Aqua Medic Reactor 1000

#1 - 24 september 2004 13:08
Jag kör idag med en Dupla Reactor S, men den har bara 9mm anslutningar, vilket är lite si och så.
Nu har jag försökt att kolla upp vad för anslutningar som Aqua Medic Reactor 1000 har för anslutningar men får olika info från olika ställen, till och med manualen yrar,

"The reactor 1000 has two hose connections for 16/18 mm hose and may be used
externally or internally."

lite längre ned

"Water outlet. The water outlet is connected to the lower hose connection of the reactor
1000 and with a hose 12/16 mm, ½” back to the aquarium."

och ytterligare lite längre ned

"water connection port: 12/16 mm"

Min gissning är att det ska vara 12/16 eftersom jag sett det på mest ställen, men det hade varit bra om någon som har denna reactor kan verifiera detta.

/Niklas
#2 - 24 september 2004 14:22

Se bilden !

http://berthling.com/CIMG2408.jpg

Misstänker att denna dimension behövs för att skjuta 1000 l/h

#3 - 24 september 2004 15:29
Tack oveb,
Specarna på Dupla Reactor S och Aqua Medic Reactor 1000 är ju i närheten av varandra, men Dupla har ju som sagt var valt 9/12 in vilket är helt idiotiskt.

Nu följdfrågan,

Var hittar man Aqua Medics reactorn för en vettig peng, innom eller utom landets gränser?

/Niklas
#4 - 24 september 2004 16:10
Jag pratade med Patrik på PWSS häromdagen och han lät överraskad över att det fanns en bra Aqua-medic reaktor. Däremot så lät han intresserad av att ta in den eftersom han redan handlade mycket saltvattenspryttlar ifrån dem.

Alternativt så kan du gå in på aquaristic.net tyska sida, den finns endast på den tyska site:en eftersom aqua-medic inte tillåter dem att sälja deras produkter på den internationella. Mysko strategi men det är väl antagligen för att skydda den svenska agenten.

Där hittar man även Aqua-medics Oceanlight (HQI) för en spottstyver om man jämför de "svenska" priserna :)

Man undrar ju verkligen om ett sådant beteende är lagligt i den sk "inre marknaden" !

Den kostar ca 500 spänn och är i ärlighetens namn ganska så ful :) Jag tillhör de fega som tänker installera den i karet men hoppas att tillräckligt med CO2 och god gödning kommer att kunna gömma den bakom växterna :)

Om du läst manualen så vet du kanske redan att de rekommenderar 1000 liter/h för full upplösning. Kanske gäller det om man har 2000 liters kar vad vet jag. Jag kommer antagligen att starta mitt nya kar på söndag så då vet jag mer. Har väntat en hel himla månad på bänken :)
#5 - 24 september 2004 21:53
Hur är din känsla för reaktorn, känns det kvalitet?

Vad ska du köra din reaktor med för pump?

Jag kör min Dupla reactor s med en 600l/h (Eheim 1048) efter rekomendation jag fick, men det verkar vara i minsta laget, nu ska man i ärlighetens namn säga att den ger nog inte mer än 300l/h i mitt kar.

Jag såg på Aqua Medics pumpar att vid en meters höjdskillnad var ju nästan vattenmängden halverad.

Det fungerade bra från början men nu när akvariumet är fullt med växter så börjar det bli problem att hinna lösa upp co2'n innan reaktorn ar full med gas som trycks oupplöst igenom.

Är det någon som vet något om Aqua Medics pumpar?

/Niklas
#6 - 24 september 2004 22:30
Hej Niklas

Kör även Aqua Medic Reactor 1000 med ett Eheim 2028. Har rekaktorn extern, vilket jag inte rekomenderar. Den angivna slangen 12/16 lossnade efter några dagar. Hade ordentlig tur och var hemma när detta skedde, så enbart ca 100 liter kom ut på parketten. Skall bli intressant och se hur hyresvärden reagerar den dagen jag skall flytta. Har idag satt slangarna med silicon och slangklämmor och då kommer inte en droppe även jag skakat och dragit i reaktorn som en idiot. Reaktorn är för övrigt mycket effektiv och ger så fina co2 bubblor så de är svåra att skåda med blotta ögat.

Som oveb nämnde har aquaristic denna. Rekomenderar dig att beställa ifrån dem, bättre priser, bättre kundkontakt och kortare leveranstider än många svenska handlare.
#7 - 24 september 2004 22:37

Kanoninfo arvid, har du problem att hålla co2-nivån uppe med denna konfig ?? Jag skall precis starta upp en 325 liters så det känns som om jag har mycket att lära av dig !!

Jag skall åxå köra med 2028, hur kommer det sig att det läckte för dig ??

Läckte det emellan o-ringar eller vid slngklämmor ??

Jag har velat som en gnu emellan extern/intern installation !

#8 - 24 september 2004 23:01
Mitt kar är nog även ett 325 liters även jag skrivit 330. (Panorama 150x50x50). Reaktorn samt ytterfiltret har inga som helst problem att komma upp i mycket höga co2 nivåer. Tänk bara på de stackars fiskarna. Öka succesivt första månaden,.. Skulle jag trycka i nya fiskar i mitt kar skulle det nog bli en alltför stor chock. Själv kör jag igång co2 vid 08:30, vid 09:30 går ljuset igång och allt stängs av vid 22:30. Har idag nästan helt obefintligt av alger så det har varit ett ganska vinnande koncept. Har 6x36 w philips aquarelle och göder med pmdd. Vill du ha värden på co2 samt pmdd kan jag försöka skrapa fram det..

När jag fick reaktorn tyckte jag o-ringarna och snabbkopplingen såg läskigt instabil ut så jag tätade med silicon direkt. Dock lossnade själva 12/16 på co2 rektorns utblås även den också satt med silicon. Detta skedde innan jag monterat på slangklämmor. Nu med slangklämmorna sitter det som berg. Körde intern första dagen men reaktorn är ju ruskigt ful och stor så det var ett snabbt byte som gällde. Ett tips när du skall sätta igång allt är att du fyller reaktorn och ytterfiltret manuellt med vatten innan du drar igång annars har ytterfiltret problem att få bort luften som finns i reaktorn vilket resulterar i ett jäkla "gurglande"
#9 - 25 september 2004 07:05
Tack arvid för din info,

Vad menar du med snabbkoppling, kan inte få in i mitt huvud att det sitter något sådant på reaktorn?

Då är det ett litet plus på en punkt till Duplas Reactor S för den har "kontringsmuttrar" till slangarna, fast om man bara tänker på att ha slangklämmor så är det nog inget problem.

Jag kör min Reactor S utanför också enligt samma inställning (stor och ful) som arvid.
#10 - 25 september 2004 08:05
Ursprungligen skickat av NE

Tack arvid för din info,

Vad menar du med snabbkoppling, kan inte få in i mitt huvud att det sitter något sådant på reaktorn?

Han menar nog detta , den går att öppna i båda ändor för att man skall kunna få ut biobollarna !

http://berthling.com/CIMG2410.jpg
#11 - 25 september 2004 08:57
Tack oveb,

Jag hade en misstanke om det men ville kolla så att man har rätt info, känns som om man ska ta och lägga en beställning snart.
#12 - 25 september 2004 09:05
har jag fattat rätt "Reactor är till för att ge växterna mer co2"?
vilken sorts "bollar" använder ni?
#13 - 25 september 2004 09:15
Reaktorn är till för att lösa upp co2 i vattnet.

Co2'n kommer från en "mäskanläggning" eller en co2 tub, in till reaktorn, där blandas co2 med vatten och vattnet tar till sig co2.

co2 är den viktigaste kol källan och för de flesta växterna och kol i sin tur är det viktigaste näringsämnet.

/Niklas
#14 - 25 september 2004 09:24
tack för svaret NE blev lite klokare nu, tyckte det lätt lite för bra för att det skulle vara som jag trodde först.
#15 - 25 september 2004 13:13
oveb: Du får gärna lägga en rapport när du fått igång ditt co2 system, kul och troligen nyttigt att höra vad du tycker när du fått ihop det.

/Niklas
#16 - 25 september 2004 13:17

Jodå det skall jag göra , håller precis på att skruva upp 2 st 150 Watts MH-armaturer...

Det är kuuuuuuuuul !

Annons