Äppelsnäckor med markant ljusare skal sen dom kom till mig.

#1 - 10 november 2010 20:46
för två dagar sen flyttade 6 äppelsnäckor in i mitt 350 liters och nu har dom en 5 mm ljus del där nytt skal bildas svårt att förklara kolla bilden. Vad kan detta bero på, dom har fått mycket mat, kan det växt fortare än pigment hinner bildas och i så fall kommer pigment bildas där efter ett tag? någon som vet?
#2 - 11 november 2010 19:29
Det är vääääldigt svårt att hitta information av lite mer omfattande slag ang äppelsnäckor och kunskapen verkar inte så bred bland oss akvarister heller ingen som vet varför mina snäckor får ljusare skal?
#3 - 11 november 2010 20:13
en bra sida, men vet inte om du finner just svar på din fråga men där står mycket www.applesnail.net
#4 - 11 november 2010 20:51
Snäckorna växer riktigt fort, och mina får också en sån ljusare kant i den nya, yttersta delen. Den verkar dock färgas i efter hand som skalet "mognar" så jag skulle tro att det helt enkelt är så skalet växer.
#5 - 11 november 2010 20:53
Kan förresten också rekommendera den här sidan: http://appelsnackor.webs.com/

Jag köpte mina från den tjejen som har den, och hon är riktigt duktig och trevlig. Undrar du något kan du nog slänga iväg ett mail till henne och fråga, det gjorde jag. :)
#6 - 11 november 2010 20:59
vitter skrev:
Snäckorna växer riktigt fort, och mina får också en sån ljusare kant i den nya, yttersta delen. Den verkar dock färgas i efter hand som skalet "mognar" så jag skulle tro att det helt enkelt är så skalet växer.

Så du får oxå denna riktigt markanta rand som sen försvinner helt eller? Tack för svaret jag störde mig som f...n att dom som var sååå fina fick ljust skal i min burk.
#7 - 11 november 2010 21:01
vitter skrev:
Kan förresten också rekommendera den här sidan: http://appelsnackor.webs.com/

Jag köpte mina från den tjejen som har den, och hon är riktigt duktig och trevlig. Undrar du något kan du nog slänga iväg ett mail till henne och fråga, det gjorde jag. :)

Jag ska till henne på lördag och köpa andra färger men då vill jag inte sabba skalet men nu verkar det som att detta är normalt.
#8 - 11 november 2010 21:02
Ja, jag la också märke till det på mina i början och blev orolig att det var kalkbrist eller nåt, men de får kalkmat hos mig också, så det var inte det. Och trots att de fortsatt växa så det knakar, så blir inte de där linjerna större eller så, så jag har utgått från att det färgat i allt efter som. Se till att de får nån form av kalktillskott bara, så ska du se att det blir prima!

Annons