Läste i en tråd här om strömavbrott. Hur länge kan/får pumpen vara avstängd innan alla nyttiga bakterier dör ?
Tänk om strömmen försvinner när man sover eller inte är hemma och sen sätts igång igen efter vi säger 2 timmar. Då är ju skadan gjord och jag antar att det inte finns något man kan göra då, eller ?????
Det finns inget svar eftersom det beror på så många faktorer.
Vilket filter man har - ett ytterfilter är klart farligare än ett innerfilter
Vilka fiskar du har i akvariet
Hur stora och hur många fiskar du har i akvariet
Hur stort akvariet är
När, med vad och hur mycket du matade senast
När du gjorde ditt senaste vattenbyte senast.
Hur mycket skit det finns i ditt filter
Vilket filtermaterial du använder etc.- etc. etc.
Så utifrån alla dessa omständigheter i ditt akvarium så skulle jag vilja påstår att det kan gå mellan 2 timmar till aldrig - detta enbart sett utifrån den synpunkten att det bildas gift i filtermaterialet (vilket är det man brukar prata om vid strömavbrott).
Dock finns det ju andra saker som också påverkar negativt som att vattnet kan bli för kallt, det kan bli syrebrist etc. - hur lång tid det tar innan dessa saker blir negativa är också beroende av de saker som jag anger ovan.
Om jag bodde på landet där det ofta kan vara elavbrott så hade jag definitivt hafte ett litet dieseldrivet elverk stående fär värme (både för människor och fiskar) och syresättning. Har jag en golvpump så skulle jag av säkerhetskäl adrig starta upp den utan att först rengöra den om jag har haft ett elavbrott som varar längre än en timma