Äppelträdsgren

#1 - 18 maj 2013 07:01
Hej
Har ett äppelträd som dog förra sommaren och min undran är om det går att använda dess grenar i akvariet och vad bör man göra med dom?barka dom etc.:d
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 18 maj 2013 08:19
Hur tjock gren, hur stor gren, hur stort är akvariet?

En kvist är inget problem i alla fall.
#3 - 18 maj 2013 10:08
akvariumet är ett juwel 350L och grenar finns det massor av i olika storlekar,eftersom jag inte sågat ner det än!
#4 - 18 maj 2013 10:25
Äppelträd generellt är inga problem i akvariet. Barka bör du förstås göra.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 18 maj 2013 10:50
Kirre1 skrev:
akvariumet är ett juwel 350L och grenar finns det massor av i olika storlekar,eftersom jag inte sågat ner det än!

Om det är en garanterat död gren sborde det vara OK med en kvist i åtminstone tumtjocklek i ditt akvarium
#6 - 18 maj 2013 12:28
Bara en?det går inte med flera stycken.
Har nog tänkt några stycken så det blir lite som ett snår
men inte så tätt att fiskarna inte kan simma slalom där inne om dom vill:D
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 18 maj 2013 12:45
Kirre1 skrev:
Bara en?det går inte med flera stycken.

Har nog tänkt några stycken så det blir lite som ett snår

men inte så tätt att fiskarna inte kan simma slalom där inne om dom vill:D

Då tycker jag att dom skall vara tunnare
#8 - 18 maj 2013 15:49
Ja jag har nog tänkt tunnare grenar ,kvistar.
Det finns ju fina kvistar på zooaffärerna som har en massa kvistar som går ihop
till ett ställe,:)vet inte vad dom heter eller kostar heller för den delen,men det var
tänkt att jag skall finna något liknande på trädet!
#10 - 19 maj 2013 06:38
Ja precis såna menar jag
#11 - 19 maj 2013 07:36
Sv: Äppelträdsgren

Mumin skrev:
Äppelträd generellt är inga problem i akvariet. Barka bör du förstås göra.

Varför barka? Mina malar är som galna i en torkad ekgren med barken kvar. Visst man får ju slamsuga en del, men glädjen ( ;) ) hos dessa malar är för skön att se. :)
#12 - 19 maj 2013 18:50
För att slippa städa!!! Alla har ju inte malar som älskar bark......
#13 - 19 maj 2013 19:25
så det behövs inte barka?
Men man får mera skräp bara?
#14 - 20 maj 2013 10:56
Jag har äppelträdsgrenar i mina två akvarier (i brist på ekgrenar här uppe i norr), och är i full gång med att starta upp ett 600-litersakvarie här på skolan med äppelgrenar i (ska bli lite Amazonasbiotop-aktigt). Har inte upplevt några problem, tycker de har fungerat jättebra. Ser inte heller varför du bara skulle kunna ha en kvist? Jag tycker inte de har sänkt pH nämnvärt heller? Jag har då öst på med en hel del grenar.

Men barka först! De behöver ligga i blöt ganska länge för att de ska sjuka och framförallt för att barken ska släppa (det går lättast att barka dem efter att de legat i blöt). Barkar du inte av dem kommer du efter ett par månader få massor med bark som har mer eller mindre lossnat från grenarna och ligger och skräpar i akvariet samt lossnar i långa sjok om du tar i rötterna, samt massor med vitt kladd (ungefär samma som kommer på red moore-rötter, fiskarna verkar gilla att äta av det, men det ser väldigt äckligt ut och det blir väldigt mycket kladd i alla fall från mina äppelgrenar ;)). Efter att de legat i blöt och blivit avbarkade har jag haft dem i ett år i ett 30-liters och ett halvår i ett 54-liters (hittils) utan problem, jättesnyggt och mycket billigare än att köpa rötter.

Här var grenarna i 54-litersakvariet precis när jag startat det, så det var lite alger då:
http://i46.tinypic.com/wbyq10.jpg
#15 - 20 maj 2013 14:21
Det var ju kanonfint det där:D
#16 - 20 maj 2013 17:13
Kirre1 skrev:
Ja jag har nog tänkt tunnare grenar ,kvistar.

Det finns ju fina kvistar på zooaffärerna som har en massa kvistar som går ihop

till ett ställe,:)vet inte vad dom heter eller kostar heller för den delen,men det var

tänkt att jag skall finna något liknande på trädet!

Man brukar kunna köpa torkade kvistar av trollhassel i blomsterbutikerna med. De är också väldigt dekorativa. Och inte heller så jättedyra att inhandla.
#17 - 20 maj 2013 17:16
Jag stod idag och blängde på avkapade äpplegrenar idag som låg på allmän mark. Men det går en del folk förbi där. Så att stå där och såga bort en bit av dom.. näe.. det ser nog lite mysko ut.. :p
Jag får titta på en lite mer undanskymd plats.. [:o]
#18 - 2 juni 2013 20:21
Jag passar på att fråga vidare. Idag såg jag en ände på en äppelträdsgren som jag blev grymt sugen på. Gammalt träd, runt 30 år så huvudgrenen är kanske 1dm tjock och smågrenarna runt 3-5cm i diameter, uppskattningsvis.
Funderar på att ta en 50cm kanske och får då en tjock gren med utstickare.

Men vad gör jag? Jag måste ju skära bort alla knoppar och då blir ju grenen avbarkad på vissa ställen vilket nog inte ser snyggt ut? Eller måste jag ta bort barken på hela? Eller hur gör jag förutom att tvätta ren den s.a.s.?
& hur blir det med PH och annat, kommer det ändras stort?

Har alltid köpt grenar men är nu sugen på att fixa en själv. :) & har absolut ingen aning om hur man "tillreder" den.

Självklart känner jag ägaren av trädet och har fått tillstånd att ta en bit.

Edit: Den ska vara i ett kar med bl.a. träätande L-malar och Asienfiskar.

Annons