Nej kokongen kommer inte att ramla ner om du inte pillar på den;)
Den kläcks om 2 till 4 veckor och då kommer en massa småsnäckor ut.. dessa är ganska ömtåliga det första dagarna men dom växer väldigt fort i början och snart är dom starka:) Vissa fiskar (mina kopparbarber te.x) käkar dessa snäcklingar i början eftersom att dom är så små.
Vad du kan göra om du vill ha snäckbäbisar är att lägga äggkokongen på en bit frigolit i en plastlåda med vatten där det är lagom fuktigt och lagom varmt. byta lite vatten varje dag.
Och sedan när dom kläcks kan du ha dom in en lite större burk eller gammal glassförpackning. Äppelsnäckor andas luft så det är viktigt med öppen luftyta, höga/djupa akvarier kan ta död på snäckbebisar eftersom det är så längt mellan maten och luften, dom drunknar alltså.
Äppelsnäckor är till skillnad från många övriga snäckor INTE hermafroditer.
Det krävs alltså hane och hona för att det ska bli nåt;)
Så du har haft lite tur med att få tjej+kille.
Har du väl dessa komponenter så krävs inte mkt mer för att det ska bli ägg;)
Gurka som foder är inte jättebra mat, gurkan smakar bra och är lättuggad men innehåller inte speciellt mkt näring (gurka = 97% vatten och det har dom ju)
Broccoli är ett bättre foder.. köp fryst och släng ner den i kokande vatten.
Jag brukar pressa in maltabletter i mina broccolibitar;)
Råa grönsaker flyter så för att få dom att sjunka så trycker du igenom en tesked eller så kokar du dom lite grann. (värmd mat kan förstöra vitaminer, spec mikrovärmning)
Kalksten är bra;) Vad som är ännu bättre är sepiaskal (undulatskal) som du kan köpa i djuraffären men dessa löser upp sej i vattnet så dom ska du bara lägga i när snäckorna får mat (lägg det på eller nära maten) och sen ta ut.
Kokt äggskal i en liten skå i akvariet funkar bra också
Vill du ha ännu mer info?
Gå in på
http://www.applesnail.net/