Appropå strömavbrott ?!

#1 - 1 november 2007 20:03
Läste i en tråd här om strömavbrott. Hur länge kan/får pumpen vara avstängd innan alla nyttiga bakterier dör ?

Tänk om strömmen försvinner när man sover eller inte är hemma och sen sätts igång igen efter vi säger 2 timmar. Då är ju skadan gjord och jag antar att det inte finns något man kan göra då, eller ?????
#2 - 1 november 2007 21:35
Det du nämner har hänt mig åtskilliga gånger här ute i skogen under ett par timmar vissa nätter då jag har sovit,då allt har hux flux sats igång i karen.Och var gång har det inte skett någon fiskdöd så man ska nog ta det med en nypa salt som sägs det är många som har åsikter och olika åsikter precis som det ska vara.Det räcker det blåser lite här så blir det strömavbrott och allt står stilla i karen så att gå och tänka på sånt då lär man bli cenil inom kort.
#3 - 2 november 2007 08:53
Vi hade strömavbrott nästan 30 timmar vid stormen Per och utav alla våra fiskar så vad det bara en L-mal som strök med,det ända problemet var syrebrist men det vara bara att röra runt vattnet ibland.

Thomas
#4 - 2 november 2007 09:32
Ok, tack så mycket för svaren :-) Blev som lite orolig när jag läste den andra tråden förut. För jag precis som du stene bor i skogen och har strömavbrott lite nu och då. Igår hade vi det 4 ggr för det stormade så hemskt!!! Men bara korta stunder... Men det händer rätt ofta att vi har längre avbrott.
#5 - 2 november 2007 10:27
Jag har sett någonstans att det finns batteridrivna filter men det var nog för mindre kar och transporter.

Thomas
#6 - 2 november 2007 10:58
Jag har sett någonstans att det finns batteridrivna filter men det var nog för mindre kar och transporter.

Thomas

Jaha, ja det kanske kan vara något om man vet om att det ska bli strömavbrott i för väg... Men för min del så vet man aldrig och många gånger kommer man hem alternativt vaknar och upptäcker att strömmen varit borta ett par timmar :mad: Men nu vet jag iallafall att det förmodligen inte är någon överhängande fara...
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 2 november 2007 11:21
penny_lane skrev:
Läste i en tråd här om strömavbrott. Hur länge kan/får pumpen vara avstängd innan alla nyttiga bakterier dör ?

Tänk om strömmen försvinner när man sover eller inte är hemma och sen sätts igång igen efter vi säger 2 timmar. Då är ju skadan gjord och jag antar att det inte finns något man kan göra då, eller ?????

Det finns inget svar eftersom det beror på så många faktorer.
Vilket filter man har - ett ytterfilter är klart farligare än ett innerfilter
Vilka fiskar du har i akvariet
Hur stora och hur många fiskar du har i akvariet
Hur stort akvariet är
När, med vad och hur mycket du matade senast
När du gjorde ditt senaste vattenbyte senast.
Hur mycket skit det finns i ditt filter
Vilket filtermaterial du använder etc.- etc. etc.

Så utifrån alla dessa omständigheter i ditt akvarium så skulle jag vilja påstår att det kan gå mellan 2 timmar till aldrig - detta enbart sett utifrån den synpunkten att det bildas gift i filtermaterialet (vilket är det man brukar prata om vid strömavbrott).

Dock finns det ju andra saker som också påverkar negativt som att vattnet kan bli för kallt, det kan bli syrebrist etc. - hur lång tid det tar innan dessa saker blir negativa är också beroende av de saker som jag anger ovan.

Om jag bodde på landet där det ofta kan vara elavbrott så hade jag definitivt hafte ett litet dieseldrivet elverk stående fär värme (både för människor och fiskar) och syresättning. Har jag en golvpump så skulle jag av säkerhetskäl adrig starta upp den utan att först rengöra den om jag har haft ett elavbrott som varar längre än en timma
#8 - 2 november 2007 11:43

Om jag bodde på landet där det ofta kan vara elavbrott så hade jag definitivt hafte ett litet dieseldrivet elverk stående fär värme (både för människor och fiskar) och syresättning. Har jag en golvpump så skulle jag av säkerhetskäl adrig starta upp den utan att först rengöra den om jag har haft ett elavbrott som varar längre än en timma

Jo för visso, men ett sånt elverk förutsätter ju att man är hemma och kan starta igång det när strömmen försvinner.
Så är det med vårat iallafall. Och oftast försvinner ju strömmen som jag sagt tidigare när vi inte varit hemma eller sovit och då har man inte upptäckt det förrän det varit försent så att säga...

Jag har inte haft mina akvarium särskillt länge så jag har inte varit med om något längre strömavbrott ännu. Men det kommer säkert bli något i vinter...
#9 - 6 november 2007 20:36
Sist vi hade planerat strömavbrott i 4 timmar så fick öresundskraft köra ut med ett elaggregat till mig, driftsledaren hade aldrig hört talas om att någon begärt att dom kom med ett pga fiskar. :)

Nu sist så gick strömmen när jag höll på att koppa in mina altum, då bestämde jag mig för att köpa ett elverk. Problemet är att det ska kunna gå igång av sig självt när strömmen går. Det går visst att göra men det krävs en elektriker och en del grejer till.
Så än så länge så blir det till att starta för hand.
#10 - 6 november 2007 20:48
UPS åt folket!

//C
#11 - 6 november 2007 20:53
Jo men vilken ska man köpa? Och hur räknar man om volten till watt?
#12 - 6 november 2007 21:01
500VA kan vid 150W belastning hålla uppe i 14 minuter. Och dina pumpar drar garanterat _INTE_ 150W. För belysningen är ju totalt onödigt att ha på backupström.

Billigast är bäst, min UPS fick jag gratis, sen köpte jag bara två nya batterier för 220pix på Biltema. Kanonbilligt och bra :)

Lyssna runt med lite företag i stan o hör ifall dom har något gammalt åbäke stående som du kan frakta bort för en billig peng.

UPS-batterier är i typ 95% av fallen väldigt lätta att byta ut.

//C
#13 - 6 november 2007 21:52
Vi bor oxå ute i skogen med strömavbrott då och då. Är man inte hemma så kan man ju inget göra. För det mesta så varnar dom innan så man kan vara förberedd.
Många gåner har det hänt att man vaknar på morgonen och klockorna står och blinkar. Då är det bara att hoppas,för går det åt h.....e så kan man ju inget göra när allt har startat upp:(

Vi har ett dieseldrivet elverk. För att fiskarnas skull. Men oxå för kyl , frys tv och lite ljus här och där. Det hadde vi inte under Gudrun. Men vi köpte ett direkt efteråt mycket skönt att ha när Per var här.;)
Agneta.

Annons