äppelsniglar

#1 - 6 maj 2008 11:57
Jag har läst att man kan ge äppelsniglar till vattensköldpaddor. Går det att ha dessa sniglar i ett 25-liters akvarium tillsammans med körsbärsräkor där jag odlar växter till sköldpaddan? Finns det ett maxantal på sniglar så som det finns för fiskar (x antal fisk per y liter vatten)? Jag hittar ingen artbeskrivning av äppelsniglar här på zoopet, någon som vet mer om dem? Förökar de sig lätt och hur stora blir de?
#2 - 6 maj 2008 11:58
Kom på en sak till. Vad är det för skillnad på sniglar och snöckor? Ibland går det att läsa det ena och ibland det andra.
#3 - 6 maj 2008 12:09
cillan skrev:
Kom på en sak till. Vad är det för skillnad på sniglar och snöckor? Ibland går det att läsa det ena och ibland det andra.

Sniglar har inga skal.
#4 - 6 maj 2008 12:14
En eller två äppelsnäckor räcker till ett 25-liters - men se upp så ingen dör och förgiftar vattnet. Läs mer här (fast jag fattar inte varför de skriver "äppelsniglar" i svenska versionen).
#5 - 6 maj 2008 15:58
En eller två äppelsnäckor räcker till ett 25-liters - men se upp så ingen dör och förgiftar vattnet. Läs mer här (fast jag fattar inte varför de skriver "äppelsniglar" i svenska versionen).

Det är nog därför jag blivit lite förvirrad över om det heter sniglar eller snäckor.
#6 - 6 maj 2008 17:08
Finns det någon som är lätt att få tag på i Gbg? Funkar de med räkor? Det verkar som att man ska ha Pomacea Bridgesii om man har växtkar vilket jag har. Jag har max 5 cm från vattenytan till täckglaset och kan inte sänka vattennivån mer för då blir det för lågt för växterna. Men jag vill gärna att det ska föröka sig så att jag kan stoppa ner dem till sköldpaddan sen. Sköldpaddan har inga växter, mer än när jag ger henne, så där kanske det kunde vara en sort som förstör växterna men det kanske är så att de behöver växter som mat.
Bilagor:
#7 - 6 maj 2008 21:38
ja, äppelsnäckor behöver definitivt växter och alger som mat, annars växer de inte!
Äppelsnäckor blir fort ganska stora, och kan bli som en golfboll i storlek, hur stor är paddan?
#8 - 6 maj 2008 21:53
Mumin skrev:
ja, äppelsnäckor behöver definitivt växter och alger som mat, annars växer de inte!

Äppelsnäckor blir fort ganska stora, och kan bli som en golfboll i storlek, hur stor är paddan?

25 cm lång över karapax. Det går inte att ha växter i hennes akvarium för hon äter upp dem (typiskt rödörade) däremot finns det en hel del alger och så förstås lägger jag i växter till henne som jag odlar i det lilla akvariet. Jag försöker lägga lite bland stenarna så att de hinner förökar sig lite (mest flytväxter) men nja hon tuggar på dem oxå. Meningen är ju i och för sig att paddan ska äta några oxå för jag läste att de kan göra det men om det är många är de tju alltid någon som gömmer sig bland stenar och sånt.
#9 - 7 maj 2008 10:17
Äppelsnäckor behöver stödmatas, enbart alger räcker oftast inte. De äter inte levande friska växter, däremot äter de ruttnande växtdelar.

De är lätta att föröka förutsatt att man har både hona och hane, de är inte tvåkönade som andra snäckor. Dessvärre kan det vara svårt att se skillnad på kön, så det bästa är om man kan ha en liten grupp så man är relativt säker på att ha båda könen.
#10 - 7 maj 2008 10:36
Men om de är i sköldpaddsakvariet måste de har tillgång till växter då? Känns nämligen som att jag inte kan få plats med dem i växtakvariet eftersom det är så litet. Vad ska man ge dem för mat i så fall?
#11 - 7 maj 2008 11:52
Äppelsnäckor äter algtabletter och överbliven fiskmat också,mina älskar kokt broccoli och gröna ärtor så det matar jag med.
#12 - 12 maj 2008 19:34
Hur var det nu med äppelsnäckorna, behövde de täckglas? Alltså kan de smita ut?
#13 - 13 maj 2008 20:51
puttar upp
#14 - 13 maj 2008 21:08

Nu funkar ju inte sidan jag läste på om äppelsnäckor. Jag kommer ju inte ihåg vad den hette.
#15 - 21 maj 2008 17:12
Jag har ju en sköldpadda och eftersom de inte får ha täckglas men äppelsnäckorna måste ha det så funderar jag på att göra en ram av myggnät. Men jag fungerar på om det verkligen fungerar. Smälter inte myggnätet av värmen från lysröret och från uvb-lampan.
#16 - 21 maj 2008 18:10
Snäckor brukar inte rymma om det inte är så att de inte trivs, men de kanske de inte gör med en hungrig sköldpadda....
Sidan är applesnail.net
#17 - 21 maj 2008 19:15
Ok nu blir jag förvirrad. En del skriver att de måste ha lock och en del inte.
#18 - 22 maj 2008 07:38
Beror som sagt på hur de trivs vad jag förstått
#19 - 22 maj 2008 10:05
OK men det kan jag ju inte veta innan.
#20 - 29 september 2008 20:58
Nu puttar jag upp den här tråden lite igen eftersom jag tänker göra slag i saken och prova med några äppelsnäckor. Först ska jag bygga ett "lock" Med träram och sedan myggnät som själva locket eftersom det inte får vara helt täckt för en sköldpadda. Räcker det som lock för snäckorna eller måste det vara tätare än så?
#21 - 29 september 2008 21:03
Det borde funka så länge som det fysiskt hindrar snäckorna att krypa över kanten och ramla ur akvariet. Snäckorna klättrar även om de trivs, de lägger sina ägg ovanför vattenytan och kan klättra omkring en del för att hitta ett bra ställe.
#22 - 29 september 2008 21:12
Ok men är hålen tillräckligt små om jag skulle få snäckbarn?
#23 - 30 september 2008 04:36
Snäckbarnen kryper inte upp över vattenytan, utan det är de vuxna som gör det för att lägga ägg, och då är de drygt två centimeter!!
Dessutom kommer väl sköldisen äta snäckbarnen.
#24 - 30 september 2008 08:36
Jaha ok, det visste inte jag. Jo en del antagligen och det är lite tanken men ska ha några i ett annat akvarium oxå så att de blir lite större och då är det inte säkert att han äter dem.
#25 - 19 oktober 2008 21:49
Nu har jag byggt min träram runt hela akvariet plus en landdel till sköldpaddan. Nu ska jag ut och leta äppelsnäckor (eller kanske inte 12 på natten men i veckan). Någon djuraffär nära hisingen som har äppelsnäckor? Vad brukar de kosta?

Annons