Apteronotus albifrons VS Pantodon buchholzi

#1 - 8 november 2010 18:35
Vilka av dessa skulle vinna en fight mellan varandra?........Skämtar bara!!

Tänkte höra med zoopetare om ni haft fjärilsfisk eller black ghost.
Behöver spåna lite idéer!

Jag har mitt 450l med regnbågar som håller sig överallt i karet. medan mina grenmalar, ancistrus, häxmalar, panda ruffa, svartprickig mal håller sig på botten av karet. Har inga små fiskar heller, för att regnbågarna hinner äta upp de ;)

Jag har (efter ett zoopet besök hos en viss person, säger inga namn) blivit lite sugen på en fisk som sticker ut lite, lite rovfiskaktig, men som inte blir enorm stor och farlig. vill fortfarande kunna stoppa ner handen i karet, utan att oroa mig över att bli biten.

Vet att black ghosten, ialf de jag träffat, kommer fram vid matning och är inte så aktiva förövrigt medans fjärilarna är mer aktiva och håller sig vid vattenytan.

Tips och råd vore tacksamt.
#2 - 9 november 2010 13:26
INGEN som har någon åsikt om fiskkvalet?! :O Helt otroligt!
#3 - 9 november 2010 13:30
jag skulle ju föreslå fjärlien. Har ingen själv (än) men det kommer, tro mig. Underbara jävla fiskar. En polare har 4 stycken i ett 1500 liters. Dom är ju så jäkla sköna dom firrarna, ser lätt missbildade ut och är riktigt brutala när dom får levandefoder. Du borde verkligen köra på dom!
#4 - 9 november 2010 13:36
ohj inte ett litet kar eller ;)

vågar man stoppa ner händerna i karet ??
#5 - 9 november 2010 15:18
För att ge lite förslag på andra lite ovanligare fiskar som funkar i ditt kar så skulle jag rekomendera någon fisk från "Mastacembelus" släktet typ erythrotaenia (eldål) eller armatus (tiretrack) sjukt personliga fiskar

sen även datnoides är ett trevligt släkte microlepis är väl den som är lättast att hålla i akvarium

blackghost har jag tyvärr bara haft dålig erfarenhet av men det beror mycket från fisk till fisk och hur akvariet är

lycka till /borin
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 november 2010 15:23
Jag skulle definitivt satsa på fjärilsfiskarna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=391&SOK=1
#7 - 9 november 2010 15:34
Nubi skrev:
ohj inte ett litet kar eller ;)

vågar man stoppa ner händerna i karet ??

Haha, man får väl chansa ;) Han har 3 "lugna" elelr rättare sagt mindre mordiska. Och en (den minsta, av någon anledning) som hugger mot händerna, han fick ett rätt fint köttsår på tummen av den rackarn ^^
#8 - 9 november 2010 18:14
roosterboy skrev:
Haha, man får väl chansa ;) Han har 3 "lugna" elelr rättare sagt mindre mordiska. Och en (den minsta, av någon anledning) som hugger mot händerna, han fick ett rätt fint köttsår på tummen av den rackarn ^^

O_O creeepy!
#9 - 9 november 2010 18:19
boring skrev:
För att ge lite förslag på andra lite ovanligare fiskar som funkar i ditt kar så skulle jag rekomendera någon fisk från "Mastacembelus" släktet typ erythrotaenia (eldål) eller armatus (tiretrack) sjukt personliga fiskar

sen även datnoides är ett trevligt släkte microlepis är väl den som är lättast att hålla i akvarium

blackghost har jag tyvärr bara haft dålig erfarenhet av men det beror mycket från fisk till fisk och hur akvariet är

lycka till /borin

Ehm...såndär eldål har jag tittat på och de är FÖR på tycker jag. *skratt* Datnoides såg riktigt fina ut men behöver inte de bräckt vatten när de kommer upp i en viss ålder?
Hur menar du med att du haft otur med BG?

Jag skulle definitivt satsa på fjärilsfiskarna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=391&SOK=1

Har du erfarenhet av dessa firrarna kjell?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 9 november 2010 18:27
Nubi skrev:
Har du erfarenhet av dessa firrarna kjell?

Erfarenhet och erfarenhet - har väl haft bägge arterna några gånger, men det var länge sedan och sedan och sedan sålde jag ju dem när jag hade affär.
Black Ghost fick jag nog aldrig riktigt att funka, men fjärilsfiskarna funkade utan problem och var kul för att de var så aktiva. Det enda luriga med dom var att få dom att äta
#11 - 9 november 2010 18:30
Erfarenhet och erfarenhet - har väl haft bägge arterna några gånger, men det var länge sedan och sedan och sedan sålde jag ju dem när jag hade affär.

Black Ghost fick jag nog aldrig riktigt att funka, men fjärilsfiskarna funkade utan problem och var kul för att de var så aktiva. Det enda luriga med dom var att få dom att äta

ÄR de krångliga som Plattfiskarna (i min kategori ingår då scalarer och discus i plattfiskar ;) )
Vad ger man de med tanke på att de är "jägare" ska man försöka hitta levande foder, maggots?
Vad tog de du matade ?

En grym bild på fjärilsfiskarna
#12 - 9 november 2010 18:31
Nubi skrev:
Ehm...såndär eldål har jag tittat på och de är FÖR på tycker jag. *skratt* Datnoides såg riktigt fina ut men behöver inte de bräckt vatten när de kommer upp i en viss ålder?

Hur menar du med att du haft otur med BG?

Hehe smaken är olika :) Datnoides kan vistas i bräcktvatten under längre tid men föredrar sötvatten, microlepis kan hållas i nästan alla vatten (sötvatten), polotan kan vara lite kännsligare och vill ha lite hårdare vatten

Den bg jag hade kom aldrig riktigt igång var väldigt skygg och lättskrämd
#13 - 9 november 2010 18:36
boring skrev:
Hehe smaken är olika :) Datnoides kan vistas i bräcktvatten under längre tid men föredrar sötvatten, microlepis kan hållas i nästan alla vatten (sötvatten), polotan kan vara lite kännsligare och vill ha lite hårdare vatten

Den bg jag hade kom aldrig riktigt igång var väldigt skygg och lättskrämd

Jag tror det lutar mer och mer åt fjärilarnas håll...ialf mer ifrån BG. De är super söta men om alla säger att de är skygga och bara kommer fram vid matning, då kan jag skaffa en flickvän åt min Mårten (ancistrus pojke på 14cm)

Annons