Aqua glo vs Grolux

#1 - 22 juni 2007 18:09
Jag har en ramp där det får plats 2st lysrör a 60cm. Jag har hittils haft Sylvania Aquastar bak och Grolux fram för att få ett rödlila sken som inte är så starkt. När jag läst om lysrör så verkar det som att Aquastar är helt ok för växter men att Grolux inte är så högt rankat.

Jag har en del växter som jag inte vill ska bli så långa och rangliga och fiskar som inte vill ha för starkt ljus. Jag funderar då på om jag kunde fortsätta att ha Sylvania Aquastar bak och sätta ett Aqua glo fram. Skulle jag få bättre förutsättningar för växterna då och fortfarande samma rödlila sken eller ger Aqua glo mycket starkare vitare ljus?

Borde jag dessutom sätta i reflektor??

Jättetacksam för hjälp då jag ska beställa nytt lysrör nu!
#2 - 22 juni 2007 21:45
Skulle jag få bättre förutsättningar för växterna då och fortfarande samma rödlila sken eller ger Aqua glo mycket starkare vitare ljus?

Här kan du i allafall jämföra skenet:
http://saurama.aqua-web.org/index.htm
#3 - 23 juni 2007 07:05
Hmm ja där ser man ju att Gro lux är lite rödare. Ingen som har personlig erfarenhet av dessa två? Om Gro lux inte är sämre än Aqua glo för växterna så kan jag ju lika gärna fortsätta med den?

Skulle ljuset av lysröret bli strkare med en reflektor? Passar reflektorer i alla ramper för Aquael och Juwel?
#4 - 23 juni 2007 16:39
det 'r rätt stor skillnad i synligt ljus mellan gro och aqua.
gro är rött
och aqua är dassigt blått...

reflektorer passar i alla ramper (om det inte är EXTREMT tight om plats)
#5 - 23 juni 2007 21:03
Dassigt blått lät ju inge vidare... Någon som vet ett ok växtrör (jag har inga väldigt ljuskrävande växter) som är röd/lila som inte är lika mörkt som Gro lux?

Mitt andra rör är Aquastar och jag har förstått att Aquaelle ska vara lite bättre. Då jag inte gillar gul/grönt ljus undrar jag då vilket av dem som har minst av det?

Annons