 - 8 februari 2010 21:03
fräckt!
Bilagor:
#25 - 8 februari 2010 21:40
tjusiga bilder:)
#26 - 8 februari 2010 21:47
är nybörjare, men undrar vad man har snackor till mer än för alger? kan man ha dom som mat till nån sorts fisk?
#27 - 9 februari 2010 16:18
Ja det gjorde inget att du snodde tråden, fina bilder!
Jag hoppas att dom som vill ha snäckor senare vill ha mer än bara 1, om man räknar kallt med att det blir 50st / kokong så har jag fler snäckor än jag behöver...:D
Har beställt 2 blå Äpplen som kommer på torsdag.
(om zoo affären fick tag i blåa vill säga), hoppas det är en hona och en hane.....:D..... har ett kar till som de ska få vara i :d
#28 - 9 februari 2010 16:20
hult87 skrev:
är nybörjare, men undrar vad man har snackor till mer än för alger? kan man ha dom som mat till nån sorts fisk?

Praktbotior skulle nog kunna äta äppelsnäckor ,men jag har ingen erfarenhet av dom fiskarna så jag vet ej...
Men det vore väll synd å låta dom bli mat..?:confused:
#29 - 9 februari 2010 17:13
Om man inte vill ha fler snäckor så tar man bara bort klasen och lägger in den i frysen..

Det hände ca 10 gånger att en köpare bara ville ha 1 snäcka :D (aldrig mer snäckbebisar för mig ;) )
#30 - 9 februari 2010 18:12
Racerman skrev:
Praktbotior skulle nog kunna äta äppelsnäckor ,men jag har ingen erfarenhet av dom fiskarna så jag vet ej...

Men det vore väll synd å låta dom bli mat..?:confused:

okej jo dt är ju klart :)
#31 - 9 februari 2010 20:44
men hur många snäckor har ni då?
#32 - 10 februari 2010 12:07
Ja än så länge har jag bara 1 hona och 1 hane.. :)
men det kommer bli MÅNGA fler... :d
Tar väl minst 1 vecka till.
/jonas
#33 - 17 februari 2010 00:20
så inatt kläcktes 1 kokong, 2 kvar med 4dgrs mellanrum...:)
#34 - 17 februari 2010 16:41
Jag har också hittat två kokonger till så vi får väl se ifall jag får några bebisar :P

Hoppas det går bra med dina bäbisar...:-D
#35 - 18 februari 2010 13:21
Hur går det?
Har du bilder på snäcklingarna? :)
#36 - 1 mars 2010 20:40
Åh va spännande det låter med snäckbebisar! Vill själv hemskt gärna ha småttingar.
Är det nåt spec man ska tänka på för att de ska vilja lägga ägg?

Hur går det med era små?
Har de kläckts ännu?
Vad blev det för färger?
#37 - 11 mars 2010 19:14
hej jag har två äppelsnäckor , och idag märkte jag en klase som satt fast på glaset jag vet inte riktigt vad jag ska göra, ska man fukta klasen lite eller?? Och ska man ha klalk i vattnet?? HJÄLP
#38 - 11 mars 2010 19:23
hej å välkommen till zoopet! du behöver inte göra nåt speciellt. jag har haft flertalet kokonger å dom ska sitta ovanför vattenlinjen. fuktigheten är tillräcklig, du har ju täckglas antar jag å då är det ju fuktigt där. det sköter sig självt, jag gör ingenting å kläcks gör de minsann, läs här i tråden samt www.applesnail.net lycka till:)
#39 - 11 mars 2010 19:50
Racerman får allt vakna upp nu och lägga upp lite bilder på snäcklingarna :)
#40 - 11 mars 2010 19:54
Åh jag vill så himla gärna att mina snäckor ska få bebisar!
Någon som har nåt tips på hur man "får igång dem"?
Hur många snäckor ska man ha som mest?
Jag har ett 180liters.
#41 - 15 mars 2010 17:19
jag vet inte hur många man ska ha, jag antar att jag hade tur som bara har två och fick ägg, men dagen innan la jag i en bit gurka för jag hade sätt det på bilder och dagen efter så fick jag ägg.Men jag är rädd att dom blir upätna när dom trillar i vattnet :(
#42 - 15 mars 2010 17:21
och så köpte jag igår en kalksten och la i för dom behöver ju tydligen lite kalk för att få starkt skal
#43 - 15 mars 2010 18:06
Nej kokongen kommer inte att ramla ner om du inte pillar på den;)
Den kläcks om 2 till 4 veckor och då kommer en massa småsnäckor ut.. dessa är ganska ömtåliga det första dagarna men dom växer väldigt fort i början och snart är dom starka:) Vissa fiskar (mina kopparbarber te.x) käkar dessa snäcklingar i början eftersom att dom är så små.

Vad du kan göra om du vill ha snäckbäbisar är att lägga äggkokongen på en bit frigolit i en plastlåda med vatten där det är lagom fuktigt och lagom varmt. byta lite vatten varje dag.
Och sedan när dom kläcks kan du ha dom in en lite större burk eller gammal glassförpackning. Äppelsnäckor andas luft så det är viktigt med öppen luftyta, höga/djupa akvarier kan ta död på snäckbebisar eftersom det är så längt mellan maten och luften, dom drunknar alltså.

Äppelsnäckor är till skillnad från många övriga snäckor INTE hermafroditer.
Det krävs alltså hane och hona för att det ska bli nåt;)
Så du har haft lite tur med att få tjej+kille.
Har du väl dessa komponenter så krävs inte mkt mer för att det ska bli ägg;)

Gurka som foder är inte jättebra mat, gurkan smakar bra och är lättuggad men innehåller inte speciellt mkt näring (gurka = 97% vatten och det har dom ju)
Broccoli är ett bättre foder.. köp fryst och släng ner den i kokande vatten.
Jag brukar pressa in maltabletter i mina broccolibitar;)
Råa grönsaker flyter så för att få dom att sjunka så trycker du igenom en tesked eller så kokar du dom lite grann. (värmd mat kan förstöra vitaminer, spec mikrovärmning)

Kalksten är bra;) Vad som är ännu bättre är sepiaskal (undulatskal) som du kan köpa i djuraffären men dessa löser upp sej i vattnet så dom ska du bara lägga i när snäckorna får mat (lägg det på eller nära maten) och sen ta ut.
Kokt äggskal i en liten skå i akvariet funkar bra också

Vill du ha ännu mer info?
Gå in på http://www.applesnail.net/
#44 - 15 mars 2010 18:54
okej tack för tippsen ;)
#45 - 18 mars 2010 15:49
Racerman får allt vakna upp nu och lägga upp lite bilder på snäcklingarna :)

Sitter utan internet är precis i en flytt, men har fått MASSOR av snäcklingar... vet inte vad jag ska göra nu... lol får väl ge bort till zoo affär.
Skall försöka ta lite bilder men som sagt lånar dator just nu.
Ha det bra alla med era snäckor!
#46 - 17 maj 2010 14:38
I och för sig en gammal tråd det här. Men oron över att snäckorna kan drunkna gjorde att jag vill förtydliga ovansagda saker.

Äppelsnäckor är så fantastiskt byggda att de har både en lunga och gälar, så de klarar sig både på land och i vatten. Enda gången en äppelsnigel kan dö är om den får vatten i sin lunga eller om lungan kolapsar.

Men det går lätt att bota en lungsjuk snäcka genom att snurra den på ett speciellt vis så att vattnet rinner ut och sen låta den ligga på land till den återhämtat sig.
#47 - 17 maj 2010 18:23
Hej jag ska köpa 5st äppelsnäckor som ska vara i mitt malawi akvarium och jag har hört att man kan mata snäckorna med sallad gurka mm och då undrar jag om jag lägger i en gurkskiva i akvariumet kommer då inte fiskarna äta upp den då??

en annan fråga är ska man ha i något i vattnet för snäckornas skal
#48 - 17 maj 2010 18:38
walak skrev:
Hej jag ska köpa 5st äppelsnäckor som ska vara i mitt malawi akvarium och jag har hört att man kan mata snäckorna med sallad gurka mm och då undrar jag om jag lägger i en gurkskiva i akvariumet kommer då inte fiskarna äta upp den då??

en annan fråga är ska man ha i något i vattnet för snäckornas skal

Inte om du lägger en "tyngd" på grönsakerna så de håller sig på botten.

Som de skriver tidigare är kokt äggskal bra att ha i karet. Se till att ta bort hinnan bara.

Man kan köpa kalk i form av en sköldpadda i en zooaffär. De löses upp i vattnet.
#49 - 17 maj 2010 18:42
Elin.G skrev:
Inte om du lägger en "tyngd" på grönsakerna så de håller sig på botten.

Som de skriver tidigare är kokt äggskal bra att ha i karet. Se till att ta bort hinnan bara.

Man kan köpa kalk i form av en sköldpadda i en zooaffär. De löses upp i vattnet.

ok men kalk höjer ju ph värdet och jag har redan högt ph värde
#50 - 18 maj 2010 08:45
walak skrev:
ok men kalk höjer ju ph värdet och jag har redan högt ph värde

Tror inte du behöver göra ngt speciellt med ditt ph värde med tanke på att du har redan malawi i det karet :)
Se bara till att fiskarna inte är på dina äppelsnäckor. Det kan hända att de äter upp snäckorna.
#51 - 18 maj 2010 08:49
Nubi skrev:
Tror inte du behöver göra ngt speciellt med ditt ph värde med tanke på att du har redan malawi i det karet :)

Se bara till att fiskarna inte är på dina äppelsnäckor. Det kan hända att de äter upp snäckorna.

hur ska man kunna se till att dom inte är på snäckorna för det blir nog svårt men det man får göra är väll att ta bort dom
#52 - 18 maj 2010 08:52
walak skrev:
hur ska man kunna se till att dom inte är på snäckorna för det blir nog svårt men det man får göra är väll att ta bort dom

Du får helt enkelt prova dig fram. Har du ett annat kar du kan ha dem i om det inte skulle funka i malawi karet?

Alla fiskar är olika individer, som jag lärt mig. :)
Vissa fiskar struntar totalt i äppelsnäckorna medans andra tänker bara på en sak MAT.

Om äppelsnäckorna känner sig hotade så kommer de att gömma sig för det mesta, i vissa fall dör äppelsnäckorna för de är för rädda för att leta efter mat.
#53 - 18 maj 2010 08:55
jag har en räkvas men jag vet inte om alla får plats i den
#54 - 18 maj 2010 08:57
walak skrev:
jag har en räkvas men jag vet inte om alla får plats i den

Ja du har dendära supersnygga räkvasen :)

En annan sak som är viktigt är täckglas. De vandrar de små rackarna. Har man inget täckglas så rymmer de och man kan hitta de på de mest tokigaste ställerna. t.ex. hundmatskålen [:o]
#55 - 18 maj 2010 09:46
haha, vad förvånad jag skulle bli över att hitta en snäcka i hundens matskål! En vän till mig har malar som ÄLSKAR katt-torrfoder. var ett misstag att en lite pylla trillade i, men nu får de en sån då och då tydligen.
#56 - 18 maj 2010 13:59
Hej alla!
Har nu skaffat mig ett 140liters som endast ska va yngel och snigelkar.
Skaffade mig rosa och pärlemorsnäckor och redan samma kväll såg jag 2 para sig!!!! (Antar jag...)
Detta hände i söndags kväll.
Nu till mina frågor.
1. Hur lång tid tar det innan de lägger äggen?
2. Vad kan det bli för färger om en rosa och en pärlemor parar sig?
3. Äter Siamesiska algätare äppelbebisar? Har nämligen 3 sådana i karet.
#57 - 18 maj 2010 15:00
Tinka, är den pärlemor helfärgad eller randig, är kroppen ljus eller mörk? Den rosa är den randig eller helfärgad eller tvåfärgad? Är kroppen mörk eller ljus?

Om vi säger så här:

förälder A) Rosa med anlag för "ej grundfärg"+"svaga ränder ej starka ränder"+"ljus kropp"

Förälder B) Pärlemor med anlag för "Ej grundfärg"+"Ej ränder (helfärgad)"+"ljus kropp"

Då blir resultatet:

1) Ljust lilarandig (Ivory)
2) Ljust lilarandig (Pink)

Note: Light Striped Purple pink vs. ivory inheritance is not 100% clear so far, so either could possibly result unless the only parent colors in question are Light Striped Purple (ivory) and either ivory or blue. Also note that results to cross-color category crosses (Purple to Olive, Olive to Burgundy, etc.) are not certain! In those cases, only a few of the colors listed will most likely appear.
#58 - 18 maj 2010 15:14
Hej!
Den rosa är randig med ljus fot och pärlemor är helfärgad med ljus fot.
Blir det då det du skrev?
Rosa och lila eller? Förstår jag det rätt?
Blir det inget pärlemor?
#59 - 19 maj 2010 11:54
Hej!
Wow, jag gissade rätt på föräldrarnas teckning alltså.

Ja, då blir det som jag sa "mest troligt". dvs. "pärlemorfärgade snäckor med ljusa lila ränder" och "Rosa med ljust lila ränder".

Det här med ljusa lila ränder är spännande,för ofta är de så ljusa så de uppfattas som rosa eftersom den ljusa kroppen på snäckan förvränger färgen lite, men inte alltid.

Men som jag sa "mest troligt" att du får de här färgerna. Det finns dominanta och rcesiva gener. De dominanta är de du ser på snäckan, de övriga syns inte på snäckan men kan ge genomslag i deras barn. Och vi vet ju inte vilka gener som dina snäckor bär på, så vi kan därför bara säga "mest troligt"...... Så med andra ord kan du nog även få helfärgade pärlemor med men det är inte så troligt.
#60 - 19 maj 2010 13:03
Aha! Va fint!
Hur kan du det här med färgerna? Finns det nån lista nånstans där det står vad de olika färgerna ger för avkommor?
Nu var det ju som sagt i söndags de parade sig och fortfarande har hon inte "äggat".
Har för mig att jag läst någonstans att de lägger sina ägg bara efter 2 dygn? Stämmer inte det? Eller var det bara jag som trodde och hoppades att de parade sig? :(
#61 - 19 maj 2010 13:58
Tinka. Maila mig privat en adress där du kan ta emot lite större filer, så kan jag skicka över ett litet program som du kan använda dig av.
#62 - 20 maj 2010 09:52
Jag har två fina äggklasar i akvarielocket nu! :D
Vad kul det ska bli med bebisar! Spännande att se vilka färger det blir!

Hur lång tid efter parning lägger honan ägg???

En av mina lila hanar uppvaktade en gul hona för en månad sedan...
#63 - 20 maj 2010 10:28
Precis det undrar jag med!
Hur lång tid tar det efter parning innan honan lägger ägg?
Hade för mig det bara tog 2 dar, har hört det nånstans men kan ha fel då mina parade sig för 4 dar sen och jag har då inte sett några ägg :(

Spännande med lila och gult!
Vad är det för färger på föräldrarna som fick ägg nu?
#64 - 20 maj 2010 20:37
vet inte om ni läst denna sida men den är bra www.applesnail.net kolla in den:)
äggen kläcks efter 2-4 veckor så ni får ha tålamod,
#65 - 21 maj 2010 09:34
Jo det med när äggen kläcks har jag hört. Jag tänker mer på hur lång tid det tar innan honan lägger äggen, efter parning.
#66 - 21 maj 2010 10:29
Jag vet inte helt säkert hur lång tid det tar som kortast. FInns säkert uppgifter om detta någonstans men inget jag sett.

Men det är så att snäckorna lägger rom när de känner att förutsättningarna är det rätta. Snäckorna har förmåga att spara sperma (så kallad förrådsbefruktning). Så av en parning kan den lägga flera romkorvar vid olika tider. Är inte förutsättningarna de rätta efter parningen så lägger honan inte rom utan väntar till hon känner att det är bra tid och då lägger hon rommen.

Jag har flera gånger själv haft honor i dvala och efter dvalan varit slut har hon lagt rom utan att träffa någon hanne. I dom fallen har det ibland gått 3-4 månader mellan parning och romläggning (men det är extremfall eftersom jag lägger snäckorna i "dvala mellan varven".
#67 - 21 maj 2010 11:39
Hm... Undrar vad de inte är nöjda med... Min luftspalt är på 5 cm iaf. Får lägga i lite mer grönsaker så kanske de vill ägga.
Bilagor:
#68 - 21 maj 2010 11:43
De flesta rekomenderar luftspalt på 10-15 cm. Har hört och sett att snäckorna kan lägga rom med mindre utrymme än så, men oftast lägger de inte rom om utrymmet är för trångt, så testa att öka till 10-15 cm eller så.
#69 - 23 maj 2010 17:52
Tack, det har jag nu gjort! Hoppas de blir nöjda :)
Längtar efter snigelbebisar!!!!
#70 - 23 maj 2010 17:54
Jag kan lägga in en bild på mina några hundra snigelbäbisar.. :-)
#71 - 23 maj 2010 18:12
WOW!!!!
Det var det häftigaste jag sett! :D
Hur många kullar är det?
Ser man direkt vad de har för färger?
#72 - 23 maj 2010 18:26
Tinka, Det är väldigt många kokonger, har tappat lite räkningen nu faktiskt. men runt 10st kokonger :-) Färgerna anas väldigt tidigt men än känns dom lite väl små för att vara på den säkra sidan. Mest spännande är det att se vad det blir utav korsningen blå hona /rosa hane :-)
#73 - 23 maj 2010 18:34
Har precis kastat ca 20 kokonger, tråkigt när det inte finns plats för fel bäbisar :/
#74 - 23 maj 2010 19:40
Vad gör du för att få snäckorna så parningsgalna och äggvilliga?? :)
Snäckorna måste stortrivas hos dig!
Hur får du dina bebisar sålda då?

Blå + rosa lät riktigt spännande!
#75 - 23 maj 2010 19:49
Snäckornas ägg är baserade på kalk. Dvs har snäckorna kalkbrist kommer dom inte lägga några ägg. Kalkrikt foder, kalksköldpadda och bikarbonat i vattnet gör susen här hemma :-)
Hur jag får dom sålda får vi se. Hahaha.
#76 - 23 maj 2010 20:06
Hur vet man om de har kalkbrist??
Jag har en kalksten, behöver jag sköldpadda med?
Vad ger du för kalkrikt foder?
Häller du i bikarbonat?
#77 - 23 maj 2010 21:56
LLL skrev:
Snäckornas ägg är baserade på kalk. Dvs har snäckorna kalkbrist kommer dom inte lägga några ägg. Kalkrikt foder, kalksköldpadda och bikarbonat i vattnet gör susen här hemma :-)

Hur jag får dom sålda får vi se. Hahaha.

Smart! Det kan ju vara därför inte mina lägger ägg (om de nu inte är samma kön allihopa). Den enda riktiga kalkkällan jag har, som jag vet om, är två stycken smått kalkhaltiga stenar.
#78 - 24 maj 2010 05:55
Kalkbrist visar sig ofta med just att dom inte lägger ägg. All kalk går istället till att hålla skalet i skick. Så inga kokonger och början till dålig skalkvallitet skulle jag säga är tecken på kalkbrist. (Om man nu har båda könen i karet)

Tinka, kalksten är bra. Jag tillsätter bikarbonat i vattnet i samband med varje vattenbyte. Det höjer PH och hårdhet då jag märkt att det blir väldigt mjukt vatten i mitt snäckkar. Mat som tex Spenat, Broccoli, grönkål och kokta morötter är bra kalk (kalcium) källor.

VD, Testa att lägga i en kalksten från djuraffären. det borde göra susen :-)

Har föresten också märkt att snäckorna leker som mest när man matar på dom med råge. Så mata mer! snäckor är ju allätare så bara grönsaker är ju inte bra. Det finns ju många olika tebletter för köttätande fiskar som sjunker. Jag fodrar bla med http://www.pwss.se/product.php?productid=6746&cat=387&page=1 och http://www.pwss.se/product.php?productid=7694&cat=1158&page=1 ..
#79 - 24 maj 2010 09:11
wohoo! nu har jag 4 st äggkokonger!!

har gjort en blogg om mina snäckor:
http://applesnails.blogg.se

:d:d:d:d:d:d
#80 - 24 maj 2010 10:19
LLL, tack att du delar med dig, info jag inte hade nån aning om!!!
Hur mycket bikarbonat häller du i?

Om man ska ge krossat äggskal, ska ägget kokas först då?
Och blir det inte så att krosset bara flyter runt i akvariet då?

ElinG, åh va avundsjuk jag blir! :)
Men va spännande!
#81 - 24 maj 2010 11:43
Bikarbonat som du satt i vattnet har inget med den generella hårdheten att göra(GH) utan reglerar karbonathårdheten (KH)

Kort beskrivning av skillnaden.

GH = Kalcium och magnesiumhårdhet, det är denna hårdhet som beskriver om växter och djur vill ha hårt eller mjukt vatten, man ökar denna hårdhet genom att tillsätta kalcium i vattnet genom marmor kalksten, kalcium sepiaskal snäckskal eller äggskal (när man tagit bort ägghinnan) och man kan minska hårdheten genom att filtrera över torv.

KH = karbonathårdheten styr PH-värdet rätt exaKT, HÖGRE kh LIKA MED HÖGRE ph OCH TVÄRT OM, KORT KAN MAN SÄGA ATT JU HÖGRE kh-VÄRDE JU STABILARE BLIR ph-VÄRDET och ju lägre ju ostabilare ph-värde. KH-värdet man bör sikta in sig på är mellan 4-10 grader KH. Håller man sig i det nedre delen så är det relativt lätt att ändra ph-värdet efter behov men man kan lika gärna drabbas av för snabba förändringar, så jag siktar in mig på att alltid ha så höga kh-värden som möjligt för då flukturerar inte PH-värdet nämnvärt men i gengäld är det svårare att förändra ph-värdet om man skulle vilja det.

Så för Äppelsnäckor skulle jag rekomendera:

Temperatur
18.0 - 28.0 °C

Vattenvärden
7.0 - 8.0 pH

Vattenvärden
10.0 - 30.0 dGH
4.0 - 10.0 dKH
#82 - 24 maj 2010 11:51
LLL skrev:
Kalkbrist visar sig ofta med just att dom inte lägger ägg. All kalk går istället till att hålla skalet i skick. Så inga kokonger och början till dålig skalkvallitet skulle jag säga är tecken på kalkbrist. (Om man nu har båda könen i karet)

Tinka, kalksten är bra. Jag tillsätter bikarbonat i vattnet i samband med varje vattenbyte. Det höjer PH och hårdhet då jag märkt att det blir väldigt mjukt vatten i mitt snäckkar. Mat som tex Spenat, Broccoli, grönkål och kokta morötter är bra kalk (kalcium) källor.

VD, Testa att lägga i en kalksten från djuraffären. det borde göra susen :-)

Har föresten också märkt att snäckorna leker som mest när man matar på dom med råge. Så mata mer! snäckor är ju allätare så bara grönsaker är ju inte bra. Det finns ju många olika tebletter för köttätande fiskar som sjunker. Jag fodrar bla med http://www.pwss.se/product.php?productid=6746&cat=387&page=1 och http://www.pwss.se/product.php?productid=7694&cat=1158&page=1 ..

Problemet är bara att flera av fiskarna där i inte ska ha högre än pH 7.5 och jag vill därmed inte sträcka mig högre än de 7.6 som kalk buffrar till.
#83 - 24 maj 2010 11:51
Ju större filter du har, ju mer "överbefolkat" karet är, ju mer man matar, om man kör med CO2 etc påverkar oxå hur mycket KH som behövs.

Men har du exempelvis KH 3 och byter 30 % vatten i veckan inte överbefolkat eller så och vill öka till KH 5 så räcker det oftast med 5-6 gram bikarbonat per 100 liter vatten.

Huvudregeln som jag förstått den och som jag nyttjar är att är KH lägre än 4 så går det år ca 2-3 gram bikarbonat för att höja KH med en grad. En formel som är bra att använda för att omvandla mililiter till gram är att 100 ml väger ca 125 gram. 100 gram = ca 80 ml. 1 tsk. ca 5 gram

Men tänk på att vattnets kavlitet består av många faktorer beroende på vilka kemikalier som finns i vattnet mm, så en del behöver ta till lite större mängd bikarbonat än andra för att uppnå samma sak. Så testa dig fram till vilken mängd som du behöver.

När det gäller Sepiaskal mm, ös på finkrossat eller löst i vattnet för att snabbt uppnå ökat resultat, långsiktigt kalksten eller marmorkross eller liknande i filtret eller så, en nackdel jag fått reda på är att det bildas en biofilm runt kalkstenen som gör att den inte har kontakt med vattnet efter ett tag och då fungerar den inte, så någon gång då och då får man plocka upp stenen och skrubba den lite i rent vatten för att få bort hinnan som bildats.

Tänk på att Kalkstenen inte löser sig i vatten i pH över 7 utan bara om pH är under 7. Funkar som stabilisator om pH-värdet skulle droppa, men viktigast av allt snäckorna tar upp delar av sitt kalsium behov från kalkstenen eller liknande.

Om du nu snabbt vill korrigera upp hårdheten och inte vill vänta på att det sker stegvis så tillsätt CaCO3 í löst form i vattnet, hittade i en av mina böcker en bra omvandlingstabell:

Mg/liter CaCO3 °dH Benämning

0-50 0-3 Mjukt
50-100 3-6 Ganska mjukt
100-200 6-12 Något hårt
200-300 12-18 Ganska hårt
300-450 18-25 Hårt
450 och uppåt 25 och uppåt Mycket hårt

Annons