Äppelsnäckor, svar på lite frågor.

#1 - 15 februari 2007 15:42
äter de verkligen fiskbajs och ruttna blad från växter mm.

hur stora blir de?

går de ihop med praktbotier?

något viktigt man borde veta om dessa krabater?

vill gärna veta allt som är viktigt och veta. ska köpa några snart.
#2 - 15 februari 2007 15:50
justb de, käkar de växter?
#3 - 15 februari 2007 16:52
Amaro skrev:
äter de verkligen fiskbajs och ruttna blad från växter mm.

Fiskbajs äter de inte men de äter matrester och de kan i brist på annan mat äta döda växtdelar.

Hur stora blir de?

Den arten som är vanligast i handeln, Pomacea bridgesi blir i skalet något större än en pingiboll. Ibland förekommer Pomacea canaliculata som är en mer snabbväxande äppelsnäcka och den blir ungefär som ett äpple i skalet.

går de ihop med praktbotier?

Nej, då går INTE ihop med praktbotior eftersom praktbotiorna äter snäckorna!

något viktigt man borde veta om dessa krabater?

De skall inte hållas under 20 grader, lämplig temperatur är ca 24-26 grader. De vill ha neutralt till svagt basiskt vatten och det skall vara ett hårt och kalkrikt vatten.

MVH

Sabina
#4 - 15 februari 2007 16:53
Amaro skrev:

Pomacea bridgesi äter inte växter, men om du råkar får Pomacea canaliculata som ibland finns i handeln så äter de alla typer av växter...

MVH

Sabina
#5 - 15 februari 2007 16:53
Sabina skrev:

De skall inte hållas under 20 grader, lämplig temperatur är ca 24-26 grader. De vill ha neutralt till svagt basiskt vatten och det skall vara ett hårt och kalkrikt vatten.

MVH

Sabina

har hört att de ska ha mellan 18-28 grader
#6 - 15 februari 2007 17:38
rödtoppen skrev:
har hört att de ska ha mellan 18-28 grader

Det står så i vissa rekommendationer, men Pomacea bridgesi trivs bäst om man inte går under 20 grader. Vid 18 och därunder börjar de gå i dvala och de avlider efter någon till några dagar beroende på temperaturen. Titta gärna på www.applesnail.net där de även refererar till olika artiklar där man testat överlevnad av olika arter vid olika temperaturer. För att de skall föröka sig bör man ha 24-26 grader.

MVH

Sabina
#7 - 15 februari 2007 21:12
Sabina skrev:
Det står så i vissa rekommendationer, men Pomacea bridgesi trivs bäst om man inte går under 20 grader. Vid 18 och därunder börjar de gå i dvala och de avlider efter någon till några dagar beroende på temperaturen. Titta gärna på www.applesnail.net där de även refererar till olika artiklar där man testat överlevnad av olika arter vid olika temperaturer. För att de skall föröka sig bör man ha 24-26 grader.

MVH

Sabina

tror att det var där jag läste det :D (under den svenska översättningen)
nästan inaktiva vid 18 grader står det där...fast jag har mina i 25 grader men det är ju bra att veta att de nästan är inaktiva vid 18 för jag har sagt till folk att man ska ha dem mellan 18-28 grader, jag kommer i fortsättningen säga att de ska ha 20+
:)
#8 - 16 februari 2007 06:27
Amaro skrev:

Mina äter växter när algerna är slut och man inte matar tillräckligt. De äter döda fiskar oxå...

Annons