Aqua classic LED akvariebelysning

#1 - 6 september 2016 12:44
Ja Jag beställde denna ramp från led sale och fick hem den idag!
Fy fan vad jag känner mig nöjd:d
Den har en kontroller så att jag kan bestämma hur starkt jag vill att den ska lysa (vilket jag uppskattar oerhört mycket då jag vill ha en dovare känsla i mina akvarier) och du kan ställa in den om du vill så att den ändrar ljusstyrkan 3 ggr (tex svagt 10-14 och starkare 14-18 och sen stänga av helt till natten som jag valt till 23.00) [COLOR=#FF0000]Vid tändning och släckning av rampen som du ställt in med kontrollen så startar den med gryningseffekt och vid släckning en solnegång![/COLOR] Vid alla övergångar mellan de olika ljusstyrkor du kan programmera under dagen så ändrar rampen sakta ljusstyrkan till det nya valda effektläget. Jag betalde 1047:- totalt föe den mindre varianten som är 60cm. Den är justerbar från 60-85cm och fästet är så jäkla bra utformat så det funkar att placera den på vilket akvarium som helst även om det finns glaslister på insidan av akvariet och täckglas (vilket inte funkade med min gamla glo-ramp)! För inte så många år sedan fick man betala många tusen om man ville ha sunrise-effekt på sin lysramp så för mig är det julafton nu[:-15] Ska lägga till lite klipp på den sen i kväll;)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 6 september 2016 19:40
Låter bra - du får rapportera när du har haft den en tid.
#3 - 6 september 2016 21:49
Vilken grej:D:D:D Jag har programmerat den att släcka kl 23.00 och då slår den inte ifrån och det blir bäcksvart utan då startar den simulerade solnedgången[:-106] Kör man rampen på full effekt så håller solnedgången på 60 min innan den släcks helt men nu kör jag rampen bara på 30 procent och då blir solnedgången drygt 20 min vilket är logiskt! Den här finessen är ju väldigt bra för fisken vilken som då hinner lugna ner sig och hitta sin plats för nattvilan utan att behöva stressas av att det blir kolsvart helt plötsligt!
Jag har som sagt valt endast 30 procent av kapaciteten då jag tycker att det ger ett skönt intryck av karet och jag tror att det ska räcka för växterna med eftersom jag har mindre ljuskrävande arter.

Jag försökte mig på en liten demonstration och uppvisning av rampen:
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
#4 - 7 september 2016 06:28
Tack för tipset! Kan bli ett inköp för mig med
#5 - 7 september 2016 06:36
En fråga: Hur är ljustemperaturen? De anger den till 6500k men på deras färg spectrum så ser den blåaktig ut?
#6 - 7 september 2016 09:08
Ja den är nog lite åt det blåare hållet. En grej jag också gillade med den är att det inte smiter ut massa ljus från sidan och bländar när man tittar på akvariet, det hade jag väldiga problem med med min hagen glo-ramp som lyste upp hela rummet, oerhört irriterande och jag fick lov att täcka över den med en duk.
#7 - 8 september 2016 09:45
Klart intressant, jag har handlat av LED-Sale förut, de är jätteseriösa, bytte en krånglande pryl utan gnäll, de skickade en ny utan att ha sett den gamla. Det var inte något till akvariet utan "vanlig" ledlister till hemmet. Har varit nyfiken på deras led till akvariet, hur är ljusstyrkan jämfört med lysrör?

Det går väl att ställa om ljuset mellan de olika färgerna tex få månljus?
#8 - 8 september 2016 12:16
Ljusstyrkan är ju mer med den här 20w rampen än min glo-ramp på 48w. Den ger ett kallare ljus än grolux och aquarellerören jag hade. Månljuset slår man på med en strömbrytare på rampen så det går inte att programmera in månljuset som avslutning efter det ordinarie ljuset.
Månljuset är lite meningslös tycker jag eftersom när kontrollern släcker rampen till kvällen så bryts strömmen till rampen och du kan inte tända månljuset med mer än att du kopplar bort kontrollern och kör med nätsladden.
#9 - 8 september 2016 14:12
Ahh det var synd, jag skulle vilja ha permanent månljus för att inte fiskarna skall bli rädda när man går förbi akvariet. Detta är även bra när fiskar har en kull yngel, de har lättare att försvara dessa om det finns lite ljus. Det skulle behövas mer avancerad styrning tycker jag, skulle även vilja ställa balansen mellan tex blå/röd själv. Fanns det ingen mer avancerad styrning att köpa?
#10 - 8 september 2016 14:39
Ok men du kan ju programmera den att lysa 1-2 procent under natten så att det inte blir helt svart.

#11 - 23 september 2016 19:44
Lite uppdatering av min Sanrise aqua classic LED 20w!

Jag älskar den och tycker den är sketa bra och en tusenlapp känns väldigt överkomligt! (Jämförelse med te.x min gamla hagen glo t5 som kostar 1500:- och sen 2 x 24w rör på det och en strömförbrukning på 48w) Sanrise ger ett mycket fint ljus och den har hög effekt så jag kör den bara på 50 procent (=10w) och mellan 21.00- 23.00 10procent! rekomenderar den varmt :) https://ledsale.se/led-akvariebelysning.html

" target="_blank">
#12 - 27 november 2016 19:46
Nu har det gått så pass lång tid att nu kan jag säkert säga hur växter reagerar på ljuset fån den och den är verkligen jättebra! Inte en alg någonstans och helt perfekt för växterna som mår prima och blir så där murrigt gröna! https://ledsale.se/aqua-classic-led-aquarium-light-60cm-90cm-120cm.html
#13 - 5 december 2016 19:37

Det låter ju bra! Jag har gett mig ikast med att göra en DYI-variant med (länken nedan) men det har varit svårt att få information om man riskerar att få mer alger eller inte. Akvarievärlden har uppenbart inte experimentat klart än :). Det är ju ganska många parametrar att spela med i spektralsammansättning och färger. Mest står det om hur man får växter att växa bättre.

Eftersom jag är total nybörjare med endast 6månader med akvarium är mina kunskaper högst teoretiska. Ibland är det kanske en fördel att man bara gör saker utan att veta att dom är "fel";). Jag har i alla fall lärt mig att inte säga för mycket i en viss traditionell akvarieaffärer här hemma - där utvecklas det inte hur som helst (men deras fiskar är fina)!

Tyvärr blir nog inte min hemmakokta lösning så billig att det kommer att löna sig ekonomiskt men det blir nog mer kul per krona för mig.

/Andreas

https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-01-akvarier-och-tillbeh%C3%B6r/2361527-svag-led-belysning-som-komplement-inkl-kanske-soluppg%C3%A5ng-och-m%C3%A5nljus
#14 - 2 november 2017 10:35
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2359604]Låter bra - du får rapportera när du har haft den en tid.[/QUOTE]Nu har det ju gått drygt ett år och den lyser bra fortfarande dock så funkar inte kontrollenheten som den ska (efter att jag höll på och ställde om klockan på den). Den startar som den ska och så men när den ska släckas så slocknar den inte helt utan lite ljus ligger kvar... Jag kör den nu utan kontrollenheten och har istället en liten led-list på sidan om som övergångsbelysning!

Annons